Gå til innhold

Skal bytte til et norsk navn. Har dere forslag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei har ikke det. Har bodd i fosterhjem siden jeg var 9 år.

 

TS.

Anonymkode: 93883...a3f

Da skjønner jeg godt du vil ha blanke ark med nytt navn. 

Anonymkode: 39c32...377

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei har ikke det. Har bodd i fosterhjem siden jeg var 9 år.

 

TS.

Anonymkode: 93883...a3f

Har du såpass god tilknytning til fosterforeldrene dine slik at du kan ta dems etternavn? 😊 da føles jo kanskje navnet noe familiært.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Glemte å nevne at jeg er mann. 29 år fra østlandet.

Anonymkode: 93883...a3f

Kanskje et fornavn med litt internasjonal klang, som kan uttales eller brukes på alle språk? Dine slektninger skal vel også uttale navnet, både de gamle slektningene og de yngre.

Jeg liker Daniel. Det brukes også i engelsktalende land og burde kunne uttales av de fleste. David liker jeg også.

Etternavn er verre. De er ofte beskyttet ved lov om de er sjeldne, så det er ikke bare å ta en av de. Men et som mange tusen heter er ikke beskyttet, de vanlige, så der kan du velge mer fritt. Igjen, vil du foretrekke et navn som kan uttales på engelsk og dine foreldres språk også? Du kjenner kanskje best til selv hvilke uttaler osv de sliter mest med? Velg et der du aldri behøver å stave navnet for noen, et veldig enkelt et. Hansen, for å nevne et veldig vanlig et.

 

Anonymkode: b6bd8...8bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor egentlig?

 

Nja, kanskje han er kristen. 

Men strengt tatt blir det vel ikke norske navn om han velger et kristent navn (finnes det unntak?). Selv f.eks. Jan og Ørjan er ikke norske navn. (Så spørs det hvor streng på det TS er da, det ble litt mye flisespikkeri fra meg i denne tråden).

Anonymkode: d3542...7f7

Olav og Hallvard er kristne helgener og norrøne navn.

Men det var unntakene. På generell basis har du vel rett;)

Anonymkode: 2b3c0...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kanskje et fornavn med litt internasjonal klang, som kan uttales eller brukes på alle språk? Dine slektninger skal vel også uttale navnet, både de gamle slektningene og de yngre.

Jeg liker Daniel. Det brukes også i engelsktalende land og burde kunne uttales av de fleste. David liker jeg også.

Har det egentlig så mye å si om eventuelle slektninger sliter litt med uttalen enten en stund eller for alltid?

 

Og hvorfor fokusere så mye på engelsk, vi vet ikke om de snakker det i TS' land en gang.

 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Etternavn er verre. De er ofte beskyttet ved lov om de er sjeldne, så det er ikke bare å ta en av de.

Det finnes unntak. f.eks.:

Sitat

etternavn eller mellomnavn som vedkommende for øvrig har en særlig tilknytning til.

Så mulig det er nok til å bruke et stedsnavn som etternavn uten å spørre alle om tillatelse?

Anonymkode: d3542...7f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og hvorfor fokusere så mye på engelsk, vi vet ikke om de snakker det i TS' land en gang.

 

Anonymkode: d3542...7f7

Fordi vi rett og slett lever i en stadig mer internasjonal verden. Det er ikke så kult å hete Oddbjørn lenger. Dessuten nevnte jeg navn jeg synes er fine, uavhengig av om de er typisk norske eller internasjonale. De jeg nevnte er begge deler. To fluer i en smekk.

Og hvorfor sitter DU og hakker på forslagene til andre? Pass dine egne saker, og la ts få bestemme selv hva som skal kritiseres eller avfeies.

Anonymkode: b6bd8...8bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns du skal beholde navnet ditt så vi vet hvem du egentlig er og hvor du egentlig kommer fra

Anonymkode: 966eb...a5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke så kult å hete Oddbjørn lenger.

Det er DIN mening, så får andre ha sin.

Anonymkode: d3542...7f7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville laget et helt eget navn som du selv liker. Hva med et stedsnavn, hva med noe rundt fødebyen din? Nordmenn har lang tradisjon for å ta navnet der de kommer fra, eller flytter til og bosetter seg. En bondegård i nærheten, et gatenavn i nærheten av sykehuset der du ble født? Ei gate hvor du har vært mye i oppveksten? Et sted du har lekt ofte som barn? 

 

 

Endret av 1000x
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten navn skrev (50 minutter siden):

Har du såpass god tilknytning til fosterforeldrene dine slik at du kan ta dems etternavn? 😊 da føles jo kanskje navnet noe familiært.

Hvis dere har et greit forhold så tror jeg de blir stolte over at du vil ta deres navn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er norskfødt av innvandrerforeldre. Har derfor et utenlandsk navn. Nå har jeg bestemt meg for å kvitte meg med navnet mitt og ta et helnorsk navn. Både fornavn og etternavn. Har dere noen forslag? Jeg er åpen for alt.

Dette er ikke for å jobb. Jeg har allerede jobb. Det er kun fordi jeg føler meg 100% norsk, og har ingen relasjon til mine foreldres hjemland. Og jeg vil at navnet mitt skal reflektere den jeg er på innsiden.

Anonymkode: 93883...a3f

Hva med Kristian eller Christoffer  så ta et navn på et sted der du bor som etternavn.  Feks Ekeberg, Furuset osv. Eller så kan du jo ha ditt vanlige etternavn. Selv om du ikke har relasjon til der du er fra så har du dine foreldre. 

Anonymkode: 359b8...8a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei har ikke det. Har bodd i fosterhjem siden jeg var 9 år.

 

TS.

Anonymkode: 93883...a3f

Om du har god kontakt med fosterforeldrene dine kan du høre med de om det er greit du tar samme etternavn som de. 

Anonymkode: 359b8...8a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er DIN mening, så får andre ha sin.

Anonymkode: d3542...7f7

God dag mann, økseskaft.... Ja, jeg har da aldri kommentert andres meninger her i tråden heller, har jeg vel? Det var det du som begynte med, og kritiserte mitt svar, som om du har noe med det.

DIN mening kan du ha for deg selv. TS får lese og kommentere de forslagene han vil, der det passer han. Ikke du.

Anonymkode: b6bd8...8bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner i utgangspunktet hva du mener, men tror ikke det er så lurt å overdrive og velge Asbjørn, Øystein eller noe, for det blir i overkant og kan virke mot sin hensikt. 

Velg heller et mer nøytralt navn som kan gå for å være norsk/nordeuropeisk. Erik, William, Daniel eller noe. Og så kan du jo ta et etternavn som enten er ditt nåværende etternavn oversatt til norsk eller et norsk -sen-navn som minner om etternavnet du har i dag

Anonymkode: 95b31...b0a

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000x skrev (18 minutter siden):

En bondegård i nærheten, et gatenavn i nærheten av sykehuset der du ble født? Ei gate hvor du har vært mye i oppveksten? Et sted du har lekt ofte som barn?

Eller rett og slett bygden/området/tettstedet/byen du bor i.

4 som har Oslo som etternavn i Norge i følge SSB f.eks.

 

 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skjønner i utgangspunktet hva du mener, men tror ikke det er så lurt å overdrive og velge Asbjørn, Øystein eller noe, for det blir i overkant og kan virke mot sin hensikt. 

N̶o̶r̶g̶e̶ norske navn for nordmenn altså? Lukter jeg et snev av noe i denne tråden...?

Anonymkode: d3542...7f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge den norrøne skapelsesmyten skapte Odin og brødrene de første menneskene Ask og Embla av to trær som lå i strandkanten. Jeg synes Ask er et fint navn som godt kan brukes mer. 

Anonymkode: 7ac61...3ae

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vet ikke hvorfor, men Andreas falt inn da jeg leser det du skriver. Navnet forbinder jeg med en mann som både er snill og stødig.

Andreas Berge f.eks.

Anonymkode: 8cdf9...b23

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket navnestatistikken på SSB, og hvis du er født i 1995, så var Martin toppnavnet det året du ble født. Martin er jo et navn som fungerer godt på mange språk. Dessuten er det et slik navn som ikke blir helt utdatert: det er temmelig klassisk. Som en konsekvens av at det er et toppnavn vil heller ingen reagere på at du heter akkurat det. Det vil ikke virke "snålt" eller merkelig. Min stemme går derfor til Martin. 

Etternavn som sklir inn i mengden kan kanskje være litt mer utfordrende. Jeg stemmer for Berg. Jeg tror det er det vanligste etternavnet som IKKE slutter på -sen. Dessuten er det veldig enkelt og greit. 

Martin Berg kan være hvem som helst, liksom. 

 

Anonymkode: e4ace...1e6

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.5.2024 den 14.40):

Jeg er norskfødt av innvandrerforeldre. Har derfor et utenlandsk navn. Nå har jeg bestemt meg for å kvitte meg med navnet mitt og ta et helnorsk navn. Både fornavn og etternavn. Har dere noen forslag? Jeg er åpen for alt.

Dette er ikke for å jobb. Jeg har allerede jobb. Det er kun fordi jeg føler meg 100% norsk, og har ingen relasjon til mine foreldres hjemland. Og jeg vil at navnet mitt skal reflektere den jeg er på innsiden.

Anonymkode: 93883...a3f

Bjørnar Henriksen

Trond Berg

Kenneth Lauritzen

Atle Heggdal 

Sivert Thorsen

 

Anonymkode: 76575...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.5.2024 den 16.10):

Jeg syns du skal beholde navnet ditt så vi vet hvem du egentlig er og hvor du egentlig kommer fra

Anonymkode: 966eb...a5e

Dette var veldig ugreit. Han er norsk!!!

TS, jeg håper du finner deg det navnet du ønsker deg. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...