Gå til innhold

Barnet vårt blir mobbet i barnehagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vårt barn er dessverre utsatt for mobbing i barnehagen. Det har gått så langt at han gruer seg til å gå i barnehagen. Gråter mye og finner på masse for å unnslippe barnehagen. 
Dette har pågått i noen måneder nå. Det er en en gutt på avdelingen som slår, tar leker og dytter barnet vårt. Vi har ved par anledninger funnet tingene hans i do. Men det kan ha vært noen andre, så skal ikke slå fast at det er samme barnet som gjør det..

Men vi  har selv sett gutten sint hvor han plutselig løper bort, lugger andre barn eller spytter på dem. Det er ofte vårt barn og et annet som er utsatt. Vårt barn er stille og forsiktig av seg, bestandig vært sånn. Har i grunn trivdes i barnehagen fram til mobbingen startet. Nå har barnet vårt begynt å tisse på seg, både på dagtid og i løpet av natten. Det skjer daglig. Barnet sluttet med bleie for 1,5 år siden, omtrent ikke hatt særlig med uhell inntil nylig.

Vi har tatt det opp med ped.leder, hun går i ekstrem forsvar og mener at ordet mobbing ikke skal brukes om vi ikke er helt sikre. Det er vi i grunn enige i, men i dette tilfelle så er det snakk om nettopp mobbing. 

I dag rundt henting så jeg selv at gutten kom løpende og kastet seg over barnet mitt fordi han ville ha sykkelen barnet mitt brukte. Det endte opp med at mitt barn skrapte begge knærne og gråt noe voldsomt.  Ped.leder var borte, jeg tok en prat med barne- og ungdomsarbeideren som virket helt oppgitt og sa at de ikke får gjort så mye. Og at gutten plager mange andre også, som om det skulle være trøst! Hun bekreftet jo på en måte at de har utfordringer med gutten. Men mente samtidig at det ikke kunne gjøres noe med det, «han var jo bare sånn».

Hva gjør man? Dette kan ikke fortsette. Vårt barn går i storbarnsavdeling og har 1 år igjen i barnehagen.. Det samme gjelder gutten. 
Har vi som foreldre noen rettigheter? Dette er kommunal barnehage.. 

Anonymkode: 843b6...501

  • Liker 1
  • Hjerte 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her hadde jeg kontaktet styrer siden de ansatte er så tiltaksløse. Det finnes jo flere tiltak de kan sette inn selv om gutten ikke er den letteste. De ansatte skal ta tak faktisk. Er ped leder selv og slike situasjoner oppstår rett som det er og da er det vår jobb å beskytte de som trenger det å veilede det andre barnet som tydeligvis har behov for det.

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle barn har rett til en trygg hverdag. Dette er nedfelt i lovverk. Gå til styrer. Be om et møte sporenstreks, med pedleder og ta med deg en du er trygg på. Hvis det ikke kommer tiltak med en gang så kontakter du kommunen og du henvender deg til statsforvalter. Sånn skal det ikke være.

Anonymkode: 153b5...9c6

  • Liker 6
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde jeg overhodet ikke akseptert og jeg hadde tatt barnet ut av barnehagen, kontaktet ped.leder, styrer, foreldreutvalget, kommunen - alt som er!

Stakkar barnet ditt, og stakkar det «problembarnet» som helt tydelig ikke får den oppfølgingen, oppdragelsen og støtten det trenger slik at det går utover de andre barna.

Anonymkode: 95140...75d

  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt uakseptabelt! Enig med de over her, gå til styrer. 

Anonymkode: e6d11...e30

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Dette hadde jeg overhodet ikke akseptert og jeg hadde tatt barnet ut av barnehagen, kontaktet ped.leder, styrer, foreldreutvalget, kommunen - alt som er!

Stakkar barnet ditt, og stakkar det «problembarnet» som helt tydelig ikke får den oppfølgingen, oppdragelsen og støtten det trenger slik at det går utover de andre barna.

Anonymkode: 95140...75d

Problembarn?  Kutt ut da. 

Anonymkode: 3541f...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke nødvendigvis mobbing når dette barnet bøller med de andre også. Det vil alltid være barn med utfordringer rundt omkring, det viktigste du kan gjøre er å lære ditt eget barn til å være trygg og sterk. Hvordan møter du ditt barn? Hva sier du når han forteller om vonde opplevelser og ikke vil i barnehagen? Har du prøvd å invitere til play dates med barnet og foreldrene utenom barnehagetid?

Anonymkode: 6057e...bdd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo ikke nødvendigvis mobbing når dette barnet bøller med de andre også. Det vil alltid være barn med utfordringer rundt omkring, det viktigste du kan gjøre er å lære ditt eget barn til å være trygg og sterk. Hvordan møter du ditt barn? Hva sier du når han forteller om vonde opplevelser og ikke vil i barnehagen? Har du prøvd å invitere til play dates med barnet og foreldrene utenom barnehagetid?

Anonymkode: 6057e...bdd

???

Anonymkode: 843b6...501

  • Liker 4
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

???

Anonymkode: 843b6...501

Det kan jo høres ut som dette barnet har utfordringer i hverdagen og lar det gå utover andre. Om det ikke er konkret din gutt som blir utsatt for plaging, ville jeg ikke kalt det mobbing. Det er et sterkt ord å bruke. 

Anonymkode: 6057e...bdd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du kontakter styrer. Avtaler et møte, krever snarlige tiltak og hyppige møter for å følge opp.

2 Ingen bedring innen kort tid, bytt bhg

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er jo ikke nødvendigvis mobbing når dette barnet bøller med de andre også. Det vil alltid være barn med utfordringer rundt omkring, det viktigste du kan gjøre er å lære ditt eget barn til å være trygg og sterk. Hvordan møter du ditt barn? Hva sier du når han forteller om vonde opplevelser og ikke vil i barnehagen? Har du prøvd å invitere til play dates med barnet og foreldrene utenom barnehagetid?

