Gå til innhold

Skal bytte til et norsk navn. Har dere forslag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er norskfødt av innvandrerforeldre. Har derfor et utenlandsk navn. Nå har jeg bestemt meg for å kvitte meg med navnet mitt og ta et helnorsk navn. Både fornavn og etternavn. Har dere noen forslag? Jeg er åpen for alt.

Dette er ikke for å jobb. Jeg har allerede jobb. Det er kun fordi jeg føler meg 100% norsk, og har ingen relasjon til mine foreldres hjemland. Og jeg vil at navnet mitt skal reflektere den jeg er på innsiden.

Anonymkode: 93883...a3f

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte å nevne at jeg er mann. 29 år fra østlandet.

Anonymkode: 93883...a3f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil du ikke at navnet ditt skal peke tilbake på det navnet du har nå på et vis? Eller på din/dine foreldres kulturbakgrunn?

fornavn eksempel: Jonas

etternavn: et navn som sier noe om hvor du er oppvokst eller hvor du har din tilknytning, feks Soldal. Evt et typisk patronym som Davidsen eller lignende? 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er norskfødt av innvandrerforeldre. Har derfor et utenlandsk navn. Nå har jeg bestemt meg for å kvitte meg med navnet mitt og ta et helnorsk navn. Både fornavn og etternavn. Har dere noen forslag? Jeg er åpen for alt.

Dette er ikke for å jobb. Jeg har allerede jobb. Det er kun fordi jeg føler meg 100% norsk, og har ingen relasjon til mine foreldres hjemland. Og jeg vil at navnet mitt skal reflektere den jeg er på innsiden.

Anonymkode: 93883...a3f

Jeg ville beholdt et navn som mellomnavn. Thomas/Aleksander/Joakim/ Nilsen/Andersen/Jensen

Anonymkode: fa12a...aab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva heter du fra før om du vil si det? Kanskje du kan bytte til noe som ligner.

 

Noen forslag: Tormod, Herulf, Hermod, Bjarte, Åsgeir/Asgeir, Odd, Jørund.

 

Odd er også et fint navn om du vil ha dobbeltnavn. Odd-Kjetil f.eks.

(Kanskje ikke den beste kombinasjonen, men jeg kommer ikke på noe bedre i farten).

Anonymkode: d3542...7f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en polsk familie som hadde fryktelig vanskelige fornavn og etternavn. Alle byttet til Jensen. Tror han ene byttet til Mats. 

Anonymkode: fa12a...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oskar Larsen. 

Anonymkode: 64477...a9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktualia skrev (1 minutt siden):

etternavn: et navn som sier noe om hvor du er oppvokst eller hvor du har din tilknytning, feks Soldal. Evt et typisk patronym som Davidsen eller lignende? 

Enig i at å ta etternavn fra stedet du bor (evt. bodde) er en god idé. Davidsen er ikke et navn du bør ta med mindre far din het David eller du har noen som het Davidsen i slektstreet.

Anonymkode: d3542...7f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig i at å ta etternavn fra stedet du bor (evt. bodde) er en god idé. Davidsen er ikke et navn du bør ta med mindre far din het David eller du har noen som het Davidsen i slektstreet.

Anonymkode: d3542...7f7

Davidsen var ment som et eksempel. Altså at man kan finne en norskklingende variant av mors eller fars navn og slenge på en -sen. Hvis det skulle passe, og føles riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Monsen 

Anonymkode: 95066...0d9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ikke ta Viggo Kristiansen eller Jan Helge Andersen 🫠

Anonymkode: 95066...0d9

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav eller Harald. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt til noe du liker selv. Det må jo være mange fine og kule du vet om. Fornavn er nok det enkleste.  Etternavn tenker jeg kan være ifra stedet du bor, det er jo vanlig at folk har etternavn som kommer ifra steder de bor/ slekt har bodd osv. 

Anonymkode: 5d973...827

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror du bør ta internasjonale navn som kan også passe norske gutter. 

Sebastian
Jakob
Alexander
Sander

Ta etternavn sov viser din tilknytning til stedet du vokste opp i.

Sebastian Hedmark
Alexander Sandvik
Alexander Berg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket navn du bør velge er vanskelig å mene noe om når man ikke vethvem du er, er du en Tom eller en Erik liksom? Men når det er sagt, mange asiater jeg jobber med tar "europeiske" navn, det har blitt en form for greie - jeg syns personlig det er teit. 

Anonymkode: 7cb4f...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Og jeg vil at navnet mitt skal reflektere den jeg er på innsiden.

Kan du si litt om hvem du er på innsiden? I mitt hode er Birger en helt annen person enn Jørgen for eksempel.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Viktualia skrev (1 minutt siden):

Davidsen var ment som et eksempel. Altså at man kan finne en norskklingende variant av mors eller fars navn og slenge på en -sen. Hvis det skulle passe, og føles riktig.

Ja, god idé.

Å bruke fars navn uendret med -sen på slutten selv om det er utenlandsk er også en mulighet. 

 

Melodiana skrev (Akkurat nå):

Jeg tror du bør ta internasjonale navn som kan også passe norske gutter. 

Hvorfor? Han ville ha et norskt navn, ikke et internasjonalt navn.

Anonymkode: d3542...7f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tatt noe som fungerer i hjemlandet til foreldrene dine.

Alexander? Hvis du vil ha to navn så kanskje Erik Alexander. Funker i utlandet også, men nettopp derfor ikke så norsk som du ønsker?

Til etternavn funker det med de typiske xxxxx-sen navnene, prøv å finn et fint et. Davidsen som snakket om over synes jeg er fint. Hansen er litt oppbrukt og kjedelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet skal du jo ha resten av livet,så må være noe du virkelig liker. Søk på navnelister fra A til Å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-son isteden for -sen er også mulig

Anonymkode: d3542...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...