Gå til innhold

Mi søster har skaffet seg hardangerbunad fordi 'den er finere enn vår'

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hardangebunad kalles nasjonalen og er ment til å brukes i hele Norge.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Eg ser at folk her inne ikke klarer å se ting fra min synsvinkel. Det får så være. Mannen hoss er ikke herfra så det er mulig ho har prøvd å kopiere de. Eg synes uansett at det er feil å velge bort si eiga tilhørighet.

Anonymkode: 55561...fd4

Du må gå tilbake til skolebenken og ta flere leksjoner i nynorsk, vennen 😜

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nynorsk er mitt hovedmål, men eg skriver på dialekt.

Dialekt er ikke lov her inne. Det bryter med reglene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er så frustrert. Endelig skulle søskenflokken vår samle seg og ta bilder siden alle har fått bunad. Mora vår gikk bort i fjor og vi ble einige om å bruke en del av arven vi fikk på bunad til oss og barna. Plutselig i dag finner eg ut at mi søster har skaffa seg hardangerbunaden fordi ho syntes den var finere enn vår. Eg klarer ikke å forstå det. Vår bunad er sjelden og representerer jo heimstedet vårt. Nå føler eg meg sviktet og lei. Det blir jo heilt spesielt å ta bilder når alle har på seg vår bunad unntatt ho. Ingendet har den bunaden her heller. Det kommer til å bli ydmykende for oss når ho kommer til å bli spurt om det i morra.

Om du blir ydmyket for det må du seriøst ta å jobbe med deg selv.  Det er jo litt rart få seg en bunad om hun ikke har noe tilknytning til stedet, men ydmykende for dere er det absolutt ikke. 

Anonymkode: 6add6...a94

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din søster har ikke valgt bort tilhørighet, det er du som prøver å gjøre det for hun. Du må jobbe med det selv og finne ut hvorfor DU føler på dette nå. Nå er det jo du som ødlegger for alle med den holdningen din.

Anonymkode: 7414e...0c3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er så frustrert. Endelig skulle søskenflokken vår samle seg og ta bilder siden alle har fått bunad. Mora vår gikk bort i fjor og vi ble einige om å bruke en del av arven vi fikk på bunad til oss og barna. Plutselig i dag finner eg ut at mi søster har skaffa seg hardangerbunaden fordi ho syntes den var finere enn vår. Eg klarer ikke å forstå det. Vår bunad er sjelden og representerer jo heimstedet vårt. Nå føler eg meg sviktet og lei. Det blir jo heilt spesielt å ta bilder når alle har på seg vår bunad unntatt ho. Ingen har den bunaden her heller. Det kommer til å bli ydmykende for oss når ho kommer til å bli spurt om det i morra.

Stygg sak.

Jeg skal hjelpe deg med å finne noe annet å tenke på. Jeg har faktisk flere bunader, fra flere steder i landet. Det jeg ikke har er en bunad fra hjemstedet der jeg bor. Og vet du hva? I tillegg har jeg tenkt å vente heeeelt til i morgen med å bestemme meg for hvilken bunad jeg skal bruke i år :nigo:

Sånn, nå håper jeg at den stakkars søstra di og stakken hennes får være i fred for dette året.

Anonymkode: 1b6fe...a19

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Stygg sak.

Jeg skal hjelpe deg med å finne noe annet å tenke på. Jeg har faktisk flere bunader, fra flere steder i landet. Det jeg ikke har er en bunad fra hjemstedet der jeg bor. Og vet du hva? I tillegg har jeg tenkt å vente heeeelt til i morgen med å bestemme meg for hvilken bunad jeg skal bruke i år :nigo:

Sånn, nå håper jeg at den stakkars søstra di og stakken hennes får være i fred for dette året.

:D jeg har to og vurderer en tredje, så jeg er helt på linje med deg.. Bortsett fra at jeg har tilknytning til dem alle. En fra hvor jeg vokste opp, en fra her jeg har bodd mesteparten av livet og den siste fra der røttene mine på morsiden kommer fra som jeg ikke har kjøpt ennå men har skikkelig lysst på.. :P

Anonymkode: c30ab...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut som noen dialekt jeg har hørt om.

Anonymkode: 43bb6...ede

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvilken dialekt er det man sier «eg» og samtidig «ikke» og bøyer «heimstad» som om det er et intetkjønnsord?

Anonymkode: b39f6...2a1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Stygg sak.

Jeg har det samme. Jeg har flere bunader og i morgen skal jeg bruke rondastakk.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buhuu .. hun tok valget for seg, ikkke deg. Er ikke det rett, så er alt galt. 

Anonymkode: 70c7e...8ed

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det kommer til å bli ydmykende for oss når ho kommer til å bli spurt om det i morra.

Jeg kunne latt tvilen komme deg tilgode og muligens trodd deg. Helt til du skrev dette.

Anonymkode: 27772...c24

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du hadde et bilde i hodet og at det er kjipt når det ikke blir sånn. Men ydmykende? Ta deg sammen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Stygg sak.

Jeg er kvinne og skulle ønske jeg var modig nok til å få meg herrebunad. Men jeg har sånne som ts i nærheten (og de jeg kjenner har i tillegg dårlig hjerte)

Anonymkode: dba04...8d1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...