Gå til innhold

Hva er dine tanker om hjemmefødsel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Folk må få gjøre som de vil altså, men ser ikke helt poenget med å velge bort tryggheten av å føde på et sykehus. Kjenner ganske mange som har trengt haste keisersnitt grunnet komplikasjoner, tenk om noen av dem hadde hatt hjemmefødsel. Det kunne endt fatalt for både mor og baby. 

Anonymkode: 42521...be8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

At det er trygt å føde hjemme er ikke det samme som at det er like trygt som å føde på sykehus.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Folk må få gjøre som de vil altså, men ser ikke helt poenget med å velge bort tryggheten av å føde på et sykehus. Kjenner ganske mange som har trengt haste keisersnitt grunnet komplikasjoner, tenk om noen av dem hadde hatt hjemmefødsel. Det kunne endt fatalt for både mor og baby. 

Anonymkode: 42521...be8

For meg er det en større trygghet å få føde hjemme med to jordmødre som kun har meg å fokusere på. Som flere nevner i tråden er det ekstremt lav terskel for å sende til sykehus, både før og under fødsel. Og når jeg fødte hjemme fikk jeg beskjed om at man kan bo max 20min i bil fra nærmeste sykehus. 

Anonymkode: 8d7bc...88f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke fri fødsel og hjemmefødsel nødvendigvis det samme, men det er noen VELDIG gode poenger i denne artikkelen: 
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/B0l2Jw/romantiseringen-av-fri-foedsel-er-potensielt-livsfarlig

Og et lite uttdrag til den eller de som satte spørsmålstegn til at «alle i denne tråden hadde dødd dersom de ikke var på sykehus»:

«Hvert syvende sekund mister én gravid kvinne eller ett nyfødt barn livet.»

Anonymkode: f92e0...68e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå er ikke fri fødsel og hjemmefødsel nødvendigvis det samme, men det er noen VELDIG gode poenger i denne artikkelen: 
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/B0l2Jw/romantiseringen-av-fri-foedsel-er-potensielt-livsfarlig

Og et lite uttdrag til den eller de som satte spørsmålstegn til at «alle i denne tråden hadde dødd dersom de ikke var på sykehus»:

Fri fødsel og jordmorstyrt hjemmefødsel er to vidt forskjellige ting og kan absolutt ikke sammenlignes. Ei heller kan du sammenligne fødsler i krig og fattigdom med begrenset tilgang på helsehjelp og medisinskutstyr med hjemmefødsler. Jeg vil tro at de aller fleste av de som dør under fødsel ville overlevd en jordmorstyrt hjemmefødsel i Norge, eller evntuelt om de hadde blitt sendt videre til sykehus. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I en tråd om hjemmefødsler syns jeg det er litt vesentlig at du ikke kutter i sitatet før du har fått med at det de faktisk skriver handler om hvorvidt du har helsepersonell med eller ikke. Ikke hvorvidt du er hjemme eller ikke. Legger det ved i sin helhet: 

Hvert syvende sekund mister én gravid kvinne eller ett nyfødt barn livet. De fleste av disse dødsfallene kunne vært forebygget eller behandlet med flere jordmødre i verden og tilgjengelig omsorg og oppfølging.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en sinnsyk idiotisk risiko å ta. Dèt er første tanken. Ingen ting er vakkert med å sette andre sitt liv på spill. 

Som influencer virker det som man kan kjøpe seg ut av enhver situasjon. 

Trodde ikke hjemmefødsel var lov som førstegangsfødende. 

(Det skal dog sies at min kritikk kanskje bærer preg av ekstremt liten smerteterskel.... jeg skjønner det bare ikke. Kanskje jeg er pysete og at dèt gjør meg aggressiv :knegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at noen ønsker det, og jeg synes selv det høres fint ut, men jeg hadde ikke turt. Jeg er litt for "hva hvis" til å noen gang ha vurdert det.

Mitt første svangerskap var helt ukomplisert, og det var ikke tegn til noe spesielt. Jeg var på en kontroll hvor vi også tok ultralyd dagen før fødselen startet, og ingenting var unormalt. Fødselen gikk fint, den var rask, men baby trengte litt pustehjelp da den kom ut.

Så skal morkaken ut, men den kommer ikke. Jeg presser, en jordmor presser på magen min, jeg får nåler og kjerringråd, men ingenting skjer. Til slutt går tiden litt fra oss, så en lege kommer inn og de må inn med armen for å dra den ut. Både jordmor og lege prøver, men den vil ikke ut. Får da beskjed om at jeg må i narkose.

Derfra husker jeg ikke noe før jeg våkner fra narkose, og da får jeg beskjed om at den ikke løsnet, og den måtte hentes ut i biter fordi den hadde grodd inn i vevet(?). Fikk også beskjed om at både baby og morkaken var mindre enn svangerskapets lengde skulle tilsi, selv om det så greit ut på ultralyd. Det var altså ikke snakk om mye, men nok til at jeg i neste graviditet hadde hyppige vekstkontroller og hadde et "risikosvangerskap".

Jeg vet ikke hvor dramatisk det egentlig var, mulig det hadde gått like fint å sende meg til sykehuset i det morkaken ikke kom på første trykk. Poenget mitt er at det hadde føltes dramatisk ut, men roen og tryggheten av å være på sykehuset gjorde at alt føltes helt udramatisk ut, selv i ettertid.

