Gå til innhold

Hjelpsom eller egoistisk? Filosofisk spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei

Vi har jo alle lært at lykken er å glede andre og om alle fordelene det er ved å hjelpe andre. F.eks. god karma, komme til himmelen, godt omdømme, bedre selvfølelse osv. (både religiøse og ikke religiøse grunner altså, what ever floats your boat).

Men fungerer dette kun om man gleder seg over å hjelpe andre? Eller får man det også bedre med seg selv hvis man tvinger seg til å hjelpe andre selv om man egentlