Gå til innhold

Katten mister vekt etter den startet å få voksenfor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Katten er 1 år og 1 mnd og får Hills med kyllingsmak. 

Frem til for 4 uker siden fikk den kattungeversjonen og spiste godt. 

Etter den byttet til voksenutgaven har den kanskje spist under halvparten av volumet og går ned i vekt. 

Hva kan grunnen være?

Anonymkode: f9e65...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grunnen er at kattungefor er mer fetende enn voksenfor. 

Anonymkode: 7cc85...710

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den spiser halvparten av et magrere fôr, det bør da si seg selv hvorfor den går ned i vekt. Den liker vel ikke fôret like godt, men skjeldent de sulter ihjel foran matskåla. 

Anonymkode: c58ac...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Katten er 1 år og 1 mnd og får Hills med kyllingsmak. 

Frem til for 4 uker siden fikk den kattungeversjonen og spiste godt. 

Etter den byttet til voksenutgaven har den kanskje spist under halvparten av volumet og går ned i vekt. 

Hva kan grunnen være?

Anonymkode: f9e65...cb5

Min frøken gikk også ned i vekt ved overgang. Hun var ekstremt aktiv og fikk rett og slett ikke i seg nok kalorier så i samråd med dyrlegen fortsatte jeg med kattungefôr i rundt seks måneder før jeg begynte med 50/50 og gikk gradvis over på  fôr for steriliserte katter. Men om jeg merker at hun går ned igjen spesielt på sommeren da hun er mer aktiv så supplerer jeg fortsatt med kattungefôr. Hun blir nå 9.

Anonymkode: a931f...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet du rett over til nytt fôr eller hadde du en overgangsfase? Kan være at katten ikke er så glad i smaken. Du kan prøve å blande de to fôrene 50/50 en periode. 
Selv bruke jeg 1/3 nytt for i to uker, så 2/3 i to uker før jeg ga det nye foret. 
Hvis det er veldig varmt der du bor kan det også bidra til at katten spiser mindre. 

Anonymkode: 099b6...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Kattungefor inneholder mere kalorier 

2) Katten din spiser under halvparten av det den spiste før 

3) Hills inneholder en god del korn(over 40% karbohydrater), som katten ikke fordøyer spesielt godt. 

Endret av Arx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kattungemat er mer fetende. Da jeg hadde kattunger i fosterhjem, stjal voksenkatten min den maten. Han la på seg godt mens jeg hadde kattungene 🙈

Anonymkode: ed39a...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arx skrev (På 17.5.2024 den 20.04):

1) Kattungefor inneholder mere kalorier 

2) Katten din spiser under halvparten av det den spiste før 

3) Hills inneholder en god del korn(over 40% karbohydrater), som katten ikke fordøyer spesielt godt. 

Oi, jeg trodde veterinærfor hadde mer kjøtt. Har du noen andre anbefalinger til tørrfor? Katten spiser heller ikke voldsomt mye om gangen, så våtfor blir bare stående og bli dårlig i varmen… 

Anonymkode: f9e65...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.5.2024 den 0.55):

Katten er 1 år og 1 mnd og får Hills med kyllingsmak. 

Frem til for 4 uker siden fikk den kattungeversjonen og spiste godt. 

Etter den byttet til voksenutgaven har den kanskje spist under halvparten av volumet og går ned i vekt. 

Hva kan grunnen være?

Anonymkode: f9e65...cb5

Bytt til Royal canin. Mine sluker outdoor varianten for øyeblikket. Hills har lite smak og lukt i forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er vanedyr, så det kan ha med tilvenning å gjøre. Bland inn litt av ny mat i gammel mat, og over tid øker du andelen ny mat. Kanskje går det bedre da.

Hills og Royal canin er sikkert ikke direkte dårlig, men det finnes annet. Katter er jegere av natur, og trenger kjøtt og proteiner. Ikke korn, mais og slikt ræl. Sjekk at de typen ingredienser er langt nede på innholdsfortegnelsen. De som er nevnt først er det mest av.

Hentet selv katt i går, som visstnok var vandt med royal canin, men jeg kjøpte acana grasslands (litt uheldig navn, men det er visst fra frittgående dyr). Katten min spiser det hittil, så ser ut som det går bra 😊

Dette er det jeg kjøpte, om andre vil prøve. https://www.musti.no/acana-cat-grassland?79864

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...