Gå til innhold

Finner ikke hjem til beredskapsbarn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et vennepar som er beredskapshjem. De har hatt mange barn tidligere og de har maks blitt boende i 3 uker. Nå derimot er ting annerledes. De har nå hatt et veldig krevende barn i 14 mnd og bufetat sier de leter etter hjem hele tiden. Det er belastende for dem og de kan ikke gjøre noe på egenhånd. Ikke er det avlastingshjem å finne heller. Barnet er 11 år som ikke kan være alene et eneste sekund nesten. Står det virkelig så dårlig til med folk som vil være fosterhjem og avlastingshjem? Vanskelig situasjon både for barnet og hjemmet.

Anonymkode: e7bd6...d59

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Det er ekstrem mangel på fosterhjem for tiden, og det forplanter seg over til beredskapshjem og akuttinstitusjoner.

Handler antagelig om de generelle betingelsene og konsekvensene av EMD-dommene som har ført til enda større mangel på stabilitet for fosterbarna (mer midlertidige, mer samvær nesten koste hva det koste vil).

Anonymkode: b9eae...dae

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har et vennepar som er beredskapshjem. De har hatt mange barn tidligere og de har maks blitt boende i 3 uker. Nå derimot er ting annerledes. De har nå hatt et veldig krevende barn i 14 mnd og bufetat sier de leter etter hjem hele tiden. Det er belastende for dem og de kan ikke gjøre noe på egenhånd. Ikke er det avlastingshjem å finne heller. Barnet er 11 år som ikke kan være alene et eneste sekund nesten. Står det virkelig så dårlig til med folk som vil være fosterhjem og avlastingshjem? Vanskelig situasjon både for barnet og hjemmet.

Dette er helt normalt å oppleve når man er beredskapshjem over tid. 

Jeg vet om et hjem som endte opp som fosterhjem for barnet som ofte kom tilbake og ofte ble værende i lang tid. Dette hjemmet hadde også tenåringer boende i 1-2 år pga manglende hjem. Dette var rundt 2005, så det har vel ikke blitt bedre. 

Anonymkode: 79f63...cbf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er helt normalt å oppleve når man er beredskapshjem over tid. 

Jeg vet om et hjem som endte opp som fosterhjem for barnet som ofte kom tilbake og ofte ble værende i lang tid. Dette hjemmet hadde også tenåringer boende i 1-2 år pga manglende hjem. Dette var rundt 2005, så det har vel ikke blitt bedre. 

Anonymkode: 79f63...cbf

Nei, det ser ikke ut som det har blitt noe bedre. Har ikke satt meg inn i EMD-dommene men har jo fått med meg at Norge ofte blir dømt der. Er det virkelig så ille som det høres ut eller blir det veldig hauset opp?  

AnonymBruker
Skrevet

Noen vi kjenner som var beredskap hjem. Bodde ene barnet i nesten 2 år, enste med at de sa barne fikk bli der så ble det i hvertfall stabilt

Anonymkode: 75d4c...174

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Noen vi kjenner som var beredskap hjem. Bodde ene barnet i nesten 2 år, enste med at de sa barne fikk bli der så ble det i hvertfall stabilt

Uff, så ille at de blir boende så lenge i beredskapshjem. Blir lite forutsigbart for barnet. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Uff, så ille at de blir boende så lenge i beredskapshjem. Blir lite forutsigbart for barnet. 

Er det. Så når de ga beskjed barne kunne bli. Så ble det også ro på barnet. Virket som barne testet grenser dilux pga det viste det egentlig bare var midlertidige.  Da det fikk beskjed at det skulle få bli. Roet barne seg mye og fikk også en annen ro over seg

Syns det er synd å se hvordan enkelte fosterbarn har det. Enkelte flytter jo utrolig mye, får aldri ro. Vennina til ungdommen her hadde hatt 12 hjem på 11mnd. Ikke rart de slutter å stole på voksene

• Liker 2
  • Hjerte 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja det er krise PG vanskelig å få tak i hjem.  I hadde boende ennå lenger 

Anonymkode: 68e2e...57b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, det ser ikke ut som det har blitt noe bedre. Har ikke satt meg inn i EMD-dommene men har jo fått med meg at Norge ofte blir dømt der. Er det virkelig så ille som det høres ut eller blir det veldig hauset opp?  

Det dømmes stort sett pga for lite samvær 

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er rart i det hele tatt at det er vanskelig å få tak i fosterhjem. Det er sikkert givende, men også beintøft. 

Man tar imot et barn som gjerne har mye bagasje, og som man aldri vet når man mister igjen… Man må forholde seg til samvær (noen ganger med sinte og vanskelige foreldre), planer om tilbakeføring og alt som følger med. Du må gi så mye av deg selv, samtidig som du skal leve med usikkerheten og aldri kunne «slappe av» på barnets vegne. 

Jeg forstår at det ikke er aktuelt for mange. 

Anonymkode: 2c9dd...fdb

• Liker 9
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det. Så når de ga beskjed barne kunne bli. Så ble det også ro på barnet. Virket som barne testet grenser dilux pga det viste det egentlig bare var midlertidige.  Da det fikk beskjed at det skulle få bli. Roet barne seg mye og fikk også en annen ro over seg

Syns det er synd å se hvordan enkelte fosterbarn har det. Enkelte flytter jo utrolig mye, får aldri ro. Vennina til ungdommen her hadde hatt 12 hjem på 11mnd. Ikke rart de slutter å stole på voksene

Bir de flyttet mye fordi fosterhjemmene ikke klarer å håndtere dem?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det dømmes stort sett pga for lite samvær 

Aha, så ikke fordi at omsorgsovertakelse var feil?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg synes ikke det er rart i det hele tatt at det er vanskelig å få tak i fosterhjem. Det er sikkert givende, men også beintøft. 

Man tar imot et barn som gjerne har mye bagasje, og som man aldri vet når man mister igjen… Man må forholde seg til samvær (noen ganger med sinte og vanskelige foreldre), planer om tilbakeføring og alt som følger med. Du må gi så mye av deg selv, samtidig som du skal leve med usikkerheten og aldri kunne «slappe av» på barnets vegne. 

Ja, slik er det for mine venner som er beredskapshjem. Den ene forelderen er så stygg med barnet så hver gang barnet har fremgang så bryter foreldrene barnet ned igjen ved samvær. 

• Liker 1
  • Hjerte 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Bir de flyttet mye fordi fosterhjemmene ikke klarer å håndtere dem?

Vet ikke. Vennina til jenta her Bøe flyttet fra beredskapshjem  til beredskapshjem. Og ofte personer som kunne for lite om bagasjen virket det som. Mannen her kan ikke være hjemme når ho kommer for da får ho panikk anfall

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

De blir dømt på ting som går på foreldrene sine rettigheter, av land der det er lov med oppdragervold, og det viktigeste er at foreldrene får ha samvær for enhver pris. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei.

Anonymkode: ba3e4...4a6

• Liker 8
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo krevende. Barna trenger tett oppfølging. Man må virkelig ville og ha energi til å stå i det. Når mange vet beredskapshjemmet kan bli forlenget så kan det være vanskelig å si ja fordi man kanskje ikke har energi eller mulighet til å stå i det i flere måneder/år. Det går også utover samvittigheten. Det kan gå utover parforholdet og egne barn også. Eller ønsket om egne barn i fremtiden i stedet. 

Anonymkode: 8ab84...06d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei svært få saker de er dømt det for

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette! Barnets beste er dessverre ikke fokus lenger men foreldrenes beste og det mye pga Emd dommene 

• Liker 12
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Tipper bufetat prøver å presse denne familien til å ha barnet permanent.

Note to myself 

IKKE bli beredskapshjem.

Anonymkode: 3bfa2...4a8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Korrekt! 
i de fleste sakene går det på at foreldrene har fått for lite samvær med barna. (Dessverre er det foreldrenes behov som blir møtt der, ikke alle de barna som har mareritt, og et helvete både i forkant og etterkant av samvær).

Anonymkode: a42a7...387

• Liker 10
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...