Gå til innhold

Egenandel, frikort - Time hos fastlege teller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal ta en telefon til legekontoret over helge og høre med dem hva som skjer. Men akkurat nå er det helg, og derfor tenker jeg å høre litt om noen vet helt hva regler og slikt som gjelder.

Jeg har generelt gått lite til legen. Veldig lite, men har begynt å ta tak i helsa nå når jeg har passert 30. Og i forbindelse med det har det blitt en del turer til ulike instanser.

Jeg var inne for å sjekke litt hvordan jeg ligger an, og jeg ser jo at alle timene jeg har hatt hos fastlegen min ikke står oppført 😳

Altså skal de ikke det? Ved en av turene til legekontoret, måtte jeg til en annen lege enn fastlegen min, og den timen er registrert. Jeg ser jo at det står at det kan ta opp til 3 uker før ting registreres men noen av timene er det lengre enn det siden.

Derfor lurer jeg litt på; skal ikke timer hos fastlegen telle? Er det noen typer kontroller eller noe som ikke teller på frikortopptjening?

Jeg fant en oversikt et sted over priser og hva som skal telle, og jeg har betalt «vanlig egenandel», men ja det er ikke registrert. Og jeg bare forstår ikke helt hvorfor og hva som skjer.

Er det noen med litt mer erfaring rundt dette med legebesøk og frikort som kan dele litt erfaring rundt hva som evt. ikke teller inn mot frikort?

Anonymkode: 51bca...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle konsultasjoner hos fastlegen teller på frikortet. 

Anonymkode: 7790b...134

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Alle konsultasjoner hos fastlegen teller på frikortet. 

Anonymkode: 7790b...134

Er jo det jeg og trodde. Men noe har jo skjedd for ingenting hos fastlegen min er registrert på listen, selv om det er over 3 uker siden timen. Begynner jo da å lure på om det finnes noen tilfeller der ting ikke teller 🤔

Anonymkode: 51bca...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er jo det jeg og trodde. Men noe har jo skjedd for ingenting hos fastlegen min er registrert på listen, selv om det er over 3 uker siden timen. Begynner jo da å lure på om det finnes noen tilfeller der ting ikke teller 🤔

Anonymkode: 51bca...abe

Du må etterspørre, det skal registreres. Men psykologen min er skikkelig treig innimellom og.

Anonymkode: 05692...8f9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må etterspørre, det skal registreres. Men psykologen min er skikkelig treig innimellom og.

Anonymkode: 05692...8f9

Ja jeg må høre med dem. Det er 3 konsultasjoner det er snakk om, og kommer meg over grensa med de om de teller.

Anonymkode: 51bca...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av, du får tilbake det du har betalt over grensen.

Anonymkode: a7e8b...a65

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Slapp av, du får tilbake det du har betalt over grensen.

Anonymkode: a7e8b...a65

Joda jeg vet det. Men når det står at innen 3 uker så burde alt være registrert på den lista. Så stiller jeg jo spørsmål med hva som skjer. For det er gått 4-5 uker siden 2 av de 3 timene. Og de er da enda ikke blitt registrert. Da lurer jo man på om det er noe mer, noen regler jeg ikke vet om, som gjør at de for en eller annen grunn ikke teller. Som at fastlegen min ikke har en slik avtale som gjør at timer hos han teller.

Anonymkode: 51bca...abe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare tro fastlegen din er treg med å sende det inn - som min fastlege. En gang tok det nesten 3 måneder til det ble registrert.

Anonymkode: 2c149...184

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt en telefon til legekontoret. Legen har innrapporteringsplikt hver 14 dag mener jeg. Dermed kan det ta opp til 3 uker fra timen til det er registrert. Så lenge det er fastlege, og ikke privat så skal det tele med på frikortet.

Anonymkode: 98c7b...123

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er noen lenger veldig treige, og da gjelder deg nok ikke bare en pasient. Vet ikke om det hjelper å mase egentlig, for legen må jo sette seg ned og ta alle sikkert. Vil egentlig si fra egen erfaring at 3 uker er ikke spesielt lenge.

Jeg har frikort nå, men jeg har en telefonkonsultasjon fra februar som ikke er registrert enda av en annen lege jeg snakket med. Han skulle lage en ny legeerklæring til meg. Forstår ikke helt hvorfor det ikke er registrert enda, og lurer på om det er fordi det er en legeerklæring - men trodde egentlig det talte og at jeg betalte for en konsultasjon. For jeg betalte bare et beløp på 180 kr, og det trodde jeg var prisen for telefontime. Jeg har jo ikke betalt noe utenom, så litt rart om jeg bare betale for selve legeerklæringen.

Anonymkode: 5fc40...4e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dessverre er noen lenger veldig treige, og da gjelder deg nok ikke bare en pasient. Vet ikke om det hjelper å mase egentlig, for legen må jo sette seg ned og ta alle sikkert. Vil egentlig si fra egen erfaring at 3 uker er ikke spesielt lenge.

Jeg har frikort nå, men jeg har en telefonkonsultasjon fra februar som ikke er registrert enda av en annen lege jeg snakket med. Han skulle lage en ny legeerklæring til meg. Forstår ikke helt hvorfor det ikke er registrert enda, og lurer på om det er fordi det er en legeerklæring - men trodde egentlig det talte og at jeg betalte for en konsultasjon. For jeg betalte bare et beløp på 180 kr, og det trodde jeg var prisen for telefontime. Jeg har jo ikke betalt noe utenom, så litt rart om jeg bare betale for selve legeerklæringen.

Anonymkode: 5fc40...4e5

Det nytter nok kanskje ikke å klage. Men tenker at jeg fortsatt skal ta den telefonen for å høre med dem hva som skjer, kanskje det kan være et lite spark bak 😅

Anonymkode: 51bca...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg skal ta en telefon til legekontoret over helge og høre med dem hva som skjer. Men akkurat nå er det helg, og derfor tenker jeg å høre litt om noen vet helt hva regler og slikt som gjelder.

Jeg har generelt gått lite til legen. Veldig lite, men har begynt å ta tak i helsa nå når jeg har passert 30. Og i forbindelse med det har det blitt en del turer til ulike instanser.

Jeg var inne for å sjekke litt hvordan jeg ligger an, og jeg ser jo at alle timene jeg har hatt hos fastlegen min ikke står oppført 😳

Altså skal de ikke det? Ved en av turene til legekontoret, måtte jeg til en annen lege enn fastlegen min, og den timen er registrert. Jeg ser jo at det står at det kan ta opp til 3 uker før ting registreres men noen av timene er det lengre enn det siden.

Derfor lurer jeg litt på; skal ikke timer hos fastlegen telle? Er det noen typer kontroller eller noe som ikke teller på frikortopptjening?

Jeg fant en oversikt et sted over priser og hva som skal telle, og jeg har betalt «vanlig egenandel», men ja det er ikke registrert. Og jeg bare forstår ikke helt hvorfor og hva som skjer.

Er det noen med litt mer erfaring rundt dette med legebesøk og frikort som kan dele litt erfaring rundt hva som evt. ikke teller inn mot frikort?

Anonymkode: 51bca...abe

Det kan gå lang tid før enkelte leger sender inn oppgjør, og eller registrerer egenandeler slik de skal. Og noen ganger så betaler du, og egenandelene blir av en eller annen grunn ikke registrert. Gjelder både lege, apotek og andre. 
 

Derfor  anbefaler jeg alle å si neitakk til automatisk frikort, ta vare på kvitteringene for alle egenandeler selv, sende disse til HELFO, når frikorttaket er oppnådd. Da får du frikortet raskere, og har kontroll på kvitteringene og at du får pengene du har rett på. Ekstrautgiften du får på dette, er portoen til HELFO når du sender inn kvitteringene. Og du må skrive ut et skjema som ligger på Helse-Norge.no. 
(Unntaket her er dersom du er en «rotekopp» og ikke klarer å ta vare på kvitteringer, regne sammen betalte egenandeler og få disse sendt avsted. Men med ditt HI så fremstår du ikke som et «rotehue», snarere tvert i mot.)
 

Anonymkode: ed9ce...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er jo det jeg og trodde. Men noe har jo skjedd for ingenting hos fastlegen min er registrert på listen, selv om det er over 3 uker siden timen. Begynner jo da å lure på om det finnes noen tilfeller der ting ikke teller 🤔

Anonymkode: 51bca...abe


jo alt telles og svaret på det du lurer på finner du på HELFO

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det nytter nok kanskje ikke å klage. Men tenker at jeg fortsatt skal ta den telefonen for å høre med dem hva som skjer, kanskje det kan være et lite spark bak 😅

Anonymkode: 51bca...abe


nei du ringer ikke Legekontoret for dette. Helsesekretærer  skal bruke tiden sin på pasienter som trenger time etc. ikke på noen som er utålmodig med tanke på frikort

Anonymkode: 5336b...532

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):


jo alt telles og svaret på det du lurer på finner du på HELFO

 


nei du ringer ikke Legekontoret for dette. Helsesekretærer  skal bruke tiden sin på pasienter som trenger time etc. ikke på noen som er utålmodig med tanke på frikort

Anonymkode: 5336b...532

Grunnen for at jeg spurte er jo at det nettopp på HELFO står at ikke alt teller. At det må være en avtale eller noe for at ting skal telle.

Og selvsagt kommer jeg til å ringe. Det står også på HELFO at alle registreringer skal dukke opp innen 3 uker. Det betyr jo at noen ikke har gjort den jobben de skal. Noen sa her tidligere at legen skal sende inn hver 14 dag, og det er jo tydelig ikke blitt gjort. 

Anonymkode: 51bca...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det kan gå lang tid før enkelte leger sender inn oppgjør, og eller registrerer egenandeler slik de skal. Og noen ganger så betaler du, og egenandelene blir av en eller annen grunn ikke registrert. Gjelder både lege, apotek og andre. 
 

Derfor  anbefaler jeg alle å si neitakk til automatisk frikort, ta vare på kvitteringene for alle egenandeler selv, sende disse til HELFO, når frikorttaket er oppnådd. Da får du frikortet raskere, og har kontroll på kvitteringene og at du får pengene du har rett på. Ekstrautgiften du får på dette, er portoen til HELFO når du sender inn kvitteringene. Og du må skrive ut et skjema som ligger på Helse-Norge.no. 
(Unntaket her er dersom du er en «rotekopp» og ikke klarer å ta vare på kvitteringer, regne sammen betalte egenandeler og få disse sendt avsted. Men med ditt HI så fremstår du ikke som et «rotehue», snarere tvert i mot.)
 

Anonymkode: ed9ce...0ae

Problemet mitt er jo at jeg ikke helt har kvitteringer. Betalingene skjer via en link jeg får tilsendt. Og har kun tatt et screenshot der det står «betaling ok». Uten at det er oppgitt som en kvittering. Sendes heller ikke noe til mail ol. og ingen sted å trykke for å kunne få tilsendt kvittering 😕

Anonymkode: 51bca...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har frikort 2. eller 3.uken i januar hvert år. Det aller aller meste går ganske så raskt, men helt klart at fastlegen er tregest. Tror jeg fikk 18.januar i år, og da over 1000kr tilbakebetalt. Fastlegen sa selv til meg at jeg bare kunne gitt han beskjed så hadde han sendt inn for meg før. 

Fysioterapauten har pleid å legge inn annenhver måned, men fant ut i år at han ville legge inn i slutten av januar. Egentlig skal de sende inn oftere enn det, men jeg sa ingenting. Får jo igjen uansett. 

Apoteket sa de sendte inn en gang i uken på starten av året. 

Uansett: over en måned så hadde jeg purret. Bare kontaktet legesenteret for å spørre. Sikkert litt kleint for noen, men ikke alle har muligheten til å legge ut over lengre tid fordi noen er så trege, og det til tross for at en får det igjen. 

Anonymkode: 5d42a...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har frikort 2. eller 3.uken i januar hvert år. Det aller aller meste går ganske så raskt, men helt klart at fastlegen er tregest. Tror jeg fikk 18.januar i år, og da over 1000kr tilbakebetalt. Fastlegen sa selv til meg at jeg bare kunne gitt han beskjed så hadde han sendt inn for meg før. 

Fysioterapauten har pleid å legge inn annenhver måned, men fant ut i år at han ville legge inn i slutten av januar. Egentlig skal de sende inn oftere enn det, men jeg sa ingenting. Får jo igjen uansett. 

Apoteket sa de sendte inn en gang i uken på starten av året. 

Uansett: over en måned så hadde jeg purret. Bare kontaktet legesenteret for å spørre. Sikkert litt kleint for noen, men ikke alle har muligheten til å legge ut over lengre tid fordi noen er så trege, og det til tross for at en får det igjen. 

Anonymkode: 5d42a...c4f

Fysio har pleid å legge inn annen hver UKE, ikke måned. 

Anonymkode: 5d42a...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg som nevner apotek: Apotek sender oppgjør til Helfo hver dag. Alt går helt av seg selv, så hvis det mangler egenandeler må det være en feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

nei du ringer ikke Legekontoret for dette. Helsesekretærer  skal bruke tiden sin på pasienter som trenger time etc. ikke på noen som er utålmodig med tanke på frikort

Anonymkode: 5336b...532

Selvfølgelig kan man ringe legekontoret for dette! Spesielt når det har gått mange uker siden timene var og de enda ikke er blitt registrert!

Anonymkode: a8053...817

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Problemet mitt er jo at jeg ikke helt har kvitteringer. Betalingene skjer via en link jeg får tilsendt. Og har kun tatt et screenshot der det står «betaling ok». Uten at det er oppgitt som en kvittering. Sendes heller ikke noe til mail ol. og ingen sted å trykke for å kunne få tilsendt kvittering 😕

Anonymkode: 51bca...abe

Nå i år og i din situasjon hjelper det ikke å sende kvitteringer til HELFO, du har ikke sagt nei takk til automatisk frikort. Dermed har du akseptert at du får frikortet når alle egenandelene er sendt inn og er registrert. 
Når du heller ikke tar vare på, eller betaler slik at du får kvitteringer, så er du både naiv og setter deg selv i en vanskelig situasjon. Hva gjør du dersom du får inkasso på en legetime du hevder å ha betalt via en link, uten kvittering? 
 

At noe skal gå automatisk betyr ikke at alt fungerer 100% til enhver tid selv om det gjør det i 99%av sakene. 
 

Hva som er godkjente egenandeler finner du på Helse-Norge.no. Du kan ikke bestemme når din lege, eller andre sender inn oppgjøret sitt til HELFO. Egenandeler er en del av legenes lønnsoppgjør. Noen sender inn flere ganger i uken andre foretrekker å vente og sender inn langt sjeldnere. Og glipper det, så kan en dag utebli, og egenandelene for denne dagen blir ikke registrert før noen oppdager at her er en feil. 
 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har frikort 2. eller 3.uken i januar hvert år. Det aller aller meste går ganske så raskt, men helt klart at fastlegen er tregest. Tror jeg fikk 18.januar i år, og da over 1000kr tilbakebetalt. Fastlegen sa selv til meg at jeg bare kunne gitt han beskjed så hadde han sendt inn for meg før. 

Fysioterapauten har pleid å legge inn annenhver måned, men fant ut i år at han ville legge inn i slutten av januar. Egentlig skal de sende inn oftere enn det, men jeg sa ingenting. Får jo igjen uansett. 

Apoteket sa de sendte inn en gang i uken på starten av året. 

Uansett: over en måned så hadde jeg purret. Bare kontaktet legesenteret for å spørre. Sikkert litt kleint for noen, men ikke alle har muligheten til å legge ut over lengre tid fordi noen er så trege, og det til tross for at en får det igjen. 

Anonymkode: 5d42a...c4f

Du må oppdatere deg; frikort2 eksisterer ikke lengre, det opphørte for flere år siden. Vi har ett frikort for alt relatert til egenandeler  knyttet til helse. 
 

Hvor ofte fysioterapeuter og apotek, leger og sykehus sender inn  oppgjør er helt avhengig av den ansatte med ansvar for dette på området og virksomhetens bestemmelser. Ikke noe du kan svare generelt på.  Det hjelper heller ikke å purre når man har godtatt å få frikort automatisk. 
 

Avhengig av hvilket system ts sitt legekontor bruker så skal ts kunne logge seg inn med bank id og finne info hun etterspør. Noen har pasientskade, andre har Convene….

Anonymkode: ed9ce...0ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...