Gå til innhold

Slutt å si at 17. mai og julaften er barnas dag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Norge, kjempers fødeland er så vidt jeg vet en drikkevise som har blitt til en 17.mai sang pga teksten, men går i samme melodi som småbarnas nasjonalsang/vi ere en nasjon

Anonymkode: 65b80...e10

Jeg har allerede innrømmet at jeg blandet sammen denne og "Sønner av Norge".

Men "barnas nasjonalsang" har ikke vært offisiell nasjonalsang, som var den påstanden jeg reagerte på.

Anonymkode: 3dc48...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spade skrev (15 minutter siden):

Du følte deg truffet nok til å kommentere det.

Nei,  ville bare poengtere at ikke alle drikker alkohol disse dagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så smålig😄 Er det ikke mulig for voksne mennesker å la være alkohol denne dag? Det er komplett ufattelig! Hva har egentlig alkohol med 17 mai og gjøre? Må dere ha alkohol for å kose dere på 17. mai? Skjønner ikke linken.

- alkoholfri mamma

Anonymkode: ac65f...916

Jeg har aldri påstått at jeg må ha alkohol. Jeg har tre barn mellom 17 og 21 år og de siste 22 årene har vært helt uten alkohol for min del på 17. mai. I år skal jeg på fest med voksne på kvelden og da skal jeg kose meg med alkohol. Ikke fordi jeg MÅ og slettes ikke for å bli full, men fordi det er en måte å kose seg på, på linje med god mat. Får helt dilla av voksne som ser ned på voksne som koser seg med et moderat inntak av alkohol. Det er akkurat det samme som at man koser seg med god mat når det er noe spesielt. Eller spiser du kanskje det samme til hverdag og fest? Nei, det gjør du ikke. 

Anonymkode: db88b...c47

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har aldri påstått at jeg må ha alkohol. Jeg har tre barn mellom 17 og 21 år og de siste 22 årene har vært helt uten alkohol for min del på 17. mai. I år skal jeg på fest med voksne på kvelden og da skal jeg kose meg med alkohol. Ikke fordi jeg MÅ og slettes ikke for å bli full, men fordi det er en måte å kose seg på, på linje med god mat. Får helt dilla av voksne som ser ned på voksne som koser seg med et moderat inntak av alkohol. Det er akkurat det samme som at man koser seg med god mat når det er noe spesielt. Eller spiser du kanskje det samme til hverdag og fest? Nei, det gjør du ikke. 

Men det er ikke på lik linje- alkohol er et rusmiddel, mat ikke.

Anonymkode: ac65f...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17. Mai er vell stort sett barnas dag for barn og deres foreldre. Det er i alle fall ikke foreldrenes dag, de virker for det meste lettet når stresset har lagt seg. Men ja, de som ikke har eller en gang er sammen med barn på dagen feirer jo gjerne også.

Jeg har ikke barn, men har jaggu kost meg mye mer med 17. Mai siden jeg ble gammel nok til å bestemme helt selv hva jeg gjør den dagen, og drikker et par enheter med god samvittighet. Når jeg var nærmere 20 var det også et par år hvor jeg var godt beruset, og har ikke skyldfølelse for det... Ravet ikke rundt i barnetoget med sjampisen akkurat. Fjas og drikking gjorde vi stort sett i egne leiligheter/bakgården og senere på utestedet (dog dro jeg vell stort sett hjem før ferden gikk dit). 

Endret av Anonymbruker***
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herrefred nå må folk slutte å bli så krenka da at noen kaller det barnas dag. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kanskje litt historielesning er på sin plass.

Grunnen til at vi feirer 17. mai sånn som vi gjør i dagens samfunn er at Henrik Wergeland innførte det som en festdag for barn. Før det var den nesten null feiring på 17. mai sånn som svenskene gjør på sin nasjonaldag.

Så jo, barnas dag er det. Les litt historie kjære du.

Anonymkode: eb9d6...26a

Henrik Wergeland har ikke noe med barnetog å gjøre. Det første barnetoget kom mange år etter han var død. Fra det første forsøk til tog i Trondheim, via torgslaget i Oslo... Tradisjonen handler om rikets selvstendighet. 

Enig og tro til Dovre faller. Still opp imorgen. Stå og syng når nasjonalsangen spilles istedenfor å snakke dritt med enn eller annen tilfeldig, tenk på at friheten har en pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg fint lite om folk drikker på 17.mai, det gjør de som de vil med. Men helst ikke i nærheten av plasser der det oppholder seg barn. Som på skoler, der borgertoget går, i nærheten av lekeplasser og alle lokale narvesen som skal selge is and you name it.

Drikk hjemme, eller på offentlige plasser det er LOV å drikke (restauranter med skjenkebevilgning) 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnas dag begge dager. Elsker å tilbringe dagen med barna for å se gleden i deres ansikt 🥰 derfor er det frustrerende å ha en jobb hvor jeg av og til må jobbe julaften. Hadde vært bedre om de uten barn jobbet den dagen.

Anonymkode: 26e13...d22

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barnas dag begge dager. Elsker å tilbringe dagen med barna for å se gleden i deres ansikt 🥰 derfor er det frustrerende å ha en jobb hvor jeg av og til må jobbe julaften. Hadde vært bedre om de uten barn jobbet den dagen.

Anonymkode: 26e13...d22

Fordiiii…? 
de uten barn ikke har et liv da eller? Fordi de uten barn er mindre verdt enn de med? Altså - hva mener du her? 😂

Anonymkode: 1cbf3...778

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bil eller ei, det med at en av foreldrene bør være kjørbar handler vel mest av alt om at en av foreldrene bør være ved sine fulle fem.

Anonymkode: c0232...2b9

Det er man selv om man tar ett glass eller to

Anonymkode: c45b3...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordiiii…? 
de uten barn ikke har et liv da eller? Fordi de uten barn er mindre verdt enn de med? Altså - hva mener du her? 😂

Anonymkode: 1cbf3...778

Tipper at 26e13...d22 her mener at de uten barn kunne jobbet fordi barna fortjener å ha foreldrene hjemme til jul. Men jeg er enig med deg 1cbf3...778 de uten barn fortjener også fri på julaften, når man har valgt et yrke med skiftordning så må man regne med å miste noen høytider selv om man har barn (men de fortjener høyere lønn hele sulamitten av de som jobber i de nødvendige yrkene som jobber høytider.) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnas dag: 

17 mai er en dag hvor svært mange barn er ute i det offentlige rom og hele samfunnet hauser det opp med forventninger. Det er ganske tydelige bormer og føringer for "hva man gjør". Det er barnetog og mat som er særs tilpasset barn (pølse, brus og is er vel liksom noe de fleste nevner de må ga, selv om de gleder seg mest til rekene og grillmaten).

Når det er så mange barn i det offentlige rom (oppmuntret av alle skoler i hele landet) er det for enkelte nødvendig med en påminner om at det er ganske usmakelig å være full i det offentlige rom klokken 11 på formiddagen.

Anonymkode: 1e13f...c55

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For foreldre er det vel barnas dag, men ikke for oss som ikke har barn. 

Anonymkode: ed5ca...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kjære du, vi feirer grunnloven vår, den er ikke bare barnas gitt.

Jada, men i Norge har vi valgt å legge opp feiringen rundt barna. Andre steder er feiringen basert på militæret, og da blir det ikke barnas dag. Og atter andre steder, som i Sverige, har man valgt å ikke feire nasjonaldagen i særlig grad.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å kose meg med både cava og god øl i morgen (har ikke barn). Men jeg går da ikke ned til lekene og kiosken der barna er og hoier med champagneflaska i hånda. Jeg koser meg hjemme med god mat og god drikke.

Anonymkode: 4171a...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17.mai er Norges og Grunnlovens dag, ikke barnas dag. Barn har ingenting med høytid å gjøre, de er bare med fordi folk føder dem, de kan ikke bli igjen hjemme alene, skolene arrangerer tog osv, men det gir ikke de førsterett disse dagene. Jeg har ingenting imot å vise det at barn ikke kommer først disse høytidsdagene. 

Anonymkode: bd10a...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de av pss som har barn er det selvsagt barnas dag, med tog, is, leker og alt annet som hører med.

For de av oss uten barn, er det selvsagt vår dag også. Da er det lfint å samle venner og feire- med måte. De aller fleste ønsker ikke å snuble drita rundt og spy mens barnetoget marsjerer i bakgrunnen. Det er stor forskjell på en champagne skål under en frokost, og et par glass viv/øl og grøftfylla. 

Det er garantert de som dummer seg ut i år også, men får håpe majoriteten tar det pent.

Ha en fin feiring! 

Anonymkode: 1fa2e...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bildet sier mye om hvordan 17. mai har blitt de siste årene. 

IMG_4638.jpeg

Anonymkode: c094f...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette bildet sier mye om hvordan 17. mai har blitt de siste årene. 

IMG_4638.jpeg

Anonymkode: c094f...544

Blinkskudd det der, men det er ikke det samme som at de av oss som er barnløse ligger i hver krok og spyr. 

Det er verre om det er foreldre med barn som ikke klarer å begrense seg. Ederue foreldre klarer å skåne og forklare ved slike tilfeller. Jeg er helt enig at flat-fylla ikke har noe med 17.mai å gjøre, men la de som har mulighet få kose seg med et glass vin eller øl. 

Anonymkode: 1fa2e...de5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...