Gå til innhold

Finnes det alternativer til rideskole og hester som ikke trives?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Finnes det alternativer til rideskole og hester som ikke trives?

Jeg føler at jeg må vel enten godta å ri på rideskole på en hest som ikke trives eller aldri å få lære å ri? Eller finnes det kansje bedre løsninger?

Jeg har lenge hatt lyst å lære meg å ri så meldte meg på ridekurs for noen måneder siden. Jeg bor på ett lite sted forholdsvis øde til så der er to steder som tilbyr ridekurs da som er nært nok til at jeg kan ri der og begge steder er det likt. 

Det jeg helst hadde ønsket meg var jo kansje å heller kunne betale for å ri noens privat hest. Der man visste at hesten faktisk ble glad for å få komme ut av boksen å bli ridd på. Og som gledet seg til å trave og gallopere og som var lett å få opp i trav/gallopp og der man kansje kunne være i stallen to dager i uka eller mer slik at man også kunne jobbe med hesten fra bakken i tillegg til å ri. Slik at man også kunne få ett ordentlig godt forhold til den og oppleve at hesten faktisk blir glad for å se deg og slikt. Men nå er jeg jo helt nybegynner så det hadde nok blitt vanskelig å få til da ettersom at jeg nok da alltid måtte hatt hjelp av eieren til selv helt enkle ting som å sale på hesten, komme meg opp og at noen kunne være der mens jeg rir hesten også siden jeg ikke er flink nok til å gjøre dette alene enda. Så det vil vel være vanskelig å finne noen som hadde villet tilby meg dette da? Også har jeg inntrykk av at de fleste med hester rundt om kring her jeg bor kanskje ikke driver med typisk belønnings basert trening eller liberty og kanskje ville sett på meg som litt rar som ønsket å lære dette og ikke den typiske "vis at du er sjefen" som kanskje er den typiske måten de fleste behandler hesten sin på?

Jeg følger ett par folk på instagram som driver med belønnings basert trening og det som kalles liberty der man trener og rir hesten helt uten utstyr som grime og hodelag og slikt og det er jo egentlig ett slikt forhold jeg ønsker og drømmer om å ha med en hest og ikke ri på en sliten rideskolehest som mistrives der man blir fortalt at man må ”vise hvem som er sjefen” og må nærmest tvinge hesten til å trave og gallopere.

Jeg vil begynne med å si at ingen av hestene blir behandlet direkte veldig dårlig. Men det er vel typisk for nesten alle rideskoler som jeg har vært borti der du merker at nesten alle hestene ikke trives så godt med å være i rideskole. Enkelte blir sure når du skal ta på sal og hodelag og er vanskelige å få på det, noen har ikke lyst ut av boksen mens nesten alle hestene er vanskelige å få til å trave og gallopere. Også må de rytterne som rir hestene som er vanskelige å få opp i skritt/gallopp sitte å mase/bruke pisken fordi det er det man får beskjed av fra ridelæreren. 

Selv synes jeg det føles veldig feil å måtte bruke pisk eller trykke hardt med bena for å få hesten til å gå og det gjør meg trist å vite at de hestene som jeg rir ikke trives med å være rideskolehest. Også må man jo bare gjøre det likevel fordi det er det ridelærer sier at du må. Enkelte av hestene virker så klart som de trives med å gå i rideskole men de fleste ikke. Men man skjønner jo at det helt sikkert er veldig vanskelig om man skal forsøke å drive en rideskole på en annen måte da? Jeg har i alle fall fått det inntrykket at det jeg forteller om her stort sett gjelder alle rideskoler dessverre? I alle fall de 3 jeg har vært innom og ellers hørt andre folk fortelle.

Anonymkode: 9278d...b76

  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oj

Anonymkode: 9278d...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, det ble visst en mye lengre tekst enn det jeg hadde tenkt. Om dere ikke orker å lese alt er det jo også mulig å bare svare ut i fra den teksten som er uthevet. Setter veldig pris på alle svar. TS

Anonymkode: 9278d...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke sluppet til en person som ikke kan ri, men som mener svært mye om hestehold… Du fremstår som litt uvitende og bedreviter samtidig, og det er en uheldig kombo når du ikke har egen hest. Er du avhengig av andres hester, så må du tilpasse deg eier.


