Gå til innhold

Trøstetråd for oss som er ensomme på dager som 17. mai…


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

… og råd til hva man kan gjøre for å endre på det til neste år.

Jeg har barn, men føler meg allikevel ensom. Er alene med barna. Savner andre voksne å feire med. Det blir alltid til at jeg «må» være sammen med egne foreldre (som jeg ikke har et så godt forhold til) fordi det vil jo barna mine. Andre i familien gidder ikke feire noe på 17. mai.

Jeg savner andre voksenpersoner! Og klarer tydeligvis ikke bli med i et fellesskap eller en gjeng av andre voksne på egen alder… Har aldri blitt bedt til noen på frokost eller på grilling.

Føler så på at «alle andre» har noen og et fellesskap/nettverk de er en del av, eller de er to voksne og barn, mens jeg ikke har noen…

Råd til hva jeg kan gjøre til neste år? Andre som føler det likt?

Jeg er en av de som egentlig liker nasjonaldagen, men skulle så gjerne hatt flere å feire med…

Vet jeg er heldig som har barn… men akkurat i år har de bare vært sure, og jeg er sliten av p være den som stiller opp og som ikke får noe igjen for det… kun være ensom…

Anonymkode: 3ad5a...5c4

  • Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du noen hobbyer eller interesser hvor du kan bli medlem i en organisasjon og delta på felles treff/treninger/møter/lag? Flere som har fått nytt nettverk og venner i voksen alder gjennom å bli aktiv i organisasjoner.

Anonymkode: 2d8b8...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du noen hobbyer eller interesser hvor du kan bli medlem i en organisasjon og delta på felles treff/treninger/møter/lag? Flere som har fått nytt nettverk og venner i voksen alder gjennom å bli aktiv i organisasjoner.

Anonymkode: 2d8b8...d20

Ja, det har jeg, men det faller seg ikke helt naturlig å feire med dem. Dessuten er de et stykke unna fra der jeg bor.

Ellers takk for tips!

Anonymkode: 3ad5a...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hvordan du har det, er der selv. Er det andre foreldre til noen barn fra barnehagen eller skolen du kan spørre om de vil grille eller lignende neste år?  

Anonymkode: 52115...718

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke barn, har samboer som ikke trives med feiringer.

Så jeg kjenner veldig på det, har vært alene 17mai hele mitt «voksne» liv med mindre jeg har jobbet ( nei, det er ikke hyggelig og sosialt når du jobbet i service yrket) 

Det ser så hyggelig ut med frokoster, bransjer, grillinger osv, og jeg er så misunnelig. I år har jeg hell i uhell eksamen til tirsdag så kunne nok ikke ha feiret uansett, men det er jo ikke direkte kos å lese til eksamen mens du ser alle du kjenner koser seg, men opptatt er jeg i det minste😅

Anonymkode: f5f25...dde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det har jeg, men det faller seg ikke helt naturlig å feire med dem. Dessuten er de et stykke unna fra der jeg bor.

Ellers takk for tips!

Anonymkode: 3ad5a...5c4

Men hvis du både familie og venner/nettverk som du kan finne på ting med andre dager - hvorfor bryr det deg at du er alene akkurat denne dagen?

Anonymkode: 2d8b8...d20

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvis du både familie og venner/nettverk som du kan finne på ting med andre dager - hvorfor bryr det deg at du er alene akkurat denne dagen?

Anonymkode: 2d8b8...d20

Jeg er heldig som har det!

Men er allikevel ensom.

Det er nok ikke bare denne dagen jeg føler det sånn, men på alle høytidsdager når det tilsynelatende ser ut som alle andre har det jeg savner, så blir ensomhetsfølelsen forsterket.

Jeg kan føle det sånn en vanlig hverdag eller helg også, men de dagene er det lettere å holde seg opptatt med hverdagen og ja… Jeg kjente på samme følelsen som et eksempel da det var Eurovision-lørdag - flere bekjente/foreldre til andre barn (par) skulle ha Eurovision-fest - ingen har noengang invitert meg på Eurovision-fest…

Føler meg ekskludert som alenemor.

Jeg er heldig som har familie absolutt - men baksiden av medaljen er at den er ganske dysfunksjonell. Så det er vel derfor jeg skulle ønske at jeg klarte å skaffe meg et større nettverk av andre voksne, sånn at jeg kunne ha andre å være med på ihvertfall noen spesielle anledninger som 17. mai, og at jeg kunne ha med mine barn på det. Jeg trenger også å sette grenser for mine egne foreldre, så det har nok mye med saken å gjøre - hvorfor dette føles så kjipt.

Jaja. Lang historie…

Takk til deg som skrev at til neste år så kan jeg høre med andre foreldre til barn om de vil grille eller noe. Til neste år har jeg lyst til å endre dette her, så må lage en plan. 

Anonymkode: 3ad5a...5c4

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du har en fin vinkling på at du kan prøve å få dette endret neste år. 

Det er lov å kjenne seg ensom, og uttrykke det, uavhengig om du har noen rundt deg. Ser du har dysfunksjonell familie, og på en dag som 17.mai så merker en nok det ekstra godt. Det er mye fokus på familien den dagen, og gjerne spesielt med barn i barneskolen. 

Jeg er også ensom. Både generelt og på 17.mai. Jeg er både singel og barnløs, og bor langt unna min dysfunksjonelle familie. Jeg velger å gå med en god tur hvert år på 17.mai. Pakker sekken med masse god mat, 17.mai servietter, og flagg i ryggsekken. Det har jeg gjort en del år nå, og er veldig fint. Jeg har ingen å være med hverken på 17.mai eller ellers. Jeg har C-PTSD og diverse annet og sliter med selvbilde, og nettverket har forsvunnet. Jeg trives for så vidt i eget selskap, så jeg er heldig sånn, men skulle gjerne hatt en venninne å gått og badet med f.eks på sommeren, men det er ikke så lett. 

Husker som student i ny by så var 17.mai første året litt rart, men så gikk det seg til. Jeg jobbet innen helse og jobbet det jeg kunne av 17.mai-kvelder og trivdes veldig godt med det. Jeg hadde etterhvert nettverk, men trivdes på jobb den dagen, samt det var gode penger i det som student. 

Hos meg har virkelig 17.mai vært i mange faser, og det tror jeg gjelder for mange. Å ta litt initiativ neste år til å grille med noen tror jeg kan bli bra. Det er ganske enkelt og lavterskel også. Piknik funker også, eller kurvfest, sånn for alternativer.  Garantert andre som heller ikke har så mange, så da gir du et tilbud til andre som også kanskje savner noe ❤️
 

 

Anonymkode: 75ad4...4dd

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta initiativ og invitere noen selv neste år da? Hva med barnas venner og deres foreldre? 

Anonymkode: 0bc3a...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...