Gå til innhold

Barnet vårt blir mobbet i barnehagen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er jo ikke nødvendigvis mobbing når dette barnet bøller med de andre også. Det vil alltid være barn med utfordringer rundt omkring, det viktigste du kan gjøre er å lære ditt eget barn til å være trygg og sterk. Hvordan møter du ditt barn? Hva sier du når han forteller om vonde opplevelser og ikke vil i barnehagen? Har du prøvd å invitere til play dates med barnet og foreldrene utenom barnehagetid?

Anonymkode: 6057e...bdd

Godt å vite at et barn kun kan mobbe en om gangen. Kanskje ordet terrorisere er bedre? Plage? 🫠 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da plasseres alle «slike» barn hjemme hos deg heretter. Case closed

Anonymkode: 65bc3...ba9

Ja heller hos meg enn deg hvetfall 

Anonymkode: 3541f...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det kan jo høres ut som dette barnet har utfordringer i hverdagen og lar det gå utover andre. Om det ikke er konkret din gutt som blir utsatt for plaging, ville jeg ikke kalt det mobbing. Det er et sterkt ord å bruke. 

For så vidt enig, samtidig kan man ikke som foreldre sitte med hendene i fanget og se eget barn får en utrygg hverdag. Dette må løftes opp, og det gir fint å gjøre uten å bruke nedsettende ord om det andre barnet. Jeg hadde meldt til styret og bedt om en tiltaksplan. Man skal ikke bli sett pp som vanskelige foreldre om man varsler. Det er jo også synd på gutten som tydeligvis ikke klarer å regulere seg selv, så i mitt hode blir det en vinn-vinn situasjon for begge parter om man håndterer dette riktig. 

Anonymkode: 524a6...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Nettopp vært på møte med styrer og ped.leder. De skal ha for at vi fikk til et møte såpass kjapt og med engang.

Men både mannen og jeg føler at vi ikke ble hørt eller tatt på alvor. Styrer satt der omtrent taus, med rød ansikt under samtalen og nikket forsiktig til det ped.leder sa. Var ped.lederen som kjørte løpet, igjen følte vi at vi ikke ble tatt på alvor. Vi la frem flere konkrete hendelser, og hvordan sønnen vår har hatt det de siste månedene. Ped.leder mente fortsatt at ting ikke var som vi trodde. Jeg fortalte at barne-og ungdomsarbeideren har bekreftet det samme som vi selv har tydelig inntrykk av. Til det svarte hun at bua misforstår ting. Styrer stoppet ikke ped.lederen da heller.. Da reiste mannen seg opp og sa at «vi skjønner at vi ikke kommer noen vei her. Sønnen blir med oss hjem og så tar vi det derfra». Så fikk styreren litt småpanikk og sa «nei men dette ordner seg».. Ble ca 40 minutters samtale med en ped.leder som forsvarte, tåkela og var totalt uinteressert i å gjøre noe.. Vi er allikevel mest overrasket over styreren, som vi hele tiden har hatt et godt inntrykk av fram til i dag.

Nå er jeg hjemme med sønnen, mannen er på jobb. Jeg tar kontakt med lederen til styreren. Vi har bestemt at sønnen vår ikke skal i barnehagen før et større møte hvor konkrete tiltak blir iverksatt. Inntil da skal han bli hjemme, jeg er heldigvis i mammaperm så det klarer vi. 

Kan man kreve at ped.leder ikke blir med på neste møte? Synes hun har gjort nok. Hun er irritabel, går i ekstrem forvar og lar ingen prate. 

Anonymkode: 843b6...501

• Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her.

Nettopp vært på møte med styrer og ped.leder. De skal ha for at vi fikk til et møte såpass kjapt og med engang.

Men både mannen og jeg føler at vi ikke ble hørt eller tatt på alvor. Styrer satt der omtrent taus, med rød ansikt under samtalen og nikket forsiktig til det ped.leder sa. Var ped.lederen som kjørte løpet, igjen følte vi at vi ikke ble tatt på alvor. Vi la frem flere konkrete hendelser, og hvordan sønnen vår har hatt det de siste månedene. Ped.leder mente fortsatt at ting ikke var som vi trodde. Jeg fortalte at barne-og ungdomsarbeideren har bekreftet det samme som vi selv har tydelig inntrykk av. Til det svarte hun at bua misforstår ting. Styrer stoppet ikke ped.lederen da heller.. Da reiste mannen seg opp og sa at «vi skjønner at vi ikke kommer noen vei her. Sønnen blir med oss hjem og så tar vi det derfra». Så fikk styreren litt småpanikk og sa «nei men dette ordner seg».. Ble ca 40 minutters samtale med en ped.leder som forsvarte, tåkela og var totalt uinteressert i å gjøre noe.. Vi er allikevel mest overrasket over styreren, som vi hele tiden har hatt et godt inntrykk av fram til i dag.

