Gå til innhold

Barnet vårt blir mobbet i barnehagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Husker barnehagen med egne barn for mange år siden. Det var sånn da også,de begynner tidlig...når det ble tatt opp, satte foreldrene ned beina og nektet plent på at deres barn gjorde slikt..det var ei slitsom tid. Håper du får den hjelpen du og barnet trenger ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingenting vil endre seg uansett å mange tiltak du gjør det vil fortsette og du ender opp med skolevegring. Du kaster bare bort barnets tid med tiltak på tiltak. Eneste som nytter er å flytte. 

Anonymkode: 3dc9b...381

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk for mange gode svar! Jeg tar kontakt med styrer i morgen og krever handling. De har handleplikt! 

Stusset veldig over hvorfor det er i ped.lederens og ansattes interesse at det ikke blir gjort noe.. Hvorfor befinner de seg i fornektelse? Hadde det ikke vært en befrielse å få litt hjelp i form av ulike tiltak? Slik at alle fikk det mye bedre..

Anonymkode: 843b6...501

Du vet da må de jobbe på jobb og det er slitsomt det. Dessuten er de medskyldige når de "ikke kan gjøre noe"  Hadde bare tatt ut barnet når de SER problemet, fornekter OG ikke starter tiltak. De kommer til å hjelpe halvhjertet. Dessuten burde ikke dette barnet få tilgang på ditt barn på skolen eller vidergående heller. Det vil utestenge og fortsette å mobbe. 

Anonymkode: 3dc9b...381

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt styrer og gi tydelig fra at du varsler til kommunalsjef og Statsforvalteren om du ikke ser bedring i oppfølgingen fra mandag av. 

Jeg kjenner et barn som også ble behandlet slik i barnehagen for ikke lenge siden. Endte til slutt med skade og sykehusopphold. Barnehagen greide å håndtere problemet etter det, men man vil jo ikke at det skal gå så langt. Forstår barnehagen hvor fort noe alvorlig kan skje av slikt? De bør være mer i forkant her før de plutselig er på forsiden av lokalavisa anklaget for å ikke ha fulgt opp barnas helse og trygghet. 

Anonymkode: 105b5...fea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kontakter styrer og ber om møte med den og ped.leder. Du skriver ned eksemplene du kommer på og ber om tiltaksplan ut fra barnehageloven §41 og §42, og du ber om å få se barnehagens handlingsplan for hvordan de skal håndtere slike saker.  

Dette har de fleste barnehager utarbeidet skriftlige planer for. Hvis din barnehage IKKE har det, ville jeg sendt klage til kommunens barnehagesjef asap. 

Jeg ville og fortalt det du sier bua/assistent har fortalt om det utagerende barnet, for det er ikke greit det heller, og det er mulig å bekrefte dere foreldre med at de jobber med miljøet på avdeling ,eller noe slikt, uten å utlevere enkeltbarn. Barnet som strever og er ugreit mot andre har og rett på vern. Dette er voksenansvar, selv om det er enkeltbarn som utagerer/ er offer og det er ikke greit å skylde på barnet til andre foreldre selv om at det er ekstremt krevende å stå i som ansatt. 

(Og går møtet skikkelig skeis, ber du om systemobservasjon med utgangspunkt i at ditt barn opplever krenkelser i hverdagen som de ansatte ikke får med seg - bortsett fra en bua som ser og bekrefter det- av ppt/barnehagelag/hjelpeteam. De fleste kommuner har et tilbud rundt dette som kan kobles på raskt.)

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vennepar av oss opplevde det samme, det toppet seg da plageånden, som var fullstendig rabiat og viste tegn til psykopatiske trekk (ja, det finnes barn som kvalifiserer til en slik diagnose), prøvde å kvele jenta deres. De ansatte i barnehagen, inkludert ledelsen, var fullstendig tafatte, og plageånden ble dullet med og stakkarsliggjort. Tiltak ble vurdert, men sånt tar uansett så lang tid at utsatte barn blir fullstendig ødelagt før det skjer noe. Jenta byttet barnehage, blomstret opp, og er i dag et strålende barn som gleder seg til den siste barnehagetiden. I motsetning til flere av de barna som fortsatte i førstnevnte barnehage...

Det er fullstendig latterlig, tafatt og direkte farlig at barn som er til skade for andre ikke umiddelbart blir enten tatt ut av barnehagen og får behandling, eller fotfølges i barnehagen og får behandling der. Lenge leve den norske dumsnillheten! 

Anonymkode: bab83...a67

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nepped skrev (13 minutter siden):

Du kontakter styrer og ber om møte med den og ped.leder. Du skriver ned eksemplene du kommer på og ber om tiltaksplan ut fra barnehageloven §41 og §42, og du ber om å få se barnehagens handlingsplan for hvordan de skal håndtere slike saker.  

Dette har de fleste barnehager utarbeidet skriftlige planer for. Hvis din barnehage IKKE har det, ville jeg sendt klage til kommunens barnehagesjef asap. 

Jeg ville og fortalt det du sier bua/assistent har fortalt om det utagerende barnet, for det er ikke greit det heller, og det er mulig å bekrefte dere foreldre med at de jobber med miljøet på avdeling ,eller noe slikt, uten å utlevere enkeltbarn. Barnet som strever og er ugreit mot andre har og rett på vern. Dette er voksenansvar, selv om det er enkeltbarn som utagerer/ er offer og det er ikke greit å skylde på barnet til andre foreldre selv om at det er ekstremt krevende å stå i som ansatt. 

(Og går møtet skikkelig skeis, ber du om systemobservasjon med utgangspunkt i at ditt barn opplever krenkelser i hverdagen som de ansatte ikke får med seg - bortsett fra en bua som ser og bekrefter det- av ppt/barnehagelag/hjelpeteam. De fleste kommuner har et tilbud rundt dette som kan kobles på raskt.)

Bua bør vel også bli med på dette møtet.

Anonymkode: 3dc9b...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vårt barn er dessverre utsatt for mobbing i barnehagen. Det har gått så langt at han gruer seg til å gå i barnehagen. Gråter mye og finner på masse for å unnslippe barnehagen. 
Dette har pågått i noen måneder nå. Det er en en gutt på avdelingen som slår, tar leker og dytter barnet vårt. Vi har ved par anledninger funnet tingene hans i do. Men det kan ha vært noen andre, så skal ikke slå fast at det er samme barnet som gjør det..

Men vi  har selv sett gutten sint hvor han plutselig løper bort, lugger andre barn eller spytter på dem. Det er ofte vårt barn og et annet som er utsatt. Vårt barn er stille og forsiktig av seg, bestandig vært sånn. Har i grunn trivdes i barnehagen fram til mobbingen startet. Nå har barnet vårt begynt å tisse på seg, både på dagtid og i løpet av natten. Det skjer daglig. Barnet sluttet med bleie for 1,5 år siden, omtrent ikke hatt særlig med uhell inntil nylig.

Vi har tatt det opp med ped.leder, hun går i ekstrem forsvar og mener at ordet mobbing ikke skal brukes om vi ikke er helt sikre. Det er vi i grunn enige i, men i dette tilfelle så er det snakk om nettopp mobbing. 

I dag rundt henting så jeg selv at gutten kom løpende og kastet seg over barnet mitt fordi han ville ha sykkelen barnet mitt brukte. Det endte opp med at mitt barn skrapte begge knærne og gråt noe voldsomt.  Ped.leder var borte, jeg tok en prat med barne- og ungdomsarbeideren som virket helt oppgitt og sa at de ikke får gjort så mye. Og at gutten plager mange andre også, som om det skulle være trøst! Hun bekreftet jo på en måte at de har utfordringer med gutten. Men mente samtidig at det ikke kunne gjøres noe med det, «han var jo bare sånn».

Hva gjør man? Dette kan ikke fortsette. Vårt barn går i storbarnsavdeling og har 1 år igjen i barnehagen.. Det samme gjelder gutten. 
Har vi som foreldre noen rettigheter? Dette er kommunal barnehage.. 

Anonymkode: 843b6...501

Helt utrolig hvordan ting har blitt... På ungdomsskolen til min datter opplever flere at en elev som stadig plager andre elever fysisk, blir forsvart av lærerne og han får gjøre som han vil, uten konsekvenser.

Beklager beklager avsporingen, men jeg liker virkelig ikke denne utviklingen. 

Anonymkode: 531ab...f1d

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Helt utrolig hvordan ting har blitt... På ungdomsskolen til min datter opplever flere at en elev som stadig plager andre elever fysisk, blir forsvart av lærerne og han får gjøre som han vil, uten konsekvenser.

Beklager beklager avsporingen, men jeg liker virkelig ikke denne utviklingen. 

Anonymkode: 531ab...f1d

Nei det er helt ille. De kan ikke sette vakt på mobberen engang men setter på mobbeoffer, som da blir utsatt for enda et slags overgrep. 

