Gå til innhold

Påstanden at menn ikke kan elske.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ganske jevnlig kommer det i ulike tråder påstander om at menn ikke kan elske/ikke er opptatt av kjærlighet i ulike tråder som medfører at jeg nesten føler at jeg og min omgangskrets må tilhøre et annet slag enn mennesker som påstår slikt, for jeg har selv mann som virkelig elsker meg høyt, og det er det normale i mine omgangskretser. At menn virkelig elsker sine samboere/koner. Jeg har også sønn og nevø, som begge to er såpass åpen at deres forelskelser og følelser er noe vi har fulgt tett. At de er utadvendte med dametekke medfører ikke at de ikke har forelsket seg og hatt sitt fokus på jenter de har følelser for. Min sønn rotet riktignok mye rundt fra han var 16- 19 år, men da han virkelig falt for en jente var det henne for ham. Ikke av mangel på alternativer, men fordi han har følelser for henne. 

Jeg erfarer at gutter og menn har nøyaktig samme følelser som kvinner, så hvor kommer slikt som følgende påstander fra;

Menn er ikke i stand til å føle kjærlighet og lojalitet. 

Menn hadde ikke inngått faste forhold om de fikk sex uten å gjøre det. 

Menn tar til takke med den de får/ tar den beste de kan få (rasjonelt).

Er det mine omgangskretser som er helt unike, selv om de også er ulike (kolleger vs familie for eksempel, men i begge elsker de fleste menn temmelig tydelig sine partnere), eller er dette påstander fra type desillusjonerte mennesker som bare er helt ute å kjøre? Eventuelt påstander fra mennesker som bare ikke har opplevd kjærlighet ennå? 

Min erfaring er at kjærlighet er svært viktig for menn- like viktig og vesentlig som for kvinner- og noe menn så absolutt er i stand til.

Hva er ditt syn på dette?  

 

Anonymkode: 106c3...690

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er stereotyper - akkurat som det også finnes om kvinner. De kommer typisk fra sårede mennesker som setter ting på spissen.

Både kvinner og menn kan elske.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er denne påstanden, egentlig feil?

Nei

Anonymkode: f3a29...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men er denne påstanden, egentlig feil?

Nei

Anonymkode: f3a29...e60

Jo.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ganske jevnlig kommer det i ulike tråder påstander om at menn ikke kan elske/ikke er opptatt av kjærlighet i ulike tråder som medfører at jeg nesten føler at jeg og min omgangskrets må tilhøre et annet slag enn mennesker som påstår slikt, for jeg har selv mann som virkelig elsker meg høyt, og det er det normale i mine omgangskretser. At menn virkelig elsker sine samboere/koner. Jeg har også sønn og nevø, som begge to er såpass åpen at deres forelskelser og følelser er noe vi har fulgt tett. At de er utadvendte med dametekke medfører ikke at de ikke har forelsket seg og hatt sitt fokus på jenter de har følelser for. Min sønn rotet riktignok mye rundt fra han var 16- 19 år, men da han virkelig falt for en jente var det henne for ham. Ikke av mangel på alternativer, men fordi han har følelser for henne. 

Jeg erfarer at gutter og menn har nøyaktig samme følelser som kvinner, så hvor kommer slikt som følgende påstander fra;

Menn er ikke i stand til å føle kjærlighet og lojalitet. 

Menn hadde ikke inngått faste forhold om de fikk sex uten å gjøre det. 

Menn tar til takke med den de får/ tar den beste de kan få (rasjonelt).

Er det mine omgangskretser som er helt unike, selv om de også er ulike (kolleger vs familie for eksempel, men i begge elsker de fleste menn temmelig tydelig sine partnere), eller er dette påstander fra type desillusjonerte mennesker som bare er helt ute å kjøre? Eventuelt påstander fra mennesker som bare ikke har opplevd kjærlighet ennå? 

Min erfaring er at kjærlighet er svært viktig for menn- like viktig og vesentlig som for kvinner- og noe menn så absolutt er i stand til.

Hva er ditt syn på dette?  

 

Anonymkode: 106c3...690

Jeg deler nøyaktig ditt syn, menn er da like avhengig av å elske og å bli elsket som kvinner. Faktisk har jeg en teori om at når menn og kvinner får barn, så elsker mannen kvinnen slik kvinnen elsker barnet. Med det mener jeg at kvinner får et beskyttelsesinstinkt som slår inn når det gjelder barna, jeg tror mange menn får samme instinkt ovenfor barnas mor. (Og barna selvfølgelig)

Jeg opplever at menn kan svært høy toleranse og aksept for kvinner som er «uelskbare» i livsfaser hvor kvinnen er sliten, lite hyggelig (krass/ufin) jaget og kanskje «uattraktiv». 
 

Dette kan handle om at for at barna hans skal overleve, er kvinnen viktig. 
 

Så ja: de menn jeg kjenner personlig er stort sett ekstremt kjærlige, omsorgsfulle, oppmerksomme m.m. 

Myten om at menn ikke elsker, tror jeg er skapt av kvinner som dessverre har lidd under destruktive forhold; for menn som kanskje aldri ble elsket selv, (eksempelvis som barn) - har kanskje aldri lært seg å elske ? (Det samme gjelder kvinner) 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (9 minutter siden):

Jo.

Påstanden er 100 % feil, og: menn kan være større omsorgspersoner enn kvinner, helt avhengig av personlighet. 

  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men er denne påstanden, egentlig feil?

Nei

Anonymkode: f3a29...e60

Godt mulig det finnes noen menn som ikke evner å elske noen (det er vel også ene fantoren i en viss diagnose.), men de fleste menn jeg kjenner nært og godt elsker så absolutt både høyt og vedvarende. 

Hva er dine argumenter for at påstanden er korrekt? Hvorfor mener du det? 

Anonymkode: 106c3...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (3 minutter siden):

Jeg deler nøyaktig ditt syn, menn er da like avhengig av å elske og å bli elsket som kvinner. Faktisk har jeg en teori om at når menn og kvinner får barn, så elsker mannen kvinnen slik kvinnen elsker barnet. Med det mener jeg at kvinner får et beskyttelsesinstinkt som slår inn når det gjelder barna, jeg tror mange menn får samme instinkt ovenfor barnas mor. (Og barna selvfølgelig)

Jeg opplever at menn kan svært høy toleranse og aksept for kvinner som er «uelskbare» i livsfaser hvor kvinnen er sliten, lite hyggelig (krass/ufin) jaget og kanskje «uattraktiv». 
 

Dette kan handle om at for at barna hans skal overleve, er kvinnen viktig. 
 

Så ja: de menn jeg kjenner personlig er stort sett ekstremt kjærlige, omsorgsfulle, oppmerksomme m.m. 

Myten om at menn ikke elsker, tror jeg er skapt av kvinner som dessverre har lidd under destruktive forhold; for menn som kanskje aldri ble elsket selv, (eksempelvis som barn) - har kanskje aldri lært seg å elske ? (Det samme gjelder kvinner) 

Det er så absolutt menn som hevder dette også. For eksempel i tråder om både sex og samliv. Der har menn ved flere anledninger argumentert mot andre og også meg med at menn egentlig ikke ønsker å binde seg, og ikke ville gjort det dersom de fikk bedre tilgang på sex uten å være i fast forhold.

Tråden er opprettet mye fordi jeg bare klør meg i hodet og føler at påstanden er gresk for meg, siden det jeg normalt opplever er at menn også ønsker og søker kjærlighet, og også vedvarende virkelig elsker sin livspartner. Også menn som temmelig enkelt kunne fått uforpliktende sex,  fordi de er både flotte og sjarmerende. Når menn påstår slikt vet jeg rett og slett ikke hva jeg skal svare, for jeg antar at dette er en slags sannhet for dem som påstår slikt, men det er langt fra min erfaring. Jeg er i hovedsak omgitt av menn som virkelig elsker sine partnere. Veldig lojalt og tydelig. 

Selvfølgelig har jeg opplevd at forhold rundt meg har gått galt, men ikke fordi mannen ikke hadde følelser i utgangspunktet. Oftere er menn virkelig knust når forhold ryker. Ja det er nesten slik at jeg vil si at menn er mer lojal til sitt valg av livspartner og kjærligheten til vedkommende, selv når ting blir vanskelig, enn vi kvinner kan tendere til. Slik du også er litt inne på. 

Anonymkode: 106c3...690

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor leser du det? 

Anonymkode: 22851...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvor leser du det? 

Anonymkode: 22851...f1f

Hvor leser ikke du?

Anonymkode: 558fb...610

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er så absolutt menn som hevder dette også. For eksempel i tråder om både sex og samliv. Der har menn ved flere anledninger argumentert mot andre og også meg med at menn egentlig ikke ønsker å binde seg, og ikke ville gjort det dersom de fikk bedre tilgang på sex uten å være i fast forhold.

Tråden er opprettet mye fordi jeg bare klør meg i hodet og føler at påstanden er gresk for meg, siden det jeg normalt opplever er at menn også ønsker og søker kjærlighet, og også vedvarende virkelig elsker sin livspartner. Også menn som temmelig enkelt kunne fått uforpliktende sex,  fordi de er både flotte og sjarmerende. Når menn påstår slikt vet jeg rett og slett ikke hva jeg skal svare, for jeg antar at dette er en slags sannhet for dem som påstår slikt, men det er langt fra min erfaring. Jeg er i hovedsak omgitt av menn som virkelig elsker sine partnere. Veldig lojalt og tydelig. 

Selvfølgelig har jeg opplevd at forhold rundt meg har gått galt, men ikke fordi mannen ikke hadde følelser i utgangspunktet. Oftere er menn virkelig knust når forhold ryker. Ja det er nesten slik at jeg vil si at menn er mer lojal til sitt valg av livspartner og kjærligheten til vedkommende, selv når ting blir vanskelig, enn vi kvinner kan tendere til. Slik du også er litt inne på. 

Anonymkode: 106c3...690

Jeg også setter pris på menn generelt. Er enig i at selv om menn og kvinner har ulik mengde og type hormoner i kroppen, er ikke vi på to ulike planeter. Vi har alle de samme behovene for mat, drikke, sex, hvile og søvn. Vi har også behov for å kunne realisere egne drømmer, søke mot naturen eller andre mennesker og menn er like glad i familien sin som damer. Menn er kanskje fysisk sterkere og høyere enn damer, men de fleste er like følsomme som kvinner.

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksusbia skrev (2 timer siden):

Jeg også setter pris på menn generelt. Er enig i at selv om menn og kvinner har ulik mengde og type hormoner i kroppen, er ikke vi på to ulike planeter. Vi har alle de samme behovene for mat, drikke, sex, hvile og søvn. Vi har også behov for å kunne realisere egne drømmer, søke mot naturen eller andre mennesker og menn er like glad i familien sin som damer. Menn er kanskje fysisk sterkere og høyere enn damer, men de fleste er like følsomme som kvinner.

Ja akkurat. Til dels mer også. Jeg føler at vi kvinner ofte kan forholde oss mer rasjonelt til saker som "Hva om vi går fra hverandre?" eller "Hva om en av oss dør?". Dette er temaer min far, min svoger og min egen mann, med flere, har relativt store problemer med å diskutere, for det brudd er bare "Uaktuelt! Hvorfor snakker du om slikt?" og dødsfall såpass vondt å tenke på at det ikke er ønskelig med slikt tema. 

Jeg er ikke i tvil om at menn rundt meg har oppriktige følelser for partner og barn. Min sønn er også så hodestups forelsket at det ikke er tvil om at gutter og menn blir like "blåst" og besatt som kvinner kan bli i samme fase. At min mann virkelig elsker meg høyt trenger jeg heller ikke lure på. Det viser han på utallige måter daglig. Så nei, jeg skjønner ikke påstanden, jeg har kun erfart og erfarer det motsatte, og jeg antar at de som mener at menn ikke kan elske har noen vonde erfaringer som gjør dette vanskelig for akkurat dem, uansett om de er kvinner som mener dette eller menn som mener dette, men at det ikke er noe generelt. Ikke engang hva som er mest vanlig. At dette må gjelde folk som er blitt relasjonsskadet på ulike måter.

Hva jeg skal svare på slike påstander er imidlertid vanskelig å vite, for dette er vel kanskje sannheten for dem som påstår dette, og det er ofte meningsløst å argumentere mot andres overbevisninger. Når jeg har prøvd får jeg ofte tilsvarende som "Menn er bare flinke til å prate kvinner etter munnen. Det er ikke ekte!"- svar. Vel, jeg har da nære nok relasjoner til mange menn som ikke trenger å spille noe ovenfor meg til å vite at det ikke stemmer. 

Anonymkode: 106c3...690

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn kan selvsagt bli både forelsket og elske, men det er dessverre litt oftere ei brattere læringskurve for menn angående lære å oppføre seg bra og romslig overfor den de opplever at de elsker. Menn er på godt og vondt mer selvhevdende enn kvinner. 

Anonymkode: 50991...bd4

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eh.. bare fordi noen få kommer med slike påstander betyr ikke det at det gjelder flertallet. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner og barn først.

Hvorfor hadde menn ofret seg selv om vi ikke elsket kvinner og barn? Hvor ofte ofrer kvinner livet sitt for menn? Vil tro det er 99% menn og 1% kvinner som ofrer seg selv for det motsatte kjønn.

Anonymkode: c8044...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Menn kan selvsagt bli både forelsket og elske, men det er dessverre litt oftere ei brattere læringskurve for menn angående lære å oppføre seg bra og romslig overfor den de opplever at de elsker. Menn er på godt og vondt mer selvhevdende enn kvinner. 

Anonymkode: 50991...bd4

Dette er jeg enig i. På godt og vondt som du skriver. Vi kvinner har en del å lære av menn der, men de har også en del å lære av oss kvinner for å få et godt og varig forhold, så det er veldig vesentlig å kommunisere tydelig med menn når de selvhevder utover det som bevarer gode relasjoner.

Dette er jo likevel ikke fordi menn ikke elsker eller bryr seg, men fordi de ikke er like drillet i det å tenke seg godt om angående fellesskapets beste, og hvordan andre part kan/vil reagere, i like stor grad som å tenke på seg selv. Vi kvinner drilles bedre i slikt både av familie og våre vennskap, lenge før vi må praktiserer det i forhold. Mye av det min mann måtte lære gjennom dialog med meg lærte jeg av familie og ikke minst (mest!) av venninner fra jeg var barn. Det hadde likevel ingenting med styrken på hans kjærlighet å gjøre. Mer at han tidvis ikke tenker langt nok. Vi kvinner hadde tidlig i livet blitt Viggo- venneløs om vi ikke lærte oss å ta like mye hensyn til venner som oss selv, så vi lærer, og stiller derfor sterkere på enkelte måter. Svakere på andre, for vi kan fort ende opp med å godta mer enn bra er ovenfor menn som ikke ser utover seg selv like naturlig. Det er nok en del kvinner vs menn- problemer som skyldes akkurat dette, men det sier svært lite om evnen til å elske. Den har begge kjønn. 

Anonymkode: 106c3...690

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Menn elsker kvinner, kvinner elsker barn, barn elsker kjæledyr

Anonymkode: 63547...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan menn elske. Jeg er ihvertfall ikke i tvil om at min samboer elsker meg og sin sønn. Han er en fantastisk omsorgsperson.

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ganske jevnlig kommer det i ulike tråder påstander om at menn ikke kan elske/ikke er opptatt av kjærlighet i ulike tråder som medfører at jeg nesten føler at jeg og min omgangskrets må tilhøre et annet slag enn mennesker som påstår slikt, for jeg har selv mann som virkelig elsker meg høyt, og det er det normale i mine omgangskretser. At menn virkelig elsker sine samboere/koner. Jeg har også sønn og nevø, som begge to er såpass åpen at deres forelskelser og følelser er noe vi har fulgt tett. At de er utadvendte med dametekke medfører ikke at de ikke har forelsket seg og hatt sitt fokus på jenter de har følelser for. Min sønn rotet riktignok mye rundt fra han var 16- 19 år, men da han virkelig falt for en jente var det henne for ham. Ikke av mangel på alternativer, men fordi han har følelser for henne. 

Jeg erfarer at gutter og menn har nøyaktig samme følelser som kvinner, så hvor kommer slikt som følgende påstander fra;

Menn er ikke i stand til å føle kjærlighet og lojalitet. 

Menn hadde ikke inngått faste forhold om de fikk sex uten å gjøre det. 

Menn tar til takke med den de får/ tar den beste de kan få (rasjonelt).

Er det mine omgangskretser som er helt unike, selv om de også er ulike (kolleger vs familie for eksempel, men i begge elsker de fleste menn temmelig tydelig sine partnere), eller er dette påstander fra type desillusjonerte mennesker som bare er helt ute å kjøre? Eventuelt påstander fra mennesker som bare ikke har opplevd kjærlighet ennå? 

Min erfaring er at kjærlighet er svært viktig for menn- like viktig og vesentlig som for kvinner- og noe menn så absolutt er i stand til.

Hva er ditt syn på dette?  

 

Anonymkode: 106c3...690

Selvsagt kan menn elske, de er bare ikke alltid så flinke til å vise det. Mange menn tror at det å vise følelser er å vise svakhet, det betyr ikke at de ikke har følelser. Min kjæreste er ikke spesielt flink til å vise følelser, både pga personligheten sin og fordi han har blitt såret tidligere. Følelser er skummelt, man gjør seg selv sårbar og mister kontrollen.

Anonymkode: 4e7f8...515

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt føler ikke menn kjærlighet, de liker bare å eie de

Anonymkode: eb158...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...