Gå til innhold

Egenandel, frikort - Time hos fastlege teller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du må oppdatere deg; frikort2 eksisterer ikke lengre, det opphørte for flere år siden. Vi har ett frikort for alt relatert til egenandeler  knyttet til helse. 

Anonymkode: ed9ce...0ae

Du er svært påståelig og nedlatende til å ha så dårlig leseforståelse. Hun skriver at hun vanligvis oppnår frikort allerede andre eller tredje uken i januar. Ikke at hun har frikort 2.

Anonymkode: e3f94...56a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 18.5.2024 den 18.28):

Joda jeg vet det. Men når det står at innen 3 uker så burde alt være registrert på den lista. Så stiller jeg jo spørsmål med hva som skjer. For det er gått 4-5 uker siden 2 av de 3 timene. Og de er da enda ikke blitt registrert. Da lurer jo man på om det er noe mer, noen regler jeg ikke vet om, som gjør at de for en eller annen grunn ikke teller. Som at fastlegen min ikke har en slik avtale som gjør at timer hos han teller.

Anonymkode: 51bca...abe

Noen er trege. 4-5 uker er over fristen, men ikke så mye. Fastleger er overarbeidet, ikke alle klarer å være ajour med registreringer.

Anonymkode: 9b1e8...7b7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Grunnen for at jeg spurte er jo at det nettopp på HELFO står at ikke alt teller. At det må være en avtale eller noe for at ting skal telle.

Og selvsagt kommer jeg til å ringe. Det står også på HELFO at alle registreringer skal dukke opp innen 3 uker. Det betyr jo at noen ikke har gjort den jobben de skal. Noen sa her tidligere at legen skal sende inn hver 14 dag, og det er jo tydelig ikke blitt gjort. 

Anonymkode: 51bca...abe

Klart du kan ringe og påpeke at de ikke har gjort jobben sin. Du kan og vente et par uker og se om det dukker opp av seg selv. 

Anonymkode: 9b1e8...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nå i år og i din situasjon hjelper det ikke å sende kvitteringer til HELFO, du har ikke sagt nei takk til automatisk frikort. Dermed har du akseptert at du får frikortet når alle egenandelene er sendt inn og er registrert. 
Når du heller ikke tar vare på, eller betaler slik at du får kvitteringer, så er du både naiv og setter deg selv i en vanskelig situasjon. Hva gjør du dersom du får inkasso på en legetime du hevder å ha betalt via en link, uten kvittering? 
 

At noe skal gå automatisk betyr ikke at alt fungerer 100% til enhver tid selv om det gjør det i 99%av sakene. 
 

Hva som er godkjente egenandeler finner du på Helse-Norge.no. Du kan ikke bestemme når din lege, eller andre sender inn oppgjøret sitt til HELFO. Egenandeler er en del av legenes lønnsoppgjør. Noen sender inn flere ganger i uken andre foretrekker å vente og sender inn langt sjeldnere. Og glipper det, så kan en dag utebli, og egenandelene for denne dagen blir ikke registrert før noen oppdager at her er en feil. 
 

Du må oppdatere deg; frikort2 eksisterer ikke lengre, det opphørte for flere år siden. Vi har ett frikort for alt relatert til egenandeler  knyttet til helse. 
 

Hvor ofte fysioterapeuter og apotek, leger og sykehus sender inn  oppgjør er helt avhengig av den ansatte med ansvar for dette på området og virksomhetens bestemmelser. Ikke noe du kan svare generelt på.  Det hjelper heller ikke å purre når man har godtatt å få frikort automatisk. 
 

Avhengig av hvilket system ts sitt legekontor bruker så skal ts kunne logge seg inn med bank id og finne info hun etterspør. Noen har pasientskade, andre har Convene….

Anonymkode: ed9ce...0ae

Jeg skriver ingenting om frikort 2. Jeg skriver jeg får frikort andre eller tredje uken i januar. Både fysioterapi, fastlege, spesialister, pasientreiser og medisiner på blå resept gjør at jeg får det så raskt. 

Anonymkode: 5d42a...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fordi det alltid finnes noen som ringer unødvendig pga sykdom, da kan man fint ringe for å be legen om å sende inn til helfo slik at ting blir riktig!

Anonymkode: a8053...817

Å ja da er det jo greit fordi de andre gjør det også🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 5336b...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

 

HELFO kan jo ikke svare meg på hva fastlegen min har gjort, eller pleier å gjøre 🤨 Gir jo ingen mening å kontakte dem.

De kan jo ikke fortelle meg noe mer enn den lista, at det ikke er registrert noe…

Anonymkode: 51bca...abe


du er klar over at det tar tid fra legen har sendt inn til HELFO får registrert det? Så andre ord så kan ikke du vite at legen ikke har sendt inn.

