AnonymBruker Skrevet 18. mai #1 Del Skrevet 18. mai Hei! Har et barn som har hatt omgangssyke, nå med diaré. I dag hyyylte hun av smerte, og sier det er rumpen. Aldri opplevd henne sånn. Kommer i bølger. Hun har selv mumlet at det er når hun fiser? Jeg vet ikke, hun er bare fire år så er ikke alt som er like enkelt å forstå - spesielt når hun har det så vondt. Jeg har smurt og smurt med krem. I formiddag ga det seg i det hun løp på do og fikk tømt seg (som i seg selv ikke virket vondt??). Det er 4-5 timer siden nå, og nå har hun så smått begynt å klage på rumpen på nytt. Redd for at det skal eskalere til å bli like ille som i formiddag. Noen som har opplevd liknende? Hvor lenge varte denne delen av forløpet Anonymkode: 4da4c...662 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 18. mai #2 Del Skrevet 18. mai (endret) Stakar liten. Hun er nok sår ja. Det er flere kremer som er bra, men det er spesielt en type som jeg brukte på barnet mitt når han var liten og sår i rumpa. Det var inotyol. https://www.apotek1.no/produkter/inotyol-salve-30g-476262p Endret 18. mai av lillevill Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai #3 Del Skrevet 18. mai Hun kan ha fått sår hud ja, eller det kan være en hemoroide. Noen får hemoroider når de har diaré. Jeg ville prøvd om det hjalp med litt sinksalve som beskytter huden. Eller Inotyol som nevnt over her. Anonymkode: 3423f...b7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai #4 Del Skrevet 18. mai Hei! Takk for svar. Alle kremer er prøvd (i forskjellige omganger). Det har hverken umiddelbar effekt eller langsiktig. Alle disse kremene har alltid hatt effekt tidligere, og hun roper etter krem i disse smertetoktene. Virker som om det kommer i bølger, litt derfor vi trodde det kanskje var prompeutløst. Men hun kan prompe uten å få vondt også..... 😭 vi begynner å bli litt desperate Anonymkode: 4da4c...662 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai #5 Del Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hei! Takk for svar. Alle kremer er prøvd (i forskjellige omganger). Det har hverken umiddelbar effekt eller langsiktig. Alle disse kremene har alltid hatt effekt tidligere, og hun roper etter krem i disse smertetoktene. Virker som om det kommer i bølger, litt derfor vi trodde det kanskje var prompeutløst. Men hun kan prompe uten å få vondt også..... 😭 vi begynner å bli litt desperate Anonymkode: 4da4c...662 Da ville jeg tatt henne til Legevakten. Vondt for henne å ha det sånn. Stakkars liten. Anonymkode: 3423f...b7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai #6 Del Skrevet 18. mai Hun har nok blitt sår. Jeg hadde en skikkelig omgang med dette for flere år siden, og jeg ble utrolig sår. Måtte bruke bare det mykeste toalettpapiret og kun tørke veldig forsiktig. Mener jeg brukte noe å smøre på, men hva jeg brukte husker jeg ikke nå. Anonymkode: b4fd4...755 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai #7 Del Skrevet 18. mai Det kan som nevnt være hemoroide og det gjør skikkelig vondt. Ring legevakten og be om en sjekk, kanskje har de råd som hjelper også. Anonymkode: 9d75e...afd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai #8 Del Skrevet 18. mai Hun er mest sannsynlig bare sår, diaré er svært surt og ekkelt til den tynne huden i endetarmen. Dusj med svak stråle med lunket vann istedet for å tørke med toalettpapir. Smør med aselli, aderma eller annen sårsalve som tåles av huden der. Viktig å vaske og smøre etter hvert toalettbesøk. Anonymkode: 595d0...f42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 18. mai #9 Del Skrevet 18. mai Ved diaré kommer avføringen veldig eksplosivt med trykk, så endetarmsåpningen blir veldig «sliten», og kan også få rifter. Selve avføringen ved diaré har lavere ph og er surere enn vanlig avføring slik at en får raskere sår hud i rumpa. Så det kan være alt dette eller bare én av tingene som plager henne, i tillegg til at det er slitsomt, så klart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 18. mai #10 Del Skrevet 18. mai Ved diare føles det ofte som om man driter batterisyre. Om ikke kremer hjelper, forsøk med talkum, evt potetmel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai #11 Del Skrevet 18. mai Mem hvor lang tid før denne sårheten gir seg etter en sånn runde da? Holder rent, tørt og smører jevnlig (selv om det ikke virker til å hjelpe) Anonymkode: 4da4c...662 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymja Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (På 18.5.2024 den 18.12): Hei! Har et barn som har hatt omgangssyke, nå med diaré. I dag hyyylte hun av smerte, og sier det er rumpen. Aldri opplevd henne sånn. Kommer i bølger. Hun har selv mumlet at det er når hun fiser? Jeg vet ikke, hun er bare fire år så er ikke alt som er like enkelt å forstå - spesielt når hun har det så vondt. Jeg har smurt og smurt med krem. I formiddag ga det seg i det hun løp på do og fikk tømt seg (som i seg selv ikke virket vondt??). Det er 4-5 timer siden nå, og nå har hun så smått begynt å klage på rumpen på nytt. Redd for at det skal eskalere til å bli like ille som i formiddag. Noen som har opplevd liknende? Hvor lenge varte denne delen av forløpet Anonymkode: 4da4c...662 Hvordan gikk dette? Fant dere ut hva det kom av? Vår fireåring er lik nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden Anonymja skrev (2 minutter siden): Hvordan gikk dette? Fant dere ut hva det kom av? Vår fireåring er lik nå. Har du prøvd barrierekrem? Anonymkode: a0e01...f44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymja Skrevet 3 timer siden #14 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har du prøvd barrierekrem? Anonymkode: a0e01...f44 Hva er det? Har prøvd inotyol og bepanthen, men hjelper ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DanielF Skrevet 3 timer siden #15 Del Skrevet 3 timer siden Har dere hatt noe chilli til middagen kan det også komme av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #16 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (På 18.5.2024 den 19.35): Hei! Takk for svar. Alle kremer er prøvd (i forskjellige omganger). Det har hverken umiddelbar effekt eller langsiktig. Alle disse kremene har alltid hatt effekt tidligere, og hun roper etter krem i disse smertetoktene. Virker som om det kommer i bølger, litt derfor vi trodde det kanskje var prompeutløst. Men hun kan prompe uten å få vondt også..... 😭 vi begynner å bli litt desperate Anonymkode: 4da4c...662 Har hun vondt fordi hun er sår i endetarmsåpningen, eller har hun vondt i magen, altså lengre oppe i tarmen? Hvor gammel er hun? Hvor verbal er hun i forhold til å kjenne, lokalisere og gi uttrykk for at hun har vondt hvor i magetarmsystemet sitt? Hvor medtatt er hun når hun har hatt vondt? Anonymkode: 68991...c58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 3 timer siden #17 Del Skrevet 3 timer siden Det kan og være.. kommer ikke på navnet på diagnosen, men krampe i lukkemuskelen. Det er svært vondt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #18 Del Skrevet 3 timer siden BobbySocks skrev (5 minutter siden): Det kan og være.. kommer ikke på navnet på diagnosen, men krampe i lukkemuskelen. Det er svært vondt. Finnes langt flere og verre sykdommer enn krampe i lukkemuskelen som gjør vondt for en liten kropp. Anonymkode: 68991...c58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 2 timer siden #19 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Finnes langt flere og verre sykdommer enn krampe i lukkemuskelen som gjør vondt for en liten kropp. Anonymkode: 68991...c58 Ja, og da bør man ikke nevne de helt vanlige årsakene mener du? Rett på kreft og død liksom? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymja Skrevet 2 timer siden #20 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Har hun vondt fordi hun er sår i endetarmsåpningen, eller har hun vondt i magen, altså lengre oppe i tarmen? Hvor gammel er hun? Hvor verbal er hun i forhold til å kjenne, lokalisere og gi uttrykk for at hun har vondt hvor i magetarmsystemet sitt? Hvor medtatt er hun når hun har hatt vondt? Anonymkode: 68991...c58 TS er forhåpentligvis ferdig med problemet, men vår har hatt diaré noen dager. 4 år. Er verbal og peker mot rumpehullet når jeg spør hvor det gjør vondt. Ganske medtatt, tydelig veldig vondt, men helt fin utenom anfallene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå