Samantha Skrevet 11. februar 2006 #1 Skrevet 11. februar 2006 Jada jada, veit eg kan leite opp på nettet og finne symptom osv.... Lurer enkelt og greit på kordan dei som har hatt/kjenner nokon som har hatt kyssesjuka har merka det? Og har det gått lang tid før dokke skjønte at det var det dokke hadde?
Gjest Gjesta Skrevet 11. februar 2006 #2 Skrevet 11. februar 2006 Jeg har ikke hatt kyssesyken, men søstera mi fikk den i russetida - og hun ble rett og slett dausjuk...fort.
Tigerlily Skrevet 11. februar 2006 #3 Skrevet 11. februar 2006 Jeg ble dausjuk, etter en liten periode der jeg gikk og hanglet. Fikk symptomer på bronkitt, så jeg fikk antibiotika. Da det ikke hjalp, så ble jeg testet for kyssesyken, og det var det. Men - ikke alle blir dausjuke, noen får bare influensasymptomer eller en "kraftig forkjølelse".
Soul Skrevet 11. februar 2006 #4 Skrevet 11. februar 2006 Jeg ble egentlig ikke veldig dårlig, men jeg gikk og hanglet lenge. Kastet opp og var trøtt og slapp pluss noe feber en hel sommer. (At jeg kastet opp kom kanskje av at jeg fra før av gikk på medisiner som påvirket leveren mente legen)? Siden jeg ikke var veldig syk tok det en god stund før jeg kom meg til legen og ble testet for kyssesyken. Da var jeg begynt å bli bedre så jeg gjorde ikke noe mer med det. Men jeg slapp å lure på hvorfor jeg hadde følt meg i dårlig form i hvert fall (jeg var sikker på at jeg var gravid eller noe).
Gjest Tuppelure Skrevet 11. februar 2006 #5 Skrevet 11. februar 2006 Har hatt kyssesyken, og det var skikkelig jævlig, for å si det rett ut! Jeg har helt seriøst aldri vært så syk i hele mitt liv. Jeg hanglet først i rundt tre uker (var slapp, kjempetrøtt, og fikk sting i siden av å gå bare noen meter, hadde også litt vondt i halsen). Så måtte jeg bare kjøres til legevakta en kveld, prøvene de tok viste skyhøye verdier på ett eller annet (tror det var leveren og milten). Det var ingen tvil om hva som feila meg! Deretter fulgte cirka ei uke med høy feber, der jeg nesten ikke klarte å få i meg noe mat, på grunn av kjempevondt i halsen. Deretter gikk det kanskje en måned-halvannen der jeg fortsatt var slapp og trøtt, og måtte til lege og ta blodprøver hver annen uke, om jeg ikke husker feil. Fikk heller ikke lov til å trene noen ting mens dette pågikk. Jeg gikk ned sju kilo, og så ut som et spøkelse til slutt. Direkte fælt var det! HUFF!
Murf Skrevet 11. februar 2006 #6 Skrevet 11. februar 2006 Har hatt en gang uten å merke det, noen kan få en snill variant som kun gir symptomer som forkjølelse. Fant det ut på en blodprøve en stund etter, fordi jeg skulle teste for noe annet.... men svigerinna mi fikk det skikkelig hardt, ble sengeliggende i lang tid og orket ingen ting. de fant ganske raskt ut at det var det hun hadde.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2006 #7 Skrevet 11. februar 2006 hadde det i 9.klasse husker jeg.. ALDRI vært så syk! Det tok ca en måned før legene fant ut hva det var, tok alt slags prøver. I 3 måneder var jeg borte fra skolen (slapp eksamen:)). Klarte ikke å stå på bena, krabbet rundt i huset om jeg skulle opp av sengen for å gå på do. Ikke matlyst, tok av ca. 10 kg og så ut som ett skjellet.
Gjest -eline- Skrevet 11. februar 2006 #8 Skrevet 11. februar 2006 Hvordan kyssesyken angriper er veldig forskjellig: Kjæresten min fikk kyssesyken i juli, rett før ferien. Han hadde en dag hvor han hadde litt feber og var slapp så han ble hjemme fra jobb, dette var en onsdag, deretter gikk han på jobb i to dager for å bli ferdig med alt, han var jo ikke _så_ syk. Vi kjørte på ferie, han var bare litt slapp, vi gikk tur til Gråkallen (for å svette ut "forkjølelsen") etpar dager etterpå, men da han var så slapp tvang jeg han til å tusle innom sykehuset for å sjekke om det var noe. Han er nemlig _aldri_ syk! Desverre så var leveren hans veldig angrepet slik at han var sykemeldt helt i 2 måneder, og etter dette har han vært delvist sykemeldt en periode. De siste månedene har han vært sliten og slapp, og er nok enda ikke helt frisk... Da x'n min fikk kyssesyken så ble han dausjuk i to uker, høy feber og kunne knapt bevege seg fordi han ble så utmattet, men derimot så var han på beina og frisk såogsi rett etter at feberen hadde gitt seg.
Svart Katt Skrevet 11. februar 2006 #9 Skrevet 11. februar 2006 Jeg var ganske syk, var lenge borte fra skolen, men det jeg husker som verst var at det var så utroooooolig vondt å svelge. Utenom det var jeg veldig slapp og hadde typiske forkjølelsessymptomer. Jeg tok blodprøve for å konstantere at det var kyssesyken jeg hadde, noe som ble bekreftet, men man kan jo ikke gjøre noe med det selv om man finner ut hva det er. Jeg synes forresten det er ekkelt å tenke på at alle som har MS har hatt kyssesyke. At det antakeligvis er en forbindelse der. :icon_neutral:
Gjest Gjesta Skrevet 12. februar 2006 #10 Skrevet 12. februar 2006 Jeg ble dritsyk i mange uker. Har aldri vært så dårlig noen gang, kom meg ikke opp trappa en gang. halsen gjorde forferdelig vondt, og jeg fikk ikke ned en matbit på dagevis. jeg bare lå nedi kjellerstua, og når jeg begynte å kvikne til igjen så følte jeg at jeg mangla et par uker av livet mitt. at jeg hadde vært så borte liksom og ikke visste at jeg hadde ligget der så lenge. jeg hadde nærmere 41 i feber i perioder og var skikkelig medtatt. det tok lang tid før jeg kunne gå til skolen igjen. det ble taxi de første ukene. Møkkasykdom!
Shoegal Skrevet 12. februar 2006 #11 Skrevet 12. februar 2006 Da kjæresten min fikk kyssesyken lå han rett ut med 40 i feber i to uker. Så var det over. Da jeg fikk kyssesyken, var jeg fryktelig slapp og trøtt i et halvt år før jeg kontaktet lege. Totalt var jeg syk i ni måneder. Hvis du har mistanke om kyssesyka, så kontakt lege med det samme. Selv gjorde jeg en big mistake ved å trene enda mer enn vanlig - tenkte slappheten skyldtes dårlig form... Ikke bra!
monja Skrevet 12. februar 2006 #12 Skrevet 12. februar 2006 Jeg og mannen min fikk kyssesyken samtidig (og jeg for andre gang - hadde den på ungdomsskolen og). Vi trodde vi hadde halsbetennelse og gikk til legen. Begge fikk påvist kyssesyke ved blodprøver. Han ble frisk etter en uke. Jeg lå med 40 i feber i 6 uker. Klarte ingenting. Var sykmeldt fra jobb i nesten 3 mnd og fikk ikke trene eller drikke alkohol på minst 6 mnd.
~sikka~ Skrevet 12. februar 2006 #13 Skrevet 12. februar 2006 Jeg trodde jeg hadde halsbetennelse, men det var kyssesyken. Var ikke dødssyk i det hele tatt - men slapp gymmen i 3 mnd eller noe.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2006 #14 Skrevet 12. februar 2006 Den slår ut veldig så forskjellig fra person til person..Noen vil tro at de bare er litt forkjøla imens andre blir veldig veldig syke. Jeg gikk og hangla en del i forveien. Husker jeg hadde veldig mye hodepine, en slik intens hodepine som jeg aldri før har hadd. så fikk jeg vondt i halsen og feber. og mandlene mine var kjempehovne med gule blemmer på. Mandlene var så hovne at jeg fikk ikke i meg drikke engang og lå og brekte meg om natta. så ble jeg innlagt på sykehus i ca ei uke og måtte gå til kontroll for å sjekke leververdiene etterpå. slapp også gymmen ei god stund. Hadde også forbud mot å være noe spesielt aktiv og fikk også alkoholforbud..noe som sikkert kom av antibiotikaen. Det skal egentlig ikke gå an å få kyssesyka to ganger. det sies at om man har hadd den så blir man immun. men enkelte ganger er det folk som får den flere ganger men det kan ha noe med at viruset ikke er helt ute av kroppen enda...eller noe slikt:) Sykdommen smitter UTROLIG lett. jeg fikk den bare ved å snakke med en som nettopp hadde hatt det..så om det skulle forekomme i ditt nærmiljø så IKKE smak av flaskene til hverandre osv.
Polluela Skrevet 12. februar 2006 #15 Skrevet 12. februar 2006 Jeg hadde den for en stund sida, og det begynte med muskelsmerter og dårlig fordøyelse/vondt i magen, og senere kom leddsmerter, hodepine og vondt i halsen. Forkjølelsessymptomene var dog veldig kortvarige, i motsetning til tilfellet med magen og muskler/ledd (argh!). Siden forkjølelsessymptomene var så kortvarige at jeg nesten ikke huska dem da jeg gikk til legen for de andre plagene, så tok det en del besøk før de testa meg for kyssesyke (eller virus i det hele tatt). Tida før jeg fikk påvist kyssesyke følte jeg meg som en lat hypokonder som var så "stressa" uten egentlig å gjøre noe at jeg fikk vondt, og det tror jeg var inntrykket mange fikk (skole o.l). Kan si det var en lettelse Og HELDIGVIS er det over!!
Gjest Gjesta Skrevet 13. februar 2006 #16 Skrevet 13. februar 2006 (endret) Er forskjellig hvordan man merker det, men jeg var spesielt utsatt da broren min fikk det. Først fikk jeg utrolig hodeverk i ca. 3 uker, før jeg fikk vondt i halsen og kjertlene hovnet opp. Deretter kjente jeg en smerte i magen, der hvor leveren er, og fikk konstantert at det var kyssesyken jeg hadde fått. Drittsykdom! (Edit: Skriveleif.) Endret 13. februar 2006 av Freckles
Gjest gjest1 Skrevet 13. februar 2006 #17 Skrevet 13. februar 2006 Fikk det sammen med halsbetennelse, så jeg røyk inn på sykehuset i ei uke. Halsen var dinosaur-stor og jeg kunne ikke prate. Var hjemme i halvannen måned fra skolen, og hadde ikke gym på 3-4 måneder etterpå.
moka Skrevet 13. februar 2006 #18 Skrevet 13. februar 2006 Jeg trodde jeg hadde halsbetennelse, men det var kyssesyken. Var ikke dødssyk i det hele tatt - men slapp gymmen i 3 mnd eller noe. ← samme med meg. var hjemme i 2 uker da. 1. året på vdg.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 13. februar 2006 #19 Skrevet 13. februar 2006 Var 17, hadde akkurat begynt sommerferien, og fått meg kjæreste for første gang... Jeg ble skikkelig dausjuk - over natta. Våkna om morgenen med feber, hovne mandler, div. forkjølelsessymptomer og var helt slapp. Var hos legen, som tok x antall prøver og var SIKKER på at jeg hadde fått et eller annet som orienteringsløpere fikk på den tida (for jeg løper jo mye orientering... ). Prøvene var jo seff negative, så da skjønte ikke han noe. Da var det nok ikke noe alvorlig. Ble sykere og sykere til mamma tok meg med til øre-nese-halsspesialist, han kikka nedi halsen min og sa "Du har kyssesyken, du." De tok en blodprøve som viste skyhøye leververdier, og fikk beskjed om å dra hjem og legge meg, og prøve å få i meg nok væske. Husker så godt at sykepleieren som tok blodprøve strevde med å finne en åre, og sa "stakkar, så bleik og mager!" Klarte ikke å få ned så mye som en matbit på en uke, drakk veldig veldig lite og sleit med å få sove. Gikk ned masse kilo og så ut som et tørkestativ. Hadde så vondt i halsen at jeg trodde jeg skulle daue... klarte ikke å prate en gang. Etterpå sleit jeg fælt med dårlig immunforsvar, fikk alt som var av sykdommer og hadde høyt fravær de to siste åra på vgs. Klarte heller ikke å delta stort i gymtimene, først pga leververdiene som fortsatt var for høye, og utviklet jeg noe som lignet fælt på anstrengelsesastma, men det vokste jeg heldigvis av meg etter et par år. Det tok lang tid før jeg klarte å spise normalt igjen, for magesekken krympet betraktelig på den uka uten mat. Ble så mett at jeg følte jeg måtte kaste opp etter en halv brødskive. Unner INGEN å bli så syk!
Lealaus Skrevet 13. februar 2006 #20 Skrevet 13. februar 2006 Bjørnsdatter: Det orienteringsløperne på den tiden fikk, TWAR, har jeg hatt. Det unner jeg ingen. Jeg har hatt kyssesyken også, men holder en stor knapp på at TWAR er mange ganger verre, så vær glad du ikke fikk det ;-) Kyssesyken for meg artet seg i at jeg var drittsyk - småsyk - drittsyk - småsyk i et par måneder. Slik er det hver vinter, så det var egentlig ikke så uvanlig. Men så begynte magen å bli stor og en uke ble jeg så syk at jeg ikke klarte å stå, langt mindre puste ordentlig, høreslen forsvant osv. Da fikk jeg påvist kyssesyke og at jeg hadde hatt det i 2-3 måneder allerede. Jeg var syk iallfall 6 måneder. Slapp gym og greier. TWAR artet seg som.. drittsyk - mer drittsyk - drittsyk - mer drittsyk, høy feber, ble helt tett i brystet, våknet om natten og fikk ikke puste og hostet da opp de mest greslige slimballer, hostet blod-opplegg, klarte ikke gå opp en trapp uten å sette meg ned midt i trappen osv. Helt borte vekk. Fikk utmattelses-syndromet i tillegg til TWAR (det følger med). Fikk overhodet ikke lov til å nærme meg gymhallen iom. at TWAR kan finne på å hoppe over på hjertet og da er du dau. Fikk "godskrevet" alt fraværet i gymmen det året, selv om jeg maks deltok 5 ganger et helt år. Var syk +/- 8 mnd. Dette ble off-topic, men ment som en kommentar til Bjørnsdatter.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå