Gå til innhold

Hvordan klare å lettere ri med helene nedover? Er nybegynner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan kan man klare å lettere ri med helene nedover? Jeg er nybegynner.

Jeg er nybegynner og går på ridekurs for voksne en gang i uka. Jeg synes det er veldig vanskelig å få til dette med å ha helene nedover når man rir. Jeg gjør feil sier ridelæreren siden jeg ikke har foten rett ned men på en måte skyver den litt frem eller glemmer det helt også så foten bare er vanlig i stigbøylen.

Noen som har noen gode tips til hvordan lettere kan klare dette med å ri på rett måte ift dette med å ha foten på rett måte i stigbøylen med helene pekende nedover?

Anonymkode: 70ada...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må sitte ned med rompa og skrevet midt  over salen og IKKE klemme med lårene. 
Da vil helene automatisk slippe ned når du  er avslappet i salen. Ryggen rak og tenk oppover mens rompa tenker nedover. 
litt vanskelig å forklare billedlig

Anonymkode: 3992d...46f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du må sitte ned med rompa og skrevet midt  over salen og IKKE klemme med lårene. 
Da vil helene automatisk slippe ned når du  er avslappet i salen. Ryggen rak og tenk oppover mens rompa tenker nedover. 
litt vanskelig å forklare billedlig

Anonymkode: 3992d...46f

Takk for forklaring. Er sikkert ikke så lett å forklare med bare tekst. Jeg kan jo sikkert forsøke å søke på youtube videoer og se om jeg finner noen nyttige tips der? 

Anonymkode: 70ada...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette fokuset på hæl ned er fryktelig rart. Hælen kommer ned når du klarer å komme ned i salen og følge hestens bevegelser. Jeg føler veldig mange ridelærere har altfor mye fokus på hælen og altfor lite fokus på selve sitsen til rytterne. 

Jeg har sett folk som rir godt og er i perfekt balanse med hesten sin, som knapt har hæl nedenfor tær. Jeg mener alt fokuset på hælen ned er noe fordømt tull, men andre må gjerne fortelle meg at jeg tar feil, altså. 

For meg løsnet det da jeg fikk en instruktør som var opptatt av sitsen som helhet. Og så har jeg også stive ankler og leggmuskler til å begynne med, så bevegelsesrommet mitt i ankelen er ikke så stort at det hælen blir veldig langt nedenfor tærne uansett hva jeg gjør. Det skyldes en gammel skade i ankel. 

Anonymkode: f208e...b25

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg syns dette fokuset på hæl ned er fryktelig rart. Hælen kommer ned når du klarer å komme ned i salen og følge hestens bevegelser. Jeg føler veldig mange ridelærere har altfor mye fokus på hælen og altfor lite fokus på selve sitsen til rytterne. 

Jeg har sett folk som rir godt og er i perfekt balanse med hesten sin, som knapt har hæl nedenfor tær. Jeg mener alt fokuset på hælen ned er noe fordømt tull, men andre må gjerne fortelle meg at jeg tar feil, altså. 

For meg løsnet det da jeg fikk en instruktør som var opptatt av sitsen som helhet. Og så har jeg også stive ankler og leggmuskler til å begynne med, så bevegelsesrommet mitt i ankelen er ikke så stort at det hælen blir veldig langt nedenfor tærne uansett hva jeg gjør. Det skyldes en gammel skade i ankel. 

Anonymkode: f208e...b25

Lenge siden jeg har ridd aktivt nå, men jeg slet med stive ankler selv, og syns det var vanskelig å skulle ha hælene ned hele tiden. Det var en instruktør på en fjelltur som sa at dette de sier med hælene ned er for at nybegynnere (og kanskje spesielt barn) skal bli vant med å sitte i en sal og ha «lange bein» eller noe sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hælen skal presses nedover er litt gammeldags lære. Foten kan godt være rett, men det du ikke skal gjøre er å dra hælen oppover så tærne går nedover. Da går leggene og bakover og du tipper forover. Enig i en over som forklarer at du må sitte balansert og løsne litt opp i lår og knær, så havner foten riktig av seg selv.

Anbefaler denne youtubekanalen https://www.youtube.com/@AmeliaNewcombDressage

Anonymkode: c9393...bf8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meepmeep skrev (10 minutter siden):

Lenge siden jeg har ridd aktivt nå, men jeg slet med stive ankler selv, og syns det var vanskelig å skulle ha hælene ned hele tiden. Det var en instruktør på en fjelltur som sa at dette de sier med hælene ned er for at nybegynnere (og kanskje spesielt barn) skal bli vant med å sitte i en sal og ha «lange bein» eller noe sånt. 

Jo da, jeg forstår hvorfor man begynte å si det, jeg tror bare at alt fokuset på hælen virker mot sin hensikt. Alt fokus blir der, og så stivner folk, muligens mest voksne folk, til i hoftene mens de febrilsk prøver å presse hælen ned. 

Da jeg var liten tenkte jeg ikke noe særlig over det, da var jeg myk og bevegelig i hofter og ankler, så da var det ikke spesielt vanskelig. 

 

Og på noen ting funker det. En instruktør sa en gang til meg "hjelmen i taket" da jeg hadde en hest som tullet litt. Det funka fjell, for da sluttet jeg å krype sammen og rettet meg opp, og fikk mye bedre balanse og kontroll på hesten. Så å fokusere på én ting kan jo være gull, men om det ikke funker, tenker jeg at instruktøren bør ha litt flere verktøy i kassa. 

Anonymkode: f208e...b25

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ridd aktivt i 30 år, rir dressur, tenker ikke på hælene mine i det hele tatt😅 Når salen passer rytteren og ekvipasjen er i balanse så synes jeg egentlig alt sånt kommer av seg selv. Altfor mye fokus på at nybegynnere skal skvise hælene ned…

Anonymkode: fa7b0...c45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hælene trenger ikke peke nedover heller, bare ikke tærne peker nedover. Da bruker du beina feil og strekker ikke riktig på de og selv med hæl på skoene KAN man sette seg fast dersom man er veldig uheldig. 

Det viktigste er at du fokuserer på å strekke på beina dine, men bakfra og fremover, ikke forfra og bakover hvis det gir mening. 

Anonymkode: bfc8f...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring (både som rytter og som ridelærer) er at hælene gjerne kommer litt av seg selv når man klarer å sitte i balanse med resten av kroppen. Det kan ta lang tid å komme dit, særlig hvis man starter som voksen. Første bud er å ikke holde seg fast med knærne, for da fyker helene opp med én gang.

Å sitte på en papirlapp og prøve å ikke miste den kan hjelpe for å klare å holde rumpa godt i salen. Å faktisk sitte på rumpa hjelper mye. Kan prøve med en pengeseddel om papir ikke er motivasjon nok. Har hatt flere trenere som har latt oss beholde pengene om vi ikke mister den. Vi klarte å sitte ordentlig ned ganske raskt da. 😂

Anonymkode: db53d...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med det samme, ikke bare som nybegynner men i mange år.

Det løsnet i en periode hvor jeg ikke kunne bruke stigbøyler, og måtte lære meg faktisk balansere uten stigbøylen. Etter det så var stigbøylen mest bare til pynt.

Anonymkode: 48f8b...637

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du justert stigbøylen riktig? Veldig mange bruker litt for lange stigbøyler også, noe som gjør det vanskelig. Prøv å ta de opp ett hull og se om det hjelper. Bare pass på at det ikke blir for kort, da sliter du med balanse og å sitte ordentlig ned. 

Anonymkode: 74107...cb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.5.2024 den 14.03):

Hvordan kan man klare å lettere ri med helene nedover? Jeg er nybegynner.

Jeg er nybegynner og går på ridekurs for voksne en gang i uka. Jeg synes det er veldig vanskelig å få til dette med å ha helene nedover når man rir. Jeg gjør feil sier ridelæreren siden jeg ikke har foten rett ned men på en måte skyver den litt frem eller glemmer det helt også så foten bare er vanlig i stigbøylen.

Noen som har noen gode tips til hvordan lettere kan klare dette med å ri på rett måte ift dette med å ha foten på rett måte i stigbøylen med helene pekende nedover?

Anonymkode: 70ada...1c9

Kommer når du klarer å slappe av og sitsen er rett. Altså blir sterk nok  i kjernemuskulaturen, bevegelsene i hofta og balansen blir bra nok. 

Anonymkode: 50846...d97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...