Gå til innhold

Skal bytte til et norsk navn. Har dere forslag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, god idé.

Å bruke fars navn uendret med -sen på slutten selv om det er utenlandsk er også en mulighet. 

 

Hvorfor? Han ville ha et norskt navn, ikke et internasjonalt navn.

Anonymkode: d3542...7f7

Min veninne byttet navn. Hun mente hun aldri ble kalt til intervju fordi navnet sier hun ikke er norsk. Hennes nye etternavm er Sjøen. Om du velger noe veldig norsk, blir du avhengig av å stave anvnet for alle eller bruke andre former enn i passet ditt. Hun har opplevd utfordringer ved kontroll av flybilletter i utlandet med Ø i navnet sitt.

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Fredrik og Henrik. Tror ikke det er så veldig uvanlige navnevalg for menn på din alder. På lenken nedenfor her kan du se navnene som var mest populære i 1995. Hvis du velger noe som er litt i stil med disse så vil det kanskje virke mindre konstruert enn dersom du velger navn som er populære å gi barn i dag. Vet ikke om det er en prioritet for deg, men i tilfelle. https://www.altomnavn.com/topplister/navnetoppen/1995

Anonymkode: 7e3c8...de2

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melodiana skrev (Akkurat nå):

Min veninne byttet navn. Hun mente hun aldri ble kalt til intervju fordi navnet sier hun ikke er norsk. Hennes nye etternavm er Sjøen. Om du velger noe veldig norsk, blir du avhengig av å stave anvnet for alle eller bruke andre former enn i passet ditt. Hun har opplevd utfordringer ved kontroll av flybilletter i utlandet med Ø i navnet sitt.

 

Han bor i Norge, dette er ikke et stort problem, selv om han reiser mye til utlandet.

 

Dessuten finnes det mange gode norske navn uten Æ, Ø eller Å.

Anonymkode: d3542...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Takk for gode forslag.

Mine foreldre er fra et land i Afrika. Men jeg føler ingen tilknytning dit overhodet. 

Forslag om å bruke sted som inspirasjon til etternavn var et godt forslag. Jeg tror nok jeg kommer til å gå for det. Når det kommer til fornavn, så spiller det ingen rolle for meg om de fungerer i utlandet.

Anonymkode: 93883...a3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg er norskfødt av innvandrerforeldre. Har derfor et utenlandsk navn. Nå har jeg bestemt meg for å kvitte meg med navnet mitt og ta et helnorsk navn. Både fornavn og etternavn. Har dere noen forslag? Jeg er åpen for alt.

Dette er ikke for å jobb. Jeg har allerede jobb. Det er kun fordi jeg føler meg 100% norsk, og har ingen relasjon til mine foreldres hjemland. Og jeg vil at navnet mitt skal reflektere den jeg er på innsiden.

Anonymkode: 93883...a3f

Fornavn: Christian, Christoffer, Lukas, Oscar, Alexander, Victor, William, Marcus, Bjørn. 

Etternavn: Hansen, Larsen, Andersen, Olsen, Eriksen, Henriksen, Johansen, Pettersen, Karlsen, Jensen, Jacobsen.

Jeg er typen som bestemte meg for navnene til barna mine først etter at jeg hadde møtt de utenfor magen. Følte liksom navnet måtte passe til barnet. 

Kanskje du er en type " Lukas Karlsen"? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han bor i Norge, dette er ikke et stort problem, selv om han reiser mye til utlandet.

 

Dessuten finnes det mange gode norske navn uten Æ, Ø eller Å.

Anonymkode: d3542...7f7

Det kan også hende han allerede har et navn med en av disse eller andre rare bokstaver fra før.

Anonymkode: d3542...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er kun fordi jeg føler meg 100% norsk, og har ingen relasjon til mine foreldres hjemland

Rart argument. Du har jo en relasjon til foreldrene dine?

Hadde valgt noe som lignet på det jeg het fra før og unngått kjempenorske navn som Håkon, Birger, Odd (!) og Kåre, samme med kristne navn som Johannes, David, Paul osv. 

Alternativt Kim. Det funker på begge kjønn og i alle land. 

Anonymkode: 136f8...545

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even er veldig fint. 

Anonymkode: 39c32...377

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Rart argument. Du har jo en relasjon til foreldrene dine?

Nei har ikke det. Har bodd i fosterhjem siden jeg var 9 år.

 

TS.

Anonymkode: 93883...a3f

  • Hjerte 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (1 minutt siden):

Fornavn: Christian, Christoffer, Lukas, Oscar, Alexander, Victor, William, Marcus, Bjørn. 

Kun det siste kan vel egentlig kalles et norskt navn. Kanskje Oscar er en utenlandsk variant av Åsgeir.

 

 

Vilhelm er heller ikke norskt forresten, men det ser mer norskt ut enn William i hvert fall.

Anonymkode: d3542...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg er norskfødt av innvandrerforeldre. Har derfor et utenlandsk navn. Nå har jeg bestemt meg for å kvitte meg med navnet mitt og ta et helnorsk navn. Både fornavn og etternavn. Har dere noen forslag? Jeg er åpen for alt.

Dette er ikke for å jobb. Jeg har allerede jobb. Det er kun fordi jeg føler meg 100% norsk, og har ingen relasjon til mine foreldres hjemland. Og jeg vil at navnet mitt skal reflektere den jeg er på innsiden.

Anonymkode: 93883...a3f

Velg heller et som passer ca uansett Sara Maria Sofia anna feks 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohhh du er gutt Tor Erik Kristoffer feks 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Even er veldig fint. 

Anonymkode: 39c32...377

Nydelig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva et typisks sen navn til etternav Olsen Larsen Karlsen Hansen Knutsen Evensen osv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå bokstaver  Ø, Å, Æ

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Odin, Olav, Håkon, Sverre, Eirik, Snorre

og et stedsnavn til etternavn :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

unngått kjempenorske navn som Håkon, Birger, Odd (!) og Kåre,

Hvorfor egentlig?

 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

samme med kristne navn som Johannes, David, Paul osv. 

Nja, kanskje han er kristen. 

Men strengt tatt blir det vel ikke norske navn om han velger et kristent navn (finnes det unntak?). Selv f.eks. Jan og Ørjan er ikke norske navn. (Så spørs det hvor streng på det TS er da, det ble litt mye flisespikkeri fra meg i denne tråden).

Anonymkode: d3542...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se litt på norrøn historie lokalt for fornavn og lokale stedsnavn for et mer moderne etternavn. Torje, Håvard, Eirik, Torgrim, Jordal osv 

Anonymkode: 7ac61...3ae

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...