Gå til innhold

Rørleggerpris tett i avløp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som nylig har hatt en rørlegger til å åpne rørene? Det er tett i rørene på kjøkkenet og jeg bor i blokk. Hva koster dette å få ordnet opp i? Det er ikke tett hos naboene. Hvordan betaler man rørleggeren? med kort eller faktura? Jeg har prøvd alt man kan prøve selv.

Anonymkode: fdb29...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen som nylig har hatt en rørlegger til å åpne rørene? Det er tett i rørene på kjøkkenet og jeg bor i blokk. Hva koster dette å få ordnet opp i? Det er ikke tett hos naboene. Hvordan betaler man rørleggeren? med kort eller faktura? Jeg har prøvd alt man kan prøve selv.

Anonymkode: fdb29...917

Vil tro det er en type jobb de tar på timebetaling. Du kan regne ca. 1250,- per time inkl. mva, så kan du plusse på kjøring, servicebil, materiell osv.

Normalt sett, sender firma faktura i etterkant, med 14-dagers betalingsfrist.

Anonymkode: abee4...afb

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du allerede har prøvd Mudin? Fungerte veldig bra hos meg.

Anonymkode: ccbaf...521

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer å fikse det selv for 100 kroner.

Kjør på med plumbo så løses det opp. Fungerer ikke det kan du kjøpe en sånn kjempesugekopp (avløpsåpner med treskaft) og bruke den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld, du er sikker på at det ikke er vannlåsen i avløpsrøret? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen som nylig har hatt en rørlegger til å åpne rørene? Det er tett i rørene på kjøkkenet og jeg bor i blokk. Hva koster dette å få ordnet opp i? Det er ikke tett hos naboene. Hvordan betaler man rørleggeren? med kort eller faktura? Jeg har prøvd alt man kan prøve selv.

Anonymkode: fdb29...917

Jeg hadde akkurat samme problem.

Fikk Spylevakta til å komme, de spylte og alt ble bra på bare noen minutter.

Betalte 3400 kroner, fikk eFaktura.

Om det virkelig er tett er det like greit å bare ringe spylebil med en gang, trenger ikke rørlegger først.

Anonymkode: 43a98...199

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hraff skrev (2 minutter siden):

Du klarer å fikse det selv for 100 kroner.

Kjør på med plumbo så løses det opp. Fungerer ikke det kan du kjøpe en sånn kjempesugekopp (avløpsåpner med treskaft) og bruke den. 

IKKE Plumbo! 

Kjøp Mudin. 

 

Anonymkode: b5cd3...d60

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pappi said:

For ordens skyld, du er sikker på at det ikke er vannlåsen i avløpsrøret? 

Ja, sånt bør man selvsagt sjekke først.

Jeg gjorde det + noen omganger Mudin uten at det hjalp. Skjønte hvorfor når det ble spylt, det kom store mengder fett ut før det åpnet seg.

Anonymkode: 43a98...199

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid brukt Plumbo og det har aldri vært noen problemer, man må bare skylle med tilstrekkelig med vann, ei bøtte holder ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

IKKE Plumbo! 

Kjøp Mudin. 

 

Anonymkode: b5cd3...d60

Dette! Ikke bruk plumbo!!

Mudin får du kjøpt på byggvarehandler, megaflis, jernia osv. har til og med sett det på Coop Extra. 
 

Vær nøye med å ikke søle eller få det på deg - det er ekstremt etsende!
Hell godt med mudin nedi avløpet, og vent noen timer. Så heller du på kokene vann etterpå. 
Gjenta en gang til hvis det er behov for det. 
Prøv dette før du ringer rørlegger, så sparer du mye penger! 
 

Om du må ringe rørlegger, så tar de nok timespris. 1200-1500 kr/timen er normalt. + Kjøring etc. Noen har med seg kortterminal, andre sender faktura. 
 

 

Anonymkode: 2e87d...16e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mange sterke og kategoriske meninger rundt Plumbo her …

Mon tro om det ikke bygger på litt uvitenhet, vandrehistorier og selektivt minne fra artikler en har lest en gang i tiden? 

Plumbo eller Mudin er stort sett ett fett – vel å merke så lenge du bruker flytende eller gel. Problemet som kan oppstå er hvis en bruker Plumbo i pulverform. Hvis en pøser på med dette og IKKE får løst opp proppen så har en et potensielt problem: Plumbo i pulverform kan «kake» seg og blir rimelig hardt hvis det stanser mot en propp. Ikke bra.

