Gå til innhold

Hvorfor hevder så mange her inne at Norge er ødelagt?


isakmann

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner meg ikke igjen i dette. Selvfølgelig har vi utfordringer, men det vil vi jo alltid ha. Det blir aldri perfekt. Men sammenlignet med de fleste andre land, har vi det sannelig godt i Norge. Faktisk er vi bortskjemt med velstand. Har bekjente fra USA, som er skikkelig misunnelige. På fødselspermisjon, sykepenger, fri helsehjelp etc. Og mye av velstand skyldes innvandrere som er villig til å jobbe for landet. Disse flotte menneskene blir ofte glemt, fordi det hele tiden er fokus på de langt færre som må ty til hjelp på Nav. (i likhet med mange etniske nordmenn) 

Så har vi den fullstendige idiotiske diskusjon om "globalisering". Akkurat som om lille Norge skulle kunne stenge grensene, og klare seg sjøl. På grunn av vår lille størrelse, trenger vi være del av en større enhet. EU medlemskap hadde vært best. Vi så det under pandemien, vi måtte ha hjelp av svenskene, fordi Norge alene, utenfor EU, ikke hadde mulighet til å skaffe medisinsk utstyr, og vaksiner som trengtes. 

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

isakmann skrev (2 minutter siden):

Jeg kjenner meg ikke igjen i dette. Selvfølgelig har vi utfordringer, men det vil vi jo alltid ha. Det blir aldri perfekt. Men sammenlignet med de fleste andre land, har vi det sannelig godt i Norge. Faktisk er vi bortskjemt med velstand. Har bekjente fra USA, som er skikkelig misunnelige. På fødselspermisjon, sykepenger, fri helsehjelp etc. Og mye av velstand skyldes innvandrere som er villig til å jobbe for landet. Disse flotte menneskene blir ofte glemt, fordi det hele tiden er fokus på de langt færre som må ty til hjelp på Nav. (i likhet med mange etniske nordmenn) 

Så har vi den fullstendige idiotiske diskusjon om "globalisering". Akkurat som om lille Norge skulle kunne stenge grensene, og klare seg sjøl. På grunn av vår lille størrelse, trenger vi være del av en større enhet. EU medlemskap hadde vært best. Vi så det under pandemien, vi måtte ha hjelp av svenskene, fordi Norge alene, utenfor EU, ikke hadde mulighet til å skaffe medisinsk utstyr, og vaksiner som trengtes. 

Enig med deg i mye. Utgifter til trygd er ikke så himla mye på et stort statsbudsjett og proteksjonisme hvor vi ikke handler så mye med utlandet lenger kommer til å føre til at det går nedover med norsk økonomi. Jeg er litt usikker på hvordan det blir med fiskekvoter og overbeskatning om vi går inn i EU. Ikke bare arbeidsinnvandring men også likestilling har ført til økt velstand. Et supert land å bo i. 
 

Gratulerer med dagen og hurra for 17. mai! :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumbelbee skrev (3 minutter siden):

Enig med deg i mye. Utgifter til trygd er ikke så himla mye på et stort statsbudsjett og proteksjonisme hvor vi ikke handler så mye med utlandet lenger kommer til å føre til at det går nedover med norsk økonomi

Det man derimot kan er å gå sammen flere land, ha frihandel seg imellom men stenge resten ute i stor grad. Jeg ønsker rett og slett å stenge lavkostland ute fra markedene i den vestlige verden, slik at man slipper "race to the bottom".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (5 minutter siden):

Det man derimot kan er å gå sammen flere land, ha frihandel seg imellom men stenge resten ute i stor grad. Jeg ønsker rett og slett å stenge lavkostland ute fra markedene i den vestlige verden, slik at man slipper "race to the bottom".

Jeg mener å ha sett at det er tendenser til at man jobber for noe sånt i vestlige land når blant annet EU og EØS skal bli i stand til å i høyere grad «klare seg selv». Det gjelder opprustning såvel som handel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (2 minutter siden):

Det man derimot kan er å gå sammen flere land, ha frihandel seg imellom men stenge resten ute i stor grad. Jeg ønsker rett og slett å stenge lavkostland ute fra markedene i den vestlige verden, slik at man slipper "race to the bottom".

Med andre ord, de landene som virkelig trenger et løft, skal stenges ute? Og hvilke konsekvenser tror du dette får for økonomien? Det vil bli enorme utfordringer. Og er ikke dette oppskriften på hva som fører til kriger og konflikter? Land som samarbeider og handler med hverandre uten begrensninger, har lavere konfliktnivå, enn land med stengte grenser og mistro til hverandre. Vi ser jo hvordan EU har sørget for at ingen medlemsland har havnet i militær konflikt med hverandre. Før EU herjet krigene mellom de landene som er medlemmer i dag. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumbelbee skrev (2 minutter siden):

Jeg mener å ha sett at det er tendenser til at man jobber for noe sånt i vestlige land når blant annet EU og EØS skal bli i stand til å i høyere grad «klare seg selv». Det gjelder opprustning såvel som handel.

