AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #1 Skrevet 20. mai 2024 Barna er "vår felles framtid" ,og barna er det mest verdifulle , og største verdiskapning ein har. Dei aller fleste foreldre ønsker at barna skal ha det bra, og dei får ein trygg oppvekst, og de vil det beste overfor sine barn,og oppveksten. Da vi selve ble foreldre til 5 barn på slutten av 70 talet fekk ein omsider indentifisere seg "litt med " hvilke utfordringer mine besteforeldre, og min foreldregenrasjon hadde stått overfor m.a. under og etter krigsårene 1950 talet som ikkje er samanlignbar med den vi har idag. Det ha vel forlengst oppstått en genrasjonskløft i holdninger omkring oppvekstkår/ oppdragelse av barn før og no. Fri oppdragelse av barn ble innført , og det skulle handle om større frihet, under ansvar skulle settes på dagorden Flisa fra skulebenken som kanskje aldri har holdt eit barn på sitt fang fekk etterhvert større innflytelse for oppdragelsen av barna. Ein hører daglig om økningen av ungdomskriminaliteten blandt barn,og ungdom som er blitt mer brutal, og som gjør mange bekymra når de ferdes ute. Politiet må oppfordre foreldre om å hente hjem sin barn, og ungdomer fra bybilde som går rundt å raver i fylla, og mange spør seg hvor er foreldreansvaret ? Mange lærere opplever vold , trakkassering, i skolen ,og barn som svarer med ubekvemsord, og har viser ingen respekt. Det var såvist både fyll, og bråk blandt barn, og ungdomer tidligere også, men det ble "folk av dei aller fleste til slutt" utan hjelp av ekspertpanel. https://www.nettavisen.no/livsstil/foreldre-oppdrar-barn-pa-to-mater-n-av-dem-gir-lykkeligere-barn/s/12-95-3423324290 Anonymkode: d304e...aac 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #2 Skrevet 20. mai 2024 Den nye barneoppdragelsen i dag er ikke det samme som fri barneoppdragelse. Anonymkode: 70972...486 16 7
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #3 Skrevet 20. mai 2024 Jeg tror på regler, rutiner, krav, forventninger, god oppfølging på skole, trygghet og mye kjærlighet. Jobben vår som foreldre er å gjøre barna flyvedyktige på egenhånd fra de er 18 og voksne. Tror det er en stor feil noen foreldre gjør, å aldri slippe taket. Det er tyveåringer i dag som er null selvstendige. Det er trist. Anonymkode: bdef8...32b 18 7
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #4 Skrevet 20. mai 2024 Jeg tror begrepet adferdsvansker i dag brukes på tilfeller som egentlig er resultatet mangelfull oppdragelse, er alt for mange av dagens foreldre som ikke irettesetter barn eller gir konsekvenser for negativ oppførsel. Hvis omgivelsene må trå inn for å irettesette så blir det fullstendig klikk. Barn som går igjennom oppveksten uten å føle på negative opplevelser vil få det veldig vanskelig når de skal ut i voksenlivet på egen hånd, hele poenget med en god oppdragelse er å forberede barn til å bli gode medmennesker i storsamfunnet og det innebærer også å takle negative ting. Anonymkode: daa8d...e11 17 5
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #5 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror på regler, rutiner, krav, forventninger, god oppfølging på skole, trygghet og mye kjærlighet. Jobben vår som foreldre er å gjøre barna flyvedyktige på egenhånd fra de er 18 og voksne. Tror det er en stor feil noen foreldre gjør, å aldri slippe taket. Det er tyveåringer i dag som er null selvstendige. Det er trist. Anonymkode: bdef8...32b Og før ein er flyvedyktig må ein først lære seg å fly på egenhånd, og det handler om ansvarsfølelse .Skolen skal vera ein institusjon for læring, og tilpassing overfor andre medelever, og ikkje eit sted å drive mobbing, og pøbelstreker overfor medelever, og lærere. Barn, og ungdom må kunne tåle å bli tilsnakket, og vise respekt overfor voksne folk med erfaring. Mange foreldre klager idag over arbeidsfordeling i hjemmene, men hvor er barna ? Barna har idag knapt lærd enkle praktiske oppgaver som oppvask, re opp en seng, støvsuge, slå på /av en vaskemaskin, slå plenen, male hus. Mange ungdomer lider under mangel til tiltakslyst, og de må ha voksne folk som legger tilrette, og forteller dem hva de skal gjøre. Når du forteller mange ungdomer idag at de må rydde etter seg så skjønner de ikkje poenget, og derfor slenger de fra seg det ølbokser, flasker på beitemarker Mange mødre / fedre gjør barna en bjørnetjeneste når de vasker å rydder etter dem.. Tidligere lærde ein barna at skulle de spise så gjikk de ikkje rundt i huset med mat i munnen,men satt ved eit bord når de skulle spise. Potetgullposen ligg igjenn det meste i bilen, på sofaen samtidg som nasa er vendt mot mobiltelefonen. Tidligere var det obligatorisk melitærførstegangstjeneste for alle gutter, og de som ikkje hadde lærd seg å re opp sengen, pusse, skoa, og noen grunnleggende disiplinærregler fra hjemmet fekk imiddlebart store utfordringer. De som hadde fått inn desse grunnleggende holdninger med morsmjølka ble rekuttskolen ingen utfordringer. Anonymkode: d304e...aac 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #6 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og før ein er flyvedyktig må ein først lære seg å fly på egenhånd, og det handler om ansvarsfølelse .Skolen skal vera ein institusjon for læring, og tilpassing overfor andre medelever, og ikkje eit sted å drive mobbing, og pøbelstreker overfor medelever, og lærere. Barn, og ungdom må kunne tåle å bli tilsnakket, og vise respekt overfor voksne folk med erfaring. Mange foreldre klager idag over arbeidsfordeling i hjemmene, men hvor er barna ? Barna har idag knapt lærd enkle praktiske oppgaver som oppvask, re opp en seng, støvsuge, slå på /av en vaskemaskin, slå plenen, male hus. Mange ungdomer lider under mangel til tiltakslyst, og de må ha voksne folk som legger tilrette, og forteller dem hva de skal gjøre. Når du forteller mange ungdomer idag at de må rydde etter seg så skjønner de ikkje poenget, og derfor slenger de fra seg det ølbokser, flasker på beitemarker Mange mødre / fedre gjør barna en bjørnetjeneste når de vasker å rydder etter dem.. Tidligere lærde ein barna at skulle de spise så gjikk de ikkje rundt i huset med mat i munnen,men satt ved eit bord når de skulle spise. Potetgullposen ligg igjenn det meste i bilen, på sofaen samtidg som nasa er vendt mot mobiltelefonen. Tidligere var det obligatorisk melitærførstegangstjeneste for alle gutter, og de som ikkje hadde lærd seg å re opp sengen, pusse, skoa, og noen grunnleggende disiplinærregler fra hjemmet fekk imiddlebart store utfordringer. De som hadde fått inn desse grunnleggende holdninger med morsmjølka ble rekuttskolen ingen utfordringer. Anonymkode: d304e...aac Tidligere kunne man slå barna om de ikke hørte også. Man kunne også gi blanke i hvordan barna egentlig hadde det. Barna ble sett på som mindreverdig enn voksne. Når man nå ikke har lov til å slå, eller true med det, og skal respektere barn på samme måte som voksne, så medfører det at oppdragelse er en hundre ganger så tung jobb i dag som det var før. Det krever sinnsykt mye mer enn om jeg bare kunne sagt til ungene mine at «nå hører dere ellers blir det juling». Anonymkode: 2898a...dda 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #7 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Den nye barneoppdragelsen i dag er ikke det samme som fri barneoppdragelse. Anonymkode: 70972...486 Den nye barneoppdragelsen idag samanlignet med tidligere på 50-60 talet handler om en frihetsberøvelse av mange barn og ungdom sin selvstendighet, tiltaksmangel , og lider under manglende disiplin. Anonymkode: d304e...aac 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #8 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tror på regler, rutiner, krav, forventninger, god oppfølging på skole, trygghet og mye kjærlighet. Jobben vår som foreldre er å gjøre barna flyvedyktige på egenhånd fra de er 18 og voksne. Tror det er en stor feil noen foreldre gjør, å aldri slippe taket. Det er tyveåringer i dag som er null selvstendige. Det er trist. Anonymkode: bdef8...32b Jeg er en av få i slutten av 20-årene som deler den samme troen. Skulle ønske det var mer disiplin, respekt, regler, rutiner, krav og forventninger til unge i dag. Føler mange bare suser igjennom livet, uten å løfte en finger. Man trenger ikke å legge igjen en stor innsats for å få gode resultater. Oppfører man seg dårlig, kan man alltid unnskylde seg med en eller annen diagnose. Skammer meg litt over å ha denne meningen / troen, da jeg holder på å utdanne meg til spesialpedagog. Samtidig så mener jeg at det kanskje bør være greit, å være litt kritisk til hvordan ting er i dag. Anonymkode: 7c470...78e 11
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #9 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tidligere kunne man slå barna om de ikke hørte også. Man kunne også gi blanke i hvordan barna egentlig hadde det. Barna ble sett på som mindreverdig enn voksne. Når man nå ikke har lov til å slå, eller true med det, og skal respektere barn på samme måte som voksne, så medfører det at oppdragelse er en hundre ganger så tung jobb i dag som det var før. Det krever sinnsykt mye mer enn om jeg bare kunne sagt til ungene mine at «nå hører dere ellers blir det juling». Anonymkode: 2898a...dda Opplevde selv å få juling når ein gjorde noe galt, men hørte til sjeldenheten. og slik var det hos mange, men ingen har meg bekjent tatt verken fysisk eller psykisk skade av det. På skolen hadde de skammekrok, og ein måtte sitte igjenn etter skoletid om ein ikkje oppførte seg. Lærer sendt melding m/ hjem når elever ikkje oppførte seg, og det fekk ofte sine konsekvenser. Barn og ungdomer gjekk ikkje med nasa i mobilen på skolen, og hjemmene, men måtte ta del i det daglige arbeide i hjemmene saman med foreldrene, og de eldste barna passet gjerne de yngste barna Barna tok selve initiativet å samlet til jonsokbål, og organiserte ulike idrettsangemanger. Ungdomer sørget selve for å finne seg sommerjobber, selv om betalingen var heller dårleg, men det viktigste var å kunne ha en jobb å få noen kroner for det. Anonymkode: d304e...aac 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #10 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Opplevde selv å få juling når ein gjorde noe galt, men hørte til sjeldenheten. og slik var det hos mange, men ingen har meg bekjent tatt verken fysisk eller psykisk skade av det. På skolen hadde de skammekrok, og ein måtte sitte igjenn etter skoletid om ein ikkje oppførte seg. Lærer sendt melding m/ hjem når elever ikkje oppførte seg, og det fekk ofte sine konsekvenser. Barn og ungdomer gjekk ikkje med nasa i mobilen på skolen, og hjemmene, men måtte ta del i det daglige arbeide i hjemmene saman med foreldrene, og de eldste barna passet gjerne de yngste barna Barna tok selve initiativet å samlet til jonsokbål, og organiserte ulike idrettsangemanger. Ungdomer sørget selve for å finne seg sommerjobber, selv om betalingen var heller dårleg, men det viktigste var å kunne ha en jobb å få noen kroner for det. Anonymkode: d304e...aac Skulle ønske mine foreldre hadde tatt seg tid til å gi meg litt disiplin. Hadde mer enn en gang fortjent ris på rumpa men det var jo forbudt. Anonymkode: b8c4e...ff8 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #11 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg er en av få i slutten av 20-årene som deler den samme troen. Skulle ønske det var mer disiplin, respekt, regler, rutiner, krav og forventninger til unge i dag. Føler mange bare suser igjennom livet, uten å løfte en finger. Man trenger ikke å legge igjen en stor innsats for å få gode resultater. Oppfører man seg dårlig, kan man alltid unnskylde seg med en eller annen diagnose. Skammer meg litt over å ha denne meningen / troen, da jeg holder på å utdanne meg til spesialpedagog. Samtidig så mener jeg at det kanskje bør være greit, å være litt kritisk til hvordan ting er i dag. Anonymkode: 7c470...78e Grunnleggende holdninger for disiplin, respekt rutiner, og krav er noe barn, ungdom skal ha fått inn i hjemmene. Manglende respekt, og disiplinærregler vitner om noe har manglet i hjemmene. Mange mødre idag med 1 og 2 barn har tilsynelatende langt større utfordringer med omsorgen ned mødre hadde den tiden de hadde både 5-6-7 barn, og der fedrene var borte kanskje i lange økter på fiske o.l. De fleste av desse mødrene gjorde ein fantastisk jobb som ein har stor respekt av, og barna kom ikkje hjem til låste dører. Mor hadde en beskjeden inntekt av smørsalg , og melkesalg til naboer fra gården, og vi borna fekk hadde respekt for de voksne igjennom kroppsspråket. Anonymkode: d304e...aac 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #12 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Skulle ønske mine foreldre hadde tatt seg tid til å gi meg litt disiplin. Hadde mer enn en gang fortjent ris på rumpa men det var jo forbudt. Anonymkode: b8c4e...ff8 Ingen barn tok meg bekjent skade av å bli "tatt i øret" eller få ein klaps på "ræva" med flathånda. Bedre med ein hurtig fysisk avtraffelse en psykisk terror mot barn, og ungdom. Mange foreldre med store barneflokker følte også på tidsklemma, og presset en økonomisk kvardag, og barna lærde etterkvart kjenslene hos foreldrene når, Til tross for store barneflokker var dei fleste hjem ryddige, men ikkje sterilt som idag, og deligering av ansvar var ein god egenskap hos foreldrene. Den største uløkke idag er at barn og ungdom er blitt altfor digitaliserte, og innbiller seg at digital intelligens, og apper løser de fleste oppgaver for dem. De forventer å kunne få flytte inn i nøkkelferdige boliger , og foreldre finansierer førerkort, kjøp av bil, og sponser boligkjøp. Anonymkode: d304e...aac 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #13 Skrevet 20. mai 2024 Jeg har jobbet med barn og unge i mange år, og problemet er sammensatt. Likevel er det én ting som utmerker seg spesielt for min del. 1: Mange foreldre/voksne har en tendens til å undervurdere hva barna kan klare, og på grunn av det blir barna fratatt mange muligheter for læring, mestring og eierskap. Og 2: mange voksne er perfeksjonister, og vil ikke godta et halvgodt resultat fra barna når de kan kjøpe et fullgodt resultat fra proffer. For eksempel skulle ungdomsklubben pusses opp kosmetisk og tanken var at ungdommene selv skulle gjøre det under kyndig veiledning. Ved å få eierskap til prosessen og resultatet ville de mest sannsynlig ta bedre vare på lokalene. Ungdommene var entusiastiske, la planer, satte opp arbeidslister, og presenterte disse, men til syvende og sist fikk de ikke lov. Det var for farlig, det ville ikke bli fint nok, det ville ta for lang tid osv Ungdommene ble passive, motløse, og kranglete. De mistet interessen både for prosessen og resultatet. Og faktisk var det mange som forsvant fra klubben på grunn av dette. Dette er ett av hundrevis av eksempler jeg har opplevd i løpet av de siste 20 årene, der voksne har undervurdert barn og unge, og fratatt dem verdifull erfaring og læring. Anonymkode: 18e7f...294 8 6
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #14 Skrevet 20. mai 2024 Syns det er interessant at barn bare kan ture frem som dem vil uten konsekvenser, mens voksne ikke kan det. Barn er ikke ferdig utviklet og er i enkelte situasjoner grenseløse og uten konsekvenstenkning. Derfor trenger de voksne til å sette grensene for dem. Det er som når jeg løfter barnet mitt på ett år vekk når hun prøver å klatre i trappa. Slik bør vi kunne gjøre for umyndige barn over 8 år også. Vi må "løfte de vekk" fra farlige eller krenkende situasjoner. Og det innebærer i blant å være kjip og streng. Alternativet er så mye verre. Barn bør ikke få lov til å bli kriminelle. Barn bør ikke få lov til å mobbe og bråke så de ødelegger for andre. De er ikke modne nok til å forstå konsekvensene av det. De bør heller få gode arenaer hvor de kan bli kjent med andre og føle mestring og glede og opplæring i sosiale koder. Men det må også settes tydelige grenser. Anonymkode: 34df6...5f5 6
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #15 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har jobbet med barn og unge i mange år, og problemet er sammensatt. Likevel er det én ting som utmerker seg spesielt for min del. 1: Mange foreldre/voksne har en tendens til å undervurdere hva barna kan klare, og på grunn av det blir barna fratatt mange muligheter for læring, mestring og eierskap. Og 2: mange voksne er perfeksjonister, og vil ikke godta et halvgodt resultat fra barna når de kan kjøpe et fullgodt resultat fra proffer. For eksempel skulle ungdomsklubben pusses opp kosmetisk og tanken var at ungdommene selv skulle gjøre det under kyndig veiledning. Ved å få eierskap til prosessen og resultatet ville de mest sannsynlig ta bedre vare på lokalene. Ungdommene var entusiastiske, la planer, satte opp arbeidslister, og presenterte disse, men til syvende og sist fikk de ikke lov. Det var for farlig, det ville ikke bli fint nok, det ville ta for lang tid osv Ungdommene ble passive, motløse, og kranglete. De mistet interessen både for prosessen og resultatet. Og faktisk var det mange som forsvant fra klubben på grunn av dette. Dette er ett av hundrevis av eksempler jeg har opplevd i løpet av de siste 20 årene, der voksne har undervurdert barn og unge, og fratatt dem verdifull erfaring og læring. Anonymkode: 18e7f...294 Er veldi mye einig idet du her skriver. Mange barn-og ungdom av foreldre har frarøvet dem selvfølelse / tilliten, og initiativet, og kravmentaliteten har satt grenser. Mange hjem ber idag preg av sterile hjem, og eit utsillingsvindu, og mange foreldre bruke mer penger på renovering-og oppgradering en kostnader til det å ha eit barn eller 2. Tidligere var jordbruk,-og fiske, industri, og yrkesfag vanleg blandt foreldregenrasjonen, og det var ingen 08- 16 jobb, men kl. 08 -17 / 18, og ikkje noe lørdagfri, og mye hardt jobben, og lange dager. Påstanden som ofte er blitt fremsatt blandt mange foreldre av idag om at de tilbringer mer tid saman med barna en tidligere. er tøvprat. Tidligere tilbrakte dei aller fleste barn og ungdom langt mer tid saman med "begge foreldre " igjennom deres daglige arbeid, og på den måten fekk de verdifull arbeidserfaring, Det er flest pensjonister, og eldregenrasjonen som stiller opp på dugnader for at barn, og barnebarn skal ha muligheter for fritidsaktiviteter, og det brukes idag store summer til kostbare idrettslannlegg. Dei fleste, og dei beste idrettsfolka hadde Norge lenge før vikingskipet på Hamar ble bygd.og utendørs trening. Anonymkode: d304e...aac 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #16 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er veldi mye einig idet du her skriver. Mange barn-og ungdom av foreldre har frarøvet dem selvfølelse / tilliten, og initiativet, og kravmentaliteten har satt grenser. Mange hjem ber idag preg av sterile hjem, og eit utsillingsvindu, og mange foreldre bruke mer penger på renovering-og oppgradering en kostnader til det å ha eit barn eller 2. Tidligere var jordbruk,-og fiske, industri, og yrkesfag vanleg blandt foreldregenrasjonen, og det var ingen 08- 16 jobb, men kl. 08 -17 / 18, og ikkje noe lørdagfri, og mye hardt jobben, og lange dager. Påstanden som ofte er blitt fremsatt blandt mange foreldre av idag om at de tilbringer mer tid saman med barna en tidligere. er tøvprat. Tidligere tilbrakte dei aller fleste barn og ungdom langt mer tid saman med "begge foreldre " igjennom deres daglige arbeid, og på den måten fekk de verdifull arbeidserfaring, Det er flest pensjonister, og eldregenrasjonen som stiller opp på dugnader for at barn, og barnebarn skal ha muligheter for fritidsaktiviteter, og det brukes idag store summer til kostbare idrettslannlegg. Dei fleste, og dei beste idrettsfolka hadde Norge lenge før vikingskipet på Hamar ble bygd.og utendørs trening. Anonymkode: d304e...aac Denne påstanden må du underbygge med fakta, altså. Dette tror jeg ingenting på. Anonymkode: 79101...f9f 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #17 Skrevet 20. mai 2024 Jeg mener det er skremmende at barne og ungdomskriminalitet gjerne blir imøtegått med et "stakkars, de vet jo ikke bedre" holdning. Hvis de aldri lærer fra voksne hva som er rett og galt i utgangspunktet, så er det jo ikke rart at de ikke vet bedre? Anonymkode: 8bc8b...47b 8
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #18 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Syns det er interessant at barn bare kan ture frem som dem vil uten konsekvenser, mens voksne ikke kan det. Barn er ikke ferdig utviklet og er i enkelte situasjoner grenseløse og uten konsekvenstenkning. Derfor trenger de voksne til å sette grensene for dem. Det er som når jeg løfter barnet mitt på ett år vekk når hun prøver å klatre i trappa. Slik bør vi kunne gjøre for umyndige barn over 8 år også. Vi må "løfte de vekk" fra farlige eller krenkende situasjoner. Og det innebærer i blant å være kjip og streng. Alternativet er så mye verre. Barn bør ikke få lov til å bli kriminelle. Barn bør ikke få lov til å mobbe og bråke så de ødelegger for andre. De er ikke modne nok til å forstå konsekvensene av det. De bør heller få gode arenaer hvor de kan bli kjent med andre og føle mestring og glede og opplæring i sosiale koder. Men det må også settes tydelige grenser. Anonymkode: 34df6...5f5 Hvorfor løfter du barnet vekk fra trappa? Min lille begynte også å utforske trapp rundt 12 mnd. Selvfølgelig ikke alene, men jeg var tett på, holdt han, veiledet og passet på. Han lærte fort, nå på 18 mnd går han opp trapp kun ved hjelp av å holde seg i rekkverket (ja, jeg er alltid helt tett på). Poenget er, barn må få utforske for å lære, løftes de vekk fra alt hele tiden vil de heller ikke få muligheten til å lære. Jeg driver vel det ts sikter til som «fri barneoppdragelse». Barnet går utforske og tøye sine egne grenser etter hans eget ønske. Nå øver vi f.eks på å bruke kniv (smørkniv og jeg holder den sammen med han) fordi dette er noe han viser stor interesse for nå. Neste uke kan set være noe annet han er nysgjerrig på. Vi før stadig tilbakemelding om at han er veldig flink for alderen og det tror jeg er fordi vi aldri har nektet han noe, kun veiledet Anonymkode: 09b2b...3d8 5
katties Skrevet 20. mai 2024 #19 Skrevet 20. mai 2024 (endret) Det er mye som har ført til slike ting tenker jeg: 1) folk som mener at "ikke bry deg om hva andre gjør". Denne holdningen er en kjempestor feil. For at man skal få et godt fungerende samfunn MÅ man faktisk bry seg. Eksempel: Foreldre sier til barna at de ikke skal ha beina med sko på bussene når de er med dem. Barna reiser aleine, velger å ha beina på setet og INGEN reagerer. Hvorfor skal de da høre på foreldrene, når dette ser ut til å ha null følger? 2) At skolen kan ikke straffe, foreldrene kan ikke straffe, og selv staten kan ikke straffe barn på noen enkel måte. Her snakker jeg ikke om å slå eller skrike, men det kan kreves lite før f.eks. en lærer som sier ifra selv får problemer fordi barna er noen gsnger overbeskytta. Bølle på skolen kan ikke bare bli satt til å sitte i et rom alene med en voksen om de ikke oppfører seg ute - det kreves skriftlige tiltak, dokumentasjon av alt, og da blir kanskje tiltak aldri gjennomført. 3) Innvandring, integrering og utenlandske som drar rasismekortet. Det er mange som kommer fra andre land der alt er mer rått. Hvis lærere ikke skriker dem rett i fjeset om de ikke oppfører seg, så ser de på læreren som en svaking de kan bølle med. Foreldrene har 10 andre barn og det er lite oppdragelse av hvert enkelt barn, og i slike land er de AVHENGIG av at barna irettesettes av fremmede også. Noen ganger oppfører barn seg dårlig, og når noen sier ifra, så får de tilbake at det er fordi de er rasistiske og ikke respekterer annen kultur. Altså: det med integrering har ikke blitt tatt seriøst nok, og man har mange ulike kulturer der oppdragelsen vanligvis fungerer på en helt annen måte. 4) Mye mer ADHD og selvkontrollvansker pga mye PC og rask underholdning. Impulskontrollen er vanskeligere å trene opp enn før pga lett tilgjengelighet for underholdning, og overstimulerende verden rundt. 5) Ting som åsykiske problemer ble forsøkt skjult før. Det er jo ikke greit når slikt går ubehandlet, men nå har det bikket over, der dårlig oppførsel forklares med psykiske problemer, traumer osv, uten at folk tar ordentlig ansvar for å prøve å fikse det. Omverdenen presser dem heller ikke så mye, for det er jo "psykiske problemer, traumer, osv". Sikkert en del andre ting som kunne vært nevnt. Endret 20. mai 2024 av katties 2 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #20 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor løfter du barnet vekk fra trappa? Min lille begynte også å utforske trapp rundt 12 mnd. Selvfølgelig ikke alene, men jeg var tett på, holdt han, veiledet og passet på. Han lærte fort, nå på 18 mnd går han opp trapp kun ved hjelp av å holde seg i rekkverket (ja, jeg er alltid helt tett på). Poenget er, barn må få utforske for å lære, løftes de vekk fra alt hele tiden vil de heller ikke få muligheten til å lære. Jeg driver vel det ts sikter til som «fri barneoppdragelse». Barnet går utforske og tøye sine egne grenser etter hans eget ønske. Nå øver vi f.eks på å bruke kniv (smørkniv og jeg holder den sammen med han) fordi dette er noe han viser stor interesse for nå. Neste uke kan set være noe annet han er nysgjerrig på. Vi før stadig tilbakemelding om at han er veldig flink for alderen og det tror jeg er fordi vi aldri har nektet han noe, kun veiledet Anonymkode: 09b2b...3d8 Beklager alle skrivefeil, mye autokorrekt her av telefonen 🙈 Anonymkode: 09b2b...3d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå