Gå til innhold

Foreldre med barn som har adferdsproblemer, hvorfor lar de barnet bestemme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I går var det 17 mai, mye glade barn, men også noen som ødelegger for andre. 
I toget var det et barn som har AD/HD som var utstyrt med det ene og det andre som lager høy lyd, spray som ødelegger klær, slike små smell greier som du hiver i bakken osv. Skolen hadde sagt spesielt at dette skulle bli hjemme.

Barnet ble snakket til, men skrek bare ikke faen og barn, voksene rundt ble utsatt for alt dette og flere var redde for å snakke til barnet, også voksene som heller trøster barna som ble utsatt for dette.  Jeg lurer på hvorfor har barn med adferdsproblemer slike "leker" med seg?  
Og om du har et barn som oppfører seg slik ute blant andre barn og voksene hvorfor er ikke du samme barnet ditt overalt? 
Det var 40 barn som oppførte seg, og ett barn som klarte å "ødelegge" for alle de andre. 

Anonymkode: 82484...87f

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I går var det 17 mai, mye glade barn, men også noen som ødelegger for andre. 
I toget var det et barn som har AD/HD som var utstyrt med det ene og det andre som lager høy lyd, spray som ødelegger klær, slike små smell greier som du hiver i bakken osv. Skolen hadde sagt spesielt at dette skulle bli hjemme.

Barnet ble snakket til, men skrek bare ikke faen og barn, voksene rundt ble utsatt for alt dette og flere var redde for å snakke til barnet, også voksene som heller trøster barna som ble utsatt for dette.  Jeg lurer på hvorfor har barn med adferdsproblemer slike "leker" med seg?  
Og om du har et barn som oppfører seg slik ute blant andre barn og voksene hvorfor er ikke du samme barnet ditt overalt? 
Det var 40 barn som oppførte seg, og ett barn som klarte å "ødelegge" for alle de andre. 

Anonymkode: 82484...87f

Om dere lar ett  barn ødlegge for 40 barn så burde dere gå i selv. Herregud så tafatt !

skolen kan heller ikke bestemme hva man får ha med i toget og hva slags spray ødelegger klærne??

Anonymkode: 021de...b3c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barn har denne type adferdsproblemer bør foreldrene alltid følge barnet i slike settinger mener nå jeg. Man sender ikke barnet alene i barnetoget hvis barnet skremmer andre barn og ødelegger for alle andre. Dette er foreldrenes ansvar. 

Anonymkode: 14031...8d2

  • Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om dere lar ett  barn ødlegge for 40 barn så burde dere gå i selv. Herregud så tafatt !

skolen kan heller ikke bestemme hva man får ha med i toget og hva slags spray ødelegger klærne??

Anonymkode: 021de...b3c

Hvordan mener du jeg som mor til et annet barn som gikk i toget kan ta tak i dette? Hvor er foreldrene? 
Her er kanskje en del av problemet? Skolen bestemmer ikke, hva ødelegger klærne? 
Jeg lurer oppriktig på hvorfor foreldrene utstyr barn uten impulskontroll og store adferdsproblemer får lov å ha slikt med seg

Anonymkode: 82484...87f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvordan mener du jeg som mor til et annet barn som gikk i toget kan ta tak i dette? Hvor er foreldrene? 
Her er kanskje en del av problemet? Skolen bestemmer ikke, hva ødelegger klærne? 
Jeg lurer oppriktig på hvorfor foreldrene utstyr barn uten impulskontroll og store adferdsproblemer får lov å ha slikt med seg

Anonymkode: 82484...87f

Ja hva slags  spray ødelegger klær mener du? Dere klarer vel å snakke til dt barn. Måten du skriver på får meg til å tenke at du ser med avsky på barn med atferdsproblemer og tipper det også skinner gjennom ti både barn og foreldre 

Anonymkode: 021de...b3c

  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja hva slags  spray ødelegger klær mener du? Dere klarer vel å snakke til dt barn. Måten du skriver på får meg til å tenke at du ser med avsky på barn med atferdsproblemer og tipper det også skinner gjennom ti både barn og foreldre 

Anonymkode: 021de...b3c

Ser ikke avsky med barn med adferdsproblemer, derimot foreldrene ser jeg tvilende på når de ikke følger opp egne barn. 
Spray med farge på ;) 

Anonymkode: 82484...87f

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja hva slags  spray ødelegger klær mener du? Dere klarer vel å snakke til dt barn. Måten du skriver på får meg til å tenke at du ser med avsky på barn med atferdsproblemer og tipper det også skinner gjennom ti både barn og foreldre 

Anonymkode: 021de...b3c

Det er en spray på boks, spruter ut guffe i forskjellige farger. Det er et HELVETE å få bort. Helt vanlig i Oslo. 

Anonymkode: c6004...24c

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære vene, da må jo andre foreldre gripe inn da. Jeg hadde hatt null problem med å ta i fra barnet alt dette.

Anonymkode: 294de...e03

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til foreldrenes forsvar, så er det jo ikke sikkert at de kjente til hva sønnen hadde tatt med seg og/eller at det ikke var? 🤔

Men endel foreldre til unger med adferdsproblemer har absolutt en jobb å gjøre med å tilpasse ungene i samfunnet, ikke bare at alle andre skal tilpasse seg dem.

Jeg vet om tenåringsgutter med adhd som får lov å hakke huller i spisebordet med kniv under middagene, fordi «han trenger det for å slappe av». En annen hadde plutselig bestemt seg for at han ikke lenger ville pusse tennene, og foreldre lot ham bare fortsette med det. Tenk den munnhygienen man får, og den ekle ånden lærere og skolekamerater må holde ut med 🤢

Bare to eksempler, men finnes nok mange flere.

Anonymkode: 532cb...5f2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men kjære vene, da må jo andre foreldre gripe inn da. Jeg hadde hatt null problem med å ta i fra barnet alt dette.

Anonymkode: 294de...e03

Som sagt kan jeg ikke hoppe inn å toget å ta styring. Lærere tok heller ikke styring og det er nok pga barnet da utagerer fysisk. 
Dette handler ikke tråden om, jeg spør hvorfor er ikke foreldrene der og hvorfor har barnet sånt i første omgang? 

Anonymkode: 82484...87f

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper læreren tok dette opp med foreldrene i seinere tid. Vi har gått med vårt barb med adhd netopp for at sånne anderledes dager kan få barnet til og bli mere hyper og vanskelig og takle, dermed lage mye unødvendig tull. Ikke for at barnet er slemt men fordi dem ikke kan kontrollere seg så godt impulsivt på sånne dager. Mye folk, mye som skjer. Ellers bør jo skolen sette Assisten om barnet viser såpass lite kontroll

Anonymkode: 0e3fc...c16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som sagt kan jeg ikke hoppe inn å toget å ta styring. Lærere tok heller ikke styring og det er nok pga barnet da utagerer fysisk. 
Dette handler ikke tråden om, jeg spør hvorfor er ikke foreldrene der og hvorfor har barnet sånt i første omgang? 

Anonymkode: 82484...87f

Det er nok en grunn til at enkelte med ADHD kan oppføre seg, og andre ikke... Foreldre som ikke klarer oppdragerrollen og grensesetting. En diagnose betyr ikke at det skal være fri flyt av dårlig oppførsel. Men det kreves selvfølgelig ressurssterke foreldre som makter rollen.

Anonymkode: 656ca...a93

  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men kjære vene, da må jo andre foreldre gripe inn da. Jeg hadde hatt null problem med å ta i fra barnet alt dette.

Anonymkode: 294de...e03

Da ville jeg lest tråden der en mor har anmeldt en mann som grep inn ift hennes barn, som ikke oppførte seg. Man skal være litt forsiktig i dag.

Anonymkode: 7c0ec...d58

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg håper læreren tok dette opp med foreldrene i seinere tid. Vi har gått med vårt barb med adhd netopp for at sånne anderledes dager kan få barnet til og bli mere hyper og vanskelig og takle, dermed lage mye unødvendig tull. Ikke for at barnet er slemt men fordi dem ikke kan kontrollere seg så godt impulsivt på sånne dager. Mye folk, mye som skjer. Ellers bør jo skolen sette Assisten om barnet viser såpass lite kontroll

Anonymkode: 0e3fc...c16

Og det er forståelig. Og lærer og assistent har egentlig fri den dagen. Som regel går foreldre med barna. Så hvorfor gjør ikke foreldrene til barn med slik utfordringer det?  

Anonymkode: 82484...87f

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I går var det 17 mai, mye glade barn, men også noen som ødelegger for andre. 
I toget var det et barn som har AD/HD som var utstyrt med det ene og det andre som lager høy lyd, spray som ødelegger klær, slike små smell greier som du hiver i bakken osv. Skolen hadde sagt spesielt at dette skulle bli hjemme.

Barnet ble snakket til, men skrek bare ikke faen og barn, voksene rundt ble utsatt for alt dette og flere var redde for å snakke til barnet, også voksene som heller trøster barna som ble utsatt for dette.  Jeg lurer på hvorfor har barn med adferdsproblemer slike "leker" med seg?  
Og om du har et barn som oppfører seg slik ute blant andre barn og voksene hvorfor er ikke du samme barnet ditt overalt? 
Det var 40 barn som oppførte seg, og ett barn som klarte å "ødelegge" for alle de andre. 

Anonymkode: 82484...87f

Helt ærlig, det du skriver viser bare hvor lite innsikt du har i en sånn situasjon og hvor lite du vet. Mange foreldre føler ofte at ingenting er godt nok av det de gjør og så holder du på som du gjør. Hva med å ha litt medfølelse for andre foreldre.

Nå har jeg ikke jeg barn som er sånn, men jeg vokste opp med en søster som var sånn, de hadde også andre barn de skulle følge opp. Det er ikke bare å følge etter det ene barnet. 

Tenker også det at er det så lite som skal til for å ødelegge for dere og deres barn, så tåler dere ikke mye. det kan også hende de foreldrene har det så travelt opp med alt det andre at akkurat det leketøyet gikk i glemmeboken. 

Anonymkode: 6cf0d...41f

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk anmelder bare barnet/lille gullet får tilsnakk i dag. Samme hvor jævlige de er. Ellers er en del foreldre handlingslammet fordi de frykter barnevernet skal bli dratt inn i bildet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ser ikke avsky med barn med adferdsproblemer, derimot foreldrene ser jeg tvilende på når de ikke følger opp egne barn. 
Spray med farge på ;) 

Anonymkode: 82484...87f

Det sier hvor lett du har hatt det. Fremstår ikke som at du er så flink til å se flere sin side, bare din egen. Kanskje det er du som er den dårlige forelderen å ikke de 😉 

Anonymkode: 6cf0d...41f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt ærlig, det du skriver viser bare hvor lite innsikt du har i en sånn situasjon og hvor lite du vet. Mange foreldre føler ofte at ingenting er godt nok av det de gjør og så holder du på som du gjør. Hva med å ha litt medfølelse for andre foreldre.

Nå har jeg ikke jeg barn som er sånn, men jeg vokste opp med en søster som var sånn, de hadde også andre barn de skulle følge opp. Det er ikke bare å følge etter det ene barnet. 

Tenker også det at er det så lite som skal til for å ødelegge for dere og deres barn, så tåler dere ikke mye. det kan også hende de foreldrene har det så travelt opp med alt det andre at akkurat det leketøyet gikk i glemmeboken. 

Anonymkode: 6cf0d...41f

Hva vet du hva jeg har? Har barn med sykdommer, jeg selv har AD/HD Så jo jeg vet, likevel mener jeg at har du barn med slike utfordringer så må du være på. Andre barn trekker seg også unna, og barnet blir litt utafor er det greit? Har andre ansvaret for ditt barn på slike dager? 
 

Anonymkode: 82484...87f

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ser ikke avsky med barn med adferdsproblemer, derimot foreldrene ser jeg tvilende på når de ikke følger opp egne barn. 
Spray med farge på ;) 

Anonymkode: 82484...87f

Det skinner i grunn gjennom hva du mener 

Anonymkode: 021de...b3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det sier hvor lett du har hatt det. Fremstår ikke som at du er så flink til å se flere sin side, bare din egen. Kanskje det er du som er den dårlige forelderen å ikke de 😉 

Anonymkode: 6cf0d...41f

Kan jeg spørre hvorfor? Så når man etterlyser foreldrene til barn med utfordringer så er det altså jeg som har et problem? 

Anonymkode: 82484...87f

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...