Gå til innhold

Har gått i kvinnefella... Noen økonomiske råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nå 44 år og innser at jeg har stampet med begge bena dypt ned i den såkalte "kvinnefella". Også kalt rimifella, gardin-og pyntepute fella.. osv
Fella har gått til på denne måten; for 6 år siden solgte jeg leiligheten min og flyttet inn til samboer, med mine to barn som jeg har den daglige omsorgen for. Det var det mest naturlige iom samboer eide et stort hus (endel arv) sånn at det var bare å flytte inn og bli en stor bonusfamilie. Planen var å kjøpe meg inn hos samboer etterhvert, en viss andel i allefall, men det sklidde ut i sanden og plutselig var det ikke så ønsket likevel. Iom jeg bodde for en veldig lav husleie/bidro økonomisk i husholdningen, var det mest naturlige at jeg tok over all matinnkjøp og forbruk, litt oppussing og ellers det mest av hverdagslig bruk og sløs. Jeg innser nå at den "du bor jo så billig her" og må derfor betale forbruket, ble langt dyrere for meg i faktiske utgifter enn da jeg var aleneforsørger i min egen leilighet. Og nå sitter jeg her, 6 år etter, med skjegget i postkassa og vurderer å stikke... men uten å ha noe egenkaptapital som monner til egen leilighet igjen. Ikke bare har egenkapitalen jeg hadde fra salget umerkelig blitt mindre og mindre.. men det er også mange år med tapt verdistigning i boligmarkedet som gjør at det svir å skulle kjøpe seg inn igjen.

Det er ingenting å hente fra samboer ifl lover og regler; vi er ikke gift, har ikke noen samboerkontrakt hvor jeg "betaler meg inn og får eieandeler" eller noe, og vi har kun særkullsbarn (hun har en datter fra før). I tillegg sier hun det rett ut; ingen snakk om å betale meg ut på noe vis, og "egen" feil at jeg har "sløst" bort pengene.

Og ja, menn kan tydeligvis også gå i kvinnefella. Er det noen som har noen gode råd for en slik situasjon?
 

Anonymkode: 00dbb...705

  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye solgte du leiligheten for? Det er jo ganske bra gjort hvis du har brukt opp noen millioner? 

Banken pleier heller ikke å ønske at kunder har store pengebeløp på forbrukskonto.

Hvor mye har du i EK? 

Anonymkode: 9e0b4...fd1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor mye solgte du leiligheten for? Det er jo ganske bra gjort hvis du har brukt opp noen millioner? 

Banken pleier heller ikke å ønske at kunder har store pengebeløp på forbrukskonto.

Hvor mye har du i EK? 

Anonymkode: 9e0b4...fd1

Her antar du at leiligheten som ble solgt var gjeldfri.

Anonymkode: 6674d...17c

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor mye solgte du leiligheten for? Det er jo ganske bra gjort hvis du har brukt opp noen millioner? 

Banken pleier heller ikke å ønske at kunder har store pengebeløp på forbrukskonto.

Hvor mye har du i EK? 

Anonymkode: 9e0b4...fd1

Hvorfor liker ikke bankene at folk har store beløp på konto? Bare nysgjerrig.

Anonymkode: 63c17...084

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor mye solgte du leiligheten for? Det er jo ganske bra gjort hvis du har brukt opp noen millioner? 

Banken pleier heller ikke å ønske at kunder har store pengebeløp på forbrukskonto.

Hvor mye har du i EK? 

Anonymkode: 9e0b4...fd1

Neida, er ikke Oslo-boligmarkedet dette. Hadde ca 850k nå ca 300.. Får sikker kjøpt noe til 85% belåning. Er der med sure at tapt og kastet bort så mye over år. Men er lite å gjøre med nå.

Anonymkode: 00dbb...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår dette er vanskelig ja.. Kan du ta det opp for alvor og gi henne et ultimatum? 

Endret av Lucy283
Skrev feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lucy283 skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor gå ifra han? Du kan jo snakke med han og kommunisere i stede for å bare tenke på brudd. Dere kan sette dere ned sammen med noe godt i glasset og snakke sammen. Kanskje han ikke er klar over hvor dyrt dette har blitt for deg?❤️Jeg er sikker på at han elsker deg og vil ha deg i livet sitt

Dette er en mann som har gått i "kvinnefella". Les tråden.

Anonymkode: fea52...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker du henne?

Endret av Lucy283
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lucy283 said:

Forstår dette er vanskelig ja.. Kan du ta det opp for alvor og gi henne et ultimatum? 

Det er ikke den urettferdige økonomiske fordelingen som er årsak til at jeg vurderer å gå. Selvsagt er det en del av hele summen for vurdering. Det at vi ser så helt forskjellig rettferdighet når det kommer til økonomisk fordeling OG at jeg ikke får sikret meg og mine barn økonomisk for fremtiden.

Anonymkode: 00dbb...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du stramme inn på forbruket og «umerkelig» spare til EK et par år eller vil du ut av forholdet med det samme? 
 

Med «umerkelig» spare mener jeg, kjøp billig mat, bli avholds og eventuelt andre sparetiltak…

Anonymkode: f4f71...433

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke den urettferdige økonomiske fordelingen som er årsak til at jeg vurderer å gå. Selvsagt er det en del av hele summen for vurdering. Det at vi ser så helt forskjellig rettferdighet når det kommer til økonomisk fordeling OG at jeg ikke får sikret meg og mine barn økonomisk for fremtiden.

Anonymkode: 00dbb...705

Har du tatt det opp å sagt at du ønsker å gå grunnet skjevfordeling?

Anonymkode: 20b53...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg klarer å tenke er at det er så bra at denne kvinnen har det godt økonomisk.

Anonymkode: 6d4f4...098

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at det kan være lurt å bli der et år eller to for å spare så mye du kan.

Anonymkode: 0afc1...fd0

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må ta det opp, så du får spart litt så lenge du ikke får kjøpt deg inn. Selv om du ikke betaler så mye på huset skal du ikke ta alt annet heller. Du betaler litt for og bo så sparer du en god sum, og så må dere dele mere på resten. Ellers ville jeg nok ha vurdert og finne noe eget til deg og barna. Har vært der selv, aldri mere. 

Anonymkode: 3d7c0...a80

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå du må spare opp fuck you-money. Be henne om å bidra mer, men på en litt umerkelig måte. Be henne fylle tanken litt oftere, spørre om hun kan være så snill å ta strømregninga denne måneden osv. Mot slutten når du forbereder deg på å dra, si at du må utsette husleia og så betaler du heller dobbelt neste måned (men så betaler du ikke da heller). Samtidig så strammer du noe helt sykt inn på forbruket, og maten dere spiser fremover er hakket kjipere enn tidligere. Vær gjerne ærlig på at du sparer litt fremover, men legg det frem som at du sparer fordi du så gjerne vil kjøpe noe som viser hvor glad du er i henne. 

Hun har ikke behandlet deg bra hvis hun ikke tenker at hun vil gi tilbake noe av det du har brukt på å pusse opp deres felles hjem. Forresten ville jeg også snakket med advokat om dette. Før hadde vel ikke samboere rett på noe som helst, men det kan jo ha endret seg med årene. 

Anonymkode: 81686...b7f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette er en mann som har gått i "kvinnefella". Les tråden.

Anonymkode: fea52...960

Svarene kan passe begge veier om det er en mann eller kvinne som opplever dette, burde rådene være det samma. Jeg aå heller ikke tydelig at det var en mann, men det forandrer ikke meningen på rådene. 

Anonymkode: 3d7c0...a80

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tenker også at det kan være lurt å bli der et år eller to for å spare så mye du kan.

Anonymkode: 0afc1...fd0

Dette. Og slutt å betale levekostnadene for alle. Si at du betalerhalvparten. Og så sparer du disse pengene fram til du flytter ut. Og det syns jeg du bør drøye i det lengste.

Anonymkode: 35970...cc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er nå du må spare opp fuck you-money. Be henne om å bidra mer, men på en litt umerkelig måte. Be henne fylle tanken litt oftere, spørre om hun kan være så snill å ta strømregninga denne måneden osv. Mot slutten når du forbereder deg på å dra, si at du må utsette husleia og så betaler du heller dobbelt neste måned (men så betaler du ikke da heller). Samtidig så strammer du noe helt sykt inn på forbruket, og maten dere spiser fremover er hakket kjipere enn tidligere. Vær gjerne ærlig på at du sparer litt fremover, men legg det frem som at du sparer fordi du så gjerne vil kjøpe noe som viser hvor glad du er i henne. 

Hun har ikke behandlet deg bra hvis hun ikke tenker at hun vil gi tilbake noe av det du har brukt på å pusse opp deres felles hjem. Forresten ville jeg også snakket med advokat om dette. Før hadde vel ikke samboere rett på noe som helst, men det kan jo ha endret seg med årene. 

Anonymkode: 81686...b7f

Jeg kjenner en kvinne som brukte masse på oppussing og jobb i boligen, hun fikk igjen for arbeidet når hun dro. Brukte advokat. Så du kan prøve og si du vil gå til advokat for og sikre deg. Og at nå skal all strøm, mat div deles i to. Du anser alt jobb du har gjort på hennes hus som innbetalt husleie 

Anonymkode: 3d7c0...a80

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hailly

Det er ikke noe du kan gjøre. 

Men siden du har to unger kan du søke startlån. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300k er bedre enn ingenting. Hadde jeg vært deg, så ville jeg spart opp så mye jeg bare kan i 2-3 år, så kjøpt noe eget. Dette ville jeg gjort i skjul selvfølgelig.
 

 

Anonymkode: 4523e...050

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...