Gå til innhold

Mannen har spurt mor til barna om de kan være med til syden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har tenkt å ta med barna til syden i løpet av året. 

Mannen min har barn fra før. Det har hele veien vært et voldsomt stor konflikt rundt samarbeidet. Jeg kom inn i livet til mannen da minste var 6 måneder. Da hadde det vært slutt mellom de de månedene minste hadde levd. Vi ble sammen da minste var 1 år. 

Det har vært store konflikter som nevnt og det har vært rettsaker. Mor ble tatt for løgn og måtte betale saksomkostninger for eksmannen på siste runde. Ble nevnt at mor var foreldrefientlig med sin familie. Nå er minste 7 år og ting er fortsatt som før, altså konflikt. Litt bakgrunnshistorie.

Vi har felles barn. Vi har lyst å ta med alle barna på syden i løpet av året. 

Far skrev til mor å spurte om hva hun syntes om barna kunne være med til syden. Dette betyr jo at far får noen dager ekstra for å ta med barna til syden, noe som begge parter kan gjøre ifølge rettsdom. Det vil da bli 3 døgn ekstra på en uke utenlands. 

Nå er det godt over en måned siden melding ble sendt. Mor har oversett meldingen men svart på andre meldinger/henvendelser. Altså som henting og levering. 

Jeg har vanskelig for å forstå hvorfor en ikke vil svare hverken ja eller nei. Jeg tenker om hun sier ja, så fint.🌸. Sier hun nei, ok synd for barna og oss men ok. 🌸 Det trengs bare en bekreftelse på hva hun syntes. 

Jeg prøver å forstå hvorfor en ikke vil la barna dra? Har noen mødre vært ut for det samme her inne? Hvorfor lot du ikke barna dra? 

Barna trenger pass så derfor trenger vi også samtykke fra mor. Også gjelder det da å øke samværet den stunden, så vi kan ikke bare trumfe igjennom heller. 🌸🌸

Anonymkode: e2cf9...872

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da hadde jeg skrevet: Hei, viser til forrige melding ang å ta med barna til syden. Dersom du ikke svarer innen xxx tar vi dette som et nei, for vi må ha tid til å ordne pass og bestille billetter. Vi ønsker gjerne å ha med barna, så håper på positivt svart. 
 

Og så må hun ta stilling til dette om hun vil eller ikke.

  • Liker 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far får ringe henne å spørre da, eventuelt sende en melding til om det er på det nivået at dere vil ha alt skriftlig.

Anonymkode: 2cfa9...262

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du antar at hun ikke vil la barna dra fordi hun ikke har svart? Det er jo en forhastet konklusjon fra din side.

Har mannen din minmet henne på spørsmålet? Hva med å bare ringe henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mer normalt enn mange ønsker å erkjenne. 

Vi ser det også på de rådene som mange kvinner gir andre kvinner her på Kvinneguiden. 

Type tråder som - flytt ut før du får barnet, da slipper dere delt foreldrerett, flytt langt fra far så han ikke får være en del av barnets liv... Rådene er mange, alt for å sabotere relasjonen mellom far og barna. 

Ta det med advokat, og hvis dere fortsatt ikke får svar så går dere rettens vei for å få full foreldrerett. Det er dessverre ingen annen løsning. 

Anonymkode: 4c174...c52

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (1 minutt siden):

Du antar at hun ikke vil la barna dra fordi hun ikke har svart? Det er jo en forhastet konklusjon fra din side.

Har mannen din minmet henne på spørsmålet? Hva med å bare ringe henne?

Her går alt via meldinger fra begge sider. Om han prøver ved henting av barna så svarer hun ikke. Barna skal ikke dras inn i dette så han unngår det der. Om han ringer uten at det er barna som prater så tar hun ikke telefonen. 

Dette er på et nivå der det ble lagt i dommen at henting og levering skal til barnas beste alltid gå ved skole. Det er bare på helt visse datoer som jul, og andre høytider det må skje hos forelder og med den vanskelige tonen dems i mellom så er det ikke så enkelt. 

Grunnet den store konfliktene over flere år så tenker jeg at den uteblitte responsene betyr ett nei. Hun pleier å svare ellers. 

Anonymkode: e2cf9...872

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Hei! Viser til vedlagte melding. Vi må nå bestille innen 20.5 for å sikre at vi får plassene, og rekke å bestille pass i tide. Vi vil veldig gjerne ha med barna, og det vil jo også være en veldig fin opplevelse for dem, og vi tenker jo selvfølgelig også på at det er tøft for dem å oppleve at lillesøster og lillebror får noe de ikke kan være med på. Vi håper derfor på en positiv respons fra din side. Om vi ikke hører noe ser vi oss dessverre nødt til å bestille uten dem" 

Ville forresten ikke stolt på en "ja" per telefon i denne sammenhengen, slik mange anbefaler, selv om jeg er stor tilhenger av å ta opp telefonen og ringe. 

Anonymkode: cb6fd...afd

  • Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (9 minutter siden):

Da hadde jeg skrevet: Hei, viser til forrige melding ang å ta med barna til syden. Dersom du ikke svarer innen xxx tar vi dette som et nei, for vi må ha tid til å ordne pass og bestille billetter. Vi ønsker gjerne å ha med barna, så håper på positivt svart. 
 

Og så må hun ta stilling til dette om hun vil eller ikke.

 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Far får ringe henne å spørre da, eventuelt sende en melding til om det er på det nivået at dere vil ha alt skriftlig.

Anonymkode: 2cfa9...262

 

Hedda-78 skrev (7 minutter siden):

Du antar at hun ikke vil la barna dra fordi hun ikke har svart? Det er jo en forhastet konklusjon fra din side.

Har mannen din minmet henne på spørsmålet? Hva med å bare ringe henne?

Det skal være unødvendig å måtte ta opp dette flere ganger. Å tro at mor har "glemt" forespørselen men svarer på alle andre spørsmål blir fordummende naivt å tro. 

 

Anonymkode: 4c174...c52

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (12 minutter siden):

Du antar at hun ikke vil la barna dra fordi hun ikke har svart? Det er jo en forhastet konklusjon fra din side.

Har mannen din minmet henne på spørsmålet? Hva med å bare ringe henne?

Man klarere på en mnd å svare på spørsmål , ærlig talt 

Anonymkode: a4eec...638

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man klarere på en mnd å svare på spørsmål , ærlig talt 

Anonymkode: a4eec...638

Selvfølgelig. Men når hun ikke har svart ennå, må han jo spørre en gang til, da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eksmann er også slik.

Jeg formulerer meg slik at ingen svar= det jeg ønsker. Eks: har veldig lyst at Mads og Milla skal være med oss til Syden i juli, men vi må ha tid til å bestille passene og få på plass detaljene. Om dette ikke passer for deg, vennligst si fra, om jeg ikke hører fra deg bestiller jeg billettene 31 mai 2024.

 

Husk hun må fysisk til passkontoret og si samtykke til pass. 🙄 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig. Men når hun ikke har svart ennå, må han jo spørre en gang til, da.

Ingen overser en såpass vikgitig melding, ut fra historien er moren vrang. Jeg ser jo det har vært en rettsdom her, at begge kan ta ekstra dager. Når foreldrene saboterer så mye, om mor ikke gidder og svare så er det faktisk barna dette går utover. Det at mor skal være vanskelig og trenere og barna får vite at to andre søskene fikk dra så er det barna mor straffer og ikke far som hun nok tror

Anonymkode: 5f344...434

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så tar man manglende svar som et nei, eller så spør man en gang til.

Det er ikke vits i å gjøre det mer komplisert enn det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis konflikten i mange år har vært så kraftig og partene så steile at man ikke kan snakke sammen og har domfestet i detalj hvordan overlevering skal foregå, tenker jeg at det er i overkant optimistisk å tro at mor uten videre skal samtykke i noe som helst som innebærer avvik fra dette, særlig når det innebærer fordeler for far. Alt i denne historien går allerede ut over ungene, hvorfor skulle hun tenke annerledes akkurat her?

 

Anonymkode: 0bb31...407

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

 

 

Det skal være unødvendig å måtte ta opp dette flere ganger. Å tro at mor har "glemt" forespørselen men svarer på alle andre spørsmål blir fordummende naivt å tro. 

 

Anonymkode: 4c174...c52

We know...

Men en skriftlig purring med tydelig beskjed om at nå blir det bestilt er greit å ha når hun senere viser til at de bare sendte en kort melding på et tidspunkt de visste hun var travel, fordi planen var å reise uten barna, og igjen forsøker å spille far dårlig. 

Anonymkode: cb6fd...afd

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (2 minutter siden):

Enten så tar man manglende svar som et nei, eller så spør man en gang til.

Det er ikke vits i å gjøre det mer komplisert enn det.

Han skal spørre engang til før vi gir oss. Som jeg nevner her så prøver jeg å skjønner hvorfor man ikke vil at barna skal kunne reise på ferie.

Anonymkode: e2cf9...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han skal spørre engang til før vi gir oss. Som jeg nevner her så prøver jeg å skjønner hvorfor man ikke vil at barna skal kunne reise på ferie.

Anonymkode: e2cf9...872

Man tror man straffer faren, man tror man skaper konflikt mellom far og ny kone, man vil ikke at barna skal få bedre minner med faren enn med en selv, man er bare lat, man er redd for farens omsorgsevne på tur, man er redd for utlandet generelt... 

Helt umulig å si. 

Men forferdelig dårlig gjort mot barna uansett hva årsaken er. 

Anonymkode: cb6fd...afd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg ønsker alt det beste for barnet mitt"

Nei, mor gjør helt klart ikke dét. 

Hva feiler det sånne?

Anonymkode: 6b656...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør mannen din. Er han som må ta tak i det der.

Anonymkode: bf086...6c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Han skal spørre engang til før vi gir oss. Som jeg nevner her så prøver jeg å skjønner hvorfor man ikke vil at barna skal kunne reise på ferie.

Anonymkode: e2cf9...872

Du kan bruke all ledig tid av resten av livet ditt på å prøve å forstå det - uten å klare det.

Glem det. Fokuser på å være ei god stemor til barna og bidra til et positivt miljø hjemme hos dere og hold deg unna konflikten. Det tjener barna på i det lange løpet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...