Gå til innhold

Hva er vitsen med 17 mai?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg liker denne dagen jeg. Egentlig skulle jeg sett barnetoget og sagt hurra til mine barn. Istedenfor er jeg på en psykosepost på sykehuset og får ikke treffe barna. Men jeg har på meg sommerkjole og sløyfe og skal stå nede i sykehusparken med flagg når korpset kommer. :) Gjør det beste ut av en dag som jeg setter pris på. 

Men om andre vil boikotte dagen så får de bare gjøre det da. Så kan vi andre feire slik vi vil og kan. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Purple_Pixiedust skrev (2 minutter siden):

Jeg liker denne dagen jeg. Egentlig skulle jeg sett barnetoget og sagt hurra til mine barn. Istedenfor er jeg på en psykosepost på sykehuset og får ikke treffe barna. Men jeg har på meg sommerkjole og sløyfe og skal stå nede i sykehusparken med flagg når korpset kommer. :) Gjør det beste ut av en dag som jeg setter pris på. 

Men om andre vil boikotte dagen så får de bare gjøre det da. Så kan vi andre feire slik vi vil og kan. 

Enda et godt eksempel på at alt var bedre før. Barnetog/skolekorps. Jeg er gammel nok til å kunne sammenligne samt at jeg har spilt i barne-korps selv.. Et bra et, pga disiplin/motivasjon. I dagens moderne barnepsykologi/filosofi = oppdragelse. Der er rammer og disiplin nå et skjellsord. Nå skal barnet ha færrest mulig begrensninger og få oppnå så mye oppmerksomhet som mulig. 

Dagens samfunn har ikke tid til en rett balanse av noe av dette. 

Du hører i dag et flust av skolekorps hvor spillerne nærmest spiller det de har lyst til selv. Individet er jo fritt så. Så da er det bare for oss andre å stappe inn ørepropper, hvis du da ikke er så subjektiv fordi du eier et av de verre barna selv🤣..

Anonymkode: 46565...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ser hensikten med å feire frihet og demokrati, fordi det for meg betyr at jeg ikke tar disse rettighetene som en selvfølge.

Anonymkode: ab295...f54

Jeg også ser hensikten med frihet og demokrati. Men, det er ikke det vi feirer 17. mai.

Grunnloven som vi feirer idag inkluderte ikke stemmerett for kvinner og jøder var bannlyst fra kongeriket.

Anonymkode: 89d34...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det hadde jo vært veldig rart om vi bare skulle gått rett fra 16.mai til 18.mai

Anonymkode: bde04...235

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og det er jo nettopp den grunnloven vi feirer som la grunnlaget for det demokratiet og den friheten vi har. 

Anonymkode: b3d16...2f7

Nei, demokratiet (parlamentarismen) ble innført mange år senere. 17. mai er først og fremst en oppvisning i nasjonalsjåvinisme. Pinlige greier.

Anonymkode: 1a6e6...bd1

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du høres deprimert ut ❤️

Anonymkode: 6d192...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du høres deprimert ut ❤️

Anonymkode: 6d192...1f2

Mild grad i så fall. Jeg får bare noia av å se en haug av "meningsløse" norske flagg. 😡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og den opprinnelige grunnloven sa rett ut, "Norge for nordmenn." Og kun én religion.

Går jo ikke an å feiere dette slik som det ser ut nå.. 

Det stod ikke "Norge for nordmenn" i grunnloven nei, det er fra en kampanje for frigjøringen fra Sverige i 1905.

Anonymkode: d3336...8ff

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I dag skal folk gå rundt i finstasen og sine norske flagg på klær, i hånda, balkonger og på stenger rundt omkring i hele landet. For min del kunne vi gjerne satt flagget på halv stang. Kaller vi det ikke fortsatt en nasjonaldag ..? Hva er en nasjon spør jeg.

Før i tiden fantes det nasjoner, men slik jeg ser det er det ikke det lenger. Jeg synes vi like greit kunne hatt ett flagg. Jordklodeflagget.

Ja nasjonene i vesten er historie  https://snl.no/nasjon

Det norske folket ber om om åpne grenser/multikultur, EURO, EØS, EU kontroll av bilen, skrukorker på flasken som må sitte fast fordi noen i EU har bestemt det så da må det være sånn, til og med demente folk skal kastes ut av banken fordi de ikke får kommet innom og "identifisert seg" ,som om banken ikke har kjent dem i 30-40 år og vet deres "identiet", og folk reagerer ikke i det hele tatt. Skammelig rett og slett.

Så tar de 1 dag til å "feire" det motsatte, mest for å øke sin egen sosiale status, gjerne med SoMe også. Ingen bryr seg faktisk om nasjonen lengre. 

Trist men sånn er verden, folk ble indoktrinert til å tro på nye ideer og at nasjoner ikke betyr noe, så får vi se om folk blir lykkelige av det, eller om det var et feilspor. Jeg har min spådom... men forhåpentligvis tar jeg feil ;)

Lykke til Norge :norsk:

Anonymkode: 06f55...5ad

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia
Purple_Pixiedust skrev (2 timer siden):

Ønsker deg god bedring, og samtidig vil jeg takke deg for at du er takknemlig og gjør det beste til trosforestillingene sykdom. Var selv innlagt en gang nesten hele mai. Fikk bare gå tur med følge osv. De som aldri har vært i fengsel på lukket avdeling setter kanskje ikke like stor pris på bevegelsesfriheten vi nyter som nordmenn❤️🇳🇴 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enda et godt eksempel på at alt var bedre før. Barnetog/skolekorps. Jeg er gammel nok til å kunne sammenligne samt at jeg har spilt i barne-korps selv.. Et bra et, pga disiplin/motivasjon. I dagens moderne barnepsykologi/filosofi = oppdragelse. Der er rammer og disiplin nå et skjellsord. Nå skal barnet ha færrest mulig begrensninger og få oppnå så mye oppmerksomhet som mulig. 

Dagens samfunn har ikke tid til en rett balanse av noe av dette. 

Du hører i dag et flust av skolekorps hvor spillerne nærmest spiller det de har lyst til selv. Individet er jo fritt så. Så da er det bare for oss andre å stappe inn ørepropper, hvis du da ikke er så subjektiv fordi du eier et av de verre barna selv🤣..

Du er gammel nok til å innbille deg at alt vag bedre før og at disiplin/ straff var fortjent.Barn med strenge foreldre blir tidlig gode løgnere og vold avler vold. Begrensninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

grunnloven har utviklet seg til slik den er i dag. Opprinnelig var den diskriminerende, men det betyr jo ikke at vi i dag skal skamme oss over det som skjedde på EIdsvolld.  Den var preget av den tids oppfatninger. Et demokrati må man jobbe med. Det står ikke stille. Det må utfordres og stilles som.tegn - Derfor har vi et levende og godt utviklet demokrati. Vi må ikke sove.

Gratulerer med dagen.

Anonymkode: 33ea2...57a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er verdiløst så versågod og forsyn deg, Putin.

Blir ikke det konsekvensen? «Gode gjerder gir gode naboer» (sitat Robert Frost) så vi trenger landegrenser mellom folkeslag som faktisk ikke er så like i tankegang som mange liker å innbille seg. Og folk trenger ritualer og tradisjoner viser det seg.

Anonymkode: d7505...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

grunnloven har utviklet seg til slik den er i dag. Opprinnelig var den diskriminerende, men det betyr jo ikke at vi i dag skal skamme oss over det som skjedde på EIdsvolld.  Den var preget av den tids oppfatninger. Et demokrati må man jobbe med. Det står ikke stille. Det må utfordres og stilles som.tegn - Derfor har vi et levende og godt utviklet demokrati. Vi må ikke sove.

