Gå til innhold

Har du hatt kyssesjuka?

Fremhevede innlegg

Gjest gloria
Skrevet

Var skikkelig trøtt og sliten konstant! Før jeg visste hva det var klaget moren min på at jeg ikke trente nok, og måtte trene mer..dum som jeg var gjorde jeg det. Kan ikke akkurat si at det gledet legen da hun fikk høre det :P

Hadde også feber, hovne mandler...er også plaget med nedsatt immunforsvar i de senere år.

Videoannonse
Annonse
Gjest Morticia Hemlock
Skrevet

Hadde kyssesjuka for 2-3 år siden, å det var den værste tia jeg har opplevd.

Gikk til legen etter 2 uker med feber, oppkast, å slapphet, tok masse prøver men de fant ikkje ut ka det var.. gikk i 1 år å 3 måneder uten å finne ut hva det var, tok røngten av lungene var innlagt på sjukehus og tok masse blodprøver og andre tester, har aldri vørt så sliten å trøtt i hele livet mitt..

Når sjukdommen tok av fant de endelig ut hva det var, har aldri komt meg helt fra den, blir fort sjuk på grunn av dårlig immunforsvar..

Skrevet

Jeg var faktisk på fest da jeg fikk kyssesyken(visste jo ikke da at det var det, trodde det var vanlig forkjølelse). men mine symptomer var ivertfall: frøs noe helt sykt, utrolig slapp og vondt i kroppen, og noen sinnsykt hovne mandler. klarte såvidt å snakke å spise. var helt grusomt, husker ikke så mye mer. det er en god del år siden jeg fikk den, men fy så grusomt det var. viste jo ikke va det var med en gang, min mor letet litt i en legebok og fant ut at det kunne være kyssesyken. var hjemme over 1 mnd fra skolen, var rett før sommerferien så fikk ikke sett de andre medelevene før jeg skulle slutte(siste året på vidergående) så det var jo litt dumt. husker det var mye blodprøver og styr. fysj og fysj

Skrevet

Jeg hadde kyssesyke og halsbetennelse på en gang for et par år siden. Starta med at jeg følte meg uggen go hadde vondt i halsen i et par dager før jeg en natt fikk så vond i halsen at jeg ikke klarte å sove. Satt helt aleine i stua og stirra ut av vinduet mens jeg venta på at det skulle bli morgen så jeg kunne komme meg til legen. Merkelig nok fikk jeg ikke feber, men heldigvis har jeg en flink lege som tok prøver for kyssesyke med en gang. Deretter lå jeg pal i senga et par uker.

Og lenge etter at jeg var kommet meg på beina ble jeg sliten av ingenting, klarte knapt å gå hjemmefra til bussen på 10 minutter (Og dette er ca 500 meter å gå...)

• 2 måneder senere...
Gjest Gjest_Marthe_*
Skrevet
Twar var det ja. Holdt på å skrive SARS, det er vel kanskje litt krisemaksimering :ler:

Ikke for det, det hørtes omtrent likt ut som jeg opplevde kyssesyken. Klarte ikke å dusje stående på flere uker, bl.a. Måtte ha hjelp i trapper og å gå til bussen kunne jeg bare drite i - men så var det jo sommerferie og ingen buss å rekke.

Ossen er det og ha kyssesjuken?

ossen får man det`???? :hallo::hallo:

Skrevet
Ossen er det og ha kyssesjuken?

ossen får man det`???? :hallo::hallo:

Det er grusomt, enkelt og greit. Du blir forferdelig slapp og får sykt vondt i halsen, gjerne feber og mye annet snacks. Det kan vare ganske lenge, og det er noe av det verste med det. Kyssesyken smitter ved spytt.

Skrevet

Jeg merket det ikke en gang så det ga vel utslag i form av en vanlig forkjølelse. At jeg hadde hatt kyssesyke ble påvist en stund seinere via blodprøver.

Skrevet

Jeg har hatt kyssesyken, men merket det ikke før mange år senere. En periode i livet turte jeg ikke å ta blodprøver, selv om jeg følte meg slapp og ikke helt i form, så jeg fant ut at jeg hadde hatt kyssesyken en 3 års tid etter at jeg hadde hatt den, selv om legen ikke kunne si akkurat når jeg hadde hatt den da. Hadde heldigvis en mild form, var aldri skikkelig dårlig. Men det gikk litt ut over leveren min da, som heldigvis er i god form igjen nå :)

Skrevet

Jeg har visstnok hatt en mild kyssesyke iflg min øre-nese-hals-spesialist.

Jeg merket ingenting bortsett fra at jeg hadde vondt i halsen i to dager. Men mandlene mine ble gigastore, så nå er jeg nødt til å fjerne dem...

Hun spesialisten sa at de fleste som har hatt kyssesyke ikke merker at de har det (eller de tror det er en vanlig forkjølelse), men så er det noen som blir veldig dårlige.

Skrevet

Jeg trodde det var omvendt, at de fleste merker det. De aller fleste har det som barn, og da merker man det gjerne ikke, men jo eldre man blir, jo verre er det å få kyssesyken.

Gjest Sativa
Skrevet

Jeg var først syk med vondt i halsen og feber og sånn. Og det gikk lksom ikke helt over. Etter et par uker fikk jeg magesmerter og oppkast og var helt uten krefter. Senkningen ble målt til 95, og da tok de test for kyssesyke med det samme. Og det var det da....

Lå rett ut i mange uker, og har faktisk aldri helt kommet meg igjen. Dette er 18 år siden, og jeg har blitt en sånn som må hvile seg ofte :-)

Skrevet

Jeg gikk flere uker med en grusom hodepine fra jeg våknet til jeg la meg, orket ingenting fordi jeg hadde så vondt i hodet. Var ikke spesielt forkjølet i tillegg.

Gikk til legen pga hodepinen. Hun sa det sikkert var stress og at jeg skulle slappe av. Hun tok blodprøver også og sendte meg hjem. Etter noen dager og jeg ikke hadde hørt fra legen, ringte jeg og fikk ny time. Hodepinen var uutholdelig nesten. Jeg var sikker på at noe var galt med meg, hadde aldri hatt så vondt før.. Da jeg kom til legen hadde hun fått svar på blodprøvene å det viste seg at de hadde slått ut på noe med leveren. Nå var jeg også blitt veldig svimmel og klarte ikke gå i en rett linje. Ville bare ligge ned. Legen sa at vi skulle sjekke leveren nærmere og trodde jeg hadde leversvikt. Måtte slutte på p-pillene mine, da de visstnok kunne påvirke leveren.

Var ganske frustrert fordi jeg ikke hadde fått noen løsning på problemet. Ble deprimert og redd og gråt for ingenting. De hjemme ble veldig bekymret for meg og ville ha meg hjem. Så jeg satte meg på flyet hjem til mor og far. Forstår ennå ikke at jeg maktet det så medtatt som jeg var. Car helt slått ut når jeg kom hjem å måtte sove hele tiden.

Min far tok meg med til legevakten. De ville ikke gjøre noe så lenge det ikke var akutt nok til at jeg skulle bli innlagt. Legen der sa også at de smertene jeg hadde i mageregionen (fikk vondt på venstre side av magen etterhvert) sikkert var tykktarmen og at jeg hadde forstoppelse. Ble sendt hjem etter å ha tatt en urinprøve som var fin.

Dagen etter fikk jeg time hos fars fastlege. Han trengte ikke se på meg to ganger for å se at jeg mest sannsynlig hadde kyssesyken. Tok blodprøve for å konstatere dette. Fikk medisiner for halsbetennelse som jeg selv ikke hadde merket før legen så det. Så var det bare å legge seg på sofaen prøve å spise og drikke og ikke minst vente på at det skulle gå over.

Svimmelheten avtok gradvis, men var svimmel og sjanglet i månedsvis etter jeg fikk syken. Hadde aldri feber.

Dette ble en lang fortelling om min traumatiske opplevelse av kyssesyken. Fikk også bekreftet at ikke alle leger er helt til å stole på :sur:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...