Gå til innhold

Synes du god kondisjon hjelper på generelt energinivå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså hjelper det å trene seg til knallgod kondis, vil man føle seg mindre sliten av livet da?

Anonymkode: 24a96...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blåmonster

Nei, følte styrke trening hjelp mer. Men har fysisk jobb så kan være derfor, plutselig ble alt så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever det, ja. 

Anonymkode: d3e7b...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, synes ikke god kondisjon gir mer energi. 

Anonymkode: db9f9...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, absolutt. Før jeg begynte å trene så kunne f.eks storbyferier slite meg ut, eller om jeg f.eks hadde jobbet i hagen en dag så orket jeg ikke finne på noe på kvelden. Har ekstremt mye mer energi, og er mer skjerpet på jobb etter at jeg begynte å løpe. Men det tok noen måneder før energien kom. i starten kunne jeg bli sliten av kardio også. 

Anonymkode: 48791...3b9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening gir meg mer energi. Løping gir meg mer utholdenhet i hverdagen. Og like viktig: løping tømmer hodet mitt for tankekjør og hjelper meg fokusere bedre etterpå. Selv når mye går i mot meg så ser jeg mer positivt på livet de ukene jeg får trent regelmessig.

Jeg hatet, virkelig hatet trening tidligere, og iallefall løping. Nå elsker jeg trening, og jeg er ikke i tvil om at trening og løping har hjulpet meg ut av depresjon.

Anonymkode: ceda0...699

  • Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke nødvendigvis god kondisjon, men det + styrketrening eller generelt trening i hverdagen gjør at jeg føler jeg har mer energi i hverdagen og gjør meg mer positiv til sins. Alltid i bedre humør etter enn treningsøkt og kjenner det hjelper på energien resten av dagen. 

Anonymkode: 4bf53...86e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Altså hjelper det å trene seg til knallgod kondis, vil man føle seg mindre sliten av livet da?

Anonymkode: 24a96...4b0

Ja, et greit kondisjonsnivå i kombinasjon med et bra nok kosthold hjelper på energinivå. Man trenger ikke ta helt av for å ha effekt. 

Anonymkode: 9626d...279

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel relativt godt vitenskapelig forankret også, at utholdenhetstrening gir en rekke fordeler på flere ulike helsemessige aspekt. 
 

Hvis man hater trening og bare skal gjøre en ting. Så er kondisjonstrening/utholdenhetstrening det man bør velge. (Helst en kombo, men heller kondis enn styrke sånn rent helsemessig)

Anonymkode: 2574e...c72

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Altså hjelper det å trene seg til knallgod kondis, vil man føle seg mindre sliten av livet da?

Anonymkode: 24a96...4b0

Nei, stemmer absolutt ikke for meg. Har god kondis og trener en del. Likevel er jeg lei av livet og er sliten hele tiden.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening og aktivitet hjelper på overskudd. Jeg ellipser hver morgen i hverdager og trener styrke med kettleballs og kroppsvekt. Har mye mer energi og overskudd enn da jeg ikke trente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, synes ikke jeg får mer energi ellers. Men for meg hjelper løping mot indre uro og tankekjør. 

Anonymkode: f09b2...f64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har aldri følt meg så bra og har så mye energi som etter jeg begynte med løping 👌🏼🙌🏼

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg har i hvert fall en opplevelse av å ha mer energi når jeg løper regelmessig. Sånn på fysisk utholdenhet i hverdagen merker jeg lite. Jeg har alltid vært relativt lite stillesittende, da jeg har hatt hunder som trenger tur og en jobb som ikke er stillesittende hele voksenlivet. Jeg har alltid likt å gå, og valgt å gå til butikken fremfor å ta bilen, for turens skyld. Men hverken jobb eller turer har gitt meg særlig høy puls tidligere.

Etter at jeg begynte å trene med høy puls, føler jeg men mindre trøtt og slapp og mer glad. Løpeturer gir det samme som gåturer, men i høyere dose. 

Styrketrening hadde jeg trengt. Og det tror jeg i større grad hadde gitt meg følelse av at hverdagsaktiviteter ble lettere. Men jeg har dessverre ikke kommet dit at jeg klarer å ha noe som helst fnugg av lyst til å trene styrke enda. 

Anonymkode: 085ee...806

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får alltid masse energi og overskudd av trening! 

Anonymkode: afe58...734

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løping er kurant men styrke er et must! 

Anonymkode: 5fecc...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

På generelt nivå, ja. Men når man er utbrent kan det hende at man først må fokusere på hvile og stressmestring. Trening er også en form for stress så man bør begynne lett og trappe forsiktig opp. Alle bør være litt flinkere på ordentlig hvile. Trening og hvile hører sammen. 

Anonymkode: 22a09...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

På generelt nivå, ja. Men når man er utbrent kan det hende at man først må fokusere på hvile og stressmestring. Trening er også en form for stress så man bør begynne lett og trappe forsiktig opp. Alle bør være litt flinkere på ordentlig hvile. Trening og hvile hører sammen. 

Anonymkode: 22a09...788

Denne her treffer 100%, for selv om trening er et bra stress så er det et stress ja, i perioder hvor jeg pusher volum litt for mye så er jeg også mere utsatt hvor underliggende problemstillingene jeg sliter med, angsten å den treffer Harder, mere indre uro , og letter sint, stress er stress og man kan lett regulere det ned via redusere trenings mengden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurven
DelvisPresley skrev (På 16.5.2024 den 10.43):

Nei, stemmer absolutt ikke for meg. Har god kondis og trener en del. Likevel er jeg lei av livet og er sliten hele tiden.

Det er antagelig mentalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
Lurven skrev (10 timer siden):

Det er antagelig mentalt.

Treningen kan være løsning men kan også være stresset. Plutselig  så henter man seg ikke fra all treningen,  trening kan få kroppen til å vippe begge retninger. 
 

trening er stresset  i  stress -restitusjon- adaptasjon prosessen.

Når jeg har dårlige perioder så trapper jeg ned treningen, det er en fin måte å kvitte seg med systemisk stress som bygger seg opp over tid..  psykisk stress må ned , men enda viktigere å få ned det mentale stresset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...