Gå til innhold

Jeg synes dette er i overkant av hva en kan ønske seg på en hjelpegruppe.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Stygg uting generelt at folk tigger eller lager spleis. Det å forvente at fremmede skal hjelpe til med gaver, feiring av bursdag etc. Har du ikke papptallerkener så har du vel andre i ditt eget hjem. 

Og er det så ille at kassa er bunnskrapt så får de hjelp på Nav. De få tilfellene jeg vet om hvor folk klager over dårlig råd og alt er så grusomt, er forldre som både røyker og er glad i alkohol. 

Alle har selv ansvar for å forsørge sine egne barn. Og nekter tro at noen har det så ille at de ikke kan legge til side en 50 lapp eller 2 hver måned. Alle med barn får barnetrygd, den skal faktisk gå til bla.sånt. Og er du alene så får du vel oftest bidrag fra den andre part. Er nok noen som syntes tigging er grei måte og spare penger på

Anonymkode: b66b0...045

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Stygg uting generelt at folk tigger eller lager spleis. Det å forvente at fremmede skal hjelpe til med gaver, feiring av bursdag etc. Har du ikke papptallerkener så har du vel andre i ditt eget hjem. 

Og er det så ille at kassa er bunnskrapt så får de hjelp på Nav. De få tilfellene jeg vet om hvor folk klager over dårlig råd og alt er så grusomt, er forldre som både røyker og er glad i alkohol. 

Alle har selv ansvar for å forsørge sine egne barn. Og nekter tro at noen har det så ille at de ikke kan legge til side en 50 lapp eller 2 hver måned. Alle med barn får barnetrygd, den skal faktisk gå til bla.sånt. Og er du alene så får du vel oftest bidrag fra den andre part. Er nok noen som syntes tigging er grei måte og spare penger på

Anonymkode: b66b0...045

Snakk om å leve i lalala land da, skremmende.  

Anonymkode: a7ebe...48f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.5.2024 den 23.29):

En hyggelig kar i nærmiljøet gav bort 10 kg rådyr/hjortejakt dør jul og vi var så heldig at det var oss som fikk det av ham. Det har vært mange gode middager i løpet av vinteren, sunne middager med ekte råvarer (hjort/rådyrkjøtt, grønnsaker, poteter, saus). Dette hadde ikke vært mulig uten hans generøsitet.

Vi får mat pose en gang i måneden, før var det to men nå siden corpna er det en, og varene oppi er donert fra lokal butikker. Det er mye hummer og kanari og usunt. Er takknemlig for det vi får, men 10 pakker med bringebærsaus kan bli noe mye for 4 stk.. og når frysevarene er oppgitte må jeg lage alt samme dag for å kunne bruke det en annen dag, det er et lite hjertesukk når jeg får tacobåter i posen, men kjøttdeig Og ost,det som faktisk koster, er noe jeg må kjøpe selv. Joda, vi spiser mye rart i perioder for vi må spise det vi har og jeg vet inderlig godt at de posen har reddet oss mer enn en gang de siste fem årene.

Hvorfor forteller jeg dette? Fordi jeg vil ikke at folk skal miste troen på å gi. Å gi til privatpersoner kan fort bli kluss, jeg ser den, men gi heller til lokale hjelpeorganisasjoner som kanskje hjelper din nabo akkurat nå etter samlivsbruddet. Eller mens alenemoren er på AAP. Eller gjør at nabopensjonisten kan unne seg en kaffeskvett på kafeen når trygda kommer.

Vi er ikke alle griske, men noen av oss er avhengig av andres gavmildhet for å få tingene til å gå opp. Takk til dere over hele landet  

Anonymkode: 3c0ab...945

Røyker du? Fester du? 

Anonymkode: b965e...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for mye.

Anonymkode: ecc1d...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste igjen. Det der er jo bare pinlig. Sugerør?! Jeg ville heller ha dødd enn å tigge sugerør på facebook. De klarer da vel å drikke brusen uten? 

Er alene med barn og jobber deltid men tigger ikke. Da får man heller legge lista lavere. Her funket det fint med vanlige tallerkner og vanlige kjøkkenglass. De var ikke en gang av samme type, tenk det. 

Anonymkode: ecc1d...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.5.2024 den 10.29):

Papptallerker... virkelig...

Anonymkode: 187f7...178

Det er jo kanskje ikke sånn at alle har 15 asjetter eller 15 glass? Jeg har det ikke.

Anonymkode: af2ed...30e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.5.2024 den 23.08):

Er det sånn at absolutt alle barn på den alderen har bursdager med over 15 stk? Jeg har selv et par nevøer på den alderen og ingen av de har hatt svære barneselskap. Kun familie eller kanskje noen kompiser. Jeg tenker at når økonomien er så dårlig så må det være mulig å prioritere viktigere ting enn store barneselskap. 

Anonymkode: 693b7...dd7

Skolen pleier jo å ha som regel at enten hele klassen (eventuelt alle jentene eller alle guttene) eller ingen i klassen skal inviteres. Så ikke så lett å ha bare noen få venner i selskapet.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det å spørre om hjelp til en «enkel» barnebursdag synes ikke jrg er over streken. Det går direkte til barna, og det så ut som de ønsket seg hjelp til å dekke en relativ billig bursdag. 
Selv reagerer jeg mer på noen som hadde to små barn (typ 1 og 3 år) som ønsket seg penger til å reise bort i sommerferien. De bodde på Sørlandet og hadde gratis adgang til Dyreparken, og hadde også fått tilbud om å låne hytte- men de ønsket å reise lenger vekk- helst til syden for «barnas skyld».

 

Anonymkode: 87f72...d29

Dette er helt normalt i visse miljøer og man får høre hvis man ikke gjør dette. Og det er sykt dumt. Har hatt erfaring med slikt selv...

Anonymkode: 647ee...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Snakk om å leve i lalala land da, skremmende.  

Anonymkode: a7ebe...48f

Ja det kan du si om de som velger å få barn uten å planlegge, slik at man ikke havner i en slik situasjon. 

Anonymkode: 27b7b...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er jo kanskje ikke sånn at alle har 15 asjetter eller 15 glass? Jeg har det ikke.

Anonymkode: af2ed...30e

Koster 20 kr for en bunke med papptallerker på Europris. Bare la være å røyke et par timer så har en råd til det

Anonymkode: b965e...531

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.5.2024 den 23.29):

En hyggelig kar i nærmiljøet gav bort 10 kg rådyr/hjortejakt dør jul og vi var så heldig at det var oss som fikk det av ham. Det har vært mange gode middager i løpet av vinteren, sunne middager med ekte råvarer (hjort/rådyrkjøtt, grønnsaker, poteter, saus). Dette hadde ikke vært mulig uten hans generøsitet.

Vi får mat pose en gang i måneden, før var det to men nå siden corpna er det en, og varene oppi er donert fra lokal butikker. Det er mye hummer og kanari og usunt. Er takknemlig for det vi får, men 10 pakker med bringebærsaus kan bli noe mye for 4 stk.. og når frysevarene er oppgitte må jeg lage alt samme dag for å kunne bruke det en annen dag, det er et lite hjertesukk når jeg får tacobåter i posen, men kjøttdeig Og ost,det som faktisk koster, er noe jeg må kjøpe selv. Joda, vi spiser mye rart i perioder for vi må spise det vi har og jeg vet inderlig godt at de posen har reddet oss mer enn en gang de siste fem årene.

Hvorfor forteller jeg dette? Fordi jeg vil ikke at folk skal miste troen på å gi. Å gi til privatpersoner kan fort bli kluss, jeg ser den, men gi heller til lokale hjelpeorganisasjoner som kanskje hjelper din nabo akkurat nå etter samlivsbruddet. Eller mens alenemoren er på AAP. Eller gjør at nabopensjonisten kan unne seg en kaffeskvett på kafeen når trygda kommer.

Vi er ikke alle griske, men noen av oss er avhengig av andres gavmildhet for å få tingene til å gå opp. Takk til dere over hele landet  

Anonymkode: 3c0ab...945

Hvordan har du klart å havne i en slik situasjon..?

Anonymkode: 60320...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Ser ut som perfekte kandidater for barnevernet. Men de er vel så slitsomme disse foreldrene at selv ikke barnevernet gidder å deale med dem. 

Anonymkode: fbd9c...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.5.2024 den 23.15):

Jeg ga opp hjelpegrupper rundt juletider. Folk skrev at de hadde fått hjelp til julaften men hva med romjulen og når de hadde fått hjelp til romjulen så var det de samme som ville ha hjelp til nyttårsaften og så måtte de jo ha mat fram til trygda kom i januar. Dyre ønsker på ungene for de ville ha det alle andre fikk til jul. Jeg vippset til et par familier og begge sendte meg private neldinger og vipskrav om ditt og datt så heretter gir jeg til hjelpeorganisasjoner.

Anonymkode: 32d2f...d09

Private meldinger og til og med vippskrav? Herregud så frekt. 

Anonymkode: 6b6b1...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.5.2024 den 23.46):

Det er jo helt vilt. Man bør klare å ordne NOE selv altså, en bursdag kommer jo ikke akkurat som noe stort sjokk. Og hvis det skjer noe og man MÅ bruke pengene på noe annet kan man feire på en annen måte; tur i skogen, på stranda, låne skolens gymsal osv. Og heller be om hjelp til det mest nødvendige, som mat og kake.

Anonymkode: f4f15...754

Er jo bedre å lage en liste med alt så kanskje hun treffer flere som kan bidra med noe? Det varierer jo hva folk kan hjelpe med.

Tviler på hun forventer å få hjelp til alt, for alt vi vet forventer hun overhodet ingenting, å spørre er ikke det samme som å forvente

 

Og dere som reagerer på ønske om papptallerkener, sugerør osv dette er jo ting mange har liggende etter egne feiringer som gjerne ender opp med å kastes, er jo supert om det kan brukes isteden.

Istedenfor å kritisere "tigging" som dere kaller det så bør takknemlig for at dere aldri har vært i en slik situasjon. Selv har jeg aldri måttet be fremmede om hjelp, har vært alene med barn, og hatt aap, men skjelden bekymret meg veldig over økonomien. Har fått reist på mange fine turer, også syden, før skoleslutt, da det var billig. Men jeg fikk mye hjelp av famile, og uten den hadde situasjonen vært veldig anderledes. Tipper mange av dere som er negativ til ts også har fått hjelp av famile på forskjellig vis, ikke alle er så heldige.

Og hvordan er det en uting å be om hjelp i hjelpegrupper ? Det er frivillig å være medlem, hvis du ikke vil hjelpe så hold deg unna de gruppene.

Endret av Menchit
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ja. Ser ut som perfekte kandidater for barnevernet. Men de er vel så slitsomme disse foreldrene at selv ikke barnevernet gidder å deale med dem. 

Anonymkode: fbd9c...7b7

🙄

Anonymkode: a7ebe...48f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...