Gratulerer med dagen.

Anonymkode: 33ea2...57a

Alle grunnlover og land diskriminerer. Diskriminerer mellom de som er statsborgere og bor der og alle andre som bor andre steder. Sånn må det være. Hvorfor skulle vi ellers ha landegrenser? Særlig små land burde være opptatt av å bevare landegrenser og grunnlover. Små land kan lettere bli overkjørt. Det er historisk unikt hvor bra små land har hatt det ette 1945, men ingen naturlov som ikke kan rokkes ved. Kan trekke det samme helt ned på det nære hvis det er lettere å forstå, hvorfor har de fleste gardiner og låser dørene.

Anonymkode: d7505...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her var det mye gruff og mange grinebitere. Ville dere heller vært i union med Sverige eller Danmark som sugde penger av oss og forlot oss i fattigdom? Vi har det godt i Norge nå i dag og dyrtiden går over. 

Anonymkode: b9f4f...c93

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fågelen skrev (15 minutter siden):

Danmark sugde ikke penger ut av oss. Danmark-Norge var vårt rike. At rikdommen gikk til København og noen av kongens utvalgte residenser på andre siden av skagerak er først og fremst ikke noe annerledes enn hvordan landet i dag er sentrert rundt Oslo.

Bernadotte-dynastiet (Sveriges kongefamilie) sugde penger ut av oss, de brydde seg ikke om Norge i det heletatt. Det handlet kun om å styre vår utenrikspolitikk og vår eksport over til Sverige.

Danmark-Norge holdningene til allmenheten er historiefalsk, og på lik linje med nyfeministers historiefortelling om at kvinner har hatt samme posisjon her i norden som kvinner i dagens utviklingsland og ukulturer, og liksom ikke har hatt høy innflytelse i Norden selv i forhistorisk tid.

Jeg pratet bare om Danmark og Sverige og union og ikke om feminister. Det var så heslige holdninger her i tråden at jeg melder meg ut av diskusjonen. Dette gidder jeg ikke dykke ned i. 

Anonymkode: b9f4f...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Luksusbia skrev (1 time siden):

Ønsker deg god bedring, og samtidig vil jeg takke deg for at du er takknemlig og gjør det beste til trosforestillingene sykdom. Var selv innlagt en gang nesten hele mai. Fikk bare gå tur med følge osv. De som aldri har vært i fengsel på lukket avdeling setter kanskje ikke like stor pris på bevegelsesfriheten vi nyter som nordmenn❤️🇳🇴 

Takk. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At du ikke vil feire nasjonaldagen fordi du hater utlendinger er ditt valg. Alle oss andre stabile folk kommer til å feire uansett.

Anonymkode: 7aba8...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For en trist tråd! 

Jeg elsker 17.mai. Feiringen av vår egen grunnlov. Om man har lyttet til talene på en slik dag så skjønner man jo at man ikke lever i 1814 lengre. Det at det likevel blir trukket linjer fra da til nå er helt naturlig.  Demokratiet vårt bør være søkelyset på en slik dag. Med alt det vonde som skjer i verden så er det ekstra viktig å feire vårt demokrati og frihet. 

Men, selvsagt man kan sitte og mislike det og synes alt er feil, det er også en del av demokratiet. 

Gratulerer med dagen! 

Anonymkode: e3570...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At du ikke vil feire nasjonaldagen fordi du hater utlendinger er ditt valg. Alle oss andre stabile folk kommer til å feire uansett.

Anonymkode: 7aba8...188

Stabile folk? Nordmenn er nasjonalromantiske og koser seg med tradisjoner vi har hatt siden vi var små. At du mener at de som feirer er «stabile» og «vanlige/ A4», og de som ikke har noen å feire med og sliter med å skjønne vitsen med dette 210 år senere, er rasister er bare bevis for hvor lite kunnskap du har om historien og kulturen vår. 

Anonymkode: 8c090...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...