Gå til innhold

Har du hatt kyssesjuka?

Fremhevede innlegg

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Twar var det ja. Holdt på å skrive SARS, det er vel kanskje litt krisemaksimering :ler:

Ikke for det, det hørtes omtrent likt ut som jeg opplevde kyssesyken. Klarte ikke å dusje stående på flere uker, bl.a. Måtte ha hjelp i trapper og å gå til bussen kunne jeg bare drite i - men så var det jo sommerferie og ingen buss å rekke.

Videoannonse
Annonse
Gjest lillelou
Skrevet

Jeg har hatt kyssesyken, og den fikk jeg høsten for et år siden.tror knapt jeg har vært så dårlig noen gang. Det begynte med skikkelig vond hals og feber etpar dager.Så ble jeg "frisk", trodde jeg,men så kom hele skiten tilbake med veldig høy feber og vond hals. Husker jeg våknet midt på natta av vond hals-så vond at jeg gråt.Jeg var full av feberutslett og helt bortevekk. Kom meg til legen om morgenen og hadde verdens hovneste mandler.Legen mistenkte ikke kyssesyke da,men ga meg penicillin og ba meg komme tilbake uka etter. Da var jeg fortsatt like dårlig, og DA testa de for kyssesyken. Tror jeg lå til sengs ca 3 uker uten å gjøre mye anna enn å febersvette,drikke lunken solo og sove. Kjæresten lagde bittesmå loffbiter med skinke og ost som jeg etter hvert klarte å klemme i meg. Etterpå var jeg skikkelig slapp i etpar-tre måneder,og har slitt med nedsatt immunforsvar siden. Kjipeste sykdommen jeg har hatt- unner ingen det samme. :sur:

Skrevet

Hvordan smitter egentlig kyssesyken? Er det kun gjennom spytt? Høres ut som en sykdom man helst vil unngå dette her!

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Hvordan smitter egentlig kyssesyken? Er det kun gjennom spytt? Høres ut som en sykdom man helst vil unngå dette her!

Smitter omtrent som forkjølelse, bare ikke fullt så lett.

Må bare legge til at det ikke er alle som blir syke selv om de blir smittet. Noen er bare bærere, og dem får du ikke passa deg for. Dessuten er man visstnok mest smittsom rett før det bryter ut.

Skrevet

Ei venninne av meg fikk kyssesyken, hun var egentlig ikke veldig syk. Men slapp og uggen, og hadde en kul bak på halsen.

Hun fikk Totalt trenings og alkohol forbud noen mnd. ellers så gikk hun på skolen sammen med oss andre.

Skrevet
Jeg synes forresten det er ekkelt å tenke på at alle som har MS har hatt kyssesyke. At det antakeligvis er en forbindelse der.  :icon_neutral:

Nope, det stemmer ikke. Naboen har MS, men har aldri hatt kyssesyken!

Skrevet

Våkna opp en dag og klarte ikke å sitte, magen var helt hovna opp. Og jeg følte meg helt forjævlig. Det ga seg ikke utover dagen, og til slutt måtte mamma kjøre meg på legevakta.

Der ble piercing i navlen klipt av pga begynnende blodforgiftning, så ble jeg sendt hjem med masse medisiner.

Hangla i et helt år etterpå :tristbla:

Skrevet

Utmattet i noen uker, så sliten at jeg dro til legen og fikk påvist kyssesyke. Ble etter det bråsyk, pga hoven hals kunne jeg ikke spise, drikke, snakke (utrolig frustrerende, ingen ville hjelpe meg og jeg var så uttørket at jeg gråt). Etter noen dager uten vann ble jeg lagt inn og operert, fylt opp med vann og antibiotika, og lå som et slakt i noen dager før det snudde og jeg ble bedre. Hadde gått ned mange kilo, så ut som et rangel og kondisen var på bunn. Sykmeldt fra gymmen på skolen i 6 mnd, alkoholforbud like lenge. Lett syk i mange år etterpå.

Har ikke vært så syk som da, ble likegyldig på det verste, trodde faktisk jeg skulle dø.

Skrevet

Blir småbeskymret av å lese her. En del i kretsen til typen min har hatt kyssesyken i det siste. Nå har jeg følt meg småsyk i 2-3 dager, og er veldig sår i halsen i dag (noe jeg nesten aldri blir ellers). Huff, får håpe det bare er en vanlig, mild forkjølelse :(

• 1 år senere...
Gjest sportoholic
Skrevet

ser de er mange her som har hatt de helt forjævlig gjennom kyssesjuka. ble selv testet for kyssesjuka i dag, og ble satt positiv:(

Gjest DyneTryne
Skrevet

Jepp. Fikk feber og ble svimmel på kvelden, sto opp neste morgen og hadde en monsterhals av dimensjoner. Fikk ikke til å puste og ble innlagt på sykehuset i ei uke, og var borte fra skolen i to og en halv måned.

Skrevet

Jeg har aldri hatt den - takk Gud - men mannen ble syk et par måneder etter vi møttes. Han hadde noe som minnet om en kraftig halsbetennelse, og gikk til legen. Der fikk han påvist kyssesyken med en gang. Han hovnet opp i halsen, hadde mye feber og kunne nesten ikke snakke. Han hadde voldsomt vondt, og var sykemeldt i to og en halv måned. Han fikk ikke trene eller drikke alkohol på seks måneder, og gikk ned mange kilo.

Skrevet
Har hatt en gang uten å merke det, noen kan få en snill variant som kun gir symptomer som forkjølelse. Fant det ut på en blodprøve en stund etter, fordi jeg skulle teste for noe annet....

Samme med meg. Ser for meg at jeg kanskje hadde det på barneskolen, for da var jeg hjemme i fire dager med kraftig forkjølelse. Hadde bare 5 dager fravær på skolen, så har vært lite syk når jeg var liten ;)

Gjest Veronica Mars
Skrevet (endret)
Nope, det stemmer ikke. Naboen har MS, men har aldri hatt kyssesyken!

Har h*n blitt testet for det? Rundt 90% av alle mennesker har kyssesyken i løpet av livet, men de aller fleste uten at de vet om det. Det er vanlig å ha kyssesyken når man er liten, og da er symptomene som regel så svake at man bare tror det er en forkjølelse. Det er det fåtallet som får sykdommen som voksen som blir skikkelig syke av det.

Jeg hadde kyssesyken da jeg 21-22 eller noe, våknet etter at jeg hadde vært på fest, men jeg hadde drukket lite, så jeg skjønte ikke hvorfor jeg var så dårlig. Husker jeg sto opp og var iskald, sto på stua og tenkte at jeg hadde glemt å lukke et vindu fordi det var så kaldt. Så så jeg på termometeret at det var 26 grader inne (jeg hadde skrudd opp temperaturen de siste dagene uten å tenke over det), jeg var bare kald fordi jeg hadde så høy feber. Lå og var veldig syk en liten uke før jeg kom meg til lege, han skjønte med en gang at det var kyssesyken. Så var jeg syk i et par uker til før jeg begynte å komme meg, fikk også en halsinfeksjon som jeg måtte ha penicillin for.

Etterpå har jeg hatt veldig nedsatt immunforsvar, men det begynner å komme seg litt igjen nå etter at jeg tok mandlene for snart to år siden, og jeg har begynt å trene.

Endret av Veronica Mars
Skrevet

Jeg var gørrsjuk, pissa blod, hadde opphovnede øyne så legen trodde noen hadde slått meg, klarte ikke spise, veldig høy feber og orket ikke noenting. Jeg fikk først medisin mot halsbetennelse, enda jeg protesterte ivrig, jeg hadde jo ikke vondt i halsen... Så mente de det var nyrestein, og til slutt var det endelig en legestudent på sykehuset som fant ut at det var kyssesyke, men da var jeg allerede så dårlig at milten holdt på å sprekke, så da ble jeg innlagt. Skikkelig moro, det der.

Skrevet

Jeg hadde kyssesyken for litt over 4 år siden. Kjentes ut som jeg gikk med influensa, men ble aldri frisk. Gikk til legen flere ganger, han gadd ikke og ta prøver av meg, sa det bare var et virus. Siden jeg gikke hjemme med datteren min så fikk ikke jeg slappe av, visste jo heller ikke at det var kyssesyken.

Jeg ble aldri frisk igjen og legen testet meg tilslutt 6 mnd etterpå, da viste jo prøvene at jeg hadde hatt kyssesyken da. Jeg fikk ME etter kyssesyken.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Etter kyssesyken blir livet aldri helt det samme igjen. Mannen min fikk kyssesyken for noen år tilbake,jeg jobber selv i helsesektoren,men jeg tror ikke jeg har sett noen være så syk noen gang av det som startet som en influensa. Han gikk i uker med 39-40 i feber,gikk sykemeldt i 4 mnd og han tåler mye mindre i dag enn han gjorde før. Tåler bl.a dårlig alkohol,han kan bli fyllesyk av et glass vin i mange dager.Mens han var syk var leververdiene hans helt idiot så legen trodde han var alkoholiker. Det kan selvfølgelig variere hvor syk du blir,men som voksen tar det lengere tid enn om en ung person får det. :)

Skrevet

Jeg fikk kyssesyken nå i desember, noen dager før vi skulle på en etterlengtet ferie :(

Det første jeg merket var at øyenlokkene mine var enorme. Så ble jeg utrolig slapp og utilpass, og dro for å ta en blodprøve. Jeg trodde det var stoffskiftet mitt som var på bærtur, siden jeg har problemer med det fra før. Prøvene viste at jeg hadde kyssesyke. Først trodde jeg at jeg skulle slippe billig unna, men så ble jeg mye, mye dårligere, og fikk så vondt i halsen som jeg aldri hadde hatt før. Mandlene var hovne og fulle av puss, og jeg måtte ta meg kraftig sammen hver gang jeg skulle svelge. Om natten måtte jeg sove sittende, for det gjorde så vondt i halsen å ligge. Jeg klarte ikke å svelge mitt eget spytt, så jeg måtte ha en kopp å spytte det ut i.

Nest etter fødsel, er kyssesyken det vondeste jeg har opplevd!

Skrevet

Må bare ta med at det er ME (krønisk utmattelsessyndrom) man kan få av kyssesyken, ikke MS.

Gjest Sativa
Skrevet

Hadde kyssesyken da jeg var 16. Hadde først det jeg trodde var en halsbetennelse, som liksom aldri gikk helt over. Så våknet jeg en morgen med veldig øm og rar mage, og da var jeg så slapp at jeg ikke orket å holde en bok for å lese på senga en gang. Venninne mine var kjempesøte og kom innom rett som det var for å besøke meg, og da bare lå jeg der. Sovnet mens de satt på rommet mitt og sånn.

Mamma fikk slept meg med til legen, hvor senkningen ble målt til 95.

Etter det var jeg slapp og trøtt og deppa i flere år.

For ikke å glemme at 3/4 av alt håret mitt falt av, det var vel egentlig det verste. Mitt lange, lyse, puddelrockhår.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...