 Jeg har hest. Lærte å ri på rideskole som jentunge, var stallhjelp og forrytter i mange år etter det, men jeg har som mange andre utviklet min måte å gjøre ting på. Jeg rir bittløst og belønningsbasert, og min hest står på fri tilgang ute hele året. Sånn sett er jeg enig med mye av det du sier, men det er noe med måten du formidler det på som gjør at jeg ikke ville sluppet deg til hos meg. Jeg har forrytter til min hest, men forrytteren jobber med hesten på mine premisser. 
 

Slik du beskriver det, bør du gå i rideskole og lære deg å ri først, så kan du skaffe deg egen hest og trene den slik du ønsker. 

Anonymkode: 2cc43...191

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier selv så er du nybegynner, så du bør nok absolutt starte på ridekurs først 😊

Anonymkode: 99455...c43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville nok ikke sluppet til en person som ikke kan ri, men som mener svært mye om hestehold… Du fremstår som litt uvitende og bedreviter samtidig, og det er en uheldig kombo når du ikke har egen hest. Er du avhengig av andres hester, så må du tilpasse deg eier.


 Jeg har hest. Lærte å ri på rideskole som jentunge, var stallhjelp og forrytter i mange år etter det, men jeg har som mange andre utviklet min måte å gjøre ting på. Jeg rir bittløst og belønningsbasert, og min hest står på fri tilgang ute hele året. Sånn sett er jeg enig med mye av det du sier, men det er noe med måten du formidler det på som gjør at jeg ikke ville sluppet deg til hos meg. Jeg har forrytter til min hest, men forrytteren jobber med hesten på mine premisser. 
 

Slik du beskriver det, bør du gå i rideskole og lære deg å ri først, så kan du skaffe deg egen hest og trene den slik du ønsker. 

Anonymkode: 2cc43...191

Kunne du sagt litt om hvorfor synes jeg fremstår som uvitende og bedreviter og måten jeg formidler det på som du synes var dårlig med tanke på at jeg ikke hadde fått sluppet til hos deg som du sier? Det er absolutt ikke meningen å være verken uvitende eller bedreviter, jeg forsøkte bare forklare hva jeg tenker og ønsker. Så om du kansje bare kunne sagt litt om hvorfor så kunne jeg brukt det til å forberede meg for jeg vil jo ikke fremstå slik som du beskriver meg 🙂 Og som nevnt så er jeg jo nybegynner...

Jeg skulle gjerne hatt egen hest men det har jeg ikke råd til.

Anonymkode: 9278d...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring etter mange år på rideskole, ulike staller og hester på egen gård er at hester generelt ikke liker å bli ridd på. Det var vel et konsept av nødvendighet i gamle dager,  uten at man tenkte så mye på hvordan hesten hadde det. 

Jeg solgte de siste hestene mine i fjor, da hadde de hatt noen fine år her på gården med stor utestall,  fri foring av godt (dvs næringsfattig) høy, store varierte uteområder, og ingen hodelag eller saler på kroppen. De var innimellom med på gåtur når de ville det, men som oftest ville de ikke. Er kjipt å innrømme det, har vært hestejente hele livet, men hele opplegget er bare helt feil.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Som du sier selv så er du nybegynner, så du bør nok absolutt starte på ridekurs først 😊

Anonymkode: 99455...c43

Ja, jeg skal fortsette på ridekurs. Jeg skulle bare ønske at jeg hadde mulighet til å ri på en mer positiv måte og også lære meg hvordan jeg kan jobbe med hesten fra bakken slik at jeg kan oppleve å få ett bedre forhold til den hesten som jeg da rir ☺️

Anonymkode: 9278d...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ville nok ikke sluppet til en person som ikke kan ri, men som mener svært mye om hestehold… Du fremstår som litt uvitende og bedreviter samtidig, og det er en uheldig kombo når du ikke har egen hest. Er du avhengig av andres hester, så må du tilpasse deg eier.


 Jeg har hest. Lærte å ri på rideskole som jentunge, var stallhjelp og forrytter i mange år etter det, men jeg har som mange andre utviklet min måte å gjøre ting på. Jeg rir bittløst og belønningsbasert, og min hest står på fri tilgang ute hele året. Sånn sett er jeg enig med mye av det du sier, men det er noe med måten du formidler det på som gjør at jeg ikke ville sluppet deg til hos meg. Jeg har forrytter til min hest, men forrytteren jobber med hesten på mine premisser. 
 

Slik du beskriver det, bør du gå i rideskole og lære deg å ri først, så kan du skaffe deg egen hest og trene den slik du ønsker. 

Anonymkode: 2cc43...191

Hva er negativt med å ha tydelige meninger om straffebaserte treningsmetoder? Det er ikke alt man trenger å ha inngående kunnskap om for å ha en klar mening. Jeg har ikke barn, men VET likevell at kjefting og trusler ikke er ett godt grunnlag for barneoppdragelse. Lurer på om noen ikke ville hatt meg som barnevakt siden jeg hadde så tydelige meninger om barn som barnløs... 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solsolsol skrev (3 minutter siden):

Min erfaring etter mange år på rideskole, ulike staller og hester på egen gård er at hester generelt ikke liker å bli ridd på. Det var vel et konsept av nødvendighet i gamle dager,  uten at man tenkte så mye på hvordan hesten hadde det. 

Jeg solgte de siste hestene mine i fjor, da hadde de hatt noen fine år her på gården med stor utestall,  fri foring av godt (dvs næringsfattig) høy, store varierte uteområder, og ingen hodelag eller saler på kroppen. De var innimellom med på gåtur når de ville det, men som oftest ville de ikke. Er kjipt å innrømme det, har vært hestejente hele livet, men hele opplegget er bare helt feil.

Interessant at du sier det. Jeg trodde hestene likte å bli ridd på dersom de opplevde som mer variert og gøy? F.eks når de har bare en eier som gjør forskjellige varierte ting med dem som å hoppe hinder, ri forskjellige baner og ri på tur i fjellet og slikt? Men kanskje det bare er mer at de liker de ting bedre enn å stå inne i en liten boks eller paddock ute da som de fleste hester gjør?

Anonymkode: 9278d...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (5 minutter siden):

Hva er negativt med å ha tydelige meninger om straffebaserte treningsmetoder? Det er ikke alt man trenger å ha inngående kunnskap om for å ha en klar mening. Jeg har ikke barn, men VET likevell at kjefting og trusler ikke er ett godt grunnlag for barneoppdragelse. Lurer på om noen ikke ville hatt meg som barnevakt siden jeg hadde så tydelige meninger om barn som barnløs... 

Takk for at du forstår 🙂 Jeg kan absolutt ikke mye om hest, men jeg vet jo at det blir helt feil for meg å bruke straff uansett. Og når hesten f.eks ikke vil trave og du får beskjed om å presse mye med hælen eller til og med til slutt slå hardt nok med pisken så gjør det vondt og det er absolutt ikke noe jeg ønsker å gjøre i det hele tatt men hva annet kan man gjøre da når man rir på rideskole og får beskjed om det fra ridelærer?

Anonymkode: 9278d...b76

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg ville nok ikke sluppet til en person som ikke kan ri, men som mener svært mye om hestehold… Du fremstår som litt uvitende og bedreviter samtidig, og det er en uheldig kombo når du ikke har egen hest. Er du avhengig av andres hester, så må du tilpasse deg eier.


 Jeg har hest. Lærte å ri på rideskole som jentunge, var stallhjelp og forrytter i mange år etter det, men jeg har som mange andre utviklet min måte å gjøre ting på. Jeg rir bittløst og belønningsbasert, og min hest står på fri tilgang ute hele året. Sånn sett er jeg enig med mye av det du sier, men det er noe med måten du formidler det på som gjør at jeg ikke ville sluppet deg til hos meg. Jeg har forrytter til min hest, men forrytteren jobber med hesten på mine premisser. 
 

Slik du beskriver det, bør du gå i rideskole og lære deg å ri først, så kan du skaffe deg egen hest og trene den slik du ønsker. 

Anonymkode: 2cc43...191

Jeg leser TS overhodet ikke som noen bedreviter, men heller som en som kommer utenifra og reagerer (med rette!) på "hvordan det gjøres" rundomkring. Det er klart at hvis man ser for seg at hestehold og ridning handler om en positiv og trygg relasjon mellom hest og rytter, så får man litt sjokk når man kommer på rideskolen og får beskjed om å bruke pisken. 

Og hvorfor i all verden må man lære seg å ri på destruktiv måte, før man kan avlære det igjen for å lære å håndtere og ri hest på mindre negative metoder?

Anonymkode: 3001a...7c8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg veldig godt TS, og jeg er innmari glad for at det nå blir flere og flere som tenker som deg!

Du står i et kjempevanskelig dilemma. Det finnes mange mindre gode rideskoler, hvor fokuset er at eleven skal opp på hesten og ri og få valuta for pengene de betaler, uavhengig av hva hesten mener om saken. For mange rideskolehester blir dagene ensformige, og de bærer rundt på ukyndige ryttere i time etter time, må bare innordne seg og blir ikke hørt om de ikke ønsker å trave rundt i ridehuset hver kveld... Det finnes gode rideskoler også! Men det er langt mellom dem, så de er jo ikke tilgjengelige for alle. 

Og som du sier, de aller fleste ønsker ikke å låne ut hesten sin til noen som ikke har mye erfaring og er gode ryttere. Og hvor starter man da?

Det går kanskje an å undersøke om det finnes noen som vil gi deg privattimer med sin egen hest? Man må jo fremdeles ri på deres premisser, men sjansen er stor for at hesten er mer villig og positiv enn den typiske rideskolehest er. 

Ellers ville jeg forsøkt meg på rideleir eller turridning/fjellridning om sommeren. Man kan lære en del av det selv om det ikke er en typisk skolesetting, og jeg innbiller meg i alle fall at hestene i en slik setting er litt mer fornøyde enn i en typisk rideskolehverdag. 

Jeg ville for øvrig gjerne hatt en hestepasser som tenker som du gjør! For meg er det viktigere at man jobber på hestens premisser og tar hensyn til den, enn hvor teknisk flink man er til å ri. Så det finnes håp 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Interessant at du sier det. Jeg trodde hestene likte å bli ridd på dersom de opplevde som mer variert og gøy? F.eks når de har bare en eier som gjør forskjellige varierte ting med dem som å hoppe hinder, ri forskjellige baner og ri på tur i fjellet og slikt? Men kanskje det bare er mer at de liker de ting bedre enn å stå inne i en liten boks eller paddock ute da som de fleste hester gjør?

Anonymkode: 9278d...b76

Det er jo selvfølgelig bare min mening, men jeg ser også en endring i hva "folk flest" mener og skriver på forum/Facebook. Da jeg var tenåring mente de fleste voksne at det var dyremishandling å la hesten bare stå uten å bli brukt. Også på staller der hestene bare var inne på natta, og hadde store områder ute. Nå ser jeg få mene det samme. 

Har heldigvis aldri vært på staller av den typen du beskriver med små paddocker eller mye tid på boks.

Men de første hestene jeg hadde bodde på noen andre sin stall, der mente alle at hestene helt åpenbart ville være inne på natta, fordi de sto ved porten og gladelig ble med inn. Men de ble bare foret to ganger om dagen, en gang ute om morgenen og en gang på kvelden, inne, og da var det også kraftfor eller noe annet godt. Ikke rart de ville inn da! De første årene jeg hadde hester hjemme (med vanlig stall) begynte jeg å gi alt av godsaker ute, og foret også fire ganger om dagen ute (+høy inne til natta), de sluttet nesten umiddelbart å stå ved porten om kvelden. Da jeg bygde utestall hadde jeg kamera på, og de brukte mer tid inne på dager med mye sol enn på natta. Føler bare alt vi gjør med hester er på våre premisser. Kler på dekken og smører på ekle ting så de skal slutte å bite på dem når de prøver å ta dem av 🤨

Jeg tror ikke hestene mine intenst mistlikte å bli ridd på av ungene (som er veldig lette), men klart det er tungt og varmt og ubehagelig for dem å ha tunge voksne oppå seg. Min erfaring er at hester i veldig liten grad er opptatt av å gjøre mennesker glade (sånn som hunder), de bryr seg bare lite om oss. Et par av de jeg har hatt opp gjennom har vist litt glede når jeg har kommet, men de fleste bryr seg ikke. Så ja, skal man ha et hestehold jeg ser på som etisk riktig er det rett og slett veeeldig mye jobb og veldig mye penger ut for ganske lite i retur. Både sauene og hønene mine er mye gladere i meg enn hestene noen sinne var. De er billigere og enklere i drift, og man kan spise dem 🤪

Men om du vil ri synes jeg i alle fall det høres ut som du har helt riktig innstilling. Jeg ville lagt ut et innlegg på Facebook "(Vi med hest i Molde" el) sagt at du har lyst til å lære deg å ri, og at du er interessert i naturlig/belønningsbasert ridning. Jeg hadde gladelig tatt i mot en forrytter som deg som var ivrig etter å lære på en god måte. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myrmica skrev (5 timer siden):

Jeg forstår deg veldig godt TS, og jeg er innmari glad for at det nå blir flere og flere som tenker som deg!

Du står i et kjempevanskelig dilemma. Det finnes mange mindre gode rideskoler, hvor fokuset er at eleven skal opp på hesten og ri og få valuta for pengene de betaler, uavhengig av hva hesten mener om saken. For mange rideskolehester blir dagene ensformige, og de bærer rundt på ukyndige ryttere i time etter time, må bare innordne seg og blir ikke hørt om de ikke ønsker å trave rundt i ridehuset hver kveld... Det finnes gode rideskoler også! Men det er langt mellom dem, så de er jo ikke tilgjengelige for alle. 

Og som du sier, de aller fleste ønsker ikke å låne ut hesten sin til noen som ikke har mye erfaring og er gode ryttere. Og hvor starter man da?

Det går kanskje an å undersøke om det finnes noen som vil gi deg privattimer med sin egen hest? Man må jo fremdeles ri på deres premisser, men sjansen er stor for at hesten er mer villig og positiv enn den typiske rideskolehest er. 

Ellers ville jeg forsøkt meg på rideleir eller turridning/fjellridning om sommeren. Man kan lære en del av det selv om det ikke er en typisk skolesetting, og jeg innbiller meg i alle fall at hestene i en slik setting er litt mer fornøyde enn i en typisk rideskolehverdag. 

Jeg ville for øvrig gjerne hatt en hestepasser som tenker som du gjør! For meg er det viktigere at man jobber på hestens premisser og tar hensyn til den, enn hvor teknisk flink man er til å ri. Så det finnes håp 😊

Takk for forståelsen. Ja, jeg kunne jo vurdert å undersøkt muligheten for å få lov å ri noens privat hest. De vil nok generelt sett være mer villig og positiv som du sier. Jeg skal sjekke opp muligheten for turridning/fjellridning i nærheten av her jeg bor. Det hadde nok vært veldig kjekt og det er faktisk noe jeg har hatt til vurdering en stund siden jeg har hatt lyst til å gjøre det. 

Så kjekt å høre at du ville hatt en hestepasser som meg, det er fint å høre ☺️

solsolsol skrev (4 timer siden):

Det er jo selvfølgelig bare min mening, men jeg ser også en endring i hva "folk flest" mener og skriver på forum/Facebook. Da jeg var tenåring mente de fleste voksne at det var dyremishandling å la hesten bare stå uten å bli brukt. Også på staller der hestene bare var inne på natta, og hadde store områder ute. Nå ser jeg få mene det samme. 

Har heldigvis aldri vært på staller av den typen du beskriver med små paddocker eller mye tid på boks.

Men de første hestene jeg hadde bodde på noen andre sin stall, der mente alle at hestene helt åpenbart ville være inne på natta, fordi de sto ved porten og gladelig ble med inn. Men de ble bare foret to ganger om dagen, en gang ute om morgenen og en gang på kvelden, inne, og da var det også kraftfor eller noe annet godt. Ikke rart de ville inn da! De første årene jeg hadde hester hjemme (med vanlig stall) begynte jeg å gi alt av godsaker ute, og foret også fire ganger om dagen ute (+høy inne til natta), de sluttet nesten umiddelbart å stå ved porten om kvelden. Da jeg bygde utestall hadde jeg kamera på, og de brukte mer tid inne på dager med mye sol enn på natta. Føler bare alt vi gjør med hester er på våre premisser. Kler på dekken og smører på ekle ting så de skal slutte å bite på dem når de prøver å ta dem av 🤨

Jeg tror ikke hestene mine intenst mistlikte å bli ridd på av ungene (som er veldig lette), men klart det er tungt og varmt og ubehagelig for dem å ha tunge voksne oppå seg. Min erfaring er at hester i veldig liten grad er opptatt av å gjøre mennesker glade (sånn som hunder), de bryr seg bare lite om oss. Et par av de jeg har hatt opp gjennom har vist litt glede når jeg har kommet, men de fleste bryr seg ikke. Så ja, skal man ha et hestehold jeg ser på som etisk riktig er det rett og slett veeeldig mye jobb og veldig mye penger ut for ganske lite i retur. Både sauene og hønene mine er mye gladere i meg enn hestene noen sinne var. De er billigere og enklere i drift, og man kan spise dem 🤪

Men om du vil ri synes jeg i alle fall det høres ut som du har helt riktig innstilling. Jeg ville lagt ut et innlegg på Facebook "(Vi med hest i Molde" el) sagt at du har lyst til å lære deg å ri, og at du er interessert i naturlig/belønningsbasert ridning. Jeg hadde gladelig tatt i mot en forrytter som deg som var ivrig etter å lære på en god måte. 

