AnonymBruker Skrevet 16. mai #1 Del Skrevet 16. mai Eg er så frustrert. Endelig skulle søskenflokken vår samle seg og ta bilder siden alle har fått bunad. Mora vår gikk bort i fjor og vi ble einige om å bruke en del av arven vi fikk på bunad til oss og barna. Plutselig i dag finner eg ut at mi søster har skaffa seg hardangerbunaden fordi ho syntes den var finere enn vår. Eg klarer ikke å forstå det. Vår bunad er sjelden og representerer jo heimstedet vårt. Nå føler eg meg sviktet og lei. Det blir jo heilt spesielt å ta bilder når alle har på seg vår bunad unntatt ho. Ingen har den bunaden her heller. Det kommer til å bli ydmykende for oss når ho kommer til å bli spurt om det i morra. Anonymkode: 55561...fd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai #2 Del Skrevet 16. mai Men i ****, du må da klare å la kontrollbehovet ligge nok til å la andre folk bestemme sine egne klær. Skjerpings. Hvis du ikke klarer å stå for hva du selv velger for deg selv så bør du jobbe kraftig med deg selv. Anonymkode: 5c9cd...77a 36 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ebbeliten Skrevet 16. mai #3 Del Skrevet 16. mai Troll. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai #4 Del Skrevet 16. mai Hun har skaffet seg "nasjonalen", den bunaden som i følge tradisjonel alle uavhengig av tilknytning kan bruke. Hvorfor er det ydmykende for deg? Anonymkode: 8068a...218 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai #5 Del Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Eg er så frustrert. Endelig skulle søskenflokken vår samle seg og ta bilder siden alle har fått bunad. Mora vår gikk bort i fjor og vi ble einige om å bruke en del av arven vi fikk på bunad til oss og barna. Plutselig i dag finner eg ut at mi søster har skaffa seg hardangerbunaden fordi ho syntes den var finere enn vår. Eg klarer ikke å forstå det. Vår bunad er sjelden og representerer jo heimstedet vårt. Nå føler eg meg sviktet og lei. Det blir jo heilt spesielt å ta bilder når alle har på seg vår bunad unntatt ho. Ingen har den bunaden her heller. Det kommer til å bli ydmykende for oss når ho kommer til å bli spurt om det i morra. Anonymkode: 55561...fd4 Skjlnner ikke persektivet ditt. Skjønner du ønsker at alle har samme. Men jeg syntes du tror du har lov til å bestemme noe som helst om din søsters bunad. Det har du absolutt ingenting med. Hvorfor i all verden skulle du føle på ydmykelse? Veldig rar ting å føle seg ydmyket over. Kred til søstera du som følger sine egne veier Anonymkode: 07b22...ef7 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 16. mai #6 Del Skrevet 16. mai Skal man bruke svimlende summer på et plagg man bruker 1-2 ganger i året, bør man få lov å kjøpe det plagget man vil føle seg fin i og som man liker best. Og den bunaden kan alle bruke, så skjønner søstera di godt. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai #7 Del Skrevet 16. mai Nei nå må du gi deg!! Hun har gjort er valg som passer for hun, hvorfor i alle dager skal du bestemme alt? Snakk om bunadspoliti…..🙈 Det er forøvrig ingen bunad som er sjelden. Anonymkode: 7414e...0c3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai #8 Del Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (14 minutter siden): . Nå føler eg meg sviktet og lei. Det blir jo heilt spesielt å ta bilder når alle har på seg vår bunad unntatt ho Men herregud, sviktet og lei deg? Hun må jo få velge akkurat den bunaden hun vil. Du høres ut som en kontrollfreaksøster som skal styre familen. Hos oss har vi flere forskjellige bunader. Noen valgt etter tilhørighet, noen valgt etter hva man liker. Flotte bilder blir det uansett. Du må frigjøre deg fra dette før du ødelegger hele familieforholdet.. Anonymkode: ee6c5...885 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet 16. mai #9 Del Skrevet 16. mai Ebbeliten skrev (12 minutter siden): Troll. Med nybegynnerfeil i nynorsk. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai #10 Del Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Eg er så frustrert. Endelig skulle søskenflokken vår samle seg og ta bilder siden alle har fått bunad. Mora vår gikk bort i fjor og vi ble einige om å bruke en del av arven vi fikk på bunad til oss og barna. Plutselig i dag finner eg ut at mi søster har skaffa seg hardangerbunaden fordi ho syntes den var finere enn vår. Eg klarer ikke å forstå det. Vår bunad er sjelden og representerer jo heimstedet vårt. Nå føler eg meg sviktet og lei. Det blir jo heilt spesielt å ta bilder når alle har på seg vår bunad unntatt ho. Ingen har den bunaden her heller. Det kommer til å bli ydmykende for oss når ho kommer til å bli spurt om det i morra. Anonymkode: 