Vesten hadde jo mye sterkere vekst når den i praksisk klarte seg selv(+ Japan) på femsti, seksti og syttitallet. Selv om dette ikke var på grunn av bare handelshindringer, men fordi de fleste land utenfor den vestlige verden av egen vilje forsøkte å være mer eller mindre selvforsørgende og/eller fortsatt var kolonier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

isakmann skrev (2 minutter siden):

Med andre ord, de landene som virkelig trenger et løft, skal stenges ute?

Hvilke land tenker du på da? Jeg tenker egentlig spesielt på øst og sørøstasia som er veldig aggressive med å presse ned kostnader. Det er bedre med f.eks. Sør Amerika da de i raskere takt vil øke sine egne kostnader i takt med eventuell økonomisk vekst. 

isakmann skrev (3 minutter siden):

Og er ikke dette oppskriften på hva som fører til kriger og konflikter?

Jeg vil heller si at det er eksistensen av atomvåpen som har roet landene endel. Handel stoppet inn andre verdenskrig og stoppet heller ikke Ukraina krigen. Det er dessuten en klar sammenheng med at demokratier ikke går til krig  mot hverandre, så at handel fremheves alene er nok typisk øvre middelklasse propaganda. 

isakmann skrev (4 minutter siden):

Land som samarbeider og handler med hverandre uten begrensninger, har lavere konfliktnivå, enn land med stengte grenser og mistro til hverandre.

Det er nok heller snakk om at elitene i de ulike landene samarbeider med hverandre, mot arbeiderklasse og fattige i egne land. Dessuten er ikke konflikt alltid dårlig. Hadde Frankrike, Italia og Tyskland delt Sveits mellom seg samt okkupert land som Monaco og Luxenbourg hadde nok alt blitt bedre å sikt. Militært svake skatteparadis er bare å fjerne fra kartet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

isakmann skrev (9 minutter siden):

Men sammenlignet med de fleste andre land, har vi det sannelig godt i Norge

Vi hermer vel etter USA på det meste på det kulturelle planet, så ser ikke hvordan vi kan unngå å ende opp som USA på sikt da? Tror ikke det er mulig å få i pose og sekk. At vi HAR det bra sier ikke noe om fremtiden, vi seiler på situasjonen våre forfedre bygget opp, dagens situasjon er ikke "sustainable" så å bruke dagens situasjon som fasit for fremtiden blir for lettvint...

Men alternativet har nedsider det også, Japan f.eks prøver å beholde samholdet og nasjonen, de gikk motsatt vei av oss, men må da ofre økonomien og det har store nedsider det også....

Ville jeg valgt å bli født i dag i Japan eller USA? Jeg ville gått for Japan. Men tror at nordmenn foretrekker USA, og aksepterer deres valg, håper dere vet hva dere gjør. "Zombie gater" etc KOMMER garantert til Norge om noen tiår, så får vi bare leve med det og vifte flagget mens toget går foran zombiene. Blir artig. :norsk:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (9 timer siden):

Det man derimot kan er å gå sammen flere land, ha frihandel seg imellom men stenge resten ute i stor grad. Jeg ønsker rett og slett å stenge lavkostland ute fra markedene i den vestlige verden, slik at man slipper "race to the bottom".

Du prater mye tull og vas, men her er du faktisk inne på noe vesentlig   👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fågelen skrev (47 minutter siden):

Dette hører vi hele tiden. Vi klarer oss ikke alene, vi må ha innvandring ellers så er vi fortapt. Vi får selvfølgelig aldri noen grunner servert. Det er bare vedtatte sannheter uten begrunnelse. Mangfold er vår styrke og alt dette anti-intuitive våset som alle vet er tull, men alltid blir repetert.  Det insinueres også at det enten er det ene eller andre. Enten er vi alene eller så er vi med alle, uttalt av folk som aldri har åpnet en historiebok eller kan noe om verden eller kulturene de ønsker velkommen. Faktisk er det vel nettopp ignoransen som gjør det så spennende med andre kulturer. Man må ha hele verden hit, i stedet for å åpne en bok eller ta seg en reise. Det er som de mange folkene her inne som oppretter tråder om ting som kunne tatt de 2 sekunder å google.

Norge har alltid vært en del av og en grunnlegger av den nord-europeiske verden og handelsnettverket, og vi er sammen med briter, tyskere og franskmenn grunnleggere og bosettere av alle de betydningsfulle landene i europa og nord-amerika. Vi har alltid hatt en sterk posisjon i verden, og det har ingenting med innvandring å gjøre. Men blant annet  har innvandring bidratt til at alle disse landene i dag har en mye svakere posisjon enn vi hadde for 60-70 år siden, sammen med andre vestlige verdier der vi liksom skal gjøre verden rettferdig for de som ikke har vært like dyktige og også skal ha sin bit av kaka. Kina og andre ikke-vestlige sterke økonomier hadde aldri vært det om vi ikke bevisst har bidratt til det.

Så den ene styrken vi har, at vi er et utkantland med en sterk posisjon med sterk økonomi i et sterkt nettverk og sterke nasjoner, bytter vi ut slik at flere verden kan vokse seg etter oss, men har fordelen av å være mer folkrike og samtidig ikke byrden av å måtte ta hensyn til alle andre enn seg selv, slik som vestige land må. Når vi ikke lenger har en sterk posisjon økonomisk og vi samtidig er i kraftig mindretall har vi en framtid som en av verdens minoriteter med den passtyrken det vil medføre. Svensker har nå fått en forsmak på hvordan deres nasjonalitet oppfattes som en provokasjon for en voksende befolkning i Europa. Vi er noen år etter.

 

Hvorfor dra fram så mye historie? Nesten ingenting er relevant for tiden vi lever i nå, og for ikke å snakke om framtida. Med helt nye former for kommunikasjon, for deling av kunnskap, ja, egentlig det meste i samfunnet, så er gårsdagens løsninger ikke løsningen på framtidas utfordringer. 

Det du skriver er også farlig nær tankegangen om en overlegen arisk rase. Men dette er virkelig bare tull. Vi ser i dag for eksempel at andre og tredje generasjon norskpakistanere er minst like dyktige som etniske nordmenn når det gjelder utdanning, jobb og deltagelse i den "norske modellen" 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kat-e skrev (På 17.5.2024 den 13.27):

Det er lett å skjønne hvilken vei det går, bare se på Sverige. De gjennomgår et flerkulturelt mareritt. 
 

https://www.dagsavisen.no/nyheter/2023/02/13/sverige-fortsatt-i-okonomisk-motvind/

om noen år er nok dette et ganske kaotisk land, hvor befolkningen er i mindretall.

Kjenner mange utenlandske svensker som har bosatt seg i Norge, så det kommer fort hit og takket være svenskene og venstresiden som har vært totalt naive og ekstreme! For dette har skjedd raskt

Merkelig at man ikke engang nå tør å ha den betente debatten når det skjer foran øynene våre!

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

isakmann skrev (23 timer siden):

Hvorfor dra fram så mye historie? Nesten ingenting er relevant for tiden vi lever i nå, og for ikke å snakke om framtida. Med helt nye former for kommunikasjon, for deling av kunnskap, ja, egentlig det meste i samfunnet, så er gårsdagens løsninger ikke løsningen på framtidas utfordringer. 

Det du skriver er også farlig nær tankegangen om en overlegen arisk rase. Men dette er virkelig bare tull. Vi ser i dag for eksempel at andre og tredje generasjon norskpakistanere er minst like dyktige som etniske nordmenn når det gjelder utdanning, jobb og deltagelse i den "norske modellen" 

Jeg tror det er viktig å kunne ha debatten på en saklig måte uten at man skal dra inn «arisk rase» og det tullet! Det må være lov å sørge over at sitt eget land begynner å bli ugjenkjennelig på alle mulige måter uten å bli beskyldt for sånne ting

  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Potetjinta skrev (30 minutter siden):

Jeg tror det er viktig å kunne ha debatten på en saklig måte uten at man skal dra inn «arisk rase» og det tullet! Det må være lov å sørge over at sitt eget land begynner å bli ugjenkjennelig på alle mulige måter uten å bli beskyldt for sånne ting

Vi kan jo bruke et annet navn enn arisk rase. Hva forslår du? Hva kaller vi "herrefolket" og hva kaller vi snylterne? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

isakmann skrev (18 minutter siden):

Vi kan jo bruke et annet navn enn arisk rase. Hva forslår du? Hva kaller vi "herrefolket" og hva kaller vi snylterne? 

Synes det blir tullete å dra inn sånne ord som er tilknyttet 2. verdenskrig - det er en herseteknikk. Norge kjempet mot disse som mente dette under 2. verdenskrig, så dette blir for dumt. Må være lov å diskutere dette uten å forsøke å tilknytte det noen form for ekstreme meninger, herregud!

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et enkelt kort svar på dette. Ønsker ikke å være frekk, men sier det som det er selv om du er uenig, du har ikke kapasitet til å forstå større sammenhenger. Hvorfor skal noen prøve å forklare deg noe du ikke har evner til å forstå? 🤷‍♀️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Evner til å forstå? Tror heller det mangler evner til å forklare. Mener heller ikke å være frekk, men virker som noen av dere kategorisk vil svømme mot strømmen. Vi kommer aldri mer til å få et Norge a la femtitallet. Skjønn det.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

isakmann skrev (47 minutter siden):

Evner til å forstå? Tror heller det mangler evner til å forklare. Mener heller ikke å være frekk, men virker som noen av dere kategorisk vil svømme mot strømmen. Vi kommer aldri mer til å få et Norge a la femtitallet. Skjønn det.. 

tror de færreste vil tilbake til 50-tallet, men synes det er skummelt at det er en endring som skjer såpass raskt og virker lite gjennomtenkt når man ser utviklingen!

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

isakmann skrev (På 17.5.2024 den 11.23):

Jeg kjenner meg ikke igjen i dette. Selvfølgelig har vi utfordringer, men det vil vi jo alltid ha. Det blir aldri perfekt. Men sammenlignet med de fleste andre land, har vi det sannelig godt i Norge. Faktisk er vi bortskjemt med velstand. Har bekjente fra USA, som er skikkelig misunnelige. På fødselspermisjon, sykepenger, fri helsehjelp etc. Og mye av velstand skyldes innvandrere som er villig til å jobbe for landet. Disse flotte menneskene blir ofte glemt, fordi det hele tiden er fokus på de langt færre som må ty til hjelp på Nav. (i likhet med mange etniske nordmenn) 

Så har vi den fullstendige idiotiske diskusjon om "globalisering". Akkurat som om lille Norge skulle kunne stenge grensene, og klare seg sjøl. På grunn av vår lille størrelse, trenger vi være del av en større enhet. EU medlemskap hadde vært best. Vi så det under pandemien, vi måtte ha hjelp av svenskene, fordi Norge alene, utenfor EU, ikke hadde mulighet til å skaffe medisinsk utstyr, og vaksiner som trengtes. 

Det kan jeg fortelle deg. Menneskets natur er slik at de ulike folkeslagene bryr seg mest om sine egne. Til mer forskjellige de er fra dem selv, til mindre bryr de seg om dem. Du eksempelvis antar jeg ikke er av norsk hærkomst og jeg antar at du derfor ikke en gang makter å sette deg inn i hvorfor en del nordmenn tenker som de gjør.

Nordmenn opplever i dag, i økende grad, at folkegruppene som har kommet hit stemmer til seg privilegier og særtiltak. De får privilegier. Noe som går ut over nordmenn og deres muligheter.

Innvandringen til Norge har hatt enorme konsekvenser. Det fører til dyrere boligere, grunnet en sterkt økende befolkning. Noe som igjen reduserer fruktbarheten blant nordmenn, fordi de ikke har plass til flere barn. Innvandrere tar utdanningsplasser fra nordmenn. Som leder til et dårligere liv for dem som ellers ville fått seg en utdanning. Det øker konkurransen om jobber, som igjen har store konsekvenser.

Trolig hadde Norge hatt rimelige boliger, mindre sosial elendighet, færre uføretrygdede og flere barn uten innvandringen. Landet hadde også vært mer empatiske, siden innvandrerne ikke er der til å favne om sine egne på andres bekostning. 

Utvilsomt har innvandringen, særlig fra den tredje verden, vært svært ulønnsomt for Norge. Fordi utgiftene med dem er så mye større enn hva vi får inn. Om vi tar med de negative konsekvensene for nordmenn, som jeg har nevnt, er det en tragedie.

Norge har i tusenvis av år greid å gjøre det nødvendige arbeidet uten innvandring. Det ville vi greid i dag og. Fruktbarheten ville da også vært høyere.  Handel kan vi ha uten innvandring, skjønner ikke helt at noen ikke forstår det.

Men det verste er konfliktene vi kommer til å få. Hatet, volden, den lave medfølelsen. Det kommer til å rive Norge i filler. Vi vet dette alle i hop. Men politikerne bryr seg dessverre ikke.

Endret av Hermann
  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

isakmann skrev (3 timer siden):

Vi kan jo bruke et annet navn enn arisk rase. Hva forslår du? Hva kaller vi "herrefolket" og hva kaller vi snylterne? 

Der ser vi deg ja. Tror du virkelig at vi er så dumme at vi lar oss påvirke av det der? Du hater nordmenn og vil bruke dette som hersketeknikk. Men i ditt hjemland ville de aldri tillatt befolkningsutskiftningen som skjer her. Jeg tror også du er glad for det. Du ser på det som en selvfølge. Men her skal vi akseptere det og du vil prøve å manipulere oss til å akseptere det.

Du er rett og slett en ond person. Tviler på at du vil innrømme det for deg selv. For jeg kjenner folk som deg. Jeg tror ikke hjernen din en gang vil innrømme for seg selv hvem du er. Hvor lavt du er sett fra et sjelelig perspektiv.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...