Gå til innhold

Hjelp, bunadsskjorta blir gul når jeg stryker den

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, så jeg begynte å stryke bunadsskjorta mi, men før jeg rakk å komme særlig langt så jeg at den blir litt gul der jeg stryker den…

Sist den ble brukt var i høst, den ble vasket med sitronsåpe etter det, og har ligget i et putetrekk siden. 

Men hva skal jeg gjøre for å unngå at den blir gul på de synlige stedene? Heldigvis begynte jeg der man ikke ser skjorta under stakken😅

Anonymkode: f1f17...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du stryker med lav nok temperatur, og nok damp eller vann? 
Og du er helt sikker på at alle såperester er skylt ut? 

Anonymkode: aac87...dae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dynker bunadsskjorten før jeg styrker den i tillegg til at jeg stryker med damp og at man må alltid være i bevegelse med strykejernet på skjorta. Bruker en sprayflaske og sprayer alle steder jeg skal stryke så det blir godt og vått. Må da av og til stryke over enkelte steder på nytt når den har blitt LITT mindre våt for å få det helt perfekt, men ofte tørker den greit mens jeg stryker og blir fin.

Det kan også være lurt å stryke på vrangsiden hvis man ikke har helt kontroll på stryketeknikken sånn at hvis det blir gule flekker så blir det på vrangsiden. 

Anonymkode: 8d563...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stryker alltid på vrangsiden jeg.

Anonymkode: 04798...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her! Brukte et nytt strykjern og har aldri opplevd dette før. Går den gule fargen bort i vask?

Anonymkode: 590b4...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du brukt skyllemiddel på den, i so fall blir den gul? Hvis ikke kan det vær såperester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for råd her!

All såpa skal være vasket ut, bruker nå sprayflaske med vann og sprayer den ordentlig våt og har kjøkkenhåndkle i mellom. Litt mer styr med håndkle, men heller det enn gul skjorte. Så får det heller være at skjorta ikke ble perfekt i år, den blir jo fort krøllete uansett

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville sendte den en runde i vaskemaskinen med en gang for har den først gulnet er det vanskeligere å få den hvit uten klor etterpå.. 

Anonymkode: f0ddd...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blir gul hvis du stryker på for høy temperatur. Bruk innstilling bomull i st for lin. 

Jeg har vasket min linskjorte m sitronsåpe, og hengt den ut i sola. Sola bleker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja, så jeg begynte å stryke bunadsskjorta mi, men før jeg rakk å komme særlig langt så jeg at den blir litt gul der jeg stryker den…

Sist den ble brukt var i høst, den ble vasket med sitronsåpe etter det, og har ligget i et putetrekk siden. 

Men hva skal jeg gjøre for å unngå at den blir gul på de synlige stedene? Heldigvis begynte jeg der man ikke ser skjorta under stakken😅

Jeg bruker et vått hvitt koppehåndkle som er rent. Legger dette over der jeg skal stryke. Altså strykejernet og skjorta har ingen direkte nærkontakt. 

Men sånn ellers så dropper jeg stryking der jeg kan. Vasker skjorta, rister den godt også henger jeg den opp våt, tørker sånn på kleshenger. Vips så er den såpass rynkefri at jeg slipper å stryke den. 

Endret av Fighter83
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...