Gå til innhold

Jeg synes dette er i overkant av hva en kan ønske seg på en hjelpegruppe.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På en lokal hjelpegruppe her i byen på facebook synes jeg at det moren ønsker hjelp med,er helt i overkant. Å be om å få hjelp til alt en trenger i en bursdag med 15 barn alt fra pynt, mat,

Mamma til 2 trenger hjelp til bursdag.

Jentebursdag, 15 stk

Hjelp til: papptallerkener, kopper, servietter, sugerør (hun ønsker at det skal være lilla/rosa av sånt) pynt(ballonger)

Brus

Pølse og brød,

Sjokoladekake

Gelé

Pinneis

Gave: ønsker supporter klær osv (MFK)

Klær, løsenegler barnsminke, kjole, øredobber, slengbukser å kosebukse og genser sett, ankelsokker, telefon, fotball

Smykke (med hest) og ett BFf armbånd og smykke

Mor er alene med 2 barn ,datter på 10 år og gutt på 8.

Anonymkode: 6a798...734

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lov å prøve seg? 

Anonymkode: 740d8...b5d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det så absolutt. Men hvis det er nytt supporterutstyr de ønsker seg så er det dyrt,og det er jo telefon også.

Anonymkode: 6a798...734

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at absolutt alle barn på den alderen har bursdager med over 15 stk? Jeg har selv et par nevøer på den alderen og ingen av de har hatt svære barneselskap. Kun familie eller kanskje noen kompiser. Jeg tenker at når økonomien er så dårlig så må det være mulig å prioritere viktigere ting enn store barneselskap. 

Anonymkode: 693b7...dd7

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga opp hjelpegrupper rundt juletider. Folk skrev at de hadde fått hjelp til julaften men hva med romjulen og når de hadde fått hjelp til romjulen så var det de samme som ville ha hjelp til nyttårsaften og så måtte de jo ha mat fram til trygda kom i januar. Dyre ønsker på ungene for de ville ha det alle andre fikk til jul. Jeg vippset til et par familier og begge sendte meg private neldinger og vipskrav om ditt og datt så heretter gir jeg til hjelpeorganisasjoner.

Anonymkode: 32d2f...d09

  • Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hyggelig kar i nærmiljøet gav bort 10 kg rådyr/hjortejakt dør jul og vi var så heldig at det var oss som fikk det av ham. Det har vært mange gode middager i løpet av vinteren, sunne middager med ekte råvarer (hjort/rådyrkjøtt, grønnsaker, poteter, saus). Dette hadde ikke vært mulig uten hans generøsitet.

Vi får mat pose en gang i måneden, før var det to men nå siden corpna er det en, og varene oppi er donert fra lokal butikker. Det er mye hummer og kanari og usunt. Er takknemlig for det vi får, men 10 pakker med bringebærsaus kan bli noe mye for 4 stk.. og når frysevarene er oppgitte må jeg lage alt samme dag for å kunne bruke det en annen dag, det er et lite hjertesukk når jeg får tacobåter i posen, men kjøttdeig Og ost,det som faktisk koster, er noe jeg må kjøpe selv. Joda, vi spiser mye rart i perioder for vi må spise det vi har og jeg vet inderlig godt at de posen har reddet oss mer enn en gang de siste fem årene.

Hvorfor forteller jeg dette? Fordi jeg vil ikke at folk skal miste troen på å gi. Å gi til privatpersoner kan fort bli kluss, jeg ser den, men gi heller til lokale hjelpeorganisasjoner som kanskje hjelper din nabo akkurat nå etter samlivsbruddet. Eller mens alenemoren er på AAP. Eller gjør at nabopensjonisten kan unne seg en kaffeskvett på kafeen når trygda kommer.

Vi er ikke alle griske, men noen av oss er avhengig av andres gavmildhet for å få tingene til å gå opp. Takk til dere over hele landet  

Anonymkode: 3c0ab...945

  • Liker 13
  • Hjerte 24
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner det godt, større sjanse at noen har noe når man først lager emypist så supplerer man det man ikke får. Hun forventer kanskje ikke å få alt, men altså større sjanse at hun får noe av det. Synes det er helt innafor, folk velger jo hva de gir og hvem de gir det til. 

Anonymkode: dceb9...9be

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Er det sånn at absolutt alle barn på den alderen har bursdager med over 15 stk? Jeg har selv et par nevøer på den alderen og ingen av de har hatt svære barneselskap. Kun familie eller kanskje noen kompiser. Jeg tenker at når økonomien er så dårlig så må det være mulig å prioritere viktigere ting enn store barneselskap. 

Anonymkode: 693b7...dd7


 

Det er veldig vanlig her i hvert fall, tror det er sånn de fleste steder nå?

De fleste skoler har jo regler på at en må invitere alle jentene/guttene i klassen, da blir det mange.

15 høres ikke spesielt mange ut i mine ører. Ca halve klassen bare, som er normalt når en må invitere alle jentene/guttene.

Hele poenget med å be om hjelp er jo å kunne gi barna en noenlunde samme opplevelse som andre. 

Anonymkode: 93e6f...706

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til jul i fjor var det en mor i byen min som ønsket seg noe til datter og sønn. Jeg ga gave til begge, som de ønsket, som mor kunne gi dem. Kort tid senere så jeg mor bruke den tingen hun hadde ønsket seg til datteren sin 😕

Anonymkode: fde45...65b

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt vilt. Man bør klare å ordne NOE selv altså, en bursdag kommer jo ikke akkurat som noe stort sjokk. Og hvis det skjer noe og man MÅ bruke pengene på noe annet kan man feire på en annen måte; tur i skogen, på stranda, låne skolens gymsal osv. Og heller be om hjelp til det mest nødvendige, som mat og kake.

Anonymkode: f4f15...754

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Let them eat cake.

Kjenner du til de du skriver om eller kan situasjonen være at de ber om det de kan før de selv må skrape reserven på 1000,-?

 

Anonymkode: 2b9a6...2d4

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tusen kroner greier man å arrangere en barnebursdag til 15. For enda mindre om man leter opp tilbud. Gave fra forelder skal vel ikke barnet ha på barnebursdagen - det er gjestene som kommer med gave. At mor kanskje trenger en gave fra seg selv er en annen sak.
 

Skjønner godt at jente på 10 ikke vil ha engangstallerkner med fotball etc, men det er ikke så veldig dyrt på Nille - og enda billigere på Rema.

Anonymkode: de03d...90b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så scroll fprbi da, Mamge andre som vil hjelpe 

Anonymkode: a7ebe...48f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det sånn at absolutt alle barn på den alderen har bursdager med over 15 stk? Jeg har selv et par nevøer på den alderen og ingen av de har hatt svære barneselskap. Kun familie eller kanskje noen kompiser. Jeg tenker at når økonomien er så dårlig så må det være mulig å prioritere viktigere ting enn store barneselskap. 

Anonymkode: 693b7...dd7

Helt vanlig ja! Har du barn?

Anonymkode: a7ebe...48f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det sånn at absolutt alle barn på den alderen har bursdager med over 15 stk? Jeg har selv et par nevøer på den alderen og ingen av de har hatt svære barneselskap. Kun familie eller kanskje noen kompiser. Jeg tenker at når økonomien er så dårlig så må det være mulig å prioritere viktigere ting enn store barneselskap. 

Anonymkode: 693b7...dd7

Trenger jo ikke det når hun "mener" andre skal betale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La være å hjelpe da? Jeg synes det er rart folk lar seg provosere av sånt. Det er jo bare å gå videre. 
Men ja, det er mye man kan gjøre for å få ned utgiftene. Et av mine barn har bursdag snart, og vi har slått oss sammen med en av de andre i klassen. Det vil gjøre at utgiften til bursdagen vil bli langt under 1000lappen. (Og vi har økonomi til å sponse lekeland altså, men ser ingen grunn til å «hype» bursdagene slik) 

Anonymkode: 5f596...1d3

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Til jul i fjor var det en mor i byen min som ønsket seg noe til datter og sønn. Jeg ga gave til begge, som de ønsket, som mor kunne gi dem. Kort tid senere så jeg mor bruke den tingen hun hadde ønsket seg til datteren sin 😕

Anonymkode: fde45...65b

Kanskje de deler på klærne?’mange gjør det

Anonymkode: a7ebe...48f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er det sånn at absolutt alle barn på den alderen har bursdager med over 15 stk? Jeg har selv et par nevøer på den alderen og ingen av de har hatt svære barneselskap. Kun familie eller kanskje noen kompiser. Jeg tenker at når økonomien er så dårlig så må det være mulig å prioritere viktigere ting enn store barneselskap. 

Anonymkode: 693b7...dd7

Man blir jo presset til å invitere hele klassen for å være «inkluderende». Også her på KG blir man slaktet hvis man våger å antyde at det kan være vanskelig.

Anonymkode: 5088a...e63

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er det sånn at absolutt alle barn på den alderen har bursdager med over 15 stk? Jeg har selv et par nevøer på den alderen og ingen av de har hatt svære barneselskap. Kun familie eller kanskje noen kompiser. Jeg tenker at når økonomien er så dårlig så må det være mulig å prioritere viktigere ting enn store barneselskap. 

Anonymkode: 693b7...dd7

De inviterer jo som regel alle jentene i klassen i den alderen der, så da er deg dine nevøer som er utenfor normen.

Tipper de barna der er utenfor på så mye, så at mor ønsker at de skal være en av «gjengen» når det kommer til bursdagsselskapet (med tanke på ønsket farge på asjetter etc). 
Tenker du at barn som er fattige bare skal ta til takke med det de får, at de ikke skal få være som andre barn og ga ønske med tanke på farge? Skal de bare bli glade uansett? 
Det er barn det er snakk om! 
 

Kanskje mor gjør alt hun kan for å glatte over dårlig råd? Og derfor vil lage et fint selskap for jenta? 
 

Stopper aldri å bli overrasket over slike folk som deg TS. Bare skroll forbi, eller meld deg ut. Tipper du uansett ikke hjelper særlig til.

Anonymkode: 894d6...7c8

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en skal kritisere andre for hva de ber om hjelp til, så er det like greit å ikke være i disse gruppene.
Eller har du vært i denne morens sko, ts?

Anonymkode: b36f2...2cf

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...