Gå til innhold

Finner ikke hjem til beredskapsbarn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg visste ikke at det stod så dårlig til med tilgang på fosterhjem og beredskapshjem som det beskrives her i tråden. En har jo hørt om mangel på fosterhjem, men jeg tror ikke jeg har tenkt så mye på hvilke konkrete konsekvenser det har. 

Hva gjør man i dette landskapet med barn som ikke kan bo hjemme, da? Hvor blir de av? Alle i fosterhjemskø, som nevnes. Spør fordi jeg ikke kjenner systemet og praksis  godt nok.

Anonymkode: 1e894...e0e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva gjør man i dette landskapet med barn som ikke kan bo hjemme, da? Hvor blir de av? Alle i fosterhjemskø, som nevnes. Spør fordi jeg ikke kjenner systemet og praksis  godt nok.

I fengsel blant annet...

https://www.nrk.no/vestland/antall-fengslede-barn-oker-_-politiet-vil-holde-16-aring-fengslet-pa-fjerde-maneden-1.16864924

Anonymkode: eed5e...9c4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg visste ikke at det stod så dårlig til med tilgang på fosterhjem og beredskapshjem som det beskrives her i tråden. En har jo hørt om mangel på fosterhjem, men jeg tror ikke jeg har tenkt så mye på hvilke konkrete konsekvenser det har. 

Bor for lenge i beredskapshjem som virkelig ikje er bra

Anonymkode: 68e2e...57b

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo egentlig veldig trist. Mange av disse havner jo etter hvert på institusjon. Norge har ikke hatt barnehjem på mange år, men nå bygges det to nye barnehjem. Det er jo i utgangspunktet til barn som er for syke til å kunne plasseres i fosterhjem, men forferdelig at det får gå så langt. 

Når det gjelder det å være fosterhjem, så skjønner jeg at folk ikke tar på seg det. Betingelsene er alt for dårlige, oppfølgingen er for dårlig og det er liten avlastning. Det jobbes med nye betingelser nå, men det er fremdeles en lang vei å gå. 

Anonymkode: 92418...d49

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje og litt på grunn av adopsjonsskandalene? 

Anonymkode: 5274c...ef0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje og litt på grunn av adopsjonsskandalene? 

Anonymkode: 5274c...ef0

Hva har det med fosterbarn å gjøre?

Anonymkode: eed5e...9c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En annen ting som også gjør at man ikke blir fosterforeldre, er at man ikke er beskyttet mot barnas biologiske foreldre. Som i noen tilfeller velger å eventuelt legge ut både navn og bilder av fosterforeldre på ulike sider.

Anonymkode: 59afe...aaa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fem par i min nærmeste familie har vært beredskapshjem. De opplevde at eldre barn og ungdommer ble lengst. Det er vanskeligere å finne riktig fosterhjem eller institusjon fordi disse gjerne har større vansker enn de minste barna. Babyer har de gjerne hatt i noen dager til noen få uker, for der har det vært lett å finne en passende familie raskt.

Det ene paret opplevde for øvrig å ha en 12-åring i tre år selv om et fosterhjem egentlig sto klart relativt tidlig fordi foreldrene gjorde alt de kunne for å få henne tilbake. Her var det snakk om et barn som hadde rømt hjemmefra og oppholdt seg på hemmelig adresse fordi foreldrene skulle sende henne til hjemlandet for å gifte seg med en voksen mann. Flybillett var allerede bestilt. Selv i sånne tilfeller blir foreldrenes rettigheter prioritert.

Anonymkode: 91f7b...b9c

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kunne godt ha tenkt oss å adoptere et søskenpar eller lignende da våre tre barn har flyttet ut for å studere. Stort hus, gode fleksible jobber med bra lønn, stort nettverk og plenty kjærlighet å gi.  Fosterhjem er uaktuelt pga. biologiske foreldre og risikoen for å miste barn man blir uendelig glad i. 

Anonymkode: 9291c...433

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fem par i min nærmeste familie har vært beredskapshjem. De opplevde at eldre barn og ungdommer ble lengst. Det er vanskeligere å finne riktig fosterhjem eller institusjon fordi disse gjerne har større vansker enn de minste barna. Babyer har de gjerne hatt i noen dager til noen få uker, for der har det vært lett å finne en passende familie raskt.

Det ene paret opplevde for øvrig å ha en 12-åring i tre år selv om et fosterhjem egentlig sto klart relativt tidlig fordi foreldrene gjorde alt de kunne for å få henne tilbake. Her var det snakk om et barn som hadde rømt hjemmefra og oppholdt seg på hemmelig adresse fordi foreldrene skulle sende henne til hjemlandet for å gifte seg med en voksen mann. Flybillett var allerede bestilt. Selv i sånne tilfeller blir foreldrenes rettigheter prioritert.

Anonymkode: 91f7b...b9c

Det hørtes veldig rart ut, de pleier å flyttes selv om det e ør rettsaker og foreldre vil ha de tilbake.

vi hadde dn liten boende i flere år i beredskapshjem , de sier det er like vanskelig å finne hjem til de nå

Anonymkode: 68e2e...57b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tror ikke det er mangel på vilje til å hjelpe. Boligpolitikken i landet er dårlig. Mange lever trangt, noe som gjør det vanskelig å ta imot ekstra fosterbarn."

Anonymkode: ca2ed...8b1

Det har jeg ikke tenkt på før, men det er jo faktisk et godt poeng. Det må være mange færre familier som har et ekstra soverom stående tomt nå enn det var for bare noen få år siden. 

Anonymkode: f4d18...a05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette er ikke normalen, dette tilfellet her. Det fikk jeg beskjed om tidlig. Barnet har også utfordringer som er ekstra krevende.

Anonymkode: e7bd6...d59

Vi fikk flere venner blant fosterhjem. I det ene hjemmet bodde et søskenpar, de hadde begge opplevd incest og alt som følger med av senskader. I det neste hjemmet bodde et barn som fortalte om da mamma brant hånda hans med åpen flamme, viste brannsår/arr over hele armen. I et annet hjem vi omgås bodde det et barn som hadde som vane å knivstikke folk. 

Blant ungdommene så foregikk det bruk av narkotika før de ble 12 år. De hadde tidlig blitt opplært til dette fra sine foreldre. 

Av det jeg så og lærte så var det 1 av 5 enkle tilfeller med syk forelder eller frivillig plassering som var enkle tilfellene. Likevel er det snakk om tilknytningsvansker og tillitsproblemer blant de barna. 

Anonymkode: 79f63...cbf

Skrevet

Ryddet for innlegg med opphavsrett,brukerdebatt,avsporing,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...