Gå til innhold

Skal bytte til et norsk navn. Har dere forslag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nymerïa skrev (På 23.5.2024 den 15.03):

Kan du si litt om hvem du er på innsiden? I mitt hode er Birger en helt annen person enn Jørgen for eksempel.

Birger- Fotoalbumet

Anonymkode: c277a...0ee

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (3 timer siden):

Dette var veldig ugreit. Han er norsk!!!

TS, jeg håper du finner deg det navnet du ønsker deg. 😊

Det er ikke meg du siterer, men jeg er til dels enig med den brukeren.

Han har sine røtter fra et annet sted enn Norge, det er bakgrunnen hans. Det handler om å være stolt over den man er, ikke å ønske å være noe annet. Det navnet han har ble gitt ham av foreldrene hans, og selv om han har bodd i fosterhjem mesteparten av livet sitt, så er navnet en del av identiteten hans.

Det er ikke sånn at jeg har store innvendinger mot at han tar et norsk navn, men tenker at han kanskje vil angre på det senere. Hvorfor kalle seg Tor Olsen når man egentlig heter noe helt annet. Vær heller stolt over den man er.

Anonymkode: c277a...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ikke meg du siterer, men jeg er til dels enig med den brukeren.

Han har sine røtter fra et annet sted enn Norge, det er bakgrunnen hans. Det handler om å være stolt over den man er, ikke å ønske å være noe annet. Det navnet han har ble gitt ham av foreldrene hans, og selv om han har bodd i fosterhjem mesteparten av livet sitt, så er navnet en del av identiteten hans.

Det er ikke sånn at jeg har store innvendinger mot at han tar et norsk navn, men tenker at han kanskje vil angre på det senere. Hvorfor kalle seg Tor Olsen når man egentlig heter noe helt annet. Vær heller stolt over den man er.

Anonymkode: c277a...0ee

Det kan være gode grunner til at noen slett ikke er stolte eller har noen positiv forbindelse til sine slektninger. Føler TS seg norsk og ønsker et norskt navn er det helt opp til han.

Anonymkode: 8cdf9...b23

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daniel, Martin, Robin, Simon, Peter, Aleksander, Thomas, Josef, Jacob, Filip, Kristoffer f.eks. er navn som passer til anledningen (IMO). Ønsker deg alt godt. Håper du har hatt en grei fosterfamilie.

Anonymkode: 80332...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.5.2024 den 15.15):

Nei har ikke det. Har bodd i fosterhjem siden jeg var 9 år.

 

TS.

Anonymkode: 93883...a3f

Bare ikke velg Kåre. 😅 men noe stilig noe. Magnus, feks. Classy. 

Anonymkode: 790e0...9d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne Abrahamsen 

Anonymkode: 64477...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Daniel, Martin, Robin, Simon, Peter, Aleksander, Thomas, Josef, Jacob, Filip, Kristoffer f.eks. er navn som passer til anledningen (IMO). Ønsker deg alt godt. Håper du har hatt en grei fosterfamilie.

Anonymkode: 80332...c97

Peter og Daniel er kule lurenavn. 

Anonymkode: 64477...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å finne noe som ligner litt? Og samtidig gjenspeiler deg? Si gjerne noe kort om samfunnslag, sted du bor, interesser osv.

Har en venn som het noe som Anh Nhiên Nguyen (eksemplifisert) og byttet til Annie Nyen. 

Anonymkode: d2688...c46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt er det veldig trist at du føler du må bytte navn, men skjønner at noen har dårlige opplevelser for eksempel når de skal søke jobb.

Anonymkode: d2688...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Yonas/Jonas ,  Chris , Thomas, Daniel, Marcus? 

Anonymkode: 36619...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia
AnonymBruker skrev (På 25.5.2024 den 2.16):

Birger- Fotoalbumet

Anonymkode: c277a...0ee

Takk for at du minnet meg på genial humor🥳 Birger er jo kort og grei på flere språk og Bendik også til ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Axel ? 

Anonymkode: 790e0...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke ta et hvilket som helst etternavn. 
Fra Skattetaten: 

Etternavn som deles av flere enn 200 personer i Norge er et fritt etternavn. Det kan brukes uten at noen av foreldrene til barnet har navnet. Du kan sjekke hvor mange som har et etternavn på Statistisk sentralbyrå sitt navnesøk.

Et etternavn er beskyttet dersom 200 eller færre personer i Norge heter det.  Et beskyttet etternavn kan brukes dersom barnet har tilknytting til navnet ved for eksempel slektskap. Dersom fars navn velges som mellom- eller etternavn, og navnet er beskyttet, må farskapet være registrert først.

En saksbehandler tar kontakt hvis det er behov for dokumentasjon.

Anonymkode: 50d93...eaa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.5.2024 den 14.40):

Jeg er norskfødt av innvandrerforeldre. Har derfor et utenlandsk navn. Nå har jeg bestemt meg for å kvitte meg med navnet mitt og ta et helnorsk navn. Både fornavn og etternavn. Har dere noen forslag? Jeg er åpen for alt.

Dette er ikke for å jobb. Jeg har allerede jobb. Det er kun fordi jeg føler meg 100% norsk, og har ingen relasjon til mine foreldres hjemland. Og jeg vil at navnet mitt skal reflektere den jeg er på innsiden.

Anonymkode: 93883...a3f

Emil

Max

Niklas

Elias

Noah

Filip

Henrik

Sverre

Johannes

Eirik

Bendik

Didrik

Anonymkode: 43dcc...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville brukt forbokstaven videre og uten å vite den er det vanskelig å gi navnforslag. 

Typisk norske navn er Per, Jens, Jan og Ole

Typiske norskeetternavn er alle som ender på -sen som Jensen, Olsen, Pedersen osv. 

Anonymkode: 71e3d...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det jo godt være TS ikke ønsker å ha noe som minner om hvor han kom fra, når han har vært i barnevernets omsorg i oppveksten.

Jeg ville spurt noen som kjenner deg, hva slags navn de ser deg som :) 

På en måte fint, om du lar folk rundt deg være med å gi deg ditt nye navn for ditt nye liv som voksen, norsk mann.

Ellers vil jeg foreslå - Helge, eller Bjørn.

Ikke noen spesiell grunn, det bare poppet inn i hodet mitt i løpet av tråden.

Til etternavn ville jeg valgt enten noe stedsnavn rundt deg lokalt (sjekk beskyttende etternavn på nettsiden til SSB), eller et ‘natur-etternavn’.

F.eks:

Lindberg/Lundberg, Enger, Aas/Ås, Fjeld, Bergh/Berg, Bakke, Haugen, Hammer/Hamre, Gran, Lund/Lunde, Mo/Moen, Fagerli, Foss, Nes/Ness/Nesse, Haga/Hagen, Holm/Holmen, Lia/Lian/Lie/Lien/Lier, osv osv.

Eller rett og slett - Norheim? :) 
kan være kort for at Nor(ge) er heimen din.

 

 

Anonymkode: d1353...9b3

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen navn som er vanlig i landet du har aner fra og Norge du kunne brukt? Typisk Adam, David osv? 

Anonymkode: 6ba59...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta iallfall ikke navnet Hans Hugo hvis du skulle finne på og flytte nordover en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...