Anonymkode: 6057e...bdd

Selvfølgelig er det mobbing!!!!

Anonymkode: a29e0...bda

  • Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan jo høres ut som dette barnet har utfordringer i hverdagen og lar det gå utover andre. Om det ikke er konkret din gutt som blir utsatt for plaging, ville jeg ikke kalt det mobbing. Det er et sterkt ord å bruke. 

Anonymkode: 6057e...bdd

Det er konkret min sønn og en annen. Men han er ikke veldig hyggelig med de andre heller. Dem slipper mye mer unna. Min sønn og kompisen er de som utsettes mest. Begge veldig stille gutter. Barna kommer ofte løpende bort til meg og forteller at «Ola» igjen har vært slem mot «Per», og hva han har gjort. Da kommer ped.leder å dekker over med at det ikke var helt sånn. Forrige uke tok han matpakken til min sønn og kastet ut innholdet, sønnen min fortalte det selv. Ped.leder mener at gutten tok feil av matpakkene, trodde det var sin egen og den kan han gjøre hva han vil med. Men så er sannheten at vår gutt har en matpakke fra Blafre (traktor) imens den andre har en helt annen type matpakke.. Stusser litt..

Anonymkode: 843b6...501

  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er konkret min sønn og en annen. Men han er ikke veldig hyggelig med de andre heller. Dem slipper mye mer unna. Min sønn og kompisen er de som utsettes mest. Begge veldig stille gutter. Barna kommer ofte løpende bort til meg og forteller at «Ola» igjen har vært slem mot «Per», og hva han har gjort. Da kommer ped.leder å dekker over med at det ikke var helt sånn. Forrige uke tok han matpakken til min sønn og kastet ut innholdet, sønnen min fortalte det selv. Ped.leder mener at gutten tok feil av matpakkene, trodde det var sin egen og den kan han gjøre hva han vil med. Men så er sannheten at vår gutt har en matpakke fra Blafre (traktor) imens den andre har en helt annen type matpakke.. Stusser litt..

Anonymkode: 843b6...501

Krev et møte med styrer og pedleder. Skriv opp alle sånne type eksempler du kommer på. Fortell at alle barn har rett på en trygg hverdag, og at din sønn per i dag faktisk ikke har det. Krev tiltak fra barnehagen NÅ! 

Anonymkode: 0ad74...4b1

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stakkars de andre barna som blir utsatt for dette. De kan gjøre mye han får ha en assistent hengende over seg hele tiden. Mye som kan bli gjort.

Anonymkode: 9b9a1...371

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er konkret min sønn og en annen. Men han er ikke veldig hyggelig med de andre heller. Dem slipper mye mer unna. Min sønn og kompisen er de som utsettes mest. Begge veldig stille gutter. Barna kommer ofte løpende bort til meg og forteller at «Ola» igjen har vært slem mot «Per», og hva han har gjort. Da kommer ped.leder å dekker over med at det ikke var helt sånn. Forrige uke tok han matpakken til min sønn og kastet ut innholdet, sønnen min fortalte det selv. Ped.leder mener at gutten tok feil av matpakkene, trodde det var sin egen og den kan han gjøre hva han vil med. Men så er sannheten at vår gutt har en matpakke fra Blafre (traktor) imens den andre har en helt annen type matpakke.. Stusser litt..

Anonymkode: 843b6...501

Han har jo tydelig store problemer. Ikke er han liten heller en 5 åring forstår ganske mye. 

Anonymkode: 9b9a1...371

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bytta barnehage. Mellomste min gikk i barnehage med en unge med traumeadferd. Han var helt jævlig med de andre ungene i barnehagen og jenta mi fikk gjennomgå skikkelig fordi hun ikke lot seg «knekke» i barnehagen. Hjemme var det annerledes, og hun har fremdeles behov for å fortelle om opplevelsene sine med det barnet. Hun går i andre klasse nå… 

Anonymkode: 693c4...3c3

  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for mange gode svar! Jeg tar kontakt med styrer i morgen og krever handling. De har handleplikt! 

Stusset veldig over hvorfor det er i ped.lederens og ansattes interesse at det ikke blir gjort noe.. Hvorfor befinner de seg i fornektelse? Hadde det ikke vært en befrielse å få litt hjelp i form av ulike tiltak? Slik at alle fikk det mye bedre..

Anonymkode: 843b6...501

  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Takk for mange gode svar! Jeg tar kontakt med styrer i morgen og krever handling. De har handleplikt! 

Stusset veldig over hvorfor det er i ped.lederens og ansattes interesse at det ikke blir gjort noe.. Hvorfor befinner de seg i fornektelse? Hadde det ikke vært en befrielse å få litt hjelp i form av ulike tiltak? Slik at alle fikk det mye bedre..

Anonymkode: 843b6...501

Du gjør rett i å kontakte styrer, jeg hadde gjort det samme!

Anonymkode: 4ae73...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke ordner seg med styrer, og dere vurderer å bytte barnehage - så ta kontakt med Statsforvalter uansett.

Det er også for å sikre at andre barn i denne barnehagen får et godt miljø. Å ikke handle viser et tegn på at denne barnehagen får fortsette og dekke alvor. Alle bør vite at denne ped lederen ikke tar mobbing på alvor.

Anonymkode: 7cccc...d53

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å ikke handle viser et tegn på at denne barnehagen får fortsette og dekke alvor. Alle bør vite at denne ped lederen ikke tar mobbing på alvor.

Anonymkode: 7cccc...d53

Mente selvfølgelig dekke over, ikke alvor

Anonymkode: 7cccc...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...