Gå til innhold

Får man slik permuniform når man er i førstegangstjenesten? Prinsessen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Prinsessen er på slottet i denne uniformen:

be14483b-104e-4299-9707-9f5c0af04c9d?fit

Er det en uniform alle  som har førstegangstjeneste i hæren får eller er det kun prinsessen? Da jeg var i førstegangstjenesten for 20 år siden så fikk man ikke noe fin uniform å kunne gå med når man dro hjem eller var på spesielle anledninger. Man hadde kun uniformen som kunne brukes i felt og ikke en egen pynte-uniform.  Ved hjemreise måtte man bruke feltuniform, men en ren  og uslitt utgave. 

Anonymkode: 8907e...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok ikke noe forskjell på Norges tronarving på slottsbalkongen 17. mai og alle andre i førstegangstjenesten. 
 

Du bør klage på den kjipe feltuniformen din! 
 

:ironi: 

Anonymkode: 08e03...e98

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Prinsessen er på slottet i denne uniformen:

be14483b-104e-4299-9707-9f5c0af04c9d?fit

Er det en uniform alle  som har førstegangstjeneste i hæren får eller er det kun prinsessen? Da jeg var i førstegangstjenesten for 20 år siden så fikk man ikke noe fin uniform å kunne gå med når man dro hjem eller var på spesielle anledninger. Man hadde kun uniformen som kunne brukes i felt og ikke en egen pynte-uniform.  Ved hjemreise måtte man bruke feltuniform, men en ren  og uslitt utgave. 

Anonymkode: 8907e...ca0

Var du også den fremtidige overhode for militæret? Var du også på jobb 17 mai i den utslitte uniforme din og fikk terningkast av motepolitiet? 
 

Anonymkode: 6b826...0f9

  • Liker 17
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er nok ikke noe forskjell på Norges tronarving på slottsbalkongen 17. mai og alle andre i førstegangstjenesten. 
 

Du bør klage på den kjipe feltuniformen din! 
 

:ironi: 

Anonymkode: 08e03...e98

 

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Var du også den fremtidige overhode for militæret? Var du også på jobb 17 mai i den utslitte uniforme din og fikk terningkast av motepolitiet? 
 

Anonymkode: 6b826...0f9

Jeg skjønner ikke hvorfor dere svarer i tråden når dere ikke kan svare på det jeg spør om. 

TS

Anonymkode: 8907e...ca0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg va sjøforsvaret, og vi måtte reise heim i parade uniformen. Felt va strengt forbudt m.

Anonymkode: 75aed...4d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei man får ikke det. 

Anonymkode: 48fc0...957

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er gallauniform. Det må kjøpes og man trenger tillatelse for å kjøpe. Er som regel forbeholdt vervede og befal, men de kongelige har spesiell verdi i Forsvaret.

Med kongelige mener jeg naturligvis tronearvinger eller regjerende.

Endret av Macro
  • Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. 

TS

Anonymkode: 8907e...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Macro skrev (4 timer siden):

Dette er gallauniform. Det må kjøpes og man trenger tillatelse for å kjøpe. Er som regel forbeholdt vervede og befal, men de kongelige har spesiell verdi i Forsvaret.

Med kongelige mener jeg naturligvis tronearvinger eller regjerende.

Nei, dette er ikke en gallauniform.

Anonymkode: 43c5a...b21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke gallauniform, men tjenesteuniform (ofte kalt serviceuniform). Den blir ikke utlevert til vernepliktige inne til førstegangstjeneste, men de har lov til å bære den om de skaffer den selv.

Det gjelder forsåvidt alle vernepliktige og ansatte uavhengig av stilling og grad, -du får ikke utlevert tjenesteuniform eller gallauniform, denne kjøper du selv.

Så er du fryktelig gira, eller evt et kommende statsoverhode og tronarving, så er det helt innafor å bære denne uniformen på 17. mai om du er inne til førstegangstjeneste.

 

Dette er tjenesteuniformen i hæren:

https://www.forsvaretsforum.no/haeren-pbu-personell/haeren-endrer-de-morke-uniformene--henter-fram-historisk-plagg/165809
 

(bilde av Rune Wenneberg i tjenesteuniform i artikkelen)

Dette er gallauniform (messeuniform er korrekt benevnelse). Hatten på bildet her er de siste årene byttet til kepi (høy lue med brem): 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=348036560

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sjøforsvaret får en penuniform (gakkgakk) i førstegangstjenesten

Anonymkode: 7769d...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 

TS

Anonymkode: 8907e...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...