Gå til innhold

Det sies nordmenn sliter økonomisk. Jeg ser det ikke.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et stort nettverk. Alle lever akkurat som før og unner seg like mye som før. Egne boliger, fine biler, reiser, nye klær og dyre vaner.

Ingen inkasso, tvangssalg osv. 
Nettverket mitt er ikke spesielt snobbete heller. Helt vanlige nordmenn i normale jobber.

Jeg er  aleineforsørger i full jobb og må være sparsom og forsiktig.

 

Anonymkode: ff3bd...a38

  • Liker 10
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok? 

Anonymkode: 0c3d3...ffe

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det var for eksempel eggmangel kunne ikke naboene mine forstå hvorfor de ble kontaktet av folk fra andre siden av landet som ønsket å kjøpe egg. For det var jo helt normal mengde egg her i området! De skjønte ikke at eggmangelen var andre deler av landet og ikke her det det er flere store gårdsbruk med egg rundt oss. 
 

poenget er (og sikkert litt dårlig forklart), hvordan kan du vite hvordan andre har det? Hvordan kan du se hvordan andre har det? Er det du som bestemmer hvordan andre har det fordi du SER det? Altså..? 

Anonymkode: 2ce72...291

  • Liker 35
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv aleneforsørger og har merket de siste årene godt. De fleste andre rundt meg er par med to-tre barn, gode jobber, hus og to biler. Merker at folk har blitt mer sparsommelige. I fjor og i år kjenner jeg faktisk ingen som drar til syden. De fleste tar norgesferie på billigst mulig måte eller blir hjemme. Mange har byttet ut bil nr to med f.eks elsykkel. Merker også at barnebursdagene ikke er like ekstravagante lenger. Og alt det tenker jeg egentlig er helt greit😅

Anonymkode: 46b59...77f

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en kikkert ned i nettbanken til alle du kjenner, altså? Siden du vet hvor godt det står til og at ingen sliter økonomisk?

Mange tærer på sparepenger eller kutter andre steder, for å kunne opprettholde andre vaner som koster penger, f.eks. feriereiser. Eller i økonomisk harde tider ber de om 1 eller 3 års avdragsfrihet på boliglånet, for å klare seg eller for å opprettholde livsstilen. Det er tusenvis av kroner ekstra i måneden å leve for, når man har avdragsfrihet. Hvordan vet du om alle du kjenner har dette eller ikke?

  • Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i starten av tredveårene, har småunger, høy inntekt og 3,5x husholdningsinntekt i gjeld. Det samme har store deler av min omgangskrets, som også er høvelig nyetablerte. Både vi og disse har stort sett kuttet alt luksusforbruk ned til et minimum. Tror ikke jeg kjenner noen som reiser til sydligere strøk denne sommeren f.eks. Har ikke inntrykk av at noen sliter, men ingen unner seg noe ekstra overhodet. Dette er selvfølgelig heilt greit; økonomien er syklisk og det er bra at folk lærer seg litt måtehold. Det kommer stort sett alltid bedre tider.

Foreldrene våre derimot, der mange har null gjeld, merker svært lite til dette og lever omtrent som før.

 

 

Anonymkode: 49263...021

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I min og mannens omgangskrets ser vi ingen endring. Vi kom inn på boligmarkedet for 15 år siden, har hatt formidabel prisstigning og nesten nullrente hele tiden. Belåningsgraden er derfor liten. Fondsmarkedet har pekt rett opp like lenge. Studielån er nedbetalt. Fritidseiendom er nedbetalt. Mange har også arvet godt etter etterkrigsgenerasjonen og deres nedbetalte boliger. Har i det hele tatt hatt mer penger enn vi klarer å bruke over mange år. 

Så mitt inntrykk er at det er de nyetablerte som har måttet kjøpe veldig dyre boliger, og tatt opp alt for høye lån, som kjenner dette mest på kroppen. Samt de som ikke har tatt gode økonomiske valg og utnyttet de "gullårene" vi har hatt. 

Anonymkode: e6abf...5d2

  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener. Tror folk bruker til det er fullstendig tomt hver mnd. Fasade betyr mye for mange, men det koster nok. Snakket nylig med en som jobber i en stor bank, og han sa at hadde vi visst hvor lite penger folk flest har så hadde vi blitt skremt. Veldig mange klarer ikke å betale noe annet enn renter og ikke avdrag på hus/leilighet. 

Anonymkode: 208e5...f7d

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomi er privat og folk er flinke til å holde på fasade. 
 

Vet om to familier hvor den ene forelderen har tatt livet sitt grunnet økonomiske problemer som ble for vanskelig å håndtere. Alt virket fint frem til da. 
 

 

Anonymkode: 0a79f...c4c

  • Liker 3
  • Hjerte 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du, TS, akkurat som også jeg, vi ser ikke det fordi det ikke er slik at alle sliter. Men det er slik at klasseforskjell, inntektsforskjell øker mellom forskjellige grupper. Og det kan godt være geografisk også, og spesielt mellom store byer og mindre plasser, og sør/øst og nord. For her jeg bor, rikdom øker og det er synlig. Bare se på loppemarkeder. Jeg elsker loppemarkeder og har besøkt de i 10+ år. Men det jeg finner på loppemarkeder nå, var helt utenkelig for bare noen få år siden. Jeg finner stadig nye, dyre merkeklær, både for voksne og barn. Det er folk som ikke gadd å prøve å selge på finn for 200-500 kroner, de bare ga det bort til loppemarked. F.eks. kjøpte jeg ecco vintersko og norrøna turbukse til meg selv. 

du ser at barna går på skolen med sekkene som koster 2,5 tusen. Du ser at alle naboer kjører nyere elbiler. Det er utsolgt for terrassebord i området og det er umulig å få bestilt håndverkere uten måneder med ventetid - overalt er det tegn på økt rikdom. Jeg kan godt tro at NOEN sliter men for meg er det like åpenbart at veldig mange har det også veldig behagelig økonomisk sett.

Anonymkode: 54bb8...56c

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det kommer vel an på hvordan forbruket var før dyrtid? Vi merker det jo, men fremdeles merker vi ikke så mye til det annet enn at det sparepengene inn på konto hver måned er halvert. Nå skal faktisk jeg gå NED i stilling pga jeg vil studere. Skal gå såpass mye ned i stilling at mannen min kan jobbe litt mer og ungene får mer og bedre oppfølging. Men det er jo bare de tre neste årene da. 

Anonymkode: 1d13d...442

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke basere hele befolkningens økonomiske situasjon kun basert på din egen omgangskrets. Spesielt ikke hvis disse har solide jobber og utdanning. Hva du legger i vanlige jobber kunne vært interessant å vite. Er det lagerarbeidere, håndverkere, sykepleiere..?

Det forbauser meg hvor sterkt tunnelsyn mange har, selv med høy utdanning og alt. Dessuten har folk flest en barriere mot å blottlegge økonomiske svakheter, og går rimelig langt inkludert å ta opp lån for  skjerme dette. Er nok mange som bestiller sydentur i år også som ikke burde gjort det. Det er også viktig å huske på at de som fortsatt har god økonomi og har den nyeste bilen viser godt igjen, men de som sliter ser man ikke like godt.

 

 

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå deler jo ikke folk kredittkortregninger og inkassovarsler med hverandre akkurat…..

Du vet ingenting om hvordan folk rundt deg egentlig har finansiert den ferien eller annet.

Mange har hatt sparepenger å tære på etter covid-nedstenging, men som nå begynner å ta slutt. Mange som før har kunnet spare har ikke lenger mulighet til det. Folk har måttet forlenge nedbetalingstid på boliglån, og kanskje tatt en periode med betalingsutsettelse.

Veldig mange sykdomstegn i økonomien som ikke er synlig for andre.

 

Anonymkode: c6aed...05f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 50 år, og de fleste i min krets er jevnaldrende. Det betyr at vi har vært på boligmarkedet lenge, og har nedbetalt mye av boliglån, samt har nedbetalt studielån. Store unger, kanskje flyttet ut for å studere. Her jeg bor, var det få som ble særlig lenge permittert under covid, så få måtte tømme reservene sine pga lavere inntekt. Dette varierte jo fra sted til sted og mellom bransjene. Det snakkes litt om høyere rente, men egentlig mest om økte matvarepriser i min krets. 

Også her er det vanskelig å få tak i håndverkere innen rimelig tid fordi flere renoverer. Ser husprisene er mer nøkterne enn ei tid før renteoppgangen. Så er det noen med fritidsbolig som har begynt å leie ut via Airbnb el. Ellers ser det UTAD ut som om folk i min krets lever som før. Mulig noen har roet ned på kjøpet av dyre merkeklær; jeg bryr meg nada om slikt så legger ikke merke til om kjolen til en kollega er siste skrik fra Bytimo eller kjøpt på H&M. 

Folk kan jo også ha fått avdragsfrihet/evt forlenget avdragstid på lånet uten at vi vet det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ufør og kjenner en del folk med lav inntekt. Jeg skal love deg at vi sliter og snur på krona. Nå begynner jeg å bli lei av fiskepinner og jeg håper ikke kjøleskapet mitt ryker for har ikke råd til å kjøpe nytt. Folk har ikke stått i matkø uten grunn. Det er svært mange i lavlønte jobber også som har forsørgeransvar og det var ikke en overraskelse at halve befolkningen nå er utrygge økonomisk. 
 

 

Anonymkode: 4d857...4c2

  • Liker 6
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som skjer bak lukkede dører som du ikke kjenner til, TS. Kan nesten garantere at noen i din omgangskrets har avdragsfrihet for å kunne opprettholde forbruk.

Jeg har en inntekt godt over snittet, men merker jo dyrtiden jeg også. Har høyt boliglån (bor alene, i Oslo…), så rentene avdrag og renter merkes godt på lommeboken. Jeg personlig har valgt å kutte ferier, slik at jeg kan opprettholde sparing. Sparing er det siste jeg kutter ut. Men mange velger annerledes, og kutter sparing før forbruk. 

Anonymkode: f22f6...6d7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du vil se det om du tar av skylappene dine.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er  aleineforsørger i full jobb og være sparsom og forsiktig.

 

Anonymkode: ff3bd...a38

Hva mener du at du ikke ser det når du sier at du selv sliter økonomisk?

De som sliter økonomisk, er jo ikke de som står og roper det ut. Det er fortsatt ganske tabu å snakke om økonomiske problemer/utfordringer.

Anonymkode: d7f26...c5e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

Vi er ikke akkurat de med høy lønn(kanskje 1,1 mill til sammen), men opplever god råd og det samme med de rundt oss..

 

Anonymkode: 1c2d0...692

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som andre her sier avhengig av når du kom inn på boligmarkedet. For oss som har vært der i 15-20 år og har små lån spiller jo renta ingen rolle. Men vi får de store lønnsøkningene så vi har bedre råd enn på lenge. 

Anonymkode: f70fb...278

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...