Gå til innhold

Vi bor i leilighet i en liten lavblokk. Røyking under oss «dagen lang»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboer er allergisk, så vi kan knapt nok sitte ute. Jeg skjønner jo at naboen under oss har lov å røyke på sin balkong, det er bare det at røyken går jo rett opp til oss.

Er det noe vi kan gjøre for å unngå dette? Vil det hjelpe å sette opp noen form for levegg eller markise?

Anonymkode: 9327b...c3e

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det vil absolutt ikke hjelpe, det er jo ikke lufttett.Røyken smyger seg inn uansett.

Ja, det er irriterende med naboer som røyker på balkongen og forpester lufta for sine naboer. Men hva kan man gjøre, annet enn å stenge døra og holde seg inne? Evt flytte om ikke naboen flytter først.

Naboen under meg pleide å ta seg en røyk i ny og ne på balkongen, og da måtte jeg alltid lukke døren. Røyklukten kom ellers rett inn i stua. Heldigvis har de flyttet nå, og de nye ser ikke ut til å røyke. Klaget aldri på røykingen hans, for det er rett og slett lovlig å røyke og ikke noe man som nabo kan forandre på. Dessverre.

PS! Leste forleden dag at en av dagligvaregigantene skulle sakte men sikkert begynne og fase ut sigarettsalget fra 2026. De skulle ikke ta inn nye merker eller typer bl.a. Oppmuntrende! Om 100 år lurer folk på hva i all verden de drev med der tilbake på 1900-tallet og første halvdel av 2000-tallet, som drev og pustet i oss nikotin, tjære og giftstoffer frivillig.

Endret av Million
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Samboer er allergisk, så vi kan knapt nok sitte ute. Jeg skjønner jo at naboen under oss har lov å røyke på sin balkong, det er bare det at røyken går jo rett opp til oss.

Er det noe vi kan gjøre for å unngå dette? Vil det hjelpe å sette opp noen form for levegg eller markise?

Anonymkode: 9327b...c3e

Jeg tåler heller ikke røyk, og bor heldigvis slik at jeg ikke treffer på samme problemstilling. Jeg ser for meg at jeg ville prøvd å sette den store gulvvifta mi ut på balkongen slik at den blåser mot meg, i håp om at den også blåser røyken tilstrekkelig vekk fra meg.

Anonymkode: ef8d2...72c

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (1 time siden):

Nei, det vil absolutt ikke hjelpe, det er jo ikke lufttett.Røyken smyger seg inn uansett.

Ja, det er irriterende med naboer som røyker på balkongen og forpester lufta for sine naboer. Men hva kan man gjøre, annet enn å stenge døra og holde seg inne? Evt flytte om ikke naboen flytter først.

Naboen under meg pleide å ta seg en røyk i ny og ne på balkongen, og da måtte jeg alltid lukke døren. Røyklukten kom ellers rett inn i stua. Heldigvis har de flyttet nå, og de nye ser ikke ut til å røyke. Klaget aldri på røykingen hans, for det er rett og slett lovlig å røyke og ikke noe man som nabo kan forandre på. Dessverre.

PS! Leste forleden dag at en av dagligvaregigantene skulle sakte men sikkert begynne og fase ut sigarettsalget fra 2026. De skulle ikke ta inn nye merker eller typer bl.a. Oppmuntrende! Om 100 år lurer folk på hva i all verden de drev med der tilbake på 1900-tallet og første halvdel av 2000-tallet, som drev og pustet i oss nikotin, tjære og giftstoffer frivillig.

Off topic, men det var vel ikke dagligvare, det var kioskene til Reitan (?)

Anonymkode: 14d64...06e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (1 time siden):

Nei, det vil absolutt ikke hjelpe, det er jo ikke lufttett.Røyken smyger seg inn uansett.

Ja, det er irriterende med naboer som røyker på balkongen og forpester lufta for sine naboer. Men hva kan man gjøre, annet enn å stenge døra og holde seg inne? Evt flytte om ikke naboen flytter først.

Naboen under meg pleide å ta seg en røyk i ny og ne på balkongen, og da måtte jeg alltid lukke døren. Røyklukten kom ellers rett inn i stua. Heldigvis har de flyttet nå, og de nye ser ikke ut til å røyke. Klaget aldri på røykingen hans, for det er rett og slett lovlig å røyke og ikke noe man som nabo kan forandre på. Dessverre.

PS! Leste forleden dag at en av dagligvaregigantene skulle sakte men sikkert begynne og fase ut sigarettsalget fra 2026. De skulle ikke ta inn nye merker eller typer bl.a. Oppmuntrende! Om 100 år lurer folk på hva i all verden de drev med der tilbake på 1900-tallet og første halvdel av 2000-tallet, som drev og pustet i oss nikotin, tjære og giftstoffer frivillig.

De avhengige vil skaffe seg sin røyk uansett, pris og tilgjenglighet er ikke avgjørende.

Anonymkode: 71c62...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

De avhengige vil skaffe seg sin røyk uansett, pris og tilgjenglighet er ikke avgjørende.

Anonymkode: 71c62...a3c

Men etter hvert vil vanskeligere tilgjengelighet antageligvis gjøre at færre begynner å røyke, og etter hvert vil de eksisterende røykerne dø, enten av røykerelaterte sykdommer eller alderdom. Vi er bare 10% røykere i Norge i dag, og tallet har vært nedadgående i årevis. 

Vi får bare håpe at det til slutt er 0% :) 

Kanskje det kommer forbud og andre røykelover også, som vanskeliggjør ting for røykerne, så det er ikke verdt besværet å begynne i det hele tatt?

Endret av Million
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Samboer er allergisk, så vi kan knapt nok sitte ute. Jeg skjønner jo at naboen under oss har lov å røyke på sin balkong, det er bare det at røyken går jo rett opp til oss.

Er det noe vi kan gjøre for å unngå dette? Vil det hjelpe å sette opp noen form for levegg eller markise?

Anonymkode: 9327b...c3e

Jeg synes absolutt ikke det er en selvfølge å røyke noe sted , når det er til sjenanse for andre! Hverken i leiligheter, ute på gata, ved busstopp o.l

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HildaSofie skrev (4 timer siden):

Jeg synes absolutt ikke det er en selvfølge å røyke noe sted , når det er til sjenanse for andre! Hverken i leiligheter, ute på gata, ved busstopp o.l

Hva du synser om er fullstendig irrelevant. Så lenge det er lov så gjør folk det de har lyst til på sin egen balkong. 

Ts: du kan prøve det enkle, snakk med naboen. Hvis han ikke er helt drittsekk så kan det hende dere kan komme til enighet om noe. Min venninne som er røyker fant en løsning med naboen som de begge kunne godta. Hennes balkong var rett ved siden av naboens soverom. De ble da enige om at min venninne kunne røyke på balkongen mellom klokken 15:00-23:00. I det tisrommskulle naboen lukke vinduet. I de andre timene skulle naboen få lufte og min venninne gikk da ut å røkte hvor det ikke blåste inn til noen.

Anonymkode: c91ee...cc7

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kjeft av naboen fordi de fikk inn røykelukt. Jeg ønsker selvsagt ikke plage andre med mine dårlige vaner, så bare justerte meg og røykte ett stykke fra huset, i stedet. Det viktigste for meg var bare å røyke ute. Så kanskje bare ta en prat og se om dere finner en god løsning som fungerer for begge? De aller fleste ønsker å komme andre i møte. 

Anonymkode: 6f20a...e20

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyker ikke selv. Men hvorfor er røyk verre for folk nå enn før. Ikke såå lenge siden det var lov å røyke overalt. På restauranter, frisørsalonger og uansett hvor man gikk. Hørte aldri noen klage, eller snakk om allergi. Den tiden ble det derimot sett på som sosialt å røyke.

Nå når man blir utsatt for mindre passiv røyk enn noen gang, så er det også verre for folk enn det noen gang har vært.

Anonymkode: 149c9...146

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg røyker ikke selv. Men hvorfor er røyk verre for folk nå enn før. 


Jeg er overbevist om at menneskeheten er infiltrert av små grønne menn som eksperimenterer.

Fra spøk til revolver, hvor var alle allergikerne mot røyk, gluten, kjøtt, pels, melk, ymse E-stoffer og alt mulig annet, den gangen folk ikke hadde noe valg?

Jeg forstår at folk er allergiske, har cøliaki osv. men det fremstår som om det var langt mindre utbredt for bare noen år siden, og går man tiår tilbake, når folk bodde på gårder i grisgrendte strøk, så virker det ikke som om kjøtt og mel var et veldig stort problem for særlig mange, ei heller tobakksrøyk?

Når det kommer til naboer som røyker, så må man vel bare leve med det, ettersom folk har rett til å gjøre som de vil på sin egen eiendom.

Endret av TuttaHutta
  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Samboer er allergisk, så vi kan knapt nok sitte ute. Jeg skjønner jo at naboen under oss har lov å røyke på sin balkong, det er bare det at røyken går jo rett opp til oss.

Er det noe vi kan gjøre for å unngå dette? Vil det hjelpe å sette opp noen form for levegg eller markise?

Anonymkode: 9327b...c3e

Hva med å sette på litt musikk som er såpass bråkete og høyt nok til at de ikke orker å være der ute å røyke?  

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuttaHutta skrev (19 minutter siden):


Jeg er overbevist om at menneskeheten er infiltrert av små grønne menn som eksperimenterer.

Fra spøk til revolver, hvor var alle allergikerne mot røyk, gluten, kjøtt, pels, melk, ymse E-stoffer og alt mulig annet, den gangen folk ikke hadde noe valg?

Jeg forstår at folk er allergiske, har cøliaki osv. men det fremstår som om det var langt mindre utbredt for bare noen år siden, og går man tiår tilbake, når folk bodde på gårder i grisgrendte strøk, så virker det ikke som om kjøtt og mel var et veldig stort problem for særlig mange, ei heller tobakksrøyk?