 

Takk for at du deler dine erfaringer med hester og hestehold, det er interessant å lese. Du har jo egentlig ett godt poeng i at vi nok gjør mye med hestene på våre menneskers premisser, det er jo litt synd. 

Jeg har faktisk ikke tenkt over det med at hestene bryr seg lite om oss, men så har jeg jo aldri hatt noe nært forhold til en hest heller da. Men man ser jo f.eks videoer av hester som knegger når personen deres kommer og som også kommer løpende mot dem, så da har jeg tenkt at de er glade for å se dem da? Men kanskje det bare er mest det at de forbinder det med mat eller noe sånt da? Eller hva er din erfaring med det? 🙂

Anonymkode: 9278d...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hest i mange år, og jeg kjenner meg ikke helt igjen i det som blir sagt over her. Jeg har iallfall alltid hatt hester som har vært over middels interessert i hva jeg drev med, inkludert en som stadig rømte for å ta turen bort og virkelig få kikka ordentlig på hva vi drev med. Dette til tross for at han da kunne valgt å løpe løs på enorme områder med veldig mye grønt gras ;)  Og alle hester jeg noensinne har ridd, har satt ordentlig pris på kos og et vennlig ord når vi får til noe. Du kjenner det jo på energien i kroppen. Nå har jeg hovedsakelig hatt travere, og så islandshester, det kan jo tenkes at det er noen forskjeller på raser. Jeg har også hatt fjording, den opplevde jeg ikke at var så interessert i hva jeg drev med i det hele tatt :laugh: 

Når det er sagt kjenner jeg meg også igjen i beskrivelsen av rideskolen, og det er også en av grunnen til at jeg sluttet å ri da jeg flyttet fra gård til by. Her innebærer mulighetene stort sett innendørs ridehall. Og selv om hestene ikke har det direkte vondt og blir mishandlet, tror ikke jeg det er sunt for hestene. Og de hestene som ikke bryr seg stort, egner seg kanskje ikke til å lære å ri på. 

Anonymkode: 55756...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men kanskje det bare er mest det at de forbinder det med mat eller noe sånt da? Eller hva er din erfaring med det? 🙂

Anonymkode: 9278d...b76

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har hatt hest i mange år, og jeg kjenner meg ikke helt igjen i det som blir sagt over her. Jeg har iallfall alltid hatt hester som har vært over middels interessert i hva jeg drev med, inkludert en som stadig rømte for å ta turen bort og virkelig få kikka ordentlig på hva vi drev med.

Anonymkode: 55756...fd6

Som sagt, bare min erfaring. Men ja, jeg har feks i mange år påstått høylytt at "naturlig" hestehold er bra, at hester har godt av å bli ridd, at de viser at de liker det ol (brukte jo feks rundt en million på å bygge opp uteområder til hest her på gården). Men har endret mening. Mine hester kunne godt følge etter meg, og det så ut som om de var opptatt av meg, men etter at jeg sluttet helt å gi mat sånn at de så at den kom fra meg ble de mindre og mindre engasjerte, selv om jeg var like mye sammen med dem, koste, stelte, trente fra bakken og sånt. Sauene våre spiser bare rundball, de fleste kommer allikevel løpende til oss, vil være med på tur og elsker kos. Har ikke møtt mange hester man feks kan la stå ubundet mens man tar på sal og hodelag (med mindre man har trent aktivt på det). Sauene mine står i ro foran meg den timen jeg bruker på å klippe.. Ikke at jeg mener det er dyremishandling å ri på hest, men ekstremt mye av det som skjer på rideskoler ville vært forbudt å gjøre mot noen andre dyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo prøve og legge ut en annonse på finn og se om noen kontakter deg :) 
Eventuelt kan du se om noen har tilbudt privahesten sin som forhest og om du kan bruke den i ridetimene :)  

Husk at en stor forskjell på privat hest og en skolehest er at som oftes er skolehestene mer tålmodig og mer tilgivene på feil. En privathest kan være like snill men kan også kaste deg av om du ikke sitter rett på ryggen til hesten eller dunker i ryggen i trav. Om du bruker bitt i starten så husk og ikke ha et lite og skarpt bitt. Siden balansen på en nybegynner ikke er den beste er det fare at du kan nappe i munnen og da må det være et stort rundt bit sånn at det ikke blir skarpt i munnen for hesten.  

