Gå til innhold

Slutt å si at 17. mai og julaften er barnas dag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dupers skrev (49 minutter siden):

Hva taper du på at dagen kalles barnas dag? 

Det er barnas dag 364 andre dager i året nå i 2024.

Anonymkode: d58f8...36f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 hours ago, AnonymBruker said:

Disse dagene er alles dag, ikke bare barnas. Lei å høre at disse dagene er for barna.

Med det sagt, SKAL dagene være på barnas premisser når barn er tilstede, som alle de andre dagene i året; hvilket betyr at man oppfører seg som ansvarlige foresatte og voksne dersom man er sammen med barn. Fyll og rus hører selvfølgelig ikke sammen med barn. Jeg er dog for at ETT glass vin eller to til festmaten er innafor, men det må stoppe der. En av de foresatte må dessuten være kjørbar til enhver tid, bestandig, dersom man har ansvar for barn, etter mitt syn. MEN at fremmede, voksne folk drikker og fester på 17. mai synes jeg vi må tåle. Personlig synes jeg det er rart å drikke seg full midt på dagen, men det er opp til enhver. 17. mai er ikke bare barnas dag.

Anonymkode: db88b...c47

Så: alles dag, men på barnas premisser.

Blir for langt og knotete å si. Barnas dag høres bedre ut❤️

Anonymkode: e4520...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie er det barnas dag frem til barna blir voksne, etter det så er det foreldrenes dag også. Jeg har alltid holdt meg unna alkohol når barna har vært små, og det har alle vi har feiret sammen med også gjort. Men, når vi har vært på restaurant eller cafe med barna så har vi jo opplevd fulle voksne som hoier og roper med  slips rundt hodet og sånn, både på 17 mai og andre dager. Det kunne alikevel aldri ramlet meg inn i halvsøvne engang å kritisere andre voksne mennesker uten barn for de valgene de tar. På samme måte forventer jeg at folk ikke blander seg med hva jeg gjør når jeg ikke har ansvar for barn.

I år har jeg voksne barn på 17 mai og siden det er fridag dagen etterpå så kommer jeg til å kose meg med både øl, champagne og vin. Skal ikke se bort ifra at jeg og min vennegjeng kan bli litt fnisete, men dritings blir jeg ikke. Dessuten skal vi ikke være på skoler, tivoli eller slike steder hvor barn er da.

Denne flatfylla som enkelte driver med er ikke bra men, de menneskene vil alltid finnes uansett hva. Man kan ikke skjerme barna for alt så jeg tror det beste er å lære dem at selv om noen voksne opptrer rart og litt skummelt iblandt så betyr ikke det at noe er farlig. Så lenge barnas foreldre og deres følge er ved sine fulle fem så takler de aller fleste barn helt greit å se andre random rusede/berusede voksne.

Det vil alltid være noen som irriterer seg over de valgene en selv tar og det er fort gjort å rope at man må ta hensyn. Men, hensynet går faktisk begge veier og vi må ikke glemme at vi bor i et fritt land. Dette bør vi særlig huske på 17 mai. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg trodde da vitterlig at det var «Norge, kjempers fødeland» som var den uoffisielle nasjonalsangen før «Ja vi elsker» overtok. 

Anonymkode: 3dc48...fb2

Nei det var «Sønner av Norge» fra 1820 som ble brukt som nasjonalsang fram til «Ja, vi elsker dette landet» kom i 1864, 

«Norge, Kjempers Fødeland», som egentlig heter Norges skaal er en drikkevise.  men den ble en uoffisiell nasjonalsang, men det var før «Sønner av Norge»  Så ja Norges kjempers fødeland var før Ja vi elsker og var uoffisiell nasjonalsang før Ja vi elsker, men det var en uoffisiell nasjonalsang i mellom dem.   

Men det skal sies at i motsetning til Sønner av Norge og Ja vi Elsker, så var aldri Norges skaal en de facto nasjonalsang. 

Endret av Odhrán Ó Máille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Disse dagene er alles dag, ikke bare barnas. Lei å høre at disse dagene er for barna.

Med det sagt, SKAL dagene være på barnas premisser når barn er tilstede, som alle de andre dagene i året; hvilket betyr at man oppfører seg som ansvarlige foresatte og voksne dersom man er sammen med barn. Fyll og rus hører selvfølgelig ikke sammen med barn. Jeg er dog for at ETT glass vin eller to til festmaten er innafor, men det må stoppe der. En av de foresatte må dessuten være kjørbar til enhver tid, bestandig, dersom man har ansvar for barn, etter mitt syn. MEN at fremmede, voksne folk drikker og fester på 17. mai synes jeg vi må tåle. Personlig synes jeg det er rart å drikke seg full midt på dagen, men det er opp til enhver. 17. mai er ikke bare barnas dag.

Anonymkode: db88b...c47

Så smålig😄 Er det ikke mulig for voksne mennesker å la være alkohol denne dag? Det er komplett ufattelig! Hva har egentlig alkohol med 17 mai og gjøre? Må dere ha alkohol for å kose dere på 17. mai? Skjønner ikke linken.

- alkoholfri mamma

Anonymkode: ac65f...916

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spade skrev (1 time siden):

Slutt å tro at alt er fyllefest for deg

Jeg har aldri drukket så mye som en dråpe alkohol på slike dager som liksom skal være barnasdag.  Så til info ikke alle voksne drikker seg dritings. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Odhrán Ó Máille skrev (7 minutter siden):

Nei det var «Sønner av Norge» fra 1820 som ble brukt som nasjonalsang fram til «Ja, vi elsker dette landet» kom i 1864, 

«Norge, Kjempers Fødeland», som egentlig heter Norges skaal er en drikkevise.  men den ble en uoffisiell nasjonalsang, men det var før «Sønner av Norge»  Så ja Norges kjempers fødeland var før Ja vi elsker og var uoffisiell nasjonalsang før Ja vi elsker, men det var en uoffisiell nasjonalsang i mellom dem.   

Men det skal sies at i motsetning til Sønner av Norge og Ja vi Elsker, så var aldri Norges skaal en de facto nasjonalsang. 

Det stemmer selvfølgelig, jeg hadde ikke hodet helt med meg tydeligvis. 

Men «Vi ere en nasjon» har uansett aldri vært nasjonalsang slik det ble påstått tidligere i tråden. Den er, og har alltid vært, «Barnas nasjonalsang»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så altså, 17 mai:

Grunnloven ble undertegnet 17. mai 1814, på Eidsvoll.

Matthias Conrad Peterson, tok til orde for å gjøre grunnlovsdagen til nasjonal festdag. Han ønsket å få alle samfunnsgrupper med. I 1826 samlet det seg flere tusen mennesker på Ilevollen for å gå i tog, synge nasjonale sanger og rope hurra.

I Oslo ble tiårsjubileet feiret i visse kretser i 1824. I 1836 feiret Stortinget 17. mai-fest, noe som fikk mye å si for dagens status som nasjonaldag.
Henrik Wergeland og Bjørnstjerne Bjørnson var varme talsmenn for å gjøre 17. mai til en nasjonal festdag for hele folket.

Tradisjonelt bestod opptogene av voksne som gikk i såkalte borgertog.

I 1869 arrangerte skolebestyrer Peter Qvam i Oslo det første barnetoget med elever fra sin skole. 
Bjørnstjerne Bjørnson, som var timelærer ved Qvams skole, argumenterte for ideen med barnetog i avisene. Han organiserte det første barnetoget i 1870, som gikk fra Akershus festning til Slottet. Omtrent 1200 gutter deltok i toget. Jenter kom først med i 1889, de første var fra Ragna Nielsens skole.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkedykker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

NEI.

17.mai er grunnlovsdagen. En feiring av at Norge er en selvstendig nasjon.

1.mai er arbeidernes dag. Dagen har forøvrig blitt kuppet av AP og behandles nå som «Arbeiderpartiers dag», derfor gidder jeg aldri å heise flagget eller gå til byen 1.mai.

Anonymkode: 54bd5...e8b

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

1.Mai er arbeidernes fridag.

Anonymkode: d58f8...36f

Ja.. og den feires ved at voksne folk møtes med sine tøffe 4hjulinger og 2hjulinger. Hvor det er om å gjøre å være så høylytt som mulig. Mens 17mai er det barnas tur å være så høylytt som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lykkedykker said:

Mens 17mai er det barnas tur å være så høylytt som mulig. 

Hvem legger til rette for barna? Jo det er de voksne. 17 mai er Norges nasjonaldag. Tror du folk i andre land bare lar barna ha en egen dag helt alene? Hva hadde skjedd da om barn skulle fikse alt? 

Ingenting.

Anonymkode: 26d75...973

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn. Det de som sier det at det er barnas dag, er mer som at dagen er ikke ment å bruke til drikke full og med alkohol. Barna fortjener edru foreldre den ene dagen de har fri

Anonymkode: d11d3...75e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ikke bare barn som syns det er plagsomt med fyll og bråk fra tidlig om mårran. Vi er nok av voksne folk som ønsker «dagen vår» tilbake.

Anonymkode: e8e28...44b

Håpar du ikkje bur i Bergen 😬

Anonymkode: 74c4a...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkedykker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvem legger til rette for barna? Jo det er de voksne. 17 mai er Norges nasjonaldag. Tror du folk i andre land bare lar barna ha en egen dag helt alene? Hva hadde skjedd da om barn skulle fikse alt? 

Ingenting.

Anonymkode: 26d75...973

Og uten barna hadde det ikke vært noe barnetog. Da hadde 17mai vært voksnes dag med kun fyll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig!

Anonymkode: 596dd...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg trodde da vitterlig at det var «Norge, kjempers fødeland» som var den uoffisielle nasjonalsangen før «Ja vi elsker» overtok. 

Norge, kjempers fødeland er så vidt jeg vet en drikkevise som har blitt til en 17.mai sang pga teksten, men går i samme melodi som småbarnas nasjonalsang/vi ere en nasjon

Anonymkode: 65b80...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barn selv, og har kost meg på 17 mai både før og etter barn. Tenker ikke spesifikt at det er barnas dag, bare fordi barn skal få kose seg litt ekstra. Merker det er en viktig dag for mitt barn hvert år, han gleder seg i ukesvis. Så for meg handler dagen om å gjøre det litt ekstra stas for han, men uten barn ville jeg også funnet på noe gøy. Det er en dag for nordmenn, uavhengig av alder tenker jeg. 

Uavhengig av dette syns jeg det er litt usjarmerende med døddrita folk overalt fra morgen til kveld, har venninner som blir blackout fulle denne dagen (og sjeldent ellers) og syns det fjerner litt av respekten for feiringen. Dette kommer fra en som selv nyter alkohol fra tid til annen. Liksom som at 17 mai er en unnskyldning til å bare drikke mest mulig, litt som russetiden. 

Anonymkode: b8fc4...26d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så smålig😄 Er det ikke mulig for voksne mennesker å la være alkohol denne dag? Det er komplett ufattelig! Hva har egentlig alkohol med 17 mai og gjøre? Må dere ha alkohol for å kose dere på 17. mai? Skjønner ikke linken.

- alkoholfri mamma

Anonymkode: ac65f...916

Selv om vi sier de voksnes dag også, betyr ikke at vi synes det er greit med alkohol.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkedykker skrev (42 minutter siden):

Og uten barna hadde det ikke vært noe barnetog. Da hadde 17mai vært voksnes dag med kun fyll. 

Det finnes voksne som ikke drikker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freyja Valkyrie skrev (1 time siden):

Jeg har aldri drukket så mye som en dråpe alkohol på slike dager som liksom skal være barnasdag.  Så til info ikke alle voksne drikker seg dritings. 

Du følte deg truffet nok til å kommentere det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkedykker
Honey Dew skrev (18 minutter siden):

Det finnes voksne som ikke drikker også.

Ja, jeg er en av dem. Og før barn feiret jeg ikke 17mai. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...