Gå til innhold

Hvordan sparer dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er heldig og har et billig nedbetalt hus, grei inntekt og litt studielån. Av natur er jeg ganske lite risikovillig. Av den grunn har jeg delt sparepengene mine på tre ulike kontoer. Det ene er i fastrentekonto med halvt års binding, en del i sparekonto med flytende litt lavere rente og den siste delen i globalt aksjefond. 

1. Hvilken rente har dere på fastrente eller flytende rente på sparekontoene deres? 

2. Hvor stor del er fornuftig å ha i aksjefond? Så langt har avkastningen på fondet mitt vært skyhøyt over renten over de 7 årene jeg har hatt det. Likevel gnager tanken på at pengene kan mistes. 

3. Bør jeg bare betale ned studielånet direkte? 

Fortell om sparingen og prioriteringene dere gjør

Anonymkode: 32dba...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sparer i hovedsak i globale indeksfond, men har fordelt risikoen ved å spare i forskjellige indeksfond. På sparekontoen tror jeg at jeg har 3,7 % rente om jeg ikke husker helt feil. Studielån er et veldig billig lån å ha, og er det siste lånet man bør betale ut. Også med tanke på at hvis man skulle ende opp som uføretrygdet, da kan man få slettet deler av eller hele studielånet, alt etter hvilken inntekt man har det året man sender søknaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (14 minutter siden):

Jeg sparer i hovedsak i globale indeksfond, men har fordelt risikoen ved å spare i forskjellige indeksfond. På sparekontoen tror jeg at jeg har 3,7 % rente om jeg ikke husker helt feil. Studielån er et veldig billig lån å ha, og er det siste lånet man bør betale ut. Også med tanke på at hvis man skulle ende opp som uføretrygdet, da kan man få slettet deler av eller hele studielånet, alt etter hvilken inntekt man har det året man sender søknaden.

Har de ulike fondene dine ulike referanseindekser de skal replikere eller er det ulike varianter av samme indeks? Hvordan er fordelingen mellom sparekonto og indeksfond hos deg? Jeg syns forøvrig renten din var lav. Jeg har 4,5% flytende og 5,2% på bundet innskudd. 

Ts

Anonymkode: 32dba...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du er redd for å miste pengene… er du ikke like redd for å gå glipp av avkastning? Så lenge du har nok sparepenger og buffer er du ikke nødt til å selge fond i nedgangstider, så risiko for tap er ikke spesielt stor. 
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (3 minutter siden):

Du sier du er redd for å miste pengene… er du ikke like redd for å gå glipp av avkastning? Så lenge du har nok sparepenger og buffer er du ikke nødt til å selge fond i nedgangstider, så risiko for tap er ikke spesielt stor. 
 

Nei, jeg er fullt klar over det. Fondet gikk i null eller minus hele fjoråret men jeg fortsatte å sette av det faste månedsbeløpet, og nå har fondet begynt å stige igjen. Det jeg tenker mest på er en kollaps i finansmarkedet, som jeg tror presser seg frem før eller siden. Ellers så er renten jeg har såpass høy at den nå er over prisveksten, det gjør jo banksparing litt mer attraktivt. Men jeg er fullt klar over at jeg er defensiv. 

Ts

Anonymkode: 32dba...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har de ulike fondene dine ulike referanseindekser de skal replikere eller er det ulike varianter av samme indeks? Hvordan er fordelingen mellom sparekonto og indeksfond hos deg? Jeg syns forøvrig renten din var lav. Jeg har 4,5% flytende og 5,2% på bundet innskudd. 

Ts

Anonymkode: 32dba...31e

Det er forskjellige referanseindekser på fondene. Per nå så er fordelingen cirka 90 % på fond og 10 % på annen sparing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sparer j høyrentekonto mest, fordi vi skal kjøpe større bolig snart.

Men sparer en liten sum i globalt indeksfond også, 3000 i mnd, for å ha sparing for fremtiden.

Betaler ikke ned studielån, da jeg får den nedskrevet hvert år. Så betaler bare renter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei. Jeg er heldig og har et billig nedbetalt hus, grei inntekt og litt studielån. Av natur er jeg ganske lite risikovillig. Av den grunn har jeg delt sparepengene mine på tre ulike kontoer. Det ene er i fastrentekonto med halvt års binding, en del i sparekonto med flytende litt lavere rente og den siste delen i globalt aksjefond. 

1. Hvilken rente har dere på fastrente eller flytende rente på sparekontoene deres? 

2. Hvor stor del er fornuftig å ha i aksjefond? Så langt har avkastningen på fondet mitt vært skyhøyt over renten over de 7 årene jeg har hatt det. Likevel gnager tanken på at pengene kan mistes. 

3. Bør jeg bare betale ned studielånet direkte? 

Fortell om sparingen og prioriteringene dere gjør

Anonymkode: 32dba...31e

1) 4,85% (Handelsbanken) 

2) Vi har all langsiktig sparing i fond. Sparing på konto (for kortsiktig mål) utgjør for vår del kun ca 5% av sparepengene. Hvis tanken om at pengene kan mistes virkelig gnager deg, tenker jeg at du enten bør lese deg opp, eller ta ned risikonivået ditt. Man akseptere at verdien av investeringen vil gå nedover også i perioder når man investerer i fond. Mulighet for høyere avkastning innebærer høyere risiko, det må man akseptere. Man må tenke langsiktig. 
3) Nei. 
 

 

Anonymkode: f51cc...bf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øyeblikket 8 forskjellige enkeltaksjer, 4 forskjellige fond, én høyrentekonto i banken, samt bufferkontoer for bil, hytte og ferie.

Edit: Jeg valgte å betale ned hele studielånet med fond, selv om det ikke er anbefalt. Føles mye bedre å være gjeldfri😊

Endret av Knirke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 5,05 % flytende på sparekonto. Finansportalen har fin oversikt over renter på ulike innskuddskonti.

Jeg sparer mest i fond (fast månedlig sparing) og litt på sparekonto. Sitter på noen enkeltaksjer også, men kjøper ikke flere.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var du jo mange spørsmål. Tar de stegvis!

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

1. Hvilken rente har dere på fastrente eller flytende rente på sparekontoene deres? 

Jeg bryr meg lite hva andre får i rente. Det er mer viktig å følge litt med hva markedet tilbyr. Finansportalen.no kan være en start. 

Målet med kortsiktig sparing handler tross alt ikke om maksimal avkastning. Det handler mer om å ha midlene tilgjengelig og at de ikke utsettes for stygge sving. 

Renten på sparekontoer spiller dermed en underordnet rolle for meg. Plasseringen må være sikker og kjapp tilgjengelig.

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

2. Hvor stor del er fornuftig å ha i aksjefond? Så langt har avkastningen på fondet mitt vært skyhøyt over renten over de 7 årene jeg har hatt det. Likevel gnager tanken på at pengene kan mistes. 

Dette var jo et mer spennende spørsmål. Det finnes mange som enten undervurderer eller overvurderer risikoen sin. Mange skjønner fint lite hva risiko en egentlig utsetter seg for.

Når trenger du pengene? 

For de fleste private aktører er likviditet det avgjørende for å kunne si noe om risiko. Når et papir svinger i verdi, så er det mer vanskelig å si noe om likviditet i morgen. Enda mer vanskelig blir det å forutsi flere tiår. Det kalles likviditetsrisiko.

Min inndeling følger MSCI World, som ikke har fort negativ avkastning for 15år eller mer. 

Penger < 15år plasseres på sparekonto.
Penger > 15år plasseres langsiktig

Det finnes selvsagt mange flere risikofaktorer slik som politisk risiko, valutarisiko, kontrahentrisiko og mye mer.

Det er vanskelig å ta stilling til som privatperson. Din beste mulighet å takle dette er å være så divers og langsiktig som du bare kan.

Jeg anbefaler en fin blanding i månedsbudsjettet. Sett av et beløp til kortsiktig og et beløp til langsiktig sparing. 

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

3. Bør jeg bare betale ned studielånet direkte? 

Nei. 

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men jeg er fullt klar over at jeg er defensiv. 

Er du det?

Ser vi på formuen din, dvs. sparekontoer, boligen, fonds, aksjer, kunst og så videre, hvor mye av dette ligger på sparekontoen din?

Er tallet større enn 80% så vil jeg kalle deg defensiv. 

De fleste boligeiere har mesteparten av formuen sin i boligen. Om det ikke er tilfelle, så kjøper de seg opp ganske snart. Mye risiko det. Og i hvert fall langt fra defensiv.

Lykke til med sparing!

Schmuhu

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (6 timer siden):

 

Ser vi på formuen din, dvs. sparekontoer, boligen, fonds, aksjer, kunst og så videre, hvor mye av dette ligger på sparekontoen din?

Er tallet større enn 80% så vil jeg kalle deg defensiv. 

De fleste boligeiere har mesteparten av formuen sin i boligen. Om det ikke er tilfelle, så kjøper de seg opp ganske snart. Mye risiko det. Og i hvert fall langt fra defensiv.

Lykke til med sparing!

Schmuhu

Boligen står for kanskje 50% av formuen, men verdien er vanskelig å vite da den ligger i et område med lite salg. Ellers så står fondssparingen for ca 12% og banksparing de resterende 38%. 

 

Anonymkode: 32dba...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har variert mye over tid og behov. Sparte alt i bolig en del år først, til vi var ferdig med å kjøpe oss opp.

Nå sparer jeg fast i en miks av globale indeksfond, dette er penger tenkt til pensjon + fritidsbolig i utland senere i livet, altså langsiktig sparing. Her har jeg ca kontroll på hva vi ønsker å ha på et gitt tidspunkt i livet. 

Resten er i høyrente da det er penger jeg ønsker å bruke på kortere sikt + en god buffer slik at vi skal slippe å ta ut av fond i nedgangstider. Per nå har jeg noe bundet på 6 måneder i Nordea til 5,1% rente - det er penger til ny bil neste år. Jeg har noe til 3mnd binding i DnB som er til oppussing av et lite bad. Og så har jeg en grei sum i Sparesmart til 4,5% som er buffer, og frie midler, for eksempel om vi drar på en helgetur, eller handle noe dyrt. Sparingen her justerer jeg ned i det vi for eksempel begynner å spare opp til bil igjen. 

Tanken totalt er å ha det godt både nå og som pensjonist, men å ikke gå i graven med likskjorta stinn med penger. 

 

Anonymkode: 65469...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sparer hovedsakelig ved å nedbetale gjelda så fort som mulig.. 2 år igjen nå 👍

Anonymkode: 96040...b3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prioritert ekstra nedbetaling på huslån, og også sparing i fond. Føler ikke noe hjelper da, føler rett og slett at sparingen ikke gjør eller vil gjøre noen forskjell. 

Anonymkode: f7194...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har alltid sparar i olika ”högar” för att kunna ha buffert, marginaler och samtidigt se pengarna växa långsiktigt  

Varje månad sparar jag på konto med namnen ”spargrisen”, ”bil hus buffert”, ”huslån”.  

Spargrisen är för sommarläger till barnen, en weekend för oss, ny cykel etc. 

bil hus buffert - ny diskmaskin/oppvasmaskin,  vinterdäck till bilen, dyr service, och små renoveringar på huset 

huslån - vi har alltid fört över en fast extra summa hit och sedan haft rörlig/flytande ränta. När vi köpte huset satte vi av mer än en procent än vad räntan låg på. Har gått mycket i plus under år med låg ränta. 
 

sen jag var student har jag sparat i fonder. Där ligger långsiktigt sparande. Har sålt av delar några gånger till stor dyr ferie. 
 

Har också aktier i två företag som jag har relation till. De har gått mycket bra över åren och jag låter pengarna växa där. Har tredubblats sedan jag köpte för 10-15 år sedan. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 18.5.2024 den 6.31):

Hei. Jeg er heldig og har et billig nedbetalt hus, grei inntekt og litt studielån. Av natur er jeg ganske lite risikovillig. Av den grunn har jeg delt sparepengene mine på tre ulike kontoer. Det ene er i fastrentekonto med halvt års binding, en del i sparekonto med flytende litt lavere rente og den siste delen i globalt aksjefond. 

1. Hvilken rente har dere på fastrente eller flytende rente på sparekontoene deres? 

2. Hvor stor del er fornuftig å ha i aksjefond? Så langt har avkastningen på fondet mitt vært skyhøyt over renten over de 7 årene jeg har hatt det. Likevel gnager tanken på at pengene kan mistes. 

3. Bør jeg bare betale ned studielånet direkte? 

Fortell om sparingen og prioriteringene dere gjør

Anonymkode: 32dba...31e

Finnes ingen mer sikker måte å miste verdien av pengene dine på enn å ha de inne på sparekonto.

Anonymkode: 5f7e0...2c6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (På 18.5.2024 den 7.35):

Du sier du er redd for å miste pengene… er du ikke like redd for å gå glipp av avkastning? Så lenge du har nok sparepenger og buffer er du ikke nødt til å selge fond i nedgangstider, så risiko for tap er ikke spesielt stor. 
 

Men skatt på aksjedel i fond er blitt ganske høy, så ren avkastning blir det ikke.

Anonymkode: 702cc...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/18/2024 at 6:31 AM, AnonymBruker said:

Hei. Jeg er heldig og har et billig nedbetalt hus, grei inntekt og litt studielån. Av natur er jeg ganske lite risikovillig. Av den grunn har jeg delt sparepengene mine på tre ulike kontoer. Det ene er i fastrentekonto med halvt års binding, en del i sparekonto med flytende litt lavere rente og den siste delen i globalt aksjefond. 

1. Hvilken rente har dere på fastrente eller flytende rente på sparekontoene deres? 

2. Hvor stor del er fornuftig å ha i aksjefond? Så langt har avkastningen på fondet mitt vært skyhøyt over renten over de 7 årene jeg har hatt det. Likevel gnager tanken på at pengene kan mistes. 

3. Bør jeg bare betale ned studielånet direkte? 

Fortell om sparingen og prioriteringene dere gjør

Anonymkode: 32dba...31e

Jeg er som deg, veldig risikoavers.

Jeg prøver å jobbe med det, og planlegger å flytte en større del av sparepengene over til fond.

Per dags dato har jeg

101 000 i ulike utbytteaksjer

210 000 i ulike globale og nordiske indeksfond

150 000 på en konto med 4,55 % rente, med frie uttak

900 000 på en kono med 5 % rente, her er det 31 dagers bindinstid, det vil si at jeg må si fra om uttak 31 dager i forveien

 

Dere andre: Hvor mye av de 1 050 000 jeg har på sparekonto ville dere plassert i aksjefond?

Plan for sparepenger er generell sikkerhet, for pensjonstilværelse. Liker også å bruke litt av avkastning på ting jeg ellers ikke hadde unnet meg eller vedlikehold av leilighet.

 

Anonymkode: 611f7...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Per dags dato har jeg

101 000 i ulike utbytteaksjer

210 000 i ulike globale og nordiske indeksfond

150 000 på en konto med 4,55 % rente, med frie uttak

900 000 på en kono med 5 % rente, her er det 31 dagers bindinstid, det vil si at jeg må si fra om uttak 31 dager i forveien

Selv om du gjerne kunne åpnet en egen tråd, så kan vi da gjøre et unntak.

Det første jeg hadde gjort er å redusere risiko ved å selge både utbytteaksjer og nordiske indeksfond. 

Du kan da plassere disse pengene i en bra global indeksfond og eventuell ta stilling om en ønsker utviklende markeder eller ikke. Fordelingen 90/10 og 70/30 er klassiske porteføljer.

Nå kan vi puste litt.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere andre: Hvor mye av de 1 050 000 jeg har på sparekonto ville dere plassert i aksjefond?

Plan for sparepenger er generell sikkerhet, for pensjonstilværelse. Liker også å bruke litt av avkastning på ting jeg ellers ikke hadde unnet meg eller vedlikehold av leilighet.

Det kommer an på flere faktorer.

Hvor lenge er det til pengene skal brukes?

Det er tiden i markedet som avgjør en god avkastning. Har du 20år å gå på? Eller er du i pensjon om 5år?

Hva slags oppussing planlegger du og hvor mye koster det igjen? Alt dette må planlegges. Har du det på plass så skyver du resten over til langsiktig sparing.

Schnuhu

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...