Gå til innhold

Ting dere gjorde annerledes med barn nr 2 i forhold til 1?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjorde dere annerledes? Eksempel om dere gjorde noe annerledes i forhold til søvn, mat eller andre ting, og hvorfor? Jeg var en hysterisk førstegangsmor og føler det er ting jeg har lært som eksempel at det er greit å bysse baby i søvn, ble fortalt at mitt barn aaaldri ville bli selvstendig å sove selv om jeg vugget eksempel 

Anonymkode: 4fb94...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange ting som blir forskjellig uansett, nr to er en helt annen person type enn førstemann. Og nå er vi ikke to voksne på barnet hele tiden og vi er nå mer avslappet og trygge i rollen som gjør at alt går lettere.

Det vi gjorde en innsats på å gjøre annerledes var å la nr to bli vant til å sove i støy, sånn at vi ikke trenger å liste oss rundt når det er sovetid.

Anonymkode: dfce2...731

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er mange ting som blir forskjellig uansett, nr to er en helt annen person type enn førstemann. Og nå er vi ikke to voksne på barnet hele tiden og vi er nå mer avslappet og trygge i rollen som gjør at alt går lettere.

Det vi gjorde en innsats på å gjøre annerledes var å la nr to bli vant til å sove i støy, sånn at vi ikke trenger å liste oss rundt når det er sovetid.

Anonymkode: dfce2...731

Jeg er helt enig, det er mye som er ulikt. Vi tenkte nok at vi hadde en slags fasit da nr. to kom, men oppdaget fort at det som funket med første baby ikke nødvendigvis funket med nr. to. 

Angående det med å sove i støy, så må jeg bare si at det også har en medfødt komponent, og ikke nødvendigvis er noe en kan lære babyen. Vår eldste, som hadde det stille rundt seg, sov tungt som baby og har fortsatt med det. Det kunne godt kommet en prosesjon med korpsmusikk og trommer inn på rommet hennes på natten uten at hun hadde merket noe som helst. Hun sov i stuen på dagtid som baby. Så det tenkte vi at nr. to skulle også. Bli vant til lydene i familien og greier. Og det var en lettelse da vi endelig innså at vi forstyrret søvnen hennes. Ute i vogn på fremsiden av huset var litt bedre, men der våknet hun når det kom folk forbi på veien hvis de ikke var stille. Bak huset derimot, der fikk hun sove godt. Og vi ble sånn som vi tenkte det var lurt at vi ikke var med første; "hyyyysj, ikke gå bak huset er du snill, babyen sover!". 

Anonymkode: 4a39c...86b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1 gjorde jeg alt av husarbeid osv mens denne sov, og brukte våkentiden med 100% oppmerksomhet på denne. Resulterte i et barn som ikke var vant til å leke selv eller ta del i husarbeidet, noe som måtte tas igjen senere. Nr 2 tar jeg med på alt det vanlige i min hverdag. Som baby satt han og kikket, og nå deltar han selv med det han kan her og der (leke i oppvaskommen, ha sin egen klut osv). Krever ikke min fulle oppmerksomhet helle dennes våkentid, i motsetning til førstemann. Leker selvfølgelig med nr 2 også, men har en helt annen tilnærming. Begge skal jo bli en del av vår flokk, og da bør vi ikke slippe alt vi har i hendene og skape en kunstig hverdag som ikke kan opprettholdes på sikt.

Anonymkode: 39911...47d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuttet ut ammingen langt tidligere med nr 2, og slapp da unna både fødselsdepresjon og dehydrert baby.

Anonymkode: 4b01c...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var helt ulike på alle måter, og derfor ble det veldig ulikt. Nummer to samsov jeg ikke med, han fikk smokk på dag to, han sov i bilstolen, sov i vogn, fikk fast føde tidligere osv. mest for han var en sovebaby av dimensjoner som trives med egen seng. 

Anonymkode: 2d6e3...c0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Planen var å unngå samsoving og sove i bedside crib siden første bare sov på meg første 3-4 mnd.. det skjedde ikke. Andremann fikk kollikk og skrek fra 23 og 2-4 timer hver kveld. Så der ble det sittende soving med baby på meg også. Eneste som funket etter 2-4 timer gåing med bæresele på natta. 
 

der meste er vel nokså likt, men variasjoner pga annen personlighet på baby. Førstemann kunne ikke sitte alene å leke på gulvet mer enn 2 min frem til hun var 3. andremann går selv inn på rommet for å leke alene fra 10-11 mnd. 
 

andremann må bare forholde seg til ting som skjer, tok mer hensyn til sovetid og andre ting med førstemann, mens andremann må være med når førstemann skal noe. 

Anonymkode: f384a...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Hva gjorde dere annerledes? Eksempel om dere gjorde noe annerledes i forhold til søvn, mat eller andre ting, og hvorfor? Jeg var en hysterisk førstegangsmor og føler det er ting jeg har lært som eksempel at det er greit å bysse baby i søvn, ble fortalt at mitt barn aaaldri ville bli selvstendig å sove selv om jeg vugget eksempel 

Anonymkode: 4fb94...f70

Jeg ga opp OPPLÆRING. Til å sove, til å bruke leker. Jeg ble roligere inne i meg selv så slik ble andremann roligere. Jeg forstod at baby føler min uro. Ingen problem å klemme, vugge, samsove. 

Anonymkode: 3ce9a...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna er ulike. Nr 2 Mindre amming, men mer samsoving, Mindre amming pga mindre sulten. Mindre matlyst har fortsatt og ikke vært gira på mat, nr1 har vi måttet begrense porsjonene på.  

Nr 2 har alltid vært mye mer selvstendig og har alltid kunne leke selv og etterhvert gjøre lekser/mat osv selv. Nr1 har alltid måtte ha selskap og få initiativ av oss og bli forklart ting.  Nr1 er likevel mye flinkere på skolen for klarer å ta imot hjelp.  Eldste er to år eldre enn yngste men ofte virker det som yngste er storesøsken..,

 

 

Anonymkode: 08c7f...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva gjorde dere annerledes? Eksempel om dere gjorde noe annerledes i forhold til søvn, mat eller andre ting, og hvorfor? Jeg var en hysterisk førstegangsmor og føler det er ting jeg har lært som eksempel at det er greit å bysse baby i søvn, ble fortalt at mitt barn aaaldri ville bli selvstendig å sove selv om jeg vugget eksempel 

Anonymkode: 4fb94...f70

Hvem var det som fortalte deg dette? Jeg klarer ikke fatte de som mener unger ikke skal få den støtten de trenger når de skal sove. 

Anonymkode: 0bddc...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...