Gå til innhold

Hva er vitsen med 17 mai?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag skal folk gå rundt i finstasen og sine norske flagg på klær, i hånda, balkonger og på stenger rundt omkring i hele landet. For min del kunne vi gjerne satt flagget på halv stang. Kaller vi det ikke fortsatt en nasjonaldag ..? Hva er en nasjon spør jeg.

Før i tiden fantes det nasjoner, men slik jeg ser det er det ikke det lenger. Jeg synes vi like greit kunne hatt ett flagg. Jordklodeflagget.

I hele verden flykter folk fra sine egne nasjoner på grunn av krig og uro, og det har det gjort i lange tider nå. Masseinnvandring til land som gir best uttelling blir klassikeren. Det fører dermed også til lykkejegere, fordi mulighetene ligger åpne for det. Det ender ofte med uro i den nasjonen som får en overflod av disse menneskene utenfra, det gir Europa oss daglige eksempler på. 

Meningene vil fra flertallet være at selv om vi feirer og synger om nasjonen Norge så skal alle andre nasjonaliteter ha rett på landet Norge og dertil feire. Javel sier jeg, verden er faktisk ikke som før, men noe jeg savner. Men jeg ser derfor ikke noe poeng i et norsk flagg, og i hvert fall ikke gå rundt å synge for dette, og tar meg istedenfor en sykkeltur i skauen.

Og det gjør ingenting om jeg på turen deler en kvikklunsj med en afrikaner, for jeg er faktisk ikke rasist. Så rart det enn høres.

 

Anonymkode: 46565...07b

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samma det, det er en fridag🥳

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

tar meg istedenfor en sykkeltur i skauen.

ja gjør det. Jeg synes det er akkurat like stor heder til landet som noe som helst annet 

Anonymkode: 92fa4...e9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også synes det er sært å feire en grunnlov, uavhengig om det er Norge, USA eller India.

La oss feire faktiske mennesker i stedet. Grunnloven som ble skrevet 17. mai 1814 inkluderte ikke stemmerett for kvinner, og jøder var heller ikke tillatt i kongeriket sto det i paragraf 2.

Anonymkode: 89d34...87b

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg også synes det er sært å feire en grunnlov, uavhengig om det er Norge, USA eller India.

La oss feire faktiske mennesker i stedet. Grunnloven som ble skrevet 17. mai 1814 inkluderte ikke stemmerett for kvinner, og jøder var heller ikke tillatt i kongeriket sto det i paragraf 2.

Anonymkode: 89d34...87b

Nettopp. Hva med å bytte ut alt av nasjonalflagg til menneskqflagg. Jeg går for den.

Anonymkode: 46565...07b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den opprinnelige grunnloven sa rett ut, "Norge for nordmenn." Og kun én religion.

Går jo ikke an å feiere dette slik som det ser ut nå.. 

Anonymkode: 46565...07b

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Meningene vil fra flertallet være at selv om vi feirer og synger om nasjonen Norge så skal alle andre nasjonaliteter ha rett på landet Norge og dertil feire. Javel sier jeg, verden er faktisk ikke som før, men noe jeg savner. Men jeg ser derfor ikke noe poeng i et norsk flagg, og i hvert fall ikke gå rundt å synge for dette, og tar meg istedenfor en sykkeltur i skauen.

Enig med deg. Norge og det norske flagget har ingen verdi lenger. Hva er det vi hyller egentlig? Et flagg som har samme fargene som utallige andre nasjoner.. fantasiløst. Ikke har vi lov til å hylle det typisk norske heller, av frykt for å ekskludere alle de "nordmennene" som åpenbart aldri blir helt norske. Kos dere med en fridag! Slapp av.

image.thumb.png.e557f2d74ddd64566cc5f47981292c01.png

Anonymkode: e9643...bf5

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt morsomt at du skriver dette nettopp på den dagen vi feirer at du kan skrive dette uten å være redd for andre represalier enn at noen uttrykker uenighet med deg. 
 

Jeg ser hensikten med å feire frihet og demokrati, fordi det for meg betyr at jeg ikke tar disse rettighetene som en selvfølge. 
 

Feiring eller ikke, jeg ønsker deg en fin dag 😊

Anonymkode: ab295...f54

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og den opprinnelige grunnloven sa rett ut, "Norge for nordmenn." Og kun én religion.

er det sant? Det visste jeg ikke. 

Anonymkode: 92fa4...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg synes det er litt morsomt at du skriver dette nettopp på den dagen vi feirer at du kan skrive dette uten å være redd for andre represalier enn at noen uttrykker uenighet med deg. 
 

Jeg ser hensikten med å feire frihet og demokrati, fordi det for meg betyr at jeg ikke tar disse rettighetene som en selvfølge. 
 

Feiring eller ikke, jeg ønsker deg en fin dag 😊

Anonymkode: ab295...f54

Klart du skal få feire fridagen din..😀

Forøvrig feirer vi en grunnlov.

Anonymkode: 46565...07b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

er det sant? Det visste jeg ikke. 

Anonymkode: 92fa4...e9c

Joda. En grunnlov som var sterkt diskriminerende og ekskluderende. = den feirer ikke jeg.

