Gå til innhold

Hvorfor ser nesten alle tjukke ut i bunad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble overrasket i går hvordan slanke, trente damer i omgangskretsen så overvektige ut i bunad. Er det fasongen som gjør det? For øvrig en av grunnene til at jeg ikke bruker bunad. Ser smellfeit ut i den. På høytider og merkedager ønsker jeg å ta meg godt ut.

Anonymkode: 9bd7d...72b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

70% av nordmenn er overvektige, og de aller fleste vet ikke hva er faktisk tynn kropp ser ut.

Anonymkode: 5a3d3...707

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tynn, ser rund ut i bunad. 
Det er pga formen på skjørtet. Overdelen er derimot stram og jeg har innsving i livet. 
Ser de på gamle bilder ser du at skjørtet er slik som bunaden er i dag. 

Anonymkode: 9bc75...ad8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss er det det du tenker på når du ser damer i bunad, at de ser tjukke ut? 🙈 

Anonymkode: e8158...395

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunad har mye ekstra tøy, ganske tunge drakter og mye volum. 

Anonymkode: c10e1...bbf

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker bunad! Om jeg er tjukk og har masse skavanker eller tynn så ser jeg fortsatt fin i bunad! Spiller ingen roller om hva andre synes om meg, jeg bærer med stolthet! Det er ikke på catwalken jeg skal gå. 

Anonymkode: 4bf84...059

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For et sørgelig liv du har som ikke har mer å gjør enn å se på vekten til folk😅 syns synd på deg

Anonymkode: 52ef1...4ca

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det må være øynene som ser. For meg ser tynne/slanke damer fortsatt tynne/slanke ut, mens mer formrike ser formrike ut... Synes egentlig det er et ganske flatterende plagg for en ikke helt slank og "flat" kropp. Jeg synes det er rart at en tynn kropp kan se tjukk ut... Synes folk ser like tykke eller tynne ur uansett hva de har på seg. 

Anonymkode: f1e58...93b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, med bunadene skal man se ut som man klarer å føde fram et velfødd barn. Før når det var høy spebarnsdødelighet så var dette viktig. Møen (dama) måtte se sunn ut. Og det gjorde man etter gamle tiders skikker om man var velfødd. De lettere anoreksia-skadede damene vi ser på Oscars-utdelingene fremmer ikke dette. 

Anonymkode: 94482...d5b

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Vel, med bunadene skal man se ut som man klarer å føde fram et velfødd barn. Før når det var høy spebarnsdødelighet så var dette viktig. Møen (dama) måtte se sunn ut. Og det gjorde man etter gamle tiders skikker om man var velfødd. De lettere anoreksia-skadede damene vi ser på Oscars-utdelingene fremmer ikke dette. 

Anonymkode: 94482...d5b

Så du tror av vi kvinner ikler oss bunaden vår for å sjekke mannfolk?

Dummeste jeg har lest så langt i dag.

Anonymkode: 6a065...cd4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du har et litt usunt fokus på vekt og utseende. 

Anonymkode: a6ae2...e17

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunaden på mitt sted gjør ikke folk tykkere enn de er 🙂. Sort, med ettersittende vest er jo slankende. Den har ikke forkle heller, så det blir en slankende siluett.

Anonymkode: b031e...acf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jøss er det det du tenker på når du ser damer i bunad, at de ser tjukke ut? 🙈 

Anonymkode: e8158...395

Ja. Jeg gjør det. Gjør bunad ekstra stygt.

Anonymkode: af054...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ble overrasket i går hvordan slanke, trente damer i omgangskretsen så overvektige ut i bunad. Er det fasongen som gjør det? For øvrig en av grunnene til at jeg ikke bruker bunad. Ser smellfeit ut i den. På høytider og merkedager ønsker jeg å ta meg godt ut.

Anonymkode: 9bd7d...72b

Bunader er et kostyme laget i en tid der det å være tynn var forbundet med det å være fattig. Det var derfor ikke noe poeng for folk å se slanke ut - de ønsker mye heller å kle seg slik at de så formfulle ut, fordi man slik signaliserte at man hadde penger nok til å både spise seg mett, og så spise litt til.

Det å være slank er i dagens samfunn forbundet med det å være vakker ikke fordi det er pent å være slank eller stygt å være tykk, men fordi det i vårt stillesittende samfunn med overveldende tilgang på mat er slik at det å holde seg slank er vanskeligere enn å være tykk. Så enkelt. 

Du trenger ikke bruke bunad. Du kan selvsagt dersom du ønsker kle deg i noe «tradisjonelt» velge enhver tid i historien, ikke bare 1800-tallet. Du kan velge deg vikingtiden , feks. Eller 1900-tallet. Eller 1400-tallet. 

Anonymkode: 8769f...599

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer fint å se hvem som er slank og hvem som er lubben/tykk i bunad, og synes ikke alle ser tjukke ut nei.

Jeg har Romsdalsbunad og der går ikke vesten ned i stakken slik som på nordlandsbunaden, hardangerbunaden eller andre bunader da vesten vipper ut ved midjen, så alle ser fyldig ut med den på seg, men det bryr jeg meg ikke om så lenge jeg selv vet at jeg ikke er tjukk.😁

 

Anonymkode: 7b0b0...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke så mange som synes bunad er pent i 2024, men det handler jo om tradisjoner og nasjonalitet. Kvinnebunader er i alle fall mer kledelig enn mannebunader, så si ille er det ikke.

Anonymkode: 07364...abb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bunader er kjempefint😇

Anonymkode: 7b0b0...1f2

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Så du tror av vi kvinner ikler oss bunaden vår for å sjekke mannfolk?

Dummeste jeg har lest så langt i dag.

Anonymkode: 6a065...cd4

Poenget gikk det rett over hode. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ser alle tjukke ut i boblejakke?🤪

Anonymkode: d3dad...eab

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunaden er tjukt stoff, ofte har man ganske mange lag. Både skjørtet og skjorta er jo store og formet så man ser "puffy" ut. De eneste jeg kjenner som ser tynne ut i bunad er de som er så tynne at de ser ut som de har spiseforstyrrelse.

Anonymkode: 6b936...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...