Gå til innhold

Slutt å si at 17. mai og julaften er barnas dag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Enig, det er alles dag. Ikke kun barnas.

  • Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare barn som syns det er plagsomt med fyll og bråk fra tidlig om mårran. Vi er nok av voksne folk som ønsker «dagen vår» tilbake.

Anonymkode: e8e28...44b

  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt historielesning er på sin plass.

Grunnen til at vi feirer 17. mai sånn som vi gjør i dagens samfunn er at Henrik Wergeland innførte det som en festdag for barn. Før det var den nesten null feiring på 17. mai sånn som svenskene gjør på sin nasjonaldag.

Så jo, barnas dag er det. Les litt historie kjære du.

Anonymkode: eb9d6...26a

  • Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje litt historielesning er på sin plass.

Grunnen til at vi feirer 17. mai sånn som vi gjør i dagens samfunn er at Henrik Wergeland innførte det som en festdag for barn. Før det var den nesten null feiring på 17. mai sånn som svenskene gjør på sin nasjonaldag.

Så jo, barnas dag er det. Les litt historie kjære du.

Anonymkode: eb9d6...26a

Kjære du, vi feirer grunnloven vår, den er ikke bare barnas gitt.

Anonymkode: db88b...c47

  • Liker 27
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir som regel sagt i forbindelse med rus. Det er barna sin dag OGSÅ og at folk drikker seg stupende fulle offentlig gjør feiringen utilgjengelig for barna. Som du selv sier er det alle sin dag, så da får alle tilpasse seg. Om du vil være drit stupende dritings så kan du like godt oppholde deg i blomsterbedet ditt i din egen hage.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjære du, vi feirer grunnloven vår, den er ikke bare barnas gitt.

Anonymkode: db88b...c47

Har du lest grunnloven?

Anonymkode: eb9d6...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje litt historielesning er på sin plass.

Grunnen til at vi feirer 17. mai sånn som vi gjør i dagens samfunn er at Henrik Wergeland innførte det som en festdag for barn. Før det var den nesten null feiring på 17. mai sånn som svenskene gjør på sin nasjonaldag.

Så jo, barnas dag er det. Les litt historie kjære du.

Anonymkode: eb9d6...26a

Les litt historie sjøl du 😂

Screenshot_20240516_123527_Chrome.jpg

Screenshot_20240516_123527_Chrome.jpg

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

got2go skrev (3 minutter siden):

Les litt historie sjøl du 😂

Screenshot_20240516_123527_Chrome.jpg

Screenshot_20240516_123527_Chrome.jpg

Artig at du tenker at ditt google-søk skal være fasiten...du vet at søketreff på Google er personlig tilpasset og at ikke alle får det samme svaret?

Jeg skrev samme setning som deg og fikk helt andre søketreff :D

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 mai er barnas dag. 1 mai er folkets dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilken rolle spiller det egentlig for noen at de kaller det dét? Er vel mer en påminnelse til folk der ute med små barn som drikker seg drita alle høytidsdager i året.. at "la nå 17.mai og julaften i det minste være for barna".. 

Anonymkode: c4723...dab

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

got2go skrev (Akkurat nå):

Les litt historie sjøl du 😂

Screenshot_20240516_123527_Chrome.jpg

Screenshot_20240516_123527_Chrome.jpg

Leste du innlegget mitt? Jeg skrev om hvorfor vi feirer som vi gjør, ikke hvorfor vi feirer i det hele tatt.

Anonymkode: eb9d6...26a

  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Disse dagene er alles dag, ikke bare barnas. Lei å høre at disse dagene er for barna.

 

Med det sagt, SKAL dagene være på barnas premisser når barn er tilstede, som alle de andre dagene i året; hvilket betyr at man oppfører seg som ansvarlige foresatte og voksne dersom man er sammen med barn. Fyll og rus hører selvfølgelig ikke sammen med barn. Jeg er dog for at ETT glass vin eller to til festmaten er innafor, men det må stoppe der. En av de foresatte må dessuten være kjørbar til enhver tid, bestandig, dersom man har ansvar for barn, etter mitt syn. MEN at fremmede, voksne folk drikker og fester på 17. mai synes jeg vi må tåle. Personlig synes jeg det er rart å drikke seg full midt på dagen, men det er opp til enhver. 17. mai er ikke bare barnas dag.

Anonymkode: db88b...c47

Enig. Single og /eller barnløse må og f feire 17 mai og det akkurat slik de vil

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er alle sin dag, at man trenger å være kjørbare tenker jeg heller ikke man må. Masse folk uten lappen,  set får taxi og er det alvorlig ringer man 113

Anonymkode: c45b3...0f3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Disse dagene er alles dag, ikke bare barnas. Lei å høre at disse dagene er for barna.

 

Med det sagt, SKAL dagene være på barnas premisser når barn er tilstede, som alle de andre dagene i året; hvilket betyr at man oppfører seg som ansvarlige foresatte og voksne dersom man er sammen med barn. Fyll og rus hører selvfølgelig ikke sammen med barn. Jeg er dog for at ETT glass vin eller to til festmaten er innafor, men det må stoppe der. En av de foresatte må dessuten være kjørbar til enhver tid, bestandig, dersom man har ansvar for barn, etter mitt syn. MEN at fremmede, voksne folk drikker og fester på 17. mai synes jeg vi må tåle. Personlig synes jeg det er rart å drikke seg full midt på dagen, men det er opp til enhver. 17. mai er ikke bare barnas dag.

Anonymkode: db88b...c47

Er helt enig i alt, bortsett fra at det alltid må være en foresatt som er kjørbar.

Her vi bor i Oslo har minst halvparten av foresatte til venner av mine barn ikke bil og flere har heller ikke lappen. Tenker heller at foresatte får enten la være å drikke, eller drikke moderat enten de har bil eller ei. 

Anonymkode: 1fa14...922

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, jeg hater det uttrykket. Søsteren min har alltid sagt «dette er barnas dag» om både 17.mai og sankthansaften, og andre større dager også, forsåvidt, og hun sier det på en sånn måte at det iallefall ikke er for de voksne, for de gjør dette bare for barna. Dette kommer i den forbindelse med at jeg spør om jeg kan være sammen med de på sånne dager, men da får jeg nei til svar, for de skal bare gjøre sånn og sånn for barnas skyld, før de skal hjem igjen og slappe av…

Anonymkode: 43e80...0ca

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Maleficenta skrev (24 minutter siden):

Enig. Single og /eller barnløse må og f feire 17 mai og det akkurat slik de vil

Overstadig rus er ikke godtatt resten av året heller. Er ikke egne lover for single og barnløse.

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HELT ENIG, ja til rus hele dagen lang og skikkelig fest om kvelden. Vi plager nabo barna, vi har sex med stefaren vår. Vi knuller den gamle dama på tinder. 

For noen handler hele dagen og en mulighet til å drikke seg drita og det er det som er målet. 

Kvalm og ekkelt å være med andre som tror de er artige når de er drita.

Skaper bare ubehagelige situasjoner.

Gjerne drikk med måte, men aldri for å kun skulle drikke... begynnende alkoholiker??

Anonymkode: 05594...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Disse dagene er alles dag, ikke bare barnas. Lei å høre at disse dagene er for barna.

 

Med det sagt, SKAL dagene være på barnas premisser når barn er tilstede, som alle de andre dagene i året; hvilket betyr at man oppfører seg som ansvarlige foresatte og voksne dersom man er sammen med barn. Fyll og rus hører selvfølgelig ikke sammen med barn. Jeg er dog for at ETT glass vin eller to til festmaten er innafor, men det må stoppe der. En av de foresatte må dessuten være kjørbar til enhver tid, bestandig, dersom man har ansvar for barn, etter mitt syn. MEN at fremmede, voksne folk drikker og fester på 17. mai synes jeg vi må tåle. Personlig synes jeg det er rart å drikke seg full midt på dagen, men det er opp til enhver. 17. mai er ikke bare barnas dag.

Anonymkode: db88b...c47

17 mai er barnas dag for min del, noe Harry om man ikke har unger med alt det styret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Lykkedykker said:

17 mai er barnas dag. 1 mai er folkets dag. 

1.mai er vel arbeidernes internasjonale kampdag😅

Anonymkode: 41300...d11

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...