I dag er lovverket endret seg til et tvert i mot, nesten overdrevent inkluderende. Et lovverk som etter min mening er altfor mild på mange områder, men for sterk på andre. = den feirer ikke jeg.

Og enig i kritikken i flaggutseende. Omtrent som naziflagget. Men som forøvrig var litt bedre utbrodert.😂

Anonymkode: 46565...07b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Klart du skal få feire fridagen din..😀

Forøvrig feirer vi en grunnlov.

Anonymkode: 46565...07b

Og det er jo nettopp den grunnloven vi feirer som la grunnlaget for det demokratiet og den friheten vi har. 

Anonymkode: b3d16...2f7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever feiringen som en feiring av Norge. Det som skjedde i 1814 var at tanken om folkets rett til å bestemme over seg selv hadde seiret. 17. mai er grunnlovsdagen, men vi feirer ikke selve grunnloven. Dagen er vår nasjonaldag, og vi feirer Norge og demokratiet som førte til at vi fikk vår egen grunnlov. 

Anonymkode: f99a0...ed4

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dagen er vår nasjonaldag, og vi feirer Norge og demokratiet som førte til at vi fikk vår egen grunnlov. 

 

I dagens Norge kjenner jeg ikke noe særlig på den følelsen der gitt. Men for all del.

Andre må gjerne kjenne det pulsere av glede i den svette bunaden sin over vårt langstrakte land..🤣

Anonymkode: 46565...07b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en god grunn til å feire, syns det må være lov for et land å ha en nasjonaldag, forstår ikke problemet. 

Anonymkode: 7fd2e...161

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I dagens Norge kjenner jeg ikke noe særlig på den følelsen der gitt. Men for all del.

Andre må gjerne kjenne det pulsere av glede i den svette bunaden sin over vårt langstrakte land..🤣

Anonymkode: 46565...07b

Du bor i et av verdens mest priviligerte land.

Det syns på den holdningen der, vi er ikke en posisjon for å klage sammenlignet med mange andre land. Det er ikke perfekt, men vi er i stor grad trygge og mange har gode levevilkår, om du retter snuten mot andre steder er det faktisk ikke like heldig. Så prøv å sett pris på det du har. Om det er vanskelig for deg i livet, håper jeg du får det bedre. 

Anonymkode: 7fd2e...161

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du høres virkelig ut som en (17.mai) fest. Livet blir bedre om en er positiv!

Anonymkode: 8a7e9...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er jo en god grunn til å feire, syns det må være lov for et land å ha en nasjonaldag, forstår ikke problemet. 

Anonymkode: 7fd2e...161

Velger meg heller Åge Aleksandersen sin hyllest av en sang for 17 mai: "Hold kjeft spis is!!"

Anonymkode: 46565...07b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Du bor i et av verdens mest priviligerte land.

Det syns på den holdningen der, vi er ikke en posisjon for å klage sammenlignet med mange andre land. Det er ikke perfekt, men vi er i stor grad trygge og mange har gode levevilkår, om du retter snuten mot andre steder er det faktisk ikke like heldig. Så prøv å sett pris på det du har. Om det er vanskelig for deg i livet, håper jeg du får det bedre. 

Anonymkode: 7fd2e...161

Jo da, i høyeste grad. Det aller meste var langt bedre før i dette såkalte i-landet😡. Det er det fler og fler som innser..

Anonymkode: 46565...07b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I dag skal folk gå rundt i finstasen og sine norske flagg på klær, i hånda, balkonger og på stenger rundt omkring i hele landet. For min del kunne vi gjerne satt flagget på halv stang. Kaller vi det ikke fortsatt en nasjonaldag ..? Hva er en nasjon spør jeg.

Før i tiden fantes det nasjoner, men slik jeg ser det er det ikke det lenger. Jeg synes vi like greit kunne hatt ett flagg. Jordklodeflagget.

I hele verden flykter folk fra sine egne nasjoner på grunn av krig og uro, og det har det gjort i lange tider nå. Masseinnvandring til land som gir best uttelling blir klassikeren. Det fører dermed også til lykkejegere, fordi mulighetene ligger åpne for det. Det ender ofte med uro i den nasjonen som får en overflod av disse menneskene utenfra, det gir Europa oss daglige eksempler på. 

Meningene vil fra flertallet være at selv om vi feirer og synger om nasjonen Norge så skal alle andre nasjonaliteter ha rett på landet Norge og dertil feire. Javel sier jeg, verden er faktisk ikke som før, men noe jeg savner. Men jeg ser derfor ikke noe poeng i et norsk flagg, og i hvert fall ikke gå rundt å synge for dette, og tar meg istedenfor en sykkeltur i skauen.

Og det gjør ingenting om jeg på turen deler en kvikklunsj med en afrikaner, for jeg er faktisk ikke rasist. Så rart det enn høres.

 

Anonymkode: 46565...07b

Så vi er nesten rasister fordi vi feirer Norge og ikke verden? Dummeste jeg har lest i dag. 

Anonymkode: 87d7d...33d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...