Anonymkode: 3dc9b...381

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste opplevde også en slik gutt. Han så seg ut noen få, blant annet min datter, som han gikk inn for å plage. Kom i barnehagen en gang, og så at han slo etter datteren min med en lang pinne. Da tok jeg han fatt selv, pratet til han og ba han kutte ut slik oppførsel. Så fortalte jeg det til en ansatt før vi gikk hjem. Den ansatte sa bare hun skulle ta det videre og følge bedre med på han. Moren hans kom bort til meg dagen etter og kjeftet fordi jeg hadde pratet til sønnen hennes. Svarte henne med at det ikke hadde vært nødvendig å gjøre det hvis sønnen hennes hadde oppført seg, og da lo hun bare. 
En annen gang vi gikk hjemover fra barnehagen, var hun lei seg. Tydelig at noe plaget henne, så vi snakket sammen om det. Han hadde hadde da slått henne og dyttet henne så hun hadde skrubba kneet sitt og blitt våt. Ville ikke gå i barnehagen lenger, og alle vennene hennes kunne heller komme hjem til henne å leke her. Tok alt opp med ped.leder, og kort tid etterpå var jenta mi den samme igjen. Gutten som plaget henne, virka roligere også, så et eller annet gjorde de, iallfall. Mor unngikk meg resten av tiden, himlet med øynene hver gang hun så meg og var generelt bare tafatt. 

Du må ikke gi deg. Barnet ditt skal ha det bra i barnehagen, og de er pliktige til å gjøre noe. At han også plager andre barn, er ingen unnskyldning. Da får han ha noen med seg hele tiden, til han lærer å oppføre seg. 

Anonymkode: dd53c...df0

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Kontakt styrer og gi tydelig fra at du varsler til kommunalsjef og Statsforvalteren om du ikke ser bedring i oppfølgingen fra mandag av. 

Jeg kjenner et barn som også ble behandlet slik i barnehagen for ikke lenge siden. Endte til slutt med skade og sykehusopphold. Barnehagen greide å håndtere problemet etter det, men man vil jo ikke at det skal gå så langt. Forstår barnehagen hvor fort noe alvorlig kan skje av slikt? De bør være mer i forkant her før de plutselig er på forsiden av lokalavisa anklaget for å ikke ha fulgt opp barnas helse og trygghet. 

Anonymkode: 105b5...fea

Hvorfor skal man fortsette i en barnehage som ser ting og lar det skure og gå?

Hvem vil betale for ingenting?

Anonymkode: 3dc9b...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Problembarn?  Kutt ut da. 

Anonymkode: 3541f...3e2

Da plasseres alle «slike» barn hjemme hos deg heretter. Case closed

Anonymkode: 65bc3...ba9

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Krev et møte med styrer og pedleder. Skriv opp alle sånne type eksempler du kommer på. Fortell at alle barn har rett på en trygg hverdag, og at din sønn per i dag faktisk ikke har det. Krev tiltak fra barnehagen NÅ! 

Anonymkode: 0ad74...4b1

Dette

Og du kan godt svare pedleder at det er greit at det blir feil å kalle det mobbing om en ser på mobbing som ordslenging og utestenging. Men at du da kanskje kan kalle det vold og trakassering om hun synes det høres bedre ut.

Når gutten som står bak handlingene er så gammel at han er/blir 5år dette året, da bør de absolutt sette inn alt de kan av krefter for å få snudd oppførselen hans. For dette vil jo bare fortsette når de går over til skole neste år, og da er voksentettheten mindre, barnet har blitt sterkere og kan gjøre langt større skade mot de han utagerer mot.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Start med å skriftlig be om et møte med ped leder ang situasjonen til ditt barn, sørg for å få referat av møtet med punkter pedleder forplikter seg til som dere mener må på plass for at barnet skal ha en trygg hverdag, deretter be om et møte med styrer i bhg og ped leder, vis til at forrige møte ikke førte frem og be om at de setter igang tiltak som tidliginnsats for problembarn osv og at det dokumenteres at barnehangen jobber i hht forskriftene. 
 

Sitat

Tidlig innsats i et allmennpedagogisk perspektiv vil si at innsatsen rettes mot alle barn innenfor det ordinære opplæringstilbudet, både på individ- og systemnivå. Tidlig innsats ansees ikke primært som spesialundervisning, men utelukker ikke at det kan være en konsekvens av kartlegging og utredning.

Spør om de har spesialpedagogiske tiltak og be om dokumentasjon

 

Sitat
Hva er et spesialpedagogisk tiltak?
 
 
Formålet med den spesialpedagogiske hjelpen er å gi barnet tidlig hjelp og støtte i å utvikle og lære for eksempel språklige og sosiale ferdigheter. Barnet kan få den spesialpedagogiske hjelpen individuelt eller sammen med andre

dersom du møter mostand les deg opp på forskrifter og regler, kanskje denne kan hjelpe:

Barnehagemiljø | udir.no

Men sørg for at all din dialog går direkte til barhenagens ledere -på den måten kan du om nødvendig også klage til kommunen og fylkesmannen, og siste instans statsforvalteren - barnehangens ansatte skal ikke ha en "tilbakelent" holdning til dette. 

Anonymkode: 50bc9...ed9

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor skal man fortsette i en barnehage som ser ting og lar det skure og gå?

Hvem vil betale for ingenting?

Anonymkode: 3dc9b...381

Fordi det kan ta tid å bytte barnehage, og selv om man bytter gjør man ALLE en tjeneste ved å kreve og sørge for at barnehagen tar tak. Problemet forsvinner jo ikke fra jordens overflate bare fordi ts bytter barnehage. 

Noen steder har man jo ikke en gang andre barnehager å velge i. 

Anonymkode: 105b5...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med daglig leder i BHG, dette er det nulltoleranse på, dersom de ansatte på avdelingen barnet går i går og holder igjen med å sende interne meldinger til sin leder osv. Så er de med på og oppretholde denne oppførselen. Samt brudd på loven.

Barnet det gjelder må kansje ha ekstra oppmerksomhet og oppfølging, og kanskje en pedagog må på banen å lære dette med at barnet finner en måte å uttrykke seg på i form av ord dersom det kan snakke. 

Det kan også være at barnet ser og lærer slik oppførsel hjemme, men det er bare spekulasjoner, og man kan heller ikke tenke slik.

Anbefaler at du uten grunnet opphold tar kontakt i dag med daglig leder i BHG og krever en samtale omgående.

Lykke til med saken sålangt.

Endret av Knoyken
Mindre skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Min eldste opplevde også en slik gutt. Han så seg ut noen få, blant annet min datter, som han gikk inn for å plage. Kom i barnehagen en gang, og så at han slo etter datteren min med en lang pinne. Da tok jeg han fatt selv, pratet til han og ba han kutte ut slik oppførsel. Så fortalte jeg det til en ansatt før vi gikk hjem. Den ansatte sa bare hun skulle ta det videre og følge bedre med på han. Moren hans kom bort til meg dagen etter og kjeftet fordi jeg hadde pratet til sønnen hennes. Svarte henne med at det ikke hadde vært nødvendig å gjøre det hvis sønnen hennes hadde oppført seg, og da lo hun bare. 
En annen gang vi gikk hjemover fra barnehagen, var hun lei seg. Tydelig at noe plaget henne, så vi snakket sammen om det. Han hadde hadde da slått henne og dyttet henne så hun hadde skrubba kneet sitt og blitt våt. Ville ikke gå i barnehagen lenger, og alle vennene hennes kunne heller komme hjem til henne å leke her. Tok alt opp med ped.leder, og kort tid etterpå var jenta mi den samme igjen. Gutten som plaget henne, virka roligere også, så et eller annet gjorde de, iallfall. Mor unngikk meg resten av tiden, himlet med øynene hver gang hun så meg og var generelt bare tafatt. 

Du må ikke gi deg. Barnet ditt skal ha det bra i barnehagen, og de er pliktige til å gjøre noe. At han også plager andre barn, er ingen unnskyldning. Da får han ha noen med seg hele tiden, til han lærer å oppføre seg. 

Anonymkode: dd53c...df0

Godt gjort å ikke piske gutten med pinnen selv, fy så sint jeg hadde blitt. Får vondt i hjerte av å lese det, men så utrolig godt det ble en ordning! ❤️

 

Men ts, kontakt foreldre til kameraten til barnet ditt, da er dere flere og de er sikkert også interessert i å få en bedring!

Anonymkode: e6d11...e30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Fordi det kan ta tid å bytte barnehage, og selv om man bytter gjør man ALLE en tjeneste ved å kreve og sørge for at barnehagen tar tak. Problemet forsvinner jo ikke fra jordens overflate bare fordi ts bytter barnehage. 

Noen steder har man jo ikke en gang andre barnehager å velge i. 

Anonymkode: 105b5...fea

Kaster bort viktig tid for barnet den tiden barnet kunne bygd sunne vennskap. 

Anonymkode: 3dc9b...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan be barnevernet observere barnegruppen, de reagere kjapt, og de vil nok prøve å finne ut hvorfor dette barnet er så utagerende, høres ikke ut som barnet har det så bra

Anonymkode: 43239...dd2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det ordner seg ❤️. Ille at det skal være sånn i en barnehage, uten at de ansatte er interessert i å finne løsning.

Hadde et sånt barn i min sønn sin klasse i 10 år 😔. Oppførte seg stygg mot andre, og gikk amok titt og ofte. Vi var flere foreldre som varslet i løpet av de ti årene. Ble aldri noe bedring. Synd at enkeltindivider skal få lov til å ødelegge hverdagen til 20 andre barn år etter år.

Anonymkode: 6a277...900

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...