Gå til innhold

Datter vil ikke snakke med helsesøster plutselig.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en datter på 15 år som er veldig vanskelig, hun har fra hun var veldig ung vist tydelige tegn på angst, alltid slitt med å handle på butikken, snakker veldig lavt og unngår helst øyekontakt. Fra tenårene har hun til tider vært veldig tynn og jeg har tatt henne i å kutte seg noen ganger.
Nylig fikk jeg vite fra helsesøster som er kunde på min arbeidsplass at hun skal ta en prat med datteren min etter bekymring fra læreren. Da jeg fortalte datter at helsesøster hadde fortalt meg at de skulle snakke så satte hun seg helt på bakbeina, hun mente helsesøster har null rett til å fortelle meg det og nå vil hun derfor ikke prate med henne allikevel. 
 

Jeg syntes det er datter som overreagerer her, hva er så galt med at helsesøster fortalte meg det?

Anonymkode: b667f...41e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Helsesøster har taushetsplikt og har ikke lov å si noe som helst til seg uten samtykke fra barnet - med mindre det overskrider i opplysningsplikten. 

Hadde heller ikke snakket mer med en helsesøster som gikk bak ryggen min slik når jeg var tenåring. Det ødelegger jo all tillit og tiltro man har til helsesøsteren.

Helsesøster har brutt taushetsplikten sin ved å snakke med deg om din datter på din arbeidsplass. 

Anonymkode: 5124b...a2c

Helsesøster har jo ikke en gang snakket med datteren min enda! Hun har kun fortalt meg at de SKAL ta en prat! 
 

Ts

Anonymkode: b667f...41e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsesøster brøt taushetsplikten, selvfølgelig vil hun ikke prate om det, hun vet jo ikke hva som går videre og ikke. Tilliten der er brutt.

Jeg hadde støttet henne i dette som mor, jeg ønsker ikke at barna mine skal prate med helsepersonell som ikke er seg sin rolle bevisst.

Jeg synes og du taklet det veldig dårlig, ved å videreformidle det til datteren din.

Anonymkode: 51083...272

  • Liker 30
  • Hjerte 3
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hei!

Har en datter på 15 år som er veldig vanskelig, hun har fra hun var veldig ung vist tydelige tegn på angst, alltid slitt med å handle på butikken, snakker veldig lavt og unngår helst øyekontakt. Fra tenårene har hun til tider vært veldig tynn og jeg har tatt henne i å kutte seg noen ganger.
Nylig fikk jeg vite fra helsesøster som er kunde på min arbeidsplass at hun skal ta en prat med datteren min etter bekymring fra læreren. Da jeg fortalte datter at helsesøster hadde fortalt meg at de skulle snakke så satte hun seg helt på bakbeina, hun mente helsesøster har null rett til å fortelle meg det og nå vil hun derfor ikke prate med henne allikevel. 
 

Jeg syntes det er datter som overreagerer her, hva er så galt med at helsesøster fortalte meg det?

Anonymkode: b667f...41e

Helsesøster her har driti på draget og brutt taushetsplikt. Din datter kan faktisk klage henne for høyere instans. Brudd på taushetsplikt blir sett på som svært alvorlig. Ungdom går til helsesøster med forutsetning om at det de sier, forblir mellom dem og helsesøster. Ikke at helsesøster går på jobben til mor og sladrer. Makan.

  • Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Helsesøster har jo ikke en gang snakket med datteren min enda! Hun har kun fortalt meg at de SKAL ta en prat! 
 

Ts

Anonymkode: b667f...41e

Det har hun heller ikke lov til å fortelle deg med mindre datteren din ønsker at denne informasjonen formidles til deg, uten at din datter ønsker det. Hva blir helsesøsters neste steg? Jo. Du spør hvordan praten gikk, og hun vil fortelle deg det i detalj. Hun er jo kunde hos deg og avhengig av en god relasjon med deg.

Ungdommens tillit er skjør, og det skal ingenting til for å ødelegge den. Når helsesøster er "venninne" med mamma, vil selvfølgelig ikke datteren din snakke med DENNE helsesøsteren. Hvorfor kan hun ikke snakke med ei annen helsesøster i kommunen, som ikke er kunden din?

Endret av Rosalilje84
  • Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner datteren din godt.

I min ungdom gikk jeg til helsesøster for å lette litt på tanker og følelser. mistet all tillit når helsesøster mente at dette krevde en bekymringsmelding til barnevernet. Livet mitt ble hundre ganger verre.

Nei, det var ingen grunn til at barnevernet skulle kobles på. De kunne uansett ikke gjøre noe. Men jeg fikk ett rent helvete fra min mor i ettertid. Har mistet tiltro til offentlige helsetjenester siden, og nektet å forholde meg til det frem til jeg var myndig.

 

 

Om din datter ønsker å prate med noen, kan du ikke koble henne på bup og en psykolog derifra. Eller via prat?

Anonymkode: cf44a...605

  • Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Helsesøster har jo ikke en gang snakket med datteren min enda! Hun har kun fortalt meg at de SKAL ta en prat! 
 

Ts

Anonymkode: b667f...41e

Ho har ikke lov å si det en gang  så sandt ikke din datter sier det er greit. Sier seg selv din datter ikke vil prate med denne helsesøsteren for ho vet jo ikke hva som vil havne tilbake til deg, når ho alt har brutt tilliten og sagt til deg at ho ska prate med ho

Anonymkode: 8888b...8a8

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på om helsesøster i denne situasjonen egentlig har lov til å snakke med 15åringen uten at fpreødre får beskjed? 

Om 15åringen hadde bedt om samtaøen hadde den vært taushetsbelagt, men siden det er læreren som har vist bekymring.er det kanskje noe helsesøster eller lærer er pliktig å opplyse om?

Tviler på at det er så mange foreldre som ville reagert positivt på de om de hadde funnet ut at tenåringen deres fikk helsehjelp uten at de som foreldre fikk vite at det pågikk.

Anonymkode: 3f6ef...704

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei!

Har en datter på 15 år som er veldig vanskelig, hun har fra hun var veldig ung vist tydelige tegn på angst, alltid slitt med å handle på butikken, snakker veldig lavt og unngår helst øyekontakt. Fra tenårene har hun til tider vært veldig tynn og jeg har tatt henne i å kutte seg noen ganger.
Nylig fikk jeg vite fra helsesøster som er kunde på min arbeidsplass at hun skal ta en prat med datteren min etter bekymring fra læreren. Da jeg fortalte datter at helsesøster hadde fortalt meg at de skulle snakke så satte hun seg helt på bakbeina, hun mente helsesøster har null rett til å fortelle meg det og nå vil hun derfor ikke prate med henne allikevel. 
 

Jeg syntes det er datter som overreagerer her, hva er så galt med at helsesøster fortalte meg det?

Anonymkode: b667f...41e

Helsesykepleier har taushetsplikt som flere skriver her, og kan ikke si noe til deg om dette uten samtykket. Selvfølgelig vil hun ikke snakke med henne nå, tilliten er borte. Utrolig lite gjennomtenkt av deg også å fortelle det. 
Også håper jeg du mener at datteren din HAR det vanskelig og ikke ER vanskelig? 
 

Anonymkode: 2b3fb...8f2

  • Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er litt usikker på om helsesøster i denne situasjonen egentlig har lov til å snakke med 15åringen uten at fpreødre får beskjed? 

Om 15åringen hadde bedt om samtaøen hadde den vært taushetsbelagt, men siden det er læreren som har vist bekymring.er det kanskje noe helsesøster eller lærer er pliktig å opplyse om?

Tviler på at det er så mange foreldre som ville reagert positivt på de om de hadde funnet ut at tenåringen deres fikk helsehjelp uten at de som foreldre fikk vite at det pågikk.

Anonymkode: 3f6ef...704

Jeg får ikke linket, men det ser ut som du har rett i at når barnet er under 16 og feks skader seg selv/har alvorlige psykiske helseproblemer skal foreldrene få informasjon. 

Anonymkode: 2b3fb...8f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsesykepleier har ikke taushetsplikt overfor foresatte slik situasjonen er beskrevet. Den inntreffer når barnet fyller 16.

Anonymkode: a186c...998

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Helsesøster har jo ikke en gang snakket med datteren min enda! Hun har kun fortalt meg at de SKAL ta en prat! 
 

Ts

Anonymkode: b667f...41e

Hun har brutt sin taushetsplikt og hvis jeg var deg ville jeg brukt mer tid med min egen datter og støttet henne nå. Hun er voksen om tre år og voksen helsemessig i det hun fyller 16

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helsesøster bryter taushtsplikten, jeg skjønner godt at datteren din ikke har tillit.

Og du skriver at datteren din er vanskelig. Hun er et barn som har det vanskelig. Og jeg får følelsen av at du og omgivelsene ikke akkurat hjelper til.

Anonymkode: af2d2...614

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksusbia skrev (4 minutter siden):

Hun har brutt sin taushetsplikt og hvis jeg var deg ville jeg brukt mer tid med min egen datter og støttet henne nå. Hun er voksen om tre år og voksen helsemessig i det hun fyller 16

Hun har ikke brutt taushetsplikten, får ikke linket, men hvis man søker på dette, får man opp info fra Helsedirektoratet. 

Anonymkode: 2b3fb...8f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun har ikke brutt taushetsplikten, får ikke linket, men hvis man søker på dette, får man opp info fra Helsedirektoratet. 

Anonymkode: 2b3fb...8f2

Nå vet vi vel ikke hvorfor læreren har vært bekymret, men uansett så er måten dette er formidlet på helt helt feil. Å fortelle det muntlig til ts på hennes/hans arbeidsplass hører ikke hjemme noe sted.

Anonymkode: 794d8...142

  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helsesøster har jo ikke en gang snakket med datteren min enda! Hun har kun fortalt meg at de SKAL ta en prat! 
 

Ts

Anonymkode: b667f...41e

Hun har fremdeles taushetsplikt og har brutt den ved å fortelle deg om noe hun har fått kjennskap til via sin jobb og yrke. 

Anonymkode: 5124b...a2c

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...