Gå til innhold

Fikk beskjed av legen å søke hjelpestønad for barnet vårt?


Forvirret23

Anbefalte innlegg

Barnet vært er sykt, har kronisksykdom og har vært slikt siden fødsel. Det er først nå vi har fått skikkelig utredning og hjelp. 
Så vi fikk beskjed om å søke hjelpestønad, vi har allerede utvidet omsorgsdager. Vi er mye hjemme med barnet, samt mye legetimer. 
Jeg sitter her å grubler på hva gjør vi som andre foreldre ikke gjør med sine barn, kvalifiserer egentlig vi for hjelpestønad? 
Ja, barnet sliter med mat vi bruker en del tid på det. Barnet trenger oss mye, men samtidig har vi jo omsorgsdager. 
Vi følger mye til lege, barnet har en del smerter, bruker en del tid på oppdragelse🙈

Likevel dette er jo vanlig med barn er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skader jo ikke å søke?

IMG_3365.png

Anonymkode: 1c2e2...172

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (2 timer siden):

Barnet vært er sykt, har kronisksykdom og har vært slikt siden fødsel. Det er først nå vi har fått skikkelig utredning og hjelp. 
Så vi fikk beskjed om å søke hjelpestønad, vi har allerede utvidet omsorgsdager. Vi er mye hjemme med barnet, samt mye legetimer. 
Jeg sitter her å grubler på hva gjør vi som andre foreldre ikke gjør med sine barn, kvalifiserer egentlig vi for hjelpestønad? 
Ja, barnet sliter med mat vi bruker en del tid på det. Barnet trenger oss mye, men samtidig har vi jo omsorgsdager. 
Vi følger mye til lege, barnet har en del smerter, bruker en del tid på oppdragelse🙈

Likevel dette er jo vanlig med barn er det ikke?

Hva er spørsmålet egentlig. Har dere rett på stønad så søker dere. Vi har et barn med en kronisk sykdom som kvalifiserer til hjelpestønad. Vi har også ekstra omsorgsdager. Er ikke så

mye ekstra arbeid utenom det som dekkes av omsorgsfagene. Men i søknaden er det lagt vekt på tid feks brukt til å sjekke at barnet er friskt hver kveld og morgen. 

Anonymkode: 83960...c68

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er spørsmålet egentlig. Har dere rett på stønad så søker dere. Vi har et barn med en kronisk sykdom som kvalifiserer til hjelpestønad. Vi har også ekstra omsorgsdager. Er ikke så

mye ekstra arbeid utenom det som dekkes av omsorgsfagene. Men i søknaden er det lagt vekt på tid feks brukt til å sjekke at barnet er friskt hver kveld og morgen. 

Anonymkode: 83960...c68

Jeg lurer egentlig på hva de mener med tid? Bruker jo mye tid på barnet mitt og aldri tenkt det er uvanlig. Hva defineres egentlig som ekstra arbeid? Så sjekke barnet er en slik ting som regnes som ekstra "arbeid"? 
Jeg forstår liksom at foreldre som har barn som sitter i rullestol, som må ha hjelp til alt. Mitt barn er jo som andre barn og jeg klarer ikke helt å forstå hva som telles🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det skader jo ikke å søke?

IMG_3365.png

Anonymkode: 1c2e2...172

Gjør jo ikke det, spise kvalifiserer jo til da barnet bruker 1 time på å få i seg en brødskive, men mater jo ikke da. 
Legen mente det var viktig, men jeg ble så paff at vi endelig ble sett og forstått at jeg ble litt stum

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (9 minutter siden):

Gjør jo ikke det, spise kvalifiserer jo til da barnet bruker 1 time på å få i seg en brødskive, men mater jo ikke da. 
Legen mente det var viktig, men jeg ble så paff at vi endelig ble sett og forstått at jeg ble litt stum

Det skal lite til å få hjelpestønad

Anonymkode: 83960...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forvirret23 skrev (27 minutter siden):

Jeg lurer egentlig på hva de mener med tid? Bruker jo mye tid på barnet mitt og aldri tenkt det er uvanlig. Hva defineres egentlig som ekstra arbeid? Så sjekke barnet er en slik ting som regnes som ekstra "arbeid"? 
Jeg forstår liksom at foreldre som har barn som sitter i rullestol, som må ha hjelp til alt. Mitt barn er jo som andre barn og jeg klarer ikke helt å forstå hva som telles🙈


Vi har et barn som har mange behov og trenger hjelp til alt og vi var ikke usikre på på at vi brukte mere tid enn det foreldre med friske barn må.og man får jo hjelpestønad fordi vi har forhøyet utgifter i forhold til andre foreldre.     så om det eneste som slår deg når det er snakk om ekstraarbeid er den timen rundt mat så tviler jeg sterkt på at dere vil få innvilget hjelpestønad.
 

https://www.nav.no/hjelpestonad
«Pengestøtte til barn eller voksne som trenger langvarig, privat pleie og tilsyn.»

«For å ha rett til hjelpestønad, må utgiftene til pleie og tilsyn minst tilsvare sats 1, som er 1 346  kroner per måned. Beløpet er ment å dekke 2–2,5 timer privat hjelp per uke.»

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-02-28-19/KAPITTEL_5-2#§6-4

”Hjelpestønad ytes til et medlem som på grunn av varig sykdom, skade eller lyte, har behov for særskilt tilsyn og pleie. Hjelpestønad gis bare dersom det foreligger et privat pleieforhold. Likestilt med et privat pleieforhold er tilsyn og pleie av et barn som er plassert i et fosterhjem etter barnevernsloven § 5-3 første ledd.

Stortinget fastsetter satsene for hjelpestønad.

Det er et vilkår for rett til hjelpestønad at hjelpebehovet har et omfang som kan svare til et vederlag på minst samme nivå som den fastsatte satsen for hjelpestønad.

Hjelpestønad til et barn gis bare for omsorgs- og pleiebehov som friske barn i samme alder ikke har.”

 

Anonymkode: 2d989...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):


Vi har et barn som har mange behov og trenger hjelp til alt og vi var ikke usikre på på at vi brukte mere tid enn det foreldre med friske barn må.og man får jo hjelpestønad fordi vi har forhøyet utgifter i forhold til andre foreldre.     så om det eneste som slår deg når det er snakk om ekstraarbeid er den timen rundt mat så tviler jeg sterkt på at dere vil få innvilget hjelpestønad.
 

https://www.nav.no/hjelpestonad
«Pengestøtte til barn eller voksne som trenger langvarig, privat pleie og tilsyn.»

«For å ha rett til hjelpestønad, må utgiftene til pleie og tilsyn minst tilsvare sats 1, som er 1 346  kroner per måned. Beløpet er ment å dekke 2–2,5 timer privat hjelp per uke.»

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-02-28-19/KAPITTEL_5-2#§6-4

 

”Hjelpestønad ytes til et medlem som på grunn av varig sykdom, skade eller lyte, har behov for særskilt tilsyn og pleie. Hjelpestønad gis bare dersom det foreligger et privat pleieforhold. Likestilt med et privat pleieforhold er tilsyn og pleie av et barn som er plassert i et fosterhjem etter barnevernsloven § 5-3 første ledd.

Stortinget fastsetter satsene for hjelpestønad.

Det er et vilkår for rett til hjelpestønad at hjelpebehovet har et omfang som kan svare til et vederlag på minst samme nivå som den fastsatte satsen for hjelpestønad.

Hjelpestønad til et barn gis bare for omsorgs- og pleiebehov som friske barn i samme alder ikke har.”

 

Anonymkode: 2d989...bf9

Utgifter har vi, ganske så mye også. Men nå tenker jeg på hva jeg gjør mer enn andre med friske barn. 
Dette er ny jungel for meg, og derfor spør jeg etter etter erfaring og hva er det nav mener er ekstra jobb?  Det er jobb med barn og noen mer enn andre. Vi har flere barn, og alle krever jo forskjellig av foreldrene. Dette barnet krever mest, men det går ikke på adferd og slik oppfølging som jeg forstår bruker mer tid enn normalt på dette. Jeg har bare alltid tenkt at slik er det å være foreldre og aldri tenkt at dette ses på mer av arbeid. Så jeg må omstille meg litt

Og jeg forstår at om du har barn som har et veldig stort hjelpebehov som hjelp med påkledning, avkledning, stell osv. 

Det har ikke vi i den forstand. 

Endret av Forvirret23
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (56 minutter siden):

Utgifter har vi, ganske så mye også. Men nå tenker jeg på hva jeg gjør mer enn andre med friske barn. 
Dette er ny jungel for meg, og derfor spør jeg etter etter erfaring og hva er det nav mener er ekstra jobb?  Det er jobb med barn og noen mer enn andre. Vi har flere barn, og alle krever jo forskjellig av foreldrene. Dette barnet krever mest, men det går ikke på adferd og slik oppfølging som jeg forstår bruker mer tid enn normalt på dette. Jeg har bare alltid tenkt at slik er det å være foreldre og aldri tenkt at dette ses på mer av arbeid. Så jeg må omstille meg litt

Og jeg forstår at om du har barn som har et veldig stort hjelpebehov som hjelp med påkledning, avkledning, stell osv. 

Det har ikke vi i den forstand. 

Om du ikke bruker noe mere tid på det barnet du gjør/gjorde med de andre så vil   
nok ikke få innvilget hjelpestønad. Og en ting er å ha mye utgifter, men utgiftene det er snakk om her er utgifter man bruker på å gi det barnet pleie og tilsyn

Anonymkode: 2d989...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om du ikke bruker noe mere tid på det barnet du gjør/gjorde med de andre så vil   
nok ikke få innvilget hjelpestønad. Og en ting er å ha mye utgifter, men utgiftene det er snakk om her er utgifter man bruker på å gi det barnet pleie og tilsyn

Anonymkode: 2d989...bf9

Som jeg skriver så bruker jeg mer tid på dette barnet enn de andre, medisiner, mat, legging, tannpussp og ja vi har utgifter med barnet vårt. Vi bruker også mye tid til å oppsøke forskjellige spesialister. Barnet har en sjelden sykdom. 
Likevel dette har jeg gjort nå i mange år, så jeg lurte på om det er dette som menes? Eller er det stell, mating, osv Det man har hjemmesykepleie for?

Jeg ønsker ikke å misbruke støtteordninger derfor jeg spør før jeg søker om andres erfaring :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når legen anbefaler å søke så mener vedkommende at det er nødvendig. Ofte blir det lagt ved en anbefaling fra lege e.l. hvor hjelpebehovet blir beskrevet.

Bare å ta imot den økonomiske støtten man kan få. 🥰 

Anonymkode: 6e5a7...362

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke ser omfanget nå så anbefaler jeg deg å søke. Når legen har sagt det vil du nok innse legen hadde rett når det har gått litt tid.

❤️ 

Anonymkode: 96fee...ded

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett par venninner som fikk godkjent hjelpestønad på sine barn pga diagnosen adhd, og hva merarbeid dette medførte og at de hadde større kostnader på klær enn "normale" barn på samme alder. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Om du ikke bruker noe mere tid på det barnet du gjør/gjorde med de andre så vil   
nok ikke få innvilget hjelpestønad. Og en ting er å ha mye utgifter, men utgiftene det er snakk om her er utgifter man bruker på å gi det barnet pleie og tilsyn

Anonymkode: 2d989...bf9

Det skal dokumenteres et par timer i uke. Ekstra. Det klarer ts bare med å si at de må sette av ekstra tid til

måltidene. Noen diagnoser er også forhåndsgodkjente omtrent. Vår sønns diagnose står skrevet ned at automatisk svarer til sats 1. selv om det ikke tar oss så mye ekstra tid i hverdagen 

Anonymkode: 83960...c68

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (2 timer siden):

Jeg lurer egentlig på hva de mener med tid? Bruker jo mye tid på barnet mitt og aldri tenkt det er uvanlig. Hva defineres egentlig som ekstra arbeid? Så sjekke barnet er en slik ting som regnes som ekstra "arbeid"? 
Jeg forstår liksom at foreldre som har barn som sitter i rullestol, som må ha hjelp til alt. Mitt barn er jo som andre barn og jeg klarer ikke helt å forstå hva som telles🙈

Dere søker,  så skriver dere ned alle ting dere gjør for barnet i løpet av dagene, fra dere står opp til barnet legger seg, så er det NAV som tar vurderingen av hvor mye av dette som er "normalt " og om dere har en ekstra ressursbruk / tidsbruk  som kvalifiserer for hjelpestønad.

Endret av Bromance
skrivefeil
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (3 minutter siden):

Har ett par venninner som fikk godkjent hjelpestønad på sine barn pga diagnosen adhd, og hva merarbeid dette medførte og at de hadde større kostnader på klær enn "normale" barn på samme alder. 

Tror du kanskje blander med grunnstønad her. Klesslitasje er der.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Frøkenfryden skrev (1 minutt siden):

Tror du kanskje blander med grunnstønad her. Klesslitasje er der.

Jupp! Beklager! Drev å søkte på dette nå og så grunnstønad lyse mot meg😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (5 timer siden):

Barnet vært er sykt, har kronisksykdom og har vært slikt siden fødsel. Det er først nå vi har fått skikkelig utredning og hjelp. 
Så vi fikk beskjed om å søke hjelpestønad, vi har allerede utvidet omsorgsdager. Vi er mye hjemme med barnet, samt mye legetimer. 
Jeg sitter her å grubler på hva gjør vi som andre foreldre ikke gjør med sine barn, kvalifiserer egentlig vi for hjelpestønad? 
Ja, barnet sliter med mat vi bruker en del tid på det. Barnet trenger oss mye, men samtidig har vi jo omsorgsdager. 
Vi følger mye til lege, barnet har en del smerter, bruker en del tid på oppdragelse🙈

Likevel dette er jo vanlig med barn er det ikke?

Ja det er jo medarbeidet dere har forhold til andre barn på samme alder som avgjør. Så det er bare og søke. Fra det lille du skriver så virker det som at dere burde søke. Du må fortelle alt dere gjør i løpet av en dag, ikke ta med ting barn klarer men alt det ikke klarer, eller dere må hjelpe til. Fortelle alt som det skulle være i et døgn. Våkner barnet mye om natten fesk ta det med. Må dere være mye hjemme osv. 

Anonymkode: 58184...a54

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenfryden skrev (4 minutter siden):

Tror du kanskje blander med grunnstønad her. Klesslitasje er der.

Nei det går nok mye under hjelpestønad, grunnstønaden er det ofte vanskelig og få. Og klær som slites og blir borte kan gå også under hjelpestønad. Vi fikk sats 3 pga det, men ikke grunnstønaden. Sats 3 er litt over 5000 i mnd. 

Anonymkode: 58184...a54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv ned og ikke underdriv. Ta utgangspunkt i den «dårligste dagen». Du er mest sannsynlig kvalifisert. Barnet mitt får hjelpestønad- hen klarer det meste selv, men trenger ekstra støtte og aktiviteter sammenlignet med andre på sin alder. Det er en lettelse å kunne ha litt ekstra til dette i privat regi. 

Hjelpestønad kan også utløse engangs utbetaling på barneforsikring, avhengig av hva forsikringen dekker- og hvis man har en da. 

Anonymkode: 7777d...11f

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...