Gå til innhold

Datter som vil bli frisør. Er det noen frisører der ute?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hun er fortsatt noen år unna yrkesvalg så det er mye som kan endre seg men hun har sagt hun har lyst til å bli frisør.

Men, er ikke det et veldig tøft yrke å ha gjennom livet? Mye ståing, kjemikalier osv?

Jeg forhørte meg med min frisør som er rundt 50 med en stor fast kundekrets og hun sa at hun tjente under 500 tusen i året, er ikke det svært dårlig?

Jeg støtter min unge uansett hva hun ender opp med, men vil høre litt hva dere tenker. Hun er både praktisk anlagt og skoleflink så hun har mange muligheter sånn sett.

Anonymkode: 0d624...d0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er tungt og dårlig betalt

Anonymkode: 75b18...be7

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La henne bestemme over livet sitt selv. 

Anonymkode: f41eb...73b

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å lære hun om økonomi i hvert fall. Spare mye i ung alder for å komme inn på boligmarkedet, kanskje bo hjemme noen  år etter hun har fått seg jobb og sette av penger i indeksfond hver måned så hun ikke sliter økonomisk senere om hun plutselig må bytte tak på huset eller noe.

Ellers kan jo frisører sitte en del også? Det beste er jo å variere på å gå/stå/sitte.

Anonymkode: f7300...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville min også da det var noen år igjen før valget skulle tas. Nå er valget tatt og hun går Elektro 🤩

Anonymkode: dd5ef...60d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna. Elendig lønn, elendige  arbeidstider, og tung jobb.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

La henne bestemme over livet sitt selv. 

Anonymkode: f41eb...73b

Jeg som mor er engasjert i barnets fremtid, vi voksne kan kanskje se litt mer reflektert på valg og mulighetene det gir.

Anonymkode: 0d624...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg som mor er engasjert i barnets fremtid, vi voksne kan kanskje se litt mer reflektert på valg og mulighetene det gir.

Anonymkode: 0d624...d0e

Isåfall tenker jeg det vil være nyttig for deg å flytte fokuset ditt. I stedet for å tenke på hva hun ønsker å bli (for dersom du forsøker å styre henne i en annen retning, er det stor sannsynlighet for at det vil ha motsatt virkning), kan du fokusere på å lære henne økonomisk intelligens. Lær henne å investere smart, og å være fornuftig med pengene sine. Lær henne hvordan hun setter opp budsjett, og hvordan følge det. Terp på dette jevnt og trutt disse neste årene, så det går inn uten å føles som press.

(og litt off topic: lær henne for guds skyld også emosjonell regulering! Det er alfa og omega for et godt liv!)

Anonymkode: ff505...26f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Isåfall tenker jeg det vil være nyttig for deg å flytte fokuset ditt. I stedet for å tenke på hva hun ønsker å bli (for dersom du forsøker å styre henne i en annen retning, er det stor sannsynlighet for at det vil ha motsatt virkning), kan du fokusere på å lære henne økonomisk intelligens. Lær henne å investere smart, og å være fornuftig med pengene sine. Lær henne hvordan hun setter opp budsjett, og hvordan følge det. Terp på dette jevnt og trutt disse neste årene, så det går inn uten å føles som press.

(og litt off topic: lær henne for guds skyld også emosjonell regulering! Det er alfa og omega for et godt liv!)

Anonymkode: ff505...26f

For å være ærlig så ønsker jeg ikke terpe på økonomi med ungene. Vil heller at de skal ta for seg av livet både når det gjelder nå og senere. har selv alltid vært "fornuftig" med penger og ser at det nok og har begrenset meg selv om jeg selvsagt har hatt nytte av det.

Anonymkode: 0d624...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisører overlever ikke lenge. Hvor ofte ser du en frisør over 40?

Anonymkode: 723a6...674

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Frisører overlever ikke lenge. Hvor ofte ser du en frisør over 40?

Anonymkode: 723a6...674

Nei det er det jeg og tenker nemlig.

Ønsker hun skal få seg en utdanning som gir muligheter for en fin karriere , hele livet. Selv om jeg tror det blir vanlig med karriereendringer i fremtiden.

Anonymkode: 0d624...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Frisører overlever ikke lenge. Hvor ofte ser du en frisør over 40?

Anonymkode: 723a6...674

Min er 51 🤷🏼‍♀️ den andre frisøren der er nok på samme alder. Det er også flere frisører i området som er over 40. Så det der er et merkelig utsagn. 

Anonymkode: 09dba...2f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Frisører overlever ikke lenge. Hvor ofte ser du en frisør over 40?

Anonymkode: 723a6...674

Jeg vet da om flere over 40, så uvanlig er det ikke. Men tøft for kroppen er det selfølgelig

Anonymkode: b667d...ae4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun er fortsatt noen år unna yrkesvalg så det er mye som kan endre seg men hun har sagt hun har lyst til å bli frisør.

Men, er ikke det et veldig tøft yrke å ha gjennom livet? Mye ståing, kjemikalier osv?

Jeg forhørte meg med min frisør som er rundt 50 med en stor fast kundekrets og hun sa at hun tjente under 500 tusen i året, er ikke det svært dårlig?

Jeg støtter min unge uansett hva hun ender opp med, men vil høre litt hva dere tenker. Hun er både praktisk anlagt og skoleflink så hun har mange muligheter sånn sett.

Anonymkode: 0d624...d0e

Det er jo tøft for kroppen, men det er mange yrker som er. Ikke få henne til å ta noe hun ikke vil iallefall. Synes heller du burde lære henne å invistere smart. 

Anonymkode: b667d...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hun er fortsatt noen år unna yrkesvalg så det er mye som kan endre seg men hun har sagt hun har lyst til å bli frisør.

Men, er ikke det et veldig tøft yrke å ha gjennom livet? Mye ståing, kjemikalier osv?

Jeg forhørte meg med min frisør som er rundt 50 med en stor fast kundekrets og hun sa at hun tjente under 500 tusen i året, er ikke det svært dårlig?

Jeg støtter min unge uansett hva hun ender opp med, men vil høre litt hva dere tenker. Hun er både praktisk anlagt og skoleflink så hun har mange muligheter sånn sett.

Anonymkode: 0d624...d0e

Mine frisører som er blant de fremste i sin bransje (Adam og Eva, de holder kurs) samt Cecilie Krogh tjener veldig bra. De jobber langt mer enn snittet og har etter hvert begynt å jobbe innen media/styling i reklame osv. Uansett; om man er kreativ og elsker jobben sin kan man tjene bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min er frisør. Hun har fylt 50 år. Driver egen salong og trives med yrkesvalget. Angående tung jobb og helse; hun unner seg massasje innimellom pga skuldrene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei det er det jeg og tenker nemlig.

Ønsker hun skal få seg en utdanning som gir muligheter for en fin karriere , hele livet. Selv om jeg tror det blir vanlig med karriereendringer i fremtiden.

Anonymkode: 0d624...d0e

Jeg utdannet meg til frisør. . Av oss 21 i klassen var det bare 2 som fortsatt er frisører når vi har passert 40. Disse har videreutdannet seg til « hårstylister « ( tror jeg det heter ) og tjener langt mer enn 500 000 i året. Er hun et stort talent? 
ja, det er tøft for kroppen , og så har jo folk ulik helse. Jeg angret meg raskt og omskolerte meg. Vet ikke helt hvor mye det hjalp hva mamma mente om saken da, måtte erfare det selv dessverre . 

Anonymkode: 659fe...7f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange yrker som det er tungt å stå i livet ut, innen helse og pedagogikk f eks. 
Frisører kan nok få det tungt fysisk, men hvis man trener jevnlig og varierer mellom stå og sitte osv, så er det nok fint mulig. Og man slipper den psykiske påkjenningen som man får i helse og pedagogikk (helse har både fysisk og psykisk påkjenning).

Det går også an å jobbe på frisørsalonger på sykehjem og på sykehus, ikke minst jobbe med parykker og salg av dette til kreftpasienter og andre aktuelle.

Min ene lærer på ppu var i bunnen frisør og hadde bygget på med lærerutdanning etterpå, nå holdt hun på med doktorgrad. Jeg tror det er flere muligheter. Det viktigste er at din datter velger noe hun har lyst til og er motivert for 😊

Anonymkode: 48900...e1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forøvrig svært få frisører her inne på kg og klager over yrket sitt, jeg tar det som et positivt tegn 😄

Anonymkode: 48900...e1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min frisør er godt over 59 og går konsekvent på høye hæler. Fatter ikke at hun orker. Men drivende flink frisør. Hvor mye hun tjener har jeg aldri spurt henne om, men jeg synes ikke at 500k er spesielt dårlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...