Synes det er posetivt at du vil ha en posetivt trenings still. 
Det krever jo at du alltid har samme hest og bygger et bånd til den. Men da burde du også gjøre hele jobben med hesten får ikke det av og bare ri 1-2timer i uken. 

Men selv om du rir meg bitt på en rideskole så trenger du ikke dra i munnen. Skal du til venstre se til venstre og bare løft tøylen litt ut fra hesten mott venstre. Skal du stoppe sett deg ned i sallen klem rompa sammen og gjør deg tung, kan dra litt forsiktig i begge tøylene. Men når du kommer opp på et bra ridenivå kan du gjøre alt av kommandoer med kroppen uten og bruke hendene. De er veldig sensetive på hvordan du sitter og bevegger deg og når dere snakker samme språket så trenger du teknisksett ikke noe annet en sal på hesten. Men selv med det hadde jeg som regel på hodelag i tilfelle hesten skulle bli skremt av noe.  Da kunne jeg ta styring og hindre at den løpt ut i en farlig situasjon, for da får du ikke kontakt med hesten om den har blitt redd. For uansett hvor snill hesten er kan alle bli skremt det ligger naturlig for dem da i hode og løøøøøøp uten og tenke mye på hvor de løper.  

 

Anonymkode: 99a02...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.5.2024 den 21.14):

Takk for at du forstår 🙂 Jeg kan absolutt ikke mye om hest, men jeg vet jo at det blir helt feil for meg å bruke straff uansett. Og når hesten f.eks ikke vil trave og du får beskjed om å presse mye med hælen eller til og med til slutt slå hardt nok med pisken så gjør det vondt og det er absolutt ikke noe jeg ønsker å gjøre i det hele tatt men hva annet kan man gjøre da når man rir på rideskole og får beskjed om det fra ridelærer?

Anonymkode: 9278d...b76

Åh, er så enig med deg! Jeg er relativt nybegynner jeg også, og fikk den beskjeden av eieren til hesten jeg hadde på fôr. Hesten var ikke trygg på å være på tur alene med meg (og stallen hadde ikke bane eller lignende), så da sa eieren at jeg skulle TA hesten ved å gi noen kraftige spark og noen gode kakk med pisken for å få henne fremover. Det føltes helt feil, så jeg tok rett og slett og sluttet der en stund etterpå av den grunnen. Jeg driver ikke med fysisk straff mot verken katter, hunder, sauer eller kyr for den del når de ikke gjør som de skal, så hvorfor i alle dager skal jeg være komfortabel med å straffe en hest på den måten som man blir lært opp til? 

Samtidig innser jeg at jeg er nybegynner med begrenset kunnskap, og skjønner at man i enkelte tilfeller sikkert må gjøre det som trengs når man har med store, sterke hester å gjøre. Ønsker likevel ikke å være en del av noe som gir både meg og hesten konstante negative følelser. Skulle ønske det var mer utbredt med positiv forsterkning i hesteholdet :(

Anonymkode: 23a6a...3a2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder selv på med libertytrening og rir mye rundt uten utstyr, men det finnes absolutt rideskoler der ute som har fint hestehold. Ville gitt det er forsøk og sett hvordan det er der, jeg tar selv ridetimer for å vedlikeholde kunnskapene og senteret jeg rir på har ikke 100% det hesteholdet jeg personlig kunne tenke meg, men hestene går med tilpasset utstyr og man blir aldri bedt om å straffe hestene. Det er det viktigste for meg. Jeg har også en ridelærer som respekterer det når jeg sier at jeg ikke ønsker å "gi hesten en kakk fordi den ikke hører" selv om det er normen. 

Et annet alternativ vil jo være å legge ut en annonse hvor du spør om noen i nærheten kunne tenke seg å gi deg privattimer. Du vil nok ikke være så heldig at du finner noen med en god lærehest som også tilfeldigvis er god pedagogisk, men hvis du er tydelig på hva du ønsker å lære, kan du jobbe for å bli selvstendig nok til at du etterhvert kan lete etter hest på fôr. 

Anonymkode: 01d46...997

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...