Gå til innhold

Hvordan klare å lettere ri med helene nedover? Er nybegynner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan kan man klare å lettere ri med helene nedover? Jeg er nybegynner.

Jeg er nybegynner og går på ridekurs for voksne en gang i uka. Jeg synes det er veldig vanskelig å få til dette med å ha helene nedover når man rir. Jeg gjør feil sier ridelæreren siden jeg ikke har foten rett ned men på en måte skyver den litt frem eller glemmer det helt også så foten bare er vanlig i stigbøylen.

Noen som har noen gode tips til hvordan lettere kan klare dette med å ri på rett måte ift dette med å ha foten på rett måte i stigbøylen med helene pekende nedover?

Anonymkode: 70ada...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må sitte ned med rompa og skrevet midt  over salen og IKKE klemme med lårene. 
Da vil helene automatisk slippe ned når du  er avslappet i salen. Ryggen rak og tenk oppover mens rompa tenker nedover. 
litt vanskelig å forklare billedlig

Anonymkode: 3992d...46f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du må sitte ned med rompa og skrevet midt  over salen og IKKE klemme med lårene. 
Da vil helene automatisk slippe ned når du  er avslappet i salen. Ryggen rak og tenk oppover mens rompa tenker nedover. 
litt vanskelig å forklare billedlig

Anonymkode: 3992d...46f

Takk for forklaring. Er sikkert ikke så lett å forklare med bare tekst. Jeg kan jo sikkert forsøke å søke på youtube videoer og se om jeg finner noen nyttige tips der? 

Anonymkode: 70ada...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette fokuset på hæl ned er fryktelig rart. Hælen kommer ned når du klarer å komme ned i salen og følge hestens bevegelser. Jeg føler veldig mange ridelærere har altfor mye fokus på hælen og altfor lite fokus på selve sitsen til rytterne.