Anonymkode: 5336b...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):


du er klar over at det tar tid fra legen har sendt inn til HELFO får registrert det? Så andre ord så kan ikke du vite at legen ikke har sendt inn.

Anonymkode: 5336b...532

Nei jeg vet ikke om legen har sendt inn noe eller ikke. Men jeg vet at det er gått 4-5 uker siden 2 av timene jeg har hatt, og HELFO sier at det vil være registrert innen 3 uker. Så derfor lurer jeg jo på hva som skjer. 

Anonymkode: 51bca...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei jeg vet ikke om legen har sendt inn noe eller ikke. Men jeg vet at det er gått 4-5 uker siden 2 av timene jeg har hatt, og HELFO sier at det vil være registrert innen 3 uker. Så derfor lurer jeg jo på hva som skjer. 

Anonymkode: 51bca...abe

Når det er snakk om 1-2 uker over fristen så forstår jeg ikke hvorfor du stresser med det. Fra første innlegget fikk jeg inntrykk av at det var månedsvis siden legetimene.

Anonymkode: 9b1e8...7b7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Når det er snakk om 1-2 uker over fristen så forstår jeg ikke hvorfor du stresser med det. Fra første innlegget fikk jeg inntrykk av at det var månedsvis siden legetimene.

Anonymkode: 9b1e8...7b7

Ikke sant!

Anonymkode: 5336b...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Nei jeg vet ikke om legen har sendt inn noe eller ikke. Men jeg vet at det er gått 4-5 uker siden 2 av timene jeg har hatt, og HELFO sier at det vil være registrert innen 3 uker. Så derfor lurer jeg jo på hva som skjer. 

Anonymkode: 51bca...abe

Tre uker fra legen har sendt inn ja.

Anonymkode: 5336b...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når det er snakk om 1-2 uker over fristen så forstår jeg ikke hvorfor du stresser med det. Fra første innlegget fikk jeg inntrykk av at det var månedsvis siden legetimene.

Anonymkode: 9b1e8...7b7

 

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ikke sant!

Anonymkode: 5336b...532


Kanskje fordi tiden av og til føles som måneder. Siden jeg fikk så mye mer respons enn forventet sjekket jeg og skrev ned datoene.

Problemet mitt med at jeg er «utålmodig», handler mer om at det virker som om noe er galt og at timene hos fastlegen ikke teller. Når jeg betalte hos en annen lege på legekontoret sto det navnet til legen, og den timen er registrert. Men betalinger hos min fastlege står kun «legesenterets navn» oppført, og ikke fastlegen min sin, en anne type kode er også brukt. Kanskje dette er info som burde gått i HI, men hadde jo kun et kort spørsmål egentlig, der alle svarer at fastlegetime skal gjelde. Kommer jo ikke alltid på alt som kan være relevant.

Men jeg klarer ikke å legge fra meg tanken om at noe virker å ikke være helt som det skal. Derfor kommer jeg til å ringe legekontoret tirsdag for å høre, for jeg orker ikke å vente kanskje enda flere uke før jeg kanskje ser at noe skjer. Hva om det faktisk er noe mer på gang her? Hva om de har gjort en feil, og disse timene ikke teller, for det ikke er registrert som «fastlege time»?

Jeg har mer enn nok penger, kan fint betale, handler ikke om at jeg er utålmodig og ønsker frikortet NÅ. Men jeg er utålmodig og ønsker svar på hva som skjer.

Anonymkode: 51bca...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

 


Kanskje fordi tiden av og til føles som måneder. Siden jeg fikk så mye mer respons enn forventet sjekket jeg og skrev ned datoene.

Problemet mitt med at jeg er «utålmodig», handler mer om at det virker som om noe er galt og at timene hos fastlegen ikke teller. Når jeg betalte hos en annen lege på legekontoret sto det navnet til legen, og den timen er registrert. Men betalinger hos min fastlege står kun «legesenterets navn» oppført, og ikke fastlegen min sin, en anne type kode er også brukt. Kanskje dette er info som burde gått i HI, men hadde jo kun et kort spørsmål egentlig, der alle svarer at fastlegetime skal gjelde. Kommer jo ikke alltid på alt som kan være relevant.

Men jeg klarer ikke å legge fra meg tanken om at noe virker å ikke være helt som det skal. Derfor kommer jeg til å ringe legekontoret tirsdag for å høre, for jeg orker ikke å vente kanskje enda flere uke før jeg kanskje ser at noe skjer. Hva om det faktisk er noe mer på gang her? Hva om de har gjort en feil, og disse timene ikke teller, for det ikke er registrert som «fastlege time»?