Nå er jeg hjemme med sønnen, mannen er på jobb. Jeg tar kontakt med lederen til styreren. Vi har bestemt at sønnen vår ikke skal i barnehagen før et større møte hvor konkrete tiltak blir iverksatt. Inntil da skal han bli hjemme, jeg er heldigvis i mammaperm så det klarer vi. 

Kan man kreve at ped.leder ikke blir med på neste møte? Synes hun har gjort nok. Hun er irritabel, går i ekstrem forvar og lar ingen prate. 

Jeg syns du bør droppe den barnehagen og finne et bedre sted til sønnen din. Han må gå der dag ut og dag innnog slite med den andre drittungen 10 ÅR !!! på skolen. 

Anonymkode: 3dc9b...381

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med barnehageansvarlig i kommunen. Så blir det møte med styrer og ped leder

Anonymkode: 3541f...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS her.

Så bra du er i mammaperm. Jeg hadde faktisk ikke orket å ta den kampen. Bytt barnehage. Evt krev å få bytte barnehage i den prosessen dere går inne i.

Tviler på de greier å gjøre noe med adferden på kort tid. Tviler også på at det hjelper å se an til over sommerferien. Barnet deres har allerede problemer og gruer seg til barnehagen.

Har dere mulighet til å bytte barnehage? Du kan faktisk ringe litt rundt og spørre. Kanskje noen som er styrer i barnehage og som leser dette har noen innspill på hva som er lurt/ikke lurt å si?  

Anonymkode: 17d00...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller da ingen rolle hva man kaller det! Og det spiller heller ingen rolle hvordan pedleder opplever det. Det som betyr noe her er hvordan barnet opplever det. Og dette barnet har det ikke trygt og godt i barnehagen.

Da har de ansatte plikt til å gjøre noe. Si fra til styrer at dere forventer at e setter i gang med egnede tiltak, ellers vil dere melde til statsforvalter. Evt hold barnet hjemme, finn en ny barnehage og gjør det veldig klart for styrer og barnehageledelsen i kommunen hvorfor dere gjør det. 

Og lykke til!

Anonymkode: 4dfe2...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke mobbing. Dette er et barn med atferdsproblemer som trenger hjelp. Her svikter de ansatte fullstendig!!!
Kontakt styrer og be om konkret svar på tiltak og hvordan dette barnet får hjelp til å regulere atferden(det kan være vold eller utrygghet i hjemmet, utviklingsforstyrrelse, kan være så mye som ligger bak) men barnet trenger hjelp. Og på den måten vil ditt barn få det bedre, når dette barnet får hjelp.
Og så blir det en viss trygghet om at de i bhg gjør jobben sin!!! Hvis ikke ped leder eller styrer gjør noe, så ta kontakt kommunalt og med ppt. Barnehagen er pliktig ihht til barnehageloven å sikre trygt miljø for barna. 

Det er så mange ufaglærte i bhg at jg blir helt matt.

jeg sier dette fordi jeg har selv som forelder vørt borti noe liknende. Tafatte bhg arbeidere som lar stakkars barn få en uheldig skjevutvikling og som stemples som mobbere. De ansatte hadde ingen kompetanse på sosial utvikling og følelsesregulering.

Anonymkode: ca2c1...2b9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vårt barn er dessverre utsatt for mobbing i barnehagen. Det har gått så langt at han gruer seg til å gå i barnehagen. Gråter mye og finner på masse for å unnslippe barnehagen. 
Dette har pågått i noen måneder nå. Det er en en gutt på avdelingen som slår, tar leker og dytter barnet vårt. Vi har ved par anledninger funnet tingene hans i do. Men det kan ha vært noen andre, så skal ikke slå fast at det er samme barnet som gjør det..

Men vi  har selv sett gutten sint hvor han plutselig løper bort, lugger andre barn eller spytter på dem. Det er ofte vårt barn og et annet som er utsatt. Vårt barn er stille og forsiktig av seg, bestandig vært sånn. Har i grunn trivdes i barnehagen fram til mobbingen startet. Nå har barnet vårt begynt å tisse på seg, både på dagtid og i løpet av natten. Det skjer daglig. Barnet sluttet med bleie for 1,5 år siden, omtrent ikke hatt særlig med uhell inntil nylig.

Vi har tatt det opp med ped.leder, hun går i ekstrem forsvar og mener at ordet mobbing ikke skal brukes om vi ikke er helt sikre. Det er vi i grunn enige i, men i dette tilfelle så er det snakk om nettopp mobbing. 

I dag rundt henting så jeg selv at gutten kom løpende og kastet seg over barnet mitt fordi han ville ha sykkelen barnet mitt brukte. Det endte opp med at mitt barn skrapte begge knærne og gråt noe voldsomt.  Ped.leder var borte, jeg tok en prat med barne- og ungdomsarbeideren som virket helt oppgitt og sa at de ikke får gjort så mye. Og at gutten plager mange andre også, som om det skulle være trøst! Hun bekreftet jo på en måte at de har utfordringer med gutten. Men mente samtidig at det ikke kunne gjøres noe med det, «han var jo bare sånn».

Hva gjør man? Dette kan ikke fortsette. Vårt barn går i storbarnsavdeling og har 1 år igjen i barnehagen.. Det samme gjelder gutten. 
Har vi som foreldre noen rettigheter? Dette er kommunal barnehage.. 

Her har du en dårlig ped.leder som ikke gjør jobben sin. Bhg har faktisk en «mobbelov» nesten på linje med 9a i skolen. Ved mobbing er ped.leder pliktet til å varsle styrer og barnehagen skal umiddelbart undersøke saken og sette inn tiltak. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64/KAPITTEL_8#§42

Her hadde jeg gått direkte til styrer med barnehageloven i hånden (se link) og klaget på ped.leder som ikke gjør den jobben hun er lovforpliktet til å gjøre, og deretter forlangt umiddelbare tiltak og en skriftlig plan på dette! 

Endret av Grüner
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette er ikke mobbing. Dette er et barn med atferdsproblemer som trenger hjelp. Her svikter de ansatte fullstendig!!!
Kontakt styrer og be om konkret svar på tiltak og hvordan dette barnet får hjelp til å regulere atferden(det kan være vold eller utrygghet i hjemmet, utviklingsforstyrrelse, kan være så mye som ligger bak) men barnet trenger hjelp. Og på den måten vil ditt barn få det bedre, når dette barnet får hjelp.
Og så blir det en viss trygghet om at de i bhg gjør jobben sin!!! Hvis ikke ped leder eller styrer gjør noe, så ta kontakt kommunalt og med ppt. Barnehagen er pliktig ihht til barnehageloven å sikre trygt miljø for barna. 

jeg sier dette fordi jeg har selv som forelder vørt borti noe liknende. Tafatte bhg arbeidere som lar stakkars barn få en uheldig skjevutvikling og som stemples som mobbere. De ansatte hadde ingen kompetanse på sosial utvikling og følelsesregulering.

Helt enig! Her må ppt på banen og finne ut hva barnet trenger hjelp til og så må det komme ressurser i barnehagen for å hjelpe barnet. Slik vil alle barna få det bedre.

Anonymkode: 724df...aa6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Så du mener mobbing ikke er et atferdsproblem? Og at barn med atferdsprovlrmer per def ikke kan mobbe?

Du blander årsak (problemer) med virkning (mobbing). Regjeringen definere mobbing som: En person er mobbet når han eller hun, gjentatte ganger og over en viss tid, blir utsatt for negative handlinger fra en eller flere andre personer

At en som mobber har problemer av noe slag, endrer ikke betegnelsen på hvordan de oppfører seg mot andre barn. Mobbing er mobbing når det er systematisk plaging av andre barn. 

Anonymkode: 38f8d...775

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde lignende i vår barnehage. Forskjellen var at pedlederne var veldig imøtekommende og like oppgitte som oss. Her gikk det ut over -alle- barna, hvem som enn var i nærheten. Og vårt barn reagerte i samme mønster som du beskriver.

Kommunen derimot var ikke like forståelsesfulle og ivrige på tiltak. Så det endte med at pedlederne truet med å gå på dagen, fordi de ikke kunne stå inne for barnas sikkerhet. Og foreldre, deriblant vi, truet med å ta barna ut av barnehagen. Da ble det satt inn ekstra ressurs 100% på dette barnet, som for det meste gikk ut på å fotfølge dette barnet, og ha mye opplegg unna de andre. Dette var et barn fra førskolegruppa, så etter året var omme var det jo ute av barnehagen.

De ansatte prøvde virkelig alt de kunne, men når man er underbemannet i utgangspunktet så er det vanskelig. Men de prøvde alltid, og man håpet på at det skulle bli bedre. Men angrer veldig på at jeg ikke tok mitt barn ut av barnehagen med en gang. Ingen voksen hadde gått tilbake på jobb dersom man ble slått og sparket hver dag, og resten av tiden måtte gå og vente på at det skjer.

Anonymkode: 97928...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er barnets subjektive opplevelse som avgjør om barnet har et trygt barnehagemiljø eller ikke. Hva pedleder mener, er irrelevant. Barnet ditt har det ikke trygt i barnehagen. Barnet ditt har rettigheter.