Ellers er jeg ikke noen tilhenger av noen av disse kjemikaliene hvis det kan unngås. De er sterkt etsende, og hverken gunstig for deg selv eller enkelte rør.

Mekanisk løsning av problemet er alltid det første en bør forsøke, kjemikalier er latmannsløsning i de fleste tilfeller.

Av med vannlåsen og gjør skikkelig rent i guffa – i de aller fleste tilfeller er det alt som skal til. Sitter hindringen lenger inn i rørsystemet må du til med sugekopp/avløpspumpe (koster «ikkeno»), rensespiral eller stakefjær.

https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/rengjoring-og-vedlikehold-vvs/verktoy-til-avlopsrensing/

Disse verktøyene koster minimalt hos Jula, Biltema, Megaflis, og fås også hos f.eks. Jernia.

Jeg har ikke tall på hvor mange baderomssluk, rør og kjøkkenløsninger jeg har åpnet for familie og kjente ( er ikke redd for å bli møkkete på hendene). I i 99% av tilfellene har jeg løst det med stakefjær, rensespiral i rør, og håndrens av sluk og vannlås. EN gang kom jeg til kort og måtte bestille spylebil for å ta et kloakkrør. 😕

Har ikke brukt etsende kjemikalier til dette på 15 år.

Anonymkode: d2132...864

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

IKKE Plumbo! 

Kjøp Mudin. 

 

Anonymkode: b5cd3...d60

har prøvd begge. 

Anonymkode: fdb29...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde akkurat samme problem.

Fikk Spylevakta til å komme, de spylte og alt ble bra på bare noen minutter.

Betalte 3400 kroner, fikk eFaktura.

Om det virkelig er tett er det like greit å bare ringe spylebil med en gang, trenger ikke rørlegger først.

Anonymkode: 43a98...199

Dette var faktisk et godt tips. Trodde det var rørlegger som spylte... Jeg har null kunnskap om det her.. :D Det er så tett at vannet renner opp i oppvaskmaskinen  :( 

Anonymkode: fdb29...917

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, Pappi said:

For ordens skyld, du er sikker på at det ikke er vannlåsen i avløpsrøret? 

Ja. 

Anonymkode: fdb29...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette var faktisk et godt tips. Trodde det var rørlegger som spylte... Jeg har null kunnskap om det her.. :D Det er så tett at vannet renner opp i oppvaskmaskinen  :( 

Anonymkode: fdb29...917

Ja, da ville jeg bare bestilt noen som kan spyle. De kan spyle 24/7, men det er lavest pris på dagtid, i vanlig arbeidstid.

Så om du kan gjøre det da, vil det være rimligst, det gjorde jeg.

Anonymkode: 43a98...199

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, bvp said:

Har alltid brukt Plumbo og det har aldri vært noen problemer, man må bare skylle med tilstrekkelig med vann, ei bøtte holder ikke.

Vanskelig å skylle med bøtter når det ikke hjelper.. Blir vått på gulvet da. 

Anonymkode: fdb29...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dette var faktisk et godt tips. Trodde det var rørlegger som spylte... Jeg har null kunnskap om det her.. :D Det er så tett at vannet renner opp i oppvaskmaskinen  :( 

Anonymkode: fdb29...917

Ring spylebil direkte. Mange rørleggere har utstyr for å spyle mindre stoppa men høres ut som om det er større stopp hos deg. Ellers kan du alltids betale en rørlegger som skal ringe spylebil for deg. Det er vesentlig dyrere. 

Anonymkode: 95d36...902

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har en fastpris på dette; tett avløp Jeg betalte 1275 mener jeg det var for tett avløp på kjøkken. Rørlegger slet litt med å fikse, men jeg slapp spylebil. Hadde forsøkt i herdig selv først uten hell. Var visst masse hår langt nede i røret. Fikk faktura på e-post dagen etter.

Anonymkode: f7ace...5d5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å skru opp selv, ta ut den dritten som tetter og skru sammen igjen. Altså🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HildaSofie skrev (7 minutter siden):

Jeg pleier å skru opp selv, ta ut den dritten som tetter og skru sammen igjen. Altså🤷‍♀️

Ja det er jo det første man gjør. Etter det mudin og stakefjær (det får man ofte låne av en nabo, vaktmester, rørlegger).

Anonymkode: ebeca...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...