Anonymkode: 2da73...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradegy skrev (5 minutter siden):

Det er en sinnsyk idiotisk risiko å ta. Dèt er første tanken. Ingen ting er vakkert med å sette andre sitt liv på spill. 

Som influencer virker det som man kan kjøpe seg ut av enhver situasjon. 

Trodde ikke hjemmefødsel var lov som førstegangsfødende. 

(Det skal dog sies at min kritikk kanskje bærer preg av ekstremt liten smerteterskel.... jeg skjønner det bare ikke. Kanskje jeg er pysete og at dèt gjør meg aggressiv :knegg:

Hjemmefødsel er lov som førstegangsfødende, men de har mye høyere sjans for å bli overført til sykehus (30% av alle blir overført). Jeg personlig har følt at det har vært en større risk å føde på sykehus med alt det innebærer av overarbeida jordmødrer og sykehusbakterier. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei, det stemmer ikke at alle har gynekolog. Det er bare fødeavdelinger som har krav om det, ikke fødestuer. Det kan du selv lese i kapittelet om differensiert fødselsomsorg. Så jo - her er det jordmødrene som øver. Fødestuer har forøvrig samme fordeler som hjemmefødsel, og ingen flere negative utfall. Og ja - dette har vi selvsagt data på. 

Jeg sier ikke at en jordmor fikser alt i hele verden, men at det faktisk er en del av fødselstilbudet i Norge, har strenge retningslinjer og er vurdert til å være trygt nok til å anbefale. Da trenger ikke andre folk komme og påstå alt mulig annet. For friske gravide er det faktisk bedre utfall hjemme, og i stedet for å nekte for det så bør sykehuset ta en titt på seg selv og det enorme antallet intervensjoner hos friske fødende som driver statistikken deres nedover.

Anonymkode: 8c250...ebb

Det er vel bare sykehuset på tynset og sykehuset i Lofoten som ikke har fødeavdeling. De har likevel anestesi på tynset og MER helsepersonell som kan bidra ved  alvorlig komplikasjon før overflytning. En jordmor sammen med anestesilege vil vel alltid være å foretrekke enn en jordmor helt alene når pasienten er dårlig. De har også blodbank i Lofoten. Jeg snakker forøvrig om fødeavdeling - IKKE fødestue.
I en ideell verden burde det vært kort vei til kvinneklinikk og nyfødtintensiv uansett hvor i landet man bodde, men det er desto mer uforståelig at man velger bort denne muligheten når man bor i nærheten- og det er vel i sentrale strøk at hjemmefødsel er mest aktuelt uansett pga krav om nærhet til sykehus og fødeavdeling. 

Igjen er det ingen studier hvor man sikkert kan konkludere med bedre utfall ved hjemmefødsel enn på sykehus hos friske gravide som fyller kriteriene,  da det ikke er direkte sammenliknbare grupper man sammenlikner i studiene som er gjort i norge, og heller ikke i andre land. Man kan konkludere med at det mulig er noe lavere risiko for en del mindre alvorlige kompliaksjoner, MEN at det er usikkert pga ikke helt sammenliknbare grupper.

Det er heldigvis sjelden med alvorlige komplikasjoner og enda mer sjeldent med dødsfall ifm fødsel generelt i Norge, så man trenger også et betydelig høyere antall fødsler for å konkludere om harde endepunkter som død og alvorlig skade. Blødninger som trenger operativ intervensjon postpartum forekommer noe oftere, og dersom flere føder hjemme vil også flere av disse trenge transport til sykehus og livreddende helsehjelp der, og selv om man ikke dør risikerer man å bli satt betydelig mer tilbake postoperativt enn hvis man var vegg i vegg med operasjonsstua.

Jeg forstår ikke at man ikke presenterer det som etter mitt syn er realiteten: hjemmefødsel er som regel trygt om man møter kriteriene, og det kan være fordeler hvis den gravide FØLER seg tryggest hjemme. Det går også heldigvis nesten alltid bra ved en mindre alvorlig eller moderat komplikasjon pga man kan få transport til sykehus og jordmor kan fikse eller stabilisere noe på egenhånd,  men dersom det først oppstår en alvorlig komplikasjon er det lite ideelt å være hjemme fremfor på sykehuset. Det er sjeldent, men ingen garanti for at det ikke skjer.  Det er denne presiseringen jeg savner i all «reklamen» for hjemmefødsel som kommer nå om dagen.  

Jeg er selv gravid, ukomplisert svangerskap og i god form og har ingen sykdommer. Fyller alle kriteriene for hjemmefødsel såfremt foster er i riktig leie. Jeg føder likevel på kvinneklinikk fordi jeg har muligheten, men regner med en helt normal fødsel uten behov for intervensjon som går helt fint, men samtidig vet jeg at jeg har et kompetent team som vil komme løpende om katastrofen skulle inntreffe.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde helt problemfritt svangerskap, men her ble det hastesnitt, og både mitt og babyens liv var i fare en stund. 

Og har to venninner, hvor i ene tilfellet hadde mor dødd om de ikke var på sykehuset, i andre tilfellet hadde babyen dødd om de ikke var på sykehuset. Begge her hadde og problemfrie svangerskap.

Anonymkode: 8b4e1...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...