55561...fd4 Ydmykende? Hun har valgt den bunaden hun føler hun tilhører og føler seg flott i. Det har ikke dere noe med, ærlig talt. Dere burde være stolt av søsteren deres som fant seg noe hun følte seg veldig fin i. Skam dere... Har dere noen i slekta som har den bunaden? Kanskje hun valgte å kjøpe den, siden den type bunad er i slekta deres, og var finere... hun er fritt til å velge Anonymkode: 51a39...bd1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai #11 Del Skrevet 16. mai Just now, AnonymBruker said: Ydmykende? Hun har valgt den bunaden hun føler hun tilhører og føler seg flott i. Det har ikke dere noe med, ærlig talt. Dere burde være stolt av søsteren deres som fant seg noe hun følte seg veldig fin i. Skam dere... Har dere noen i slekta som har den bunaden? Kanskje hun valgte å kjøpe den, siden den type bunad er i slekta deres, og var finere... hun er fritt til å velge Anonymkode: 51a39...bd1 Eg ser at folk her inne ikke klarer å se ting fra min synsvinkel. Det får så være. Mannen hoss er ikke herfra så det er mulig ho har prøvd å kopiere de. Eg synes uansett at det er feil å velge bort si eiga tilhørighet. Anonymkode: 55561...fd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai #12 Del Skrevet 16. mai 1 minutt siden, AnonymBruker said: Eg ser at folk her inne ikke klarer å se ting fra min synsvinkel. Det får så være. Mannen hoss er ikke herfra så det er mulig ho har prøvd å kopiere de. Eg synes uansett at det er feil å velge bort si eiga tilhørighet. Anonymkode: 55561...fd4 Det var nynorsken sin fra ungdomsskolen.. Anonymkode: 3c90c...2a7 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 16. mai #13 Del Skrevet 16. mai hardangerbunaden var i lang tid norges eneste bunad, slik ett kan vel "alle" ha den: Sitat Kvinnebunaden har vært i ubrutt tradisjon og kalles i dag Hardanger festbunad. Den har rødt liv med sned og hvitt forkle. nasjonalen – bunad – Store norske leksikon (snl.no) Sitat «Nasjonalen» var en variant av folkedrakten i Hardanger, Hardangerbunaden, som ble tatt i bruk som nasjonaldrakt over hele landet fra slutten av 1800-tallet. Slik sett har hun jo bare valgt ekstremt tradisjonelt.. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hansehan Skrevet 16. mai #14 Del Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Eg ser at folk her inne ikke klarer å se ting fra min synsvinkel. Det får så være. Mannen hoss er ikke herfra så det er mulig ho har prøvd å kopiere de. Eg synes uansett at det er feil å velge bort si eiga tilhørighet. Anonymkode: 55561...fd4 Tips: når du ikke får til å skrive nynorsk, så er det bedre å skrive bokmål. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai #15 Del Skrevet 16. mai Just now, Hansehan said: Tips: når du ikke får til å skrive nynorsk, så er det bedre å skrive bokmål. Nynorsk er mitt hovedmål, men eg skriver på dialekt. Anonymkode: 55561...fd4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 16. mai #16 Del Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nynorsk er mitt hovedmål, men eg skriver på dialekt. Anonymkode: 55561...fd4 Noe som ikke er lov her inne. Og slutt å tro at du kan bestemme over søsteren din. Det er flaut det. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hansehan Skrevet 16. mai #17 Del Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nynorsk er mitt hovedmål, men eg skriver på dialekt. Anonymkode: 55561...fd4 Det er ikke tillatt å skrive på dialekt: * Innlegg skal være skrevet på bokmål, nynorsk, engelsk, dansk eller svensk. Det er ikke tillatt å skrive på dialekt. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 16. mai #18 Del Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Eg ser at folk her inne ikke klarer å se ting fra min synsvinkel. Det får så være. Mannen hoss er ikke herfra så det er mulig ho har prøvd å kopiere de. Eg synes uansett at det er feil å velge bort si eiga tilhørighet. Anonymkode: 55561...fd4 Hun har jo ikke valgt bort tilhørighet bare fordi hun ikke vil ha bunaden deres. Kanskje hun føler seg nærmere mannen sin enn dere, det er da ikke uvanlig. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai #19 Del Skrevet 16. mai Og folk går fem på😁 Anonymkode: c54b7...055 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet 16. mai #20 Del Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Nynorsk er mitt hovedmål, men eg skriver på dialekt. Anonymkode: 55561...fd4 "mi søster", "vår bunad" "skriver" og "sviktet", hvilken dialekt er det? Hva er poenget med å ha nynorsk som hovedmål når du blander med en dialekt som ikke er i nærheten? Du er jo tydeligvis mye stødigere i bokmål. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå