Gå til innhold

Han mener han har lagt arven fra faren i vår felles bolig.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi møtes i godt voksen alder, begge har vært gift før og har særkullsbarn. 
Vi skal  gifte oss i høst. 

Vi kom i snakk i går om event. fremtidig arv. Han mener at når jeg arver mine foreldre, så må jeg legge de pengene i vår felles bolig slik han har gjort. Jeg ble veldig overrasket da hans far døde for 15 år siden og han la hele arven i boliglånet til han og hans eks. Han mener at han fikk disse pengen tilbake da hun kjøpte han ut ved skilsmisse. Hun kjøpte han kun ut etter takst på huset, han fikk ikke noe ekstra. Deretter kjøpte han ny bolig som han kunne selge på topp siden han kunne flytte inn til meg før vi fant felles bolig der vi begge la inn egen kapitalen vår. 
Så kan ikke se at hans morsarv ligger i vær bolig. 
Har sagt at arv er særeie og at jeg velger hvordan jeg vil disponere de den dagen det kommer. Jeg har bestemt at halve arven skal gå til mitt barn. Dette er han ikke enig i, iom at han la hele sin arv i å betale han og eksen sitt bolig lån. Sa at det var jo hans valg den gangen og har ingenting med meg å gjøre. 
Han arvet også en hytte og den er jo selvfølgelig hans særeie. 
Er det han eller jeg som er tullete her ? 

Anonymkode: dc200...b38

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvordan gikk dere inn med egenkapital da dere kjøpte felles bolig? Og hvilken eierandel har dere? 

Anonymkode: b4b77...e0f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvordan gikk dere inn med egenkapital da dere kjøpte felles bolig? Og hvilken eierandel har dere? 

Anonymkode: b4b77...e0f

Har ingenting å si mtp hva hun skal gjøre med arven sin. Hun gjøre med den akkurat som hun vil. Om hun velger å gi den til barna sine, er det helt ok.

Anonymkode: 3d457...4cd

  • Liker 32
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har dere skulle snakka om før dere kjøpte noe sammen

Anonymkode: c3bcf...2c6

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva han har brukt, eller ikke brukt, sin arv på har ingen påvirkning eller interesse for hva du bruker din på. Arv er personlig og privat, og det er kun opp til arvtager å bestemme 

Anonymkode: e4c91...e80

  • Liker 33
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette har dere skulle snakka om før dere kjøpte noe sammen

Anonymkode: c3bcf...2c6

Arv etter foreldre som fortsatt er i live har ikke vært noe tema egentlig. Vi kom inn på det tilfeldig. 

Anonymkode: dc200...b38

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vi møtes i godt voksen alder, begge har vært gift før og har særkullsbarn. 
Vi skal  gifte oss i høst. 

Vi kom i snakk i går om event. fremtidig arv. Han mener at når jeg arver mine foreldre, så må jeg legge de pengene i vår felles bolig slik han har gjort. Jeg ble veldig overrasket da hans far døde for 15 år siden og han la hele arven i boliglånet til han og hans eks. Han mener at han fikk disse pengen tilbake da hun kjøpte han ut ved skilsmisse. Hun kjøpte han kun ut etter takst på huset, han fikk ikke noe ekstra. Deretter kjøpte han ny bolig som han kunne selge på topp siden han kunne flytte inn til meg før vi fant felles bolig der vi begge la inn egen kapitalen vår. 
Så kan ikke se at hans morsarv ligger i vær bolig. 
Har sagt at arv er særeie og at jeg velger hvordan jeg vil disponere de den dagen det kommer. Jeg har bestemt at halve arven skal gå til mitt barn. Dette er han ikke enig i, iom at han la hele sin arv i å betale han og eksen sitt bolig lån. Sa at det var jo hans valg den gangen og har ingenting med meg å gjøre. 
Han arvet også en hytte og den er jo selvfølgelig hans særeie. 
Er det han eller jeg som er tullete her ? 

Anonymkode: dc200...b38

Dere betalte vel 50 / 50 på huset? så fall teller det ikke noe om hvordan han betalte de 50 % 

Anonymkode: 6f4f7...c5f

  • Liker 13
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette har dere skulle snakka om før dere kjøpte noe sammen

Anonymkode: c3bcf...2c6

Er vel ikke så vanlig å diskutere hva man skal gjøre med arven fra foreldre som fortsatt lever. Det er hennes arv, hun trenger uansett ikke partners meninger.

Anonymkode: ed349...340

  • Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men hvordan gikk dere inn med egenkapital da dere kjøpte felles bolig? Og hvilken eierandel har dere? 

Anonymkode: b4b77...e0f

Vi gikk inn med litt forskjellig ek, men har kontrakt på at ved eventuell skilsmisse så skal vi ha igjen vår ek og dele resterende. 
Vi eier 50/50. 
Men, det tilsier jo ikke at jeg må legge min fremtidige arv i boliglånet. 

Anonymkode: dc200...b38

  • Liker 5
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi gikk inn med litt forskjellig ek, men har kontrakt på at ved eventuell skilsmisse så skal vi ha igjen vår ek og dele resterende. 
Vi eier 50/50. 
Men, det tilsier jo ikke at jeg må legge min fremtidige arv i boliglånet. 

Anonymkode: dc200...b38

Nei. På ingen måte. 

Anonymkode: 0c003...8fc

  • Liker 18
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Arv etter foreldre som fortsatt er i live har ikke vært noe tema egentlig. Vi kom inn på det tilfeldig. 

Anonymkode: dc200...b38

 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er vel ikke så vanlig å diskutere hva man skal gjøre med arven fra foreldre som fortsatt lever. Det er hennes arv, hun trenger uansett ikke partners meninger.

Anonymkode: ed349...340

Han har tydeligvis en mening om det siden han mener han har brukt arven på huset. Så jo. Dette har dem skulla snakka om før dem kjøpt noe sammen. Han forventer jo det. Har kunna unngått noen diskusjoner om det. Han har jo fått av arv før hennes tid. Så jo, dette har vært naturlig å snakke om først. 

Anonymkode: c3bcf...2c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nei. Jeg mener ikke hun skal bruke arven sin på noe felles. Gi halve til ungen din. Fornuftig tanke. Og en partner holdes unna arven. Og hvis du bruker det noe til felles så dokumenter det slik at pengestrømmen kan bevises hvis det blir et stygt brudd. 

Anonymkode: c3bcf...2c6

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har ingenting å si mtp hva hun skal gjøre med arven sin. Hun gjøre med den akkurat som hun vil. Om hun velger å gi den til barna sine, er det helt ok.

Anonymkode: 3d457...4cd

Har jeg sagt det?

Poenget mitt er at om de har gått inn likt så slår hun argumentet hans rett i hjel. 

Om han har gått inn med mye mer og de likevel eier likt, har han et poeng. 

Anonymkode: b4b77...e0f

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi gikk inn med litt forskjellig ek, men har kontrakt på at ved eventuell skilsmisse så skal vi ha igjen vår ek og dele resterende. 
Vi eier 50/50. 
Men, det tilsier jo ikke at jeg må legge min fremtidige arv i boliglånet. 

Anonymkode: dc200...b38

Om du hadde lagt det inn, hadde jo det vært for din andel, så det hadde ikke gitt ham noe. Han la jo inn i sin andel og får det tilbake ved eventuelt brudd.

Så det må jo være opp ti deg om du heller vil beholde lån og betale renter eller om du vil innfri det.

Anonymkode: 7a79a...efa

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Han har tydeligvis en mening om det siden han mener han har brukt arven på huset. Så jo. Dette har dem skulla snakka om før dem kjøpt noe sammen. Han forventer jo det. Har kunna unngått noen diskusjoner om det. Han har jo fått av arv før hennes tid. Så jo, dette har vært naturlig å snakke om først. 

Anonymkode: c3bcf...2c6

At han har en mening og forventning om bruk av hennes arv, er ikke ts sitt problem. Diskusjonen hadde nok kommet uansett, all den tid de har, og tydeligvis alltid har hatt, ulikt syn på saken.

Anonymkode: ed349...340

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at ekteskap er tingen, når sånne problemer allerede melder seg?

Samboerskap med separat økonomi er vel enklere når dere begge har særkullsbarn og ikke skal ha noen felles?

Anonymkode: b2bde...d82

  • Liker 17
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi gikk inn med litt forskjellig ek, men har kontrakt på at ved eventuell skilsmisse så skal vi ha igjen vår ek og dele resterende. 
Vi eier 50/50. 
Men, det tilsier jo ikke at jeg må legge min fremtidige arv i boliglånet. 

Anonymkode: dc200...b38

Så han vil at du skal betale ned boliglån. Og at dere så justerer kontrakt/ektepakt slik at skjevdeling ved brudd fortsatt gjelder. 

Ingenting feil eller rett her. Han har jo på mange måter vært veldig raus med deg allerede da du vil få verdistigning på hans egenkapital. Ville i alle fall utlignet egenkapital for å gjøre alt mindre komplisert.  

Anonymkode: b4b77...e0f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Vi møtes i godt voksen alder, begge har vært gift før og har særkullsbarn. 
Vi skal  gifte oss i høst. 

Vi kom i snakk i går om event. fremtidig arv. Han mener at når jeg arver mine foreldre, så må jeg legge de pengene i vår felles bolig slik han har gjort. Jeg ble veldig overrasket da hans far døde for 15 år siden og han la hele arven i boliglånet til han og hans eks. Han mener at han fikk disse pengen tilbake da hun kjøpte han ut ved skilsmisse. Hun kjøpte han kun ut etter takst på huset, han fikk ikke noe ekstra. Deretter kjøpte han ny bolig som han kunne selge på topp siden han kunne flytte inn til meg før vi fant felles bolig der vi begge la inn egen kapitalen vår. 
Så kan ikke se at hans morsarv ligger i vær bolig. 
Har sagt at arv er særeie og at jeg velger hvordan jeg vil disponere de den dagen det kommer. Jeg har bestemt at halve arven skal gå til mitt barn. Dette er han ikke enig i, iom at han la hele sin arv i å betale han og eksen sitt bolig lån. Sa at det var jo hans valg den gangen og har ingenting med meg å gjøre. 
Han arvet også en hytte og den er jo selvfølgelig hans særeie. 
Er det han eller jeg som er tullete her ? 

Anonymkode: dc200...b38

Det er han som er tullete. Arven din gjør du som du vil med!!!

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes forresten det er ekstremt sært å diskutere fremtidig arv. 

Jeg og mannen vet nok inni oss at det kommer snart, personlig orker jeg ikke tenke på det en gang, og det har i alle fall aldri vært et tema mellom oss utover at vi har regulert arv som særeie i ektepakt og testamente. 

Anonymkode: b4b77...e0f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (Akkurat nå):

Det er han som er tullete. Arven din gjør du som du vil med!!!

De har kunnet kjøpt mye dyrere fordi han har gått inn med mer egenkapital, selv om de eier 50-50. Fair nok at han ønsker å jevne ut dette når hun har muligheten på et tidspunkt. 

Anonymkode: b4b77...e0f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...