Når det kommer til naboer som røyker, så må man vel bare leve med det, ettersom folk har rett til å gjøre som de vil på sin egen eiendom.

Har du sjekket utviklingen av gjennomsnittlig levealder de siste hundre årene?

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hansehan skrev (6 minutter siden):

Har du sjekket utviklingen av gjennomsnittlig levealder de siste hundre årene?

Kan du spesifisere mer hva du legger i dette?

 

Anonymkode: 149c9...146

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (40 minutter siden):

Hva med å sette på litt musikk som er såpass bråkete og høyt nok til at de ikke orker å være der ute å røyke?  

Orker? Hørt om avhengig?

Anonymkode: f7ec9...0ed

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuttaHutta skrev (44 minutter siden):


Jeg er overbevist om at menneskeheten er infiltrert av små grønne menn som eksperimenterer.

Fra spøk til revolver, hvor var alle allergikerne mot røyk, gluten, kjøtt, pels, melk, ymse E-stoffer og alt mulig annet, den gangen folk ikke hadde noe valg?

Jeg forstår at folk er allergiske, har cøliaki osv. men det fremstår som om det var langt mindre utbredt for bare noen år siden, og går man tiår tilbake, når folk bodde på gårder i grisgrendte strøk, så virker det ikke som om kjøtt og mel var et veldig stort problem for særlig mange, ei heller tobakksrøyk?

Når det kommer til naboer som røyker, så må man vel bare leve med det, ettersom folk har rett til å gjøre som de vil på sin egen eiendom.

Nå er allergi noe som har økt mye de siste årene, og det er ikke lenge til 50% av Norges befolkning vil være allergiske. Jeg har selv vært allergisk i 44 år, men da var jeg allergisk mot en ting. Og med årenes tid, har jeg blitt allergisk mot bare mer og mer. 

Men min mor hadde cøliaki, har nok hatt det fra hun var barn, men da var det 2. verdenskrig, så hun fikk det ikke påvist før hun var voksen. 

Anonymkode: 5e54c...767

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg røyker ikke selv. Men hvorfor er røyk verre for folk nå enn før. Ikke såå lenge siden det var lov å røyke overalt. På restauranter, frisørsalonger og uansett hvor man gikk. Hørte aldri noen klage, eller snakk om allergi. Den tiden ble det derimot sett på som sosialt å røyke.

Nå når man blir utsatt for mindre passiv røyk enn noen gang, så er det også verre for folk enn det noen gang har vært.

Anonymkode: 149c9...146

Det var et sant helvete å jobbe i bar og restaurant back in the day før røykeloven og jeg tror så og si alle, inkludert røykere er glad for at det ikke er mulig lenger.

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (3 minutter siden):

Det var et sant helvete å jobbe i bar og restaurant back in the day før røykeloven og jeg tror så og si alle, inkludert røykere er glad for at det ikke er mulig lenger.

Absolutt. All ære til de som klarte å stå i der en hel arbeidsdag.

Og det understreker nettopp hva jeg skulle fram til. Hvor lite som skal til før folk klager nå enn før. Vil vel ikke si at det vi opplever av passiv røyking nå er i nærheten av det å stå i innestengte lokaler med mange som røyker samtidig.

Anonymkode: 149c9...146

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg røyker ikke selv. Men hvorfor er røyk verre for folk nå enn før. Ikke såå lenge siden det var lov å røyke overalt. På restauranter, frisørsalonger og uansett hvor man gikk. Hørte aldri noen klage, eller snakk om allergi. Den tiden ble det derimot sett på som sosialt å røyke.

Nå når man blir utsatt for mindre passiv røyk enn noen gang, så er det også verre for folk enn det noen gang har vært.

Anonymkode: 149c9...146

Vi har endelig lov til å si fra. 

Anonymkode: e83cc...d59

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuttaHutta skrev (11 timer siden):


Jeg er overbevist om at menneskeheten er infiltrert av små grønne menn som eksperimenterer.

Fra spøk til revolver, hvor var alle allergikerne mot røyk, gluten, kjøtt, pels, melk, ymse E-stoffer og alt mulig annet, den gangen folk ikke hadde noe valg?

Jeg forstår at folk er allergiske, har cøliaki osv. men det fremstår som om det var langt mindre utbredt for bare noen år siden, og går man tiår tilbake, når folk bodde på gårder i grisgrendte strøk, så virker det ikke som om kjøtt og mel var et veldig stort problem for særlig mange, ei heller tobakksrøyk?

Når det kommer til naboer som røyker, så må man vel bare leve med det, ettersom folk har rett til å gjøre som de vil på sin egen eiendom.

Hjemme. Jeg var hjemme.

Møtte jeg opp på noe sosialt var jeg merkelig nok den som satt lengst unna nært et åpent vindu og gjerne den første til å dra hjem.

Som barn forsvant jeg raskt på rommet når min mor tente opp. At jeg faktisk ikke tålte røyk (og ikke bare var "dramatisk") fant vi først ut når jeg var blitt voksen.

Anonymkode: ef8d2...72c

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...