Dere har ikke bare hørt og sett episoder med krenkelser, men dere har også et barn som viser psykiske og fysiske symptomer på utrygghet og mobbing.

Når dere som foreldre opplever at deres barn ikke har et trygt miljø, skal pedleder informeres. Pedleder har plikt til å informere sin styrer og barnehagen skal umiddelbart undersøke saken, opprette aktivitetsplan og iverksette tiltak.

Pedleders subjektive oppfattelse av barnets trivsel og trygghet skal ses bort fra. Det er barnet som skal bli hørt.

Aktivitetsplikten er lovfestet via Barnehageloven, som barnehagen er forpliktet å følge. Vet at de tåkelegger hele saken og ikke tar dere på alvor og lager en plan, bryter de norsk lov. En styrer som bare jatter med og lar pedleder føre hele samtalen og sette premissene, er ikke skikket som styrer og bryter også loven.

Det du da skal gjøre, er å ta kontakt med kommunen dersom kommunen er eier av barnehagen. Du kan også ta kontakt med Statsforvalteren.

Som mor og som pedagog blir jeg helt sjokkert. Jeg hadde vurdert å politianmelde barnehagen bare for å vise hvor sinnsykt på jordet de er. Og aldri levert ungen min der igjen.

Anonymkode: 46f30...ae2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

TS her.

Jeg velger å sitere meg selv;

"Du kontakter styrer og ber om møte med den og ped.leder. Du skriver ned eksemplene du kommer på og ber om tiltaksplan ut fra barnehageloven §41 og §42, og du ber om å få se barnehagens handlingsplan for hvordan de skal håndtere slike saker. 

Dette har de fleste barnehager utarbeidet skriftlige planer for. Hvis din barnehage IKKE har det, ville jeg sendt klage til kommunens barnehagesjef asap.

...

(Og går møtet skikkelig skeis, ber du om systemobservasjon med utgangspunkt i at ditt barn opplever krenkelser i hverdagen som de ansatte ikke får med seg - bortsett fra en bua som ser og bekrefter det- av ppt/barnehagelag/hjelpeteam. De fleste kommuner har et tilbud rundt dette som kan kobles på raskt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du kan be om møte uten ped-leder om du sier som det er, at du ikke har tillit og observerer at vedkommende bare går i forsvar.

Anonymkode: e6d11...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde ikke brukt ordet «mobbing» i denne situasjonen. Et barnehagebarn med såpass store utfordringer som gutten du nevner tydeligvis har, og som plager flere av de andre barna med oppførselen sin, er ingen mobber. Når så unge barn oppfører seg på den måten er det er tegn på at noe kan være alvorlig galt, og barnevern/PPT/habiliteringstjenesten/BUPP bør kobles på. Og dette bør gjøres så fort som mulig, siden det påvirker de andre barna i barnehagen på en så negativ måte. 

Anonymkode: f2444...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kontakt styrer og be om konkret svar på tiltak og hvordan dette barnet får hjelp til å regulere atferden(

I alle dager 😅 Man kan ikke kreve å få vite hvilke tiltak det er på et annet barn, heldigvis. Det er godt mulig barnet allerede får hjelp, men det opplyser de ikke andre foreldre om. 

Synes svarene her i tråden er skremmende og viser tydelig hvor krevende foreldre kan være i dag. Det ropes ut om paragrafer og rettigheter, uten å prøve andre mindre inngripende tiltak først. Hva med dialog, bli kjent med barnet og deres foresatte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driter i om barnet plager en, to eller ti, det er uansett forbanna ugreit. Barnet ditt har rett til en trygg barnehagehverdag, dette er noe helt annet enn småkonflikter som man må regne med. Kontakt styrer og evt kommunen/statsforvalteren. Her må barnehagen enten inn med ekstra tiltak rundt barnet med adferdsvansker, eller de må håndtere det bedre selv. 

Anonymkode: e9598...042

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.5.2024 den 8.15):

Håper det ordner seg ❤️. Ille at det skal være sånn i en barnehage, uten at de ansatte er interessert i å finne løsning.

Hadde et sånt barn i min sønn sin klasse i 10 år 😔. Oppførte seg stygg mot andre, og gikk amok titt og ofte. Vi var flere foreldre som varslet i løpet av de ti årene. Ble aldri noe bedring. Synd at enkeltindivider skal få lov til å ødelegge hverdagen til 20 andre barn år etter år.

Anonymkode: 6a277...900

hva i alledager mener du skal gjøres med disse diagnosebarna? gjemme dem i kjellern?

Anonymkode: e6261...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...