Gå til innhold

Vondt i rumpen ved diaré


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Har et barn som har hatt omgangssyke, nå med diaré. I dag hyyylte hun av smerte, og sier det er rumpen. Aldri opplevd henne sånn. Kommer i bølger. Hun har selv mumlet at det er når hun fiser? Jeg vet ikke, hun er bare fire år så er ikke alt som er like enkelt å forstå - spesielt når hun har det så vondt. Jeg har smurt og smurt med krem. I formiddag ga det seg i det hun løp på do og fikk tømt seg (som i seg selv ikke virket vondt??). Det er 4-5 timer siden nå, og nå har hun så smått begynt å klage på rumpen på nytt. Redd for at det skal eskalere til å bli like ille som i formiddag. Noen som har opplevd liknende? Hvor lenge varte denne delen av forløpet 

Anonymkode: 4da4c...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun kan ha fått sår hud ja, eller det kan være en hemoroide. Noen får hemoroider når de har diaré. Jeg ville prøvd om det hjalp med litt sinksalve som beskytter huden. Eller Inotyol som nevnt over her.

Anonymkode: 3423f...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Takk for svar. Alle kremer er prøvd (i forskjellige omganger). Det har hverken umiddelbar effekt eller langsiktig. Alle disse kremene har alltid hatt effekt tidligere, og hun roper etter krem i disse smertetoktene. Virker som om det kommer i bølger, litt derfor vi trodde det kanskje var prompeutløst. Men hun kan prompe uten å få vondt også..... 😭 vi begynner å bli litt desperate

Anonymkode: 4da4c...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei! Takk for svar. Alle kremer er prøvd (i forskjellige omganger). Det har hverken umiddelbar effekt eller langsiktig. Alle disse kremene har alltid hatt effekt tidligere, og hun roper etter krem i disse smertetoktene. Virker som om det kommer i bølger, litt derfor vi trodde det kanskje var prompeutløst. Men hun kan prompe uten å få vondt også..... 😭 vi begynner å bli litt desperate

Anonymkode: 4da4c...662

Da ville jeg tatt henne til Legevakten. Vondt for henne å ha det sånn. Stakkars liten.

Anonymkode: 3423f...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har nok blitt sår. Jeg hadde en skikkelig omgang med dette for flere år siden, og jeg ble utrolig sår. Måtte bruke bare det mykeste toalettpapiret og kun tørke veldig forsiktig. Mener jeg brukte noe å smøre på, men hva jeg brukte husker jeg ikke nå.

Anonymkode: b4fd4...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan som nevnt være hemoroide og det gjør skikkelig vondt. Ring legevakten og be om en sjekk, kanskje har de råd som hjelper også.

Anonymkode: 9d75e...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er mest sannsynlig bare sår, diaré er svært surt og ekkelt til den tynne huden i endetarmen.  Dusj med svak stråle med lunket vann istedet for å tørke med toalettpapir. Smør med aselli, aderma eller annen sårsalve som tåles av huden der. Viktig å vaske og smøre etter hvert toalettbesøk. 

Anonymkode: 595d0...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved diaré kommer avføringen veldig eksplosivt med trykk, så endetarmsåpningen blir veldig «sliten», og kan også få rifter. Selve avføringen ved diaré har lavere ph og er surere enn vanlig avføring slik at en får raskere sår hud i rumpa. Så det kan være alt dette eller bare én av tingene som plager henne, i tillegg til at det er slitsomt, så klart.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved diare føles det ofte som om man driter batterisyre. Om ikke kremer hjelper, forsøk med talkum, evt potetmel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mem hvor lang tid før denne sårheten gir seg etter en sånn runde da? Holder rent, tørt og smører jevnlig (selv om det ikke virker til å hjelpe)

Anonymkode: 4da4c...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...