Jeg har mer enn nok penger, kan fint betale, handler ikke om at jeg er utålmodig og ønsker frikortet NÅ. Men jeg er utålmodig og ønsker svar på hva som skjer.

Anonymkode: 51bca...abe

Du gjør det du mener er best. Jeg forstår bare ikke mistenksomheten din. De aller fleste fastleger får til å registrere betalte egenandeler, de er avhengig av å gjøre det riktig for å få refusjon fra staten. Det er derfor i legens interesse å få registrert dette hos Helfo, men tiden strekker ikke alltid til å gjøre det med en gang. Det vil derfor i enkelte tilfeller ta litt lenger tid enn de tre ukene som står på helsenorge.

Anonymkode: 9b1e8...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

 


Kanskje fordi tiden av og til føles som måneder. Siden jeg fikk så mye mer respons enn forventet sjekket jeg og skrev ned datoene.

Problemet mitt med at jeg er «utålmodig», handler mer om at det virker som om noe er galt og at timene hos fastlegen ikke teller. Når jeg betalte hos en annen lege på legekontoret sto det navnet til legen, og den timen er registrert. Men betalinger hos min fastlege står kun «legesenterets navn» oppført, og ikke fastlegen min sin, en anne type kode er også brukt. Kanskje dette er info som burde gått i HI, men hadde jo kun et kort spørsmål egentlig, der alle svarer at fastlegetime skal gjelde. Kommer jo ikke alltid på alt som kan være relevant.

Men jeg klarer ikke å legge fra meg tanken om at noe virker å ikke være helt som det skal. Derfor kommer jeg til å ringe legekontoret tirsdag for å høre, for jeg orker ikke å vente kanskje enda flere uke før jeg kanskje ser at noe skjer. Hva om det faktisk er noe mer på gang her? Hva om de har gjort en feil, og disse timene ikke teller, for det ikke er registrert som «fastlege time»?

Jeg har mer enn nok penger, kan fint betale, handler ikke om at jeg er utålmodig og ønsker frikortet NÅ. Men jeg er utålmodig og ønsker svar på hva som skjer.

Anonymkode: 51bca...abe

Jeg tror ikke du skal henge deg opp i at du har fått en time registrert hos den ene legen på legekontoret, men ikke den andre enda. Dette handler nok ikke om at timene dine fra den andre legen ikke teller, men mer om at denne legen ikke har tatt arbeidet enda. Som sagt, mange her har erfaring med at det tar tid, ofte opp mot en måned eller mer dessverre. Det er nok ikke så uvanlig som du tror, men det er irriterende med tanke på at det er 3 uker er fristen, spesielt når man venter på å få tildelt frikort og det er akkurat disse timene som mangler.

Anonymkode: 5fc40...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

 


Kanskje fordi tiden av og til føles som måneder. Siden jeg fikk så mye mer respons enn forventet sjekket jeg og skrev ned datoene.

Problemet mitt med at jeg er «utålmodig», handler mer om at det virker som om noe er galt og at timene hos fastlegen ikke teller. Når jeg betalte hos en annen lege på legekontoret sto det navnet til legen, og den timen er registrert. Men betalinger hos min fastlege står kun «legesenterets navn» oppført, og ikke fastlegen min sin, en anne type kode er også brukt. Kanskje dette er info som burde gått i HI, men hadde jo kun et kort spørsmål egentlig, der alle svarer at fastlegetime skal gjelde. Kommer jo ikke alltid på alt som kan være relevant.

Men jeg klarer ikke å legge fra meg tanken om at noe virker å ikke være helt som det skal. Derfor kommer jeg til å ringe legekontoret tirsdag for å høre, for jeg orker ikke å vente kanskje enda flere uke før jeg kanskje ser at noe skjer. Hva om det faktisk er noe mer på gang her? Hva om de har gjort en feil, og disse timene ikke teller, for det ikke er registrert som «fastlege time»?

Jeg har mer enn nok penger, kan fint betale, handler ikke om at jeg er utålmodig og ønsker frikortet NÅ. Men jeg er utålmodig og ønsker svar på hva som skjer.

Anonymkode: 51bca...abe

Jeg sier ikke dette for å være slem, men om du helt seriøs mistenker at legen prøver å svindle deg på den ene eller den andre måten er dette kanskje noe du burde jobbe med?

Anonymkode: 5336b...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.5.2024 den 12.59):

 

Du må oppdatere deg; frikort2 eksisterer ikke lengre, det opphørte for flere år siden. Vi har ett frikort for alt relatert til egenandeler  knyttet til helse. 
 

 

Hvor har den andre personen skrevet om "frikort 2"? De skriver at de får frikort andre (2.) eller tredje (3.) uken, men ingenting om firkort 2 (merk punktum etter tallene)

Anonymkode: fff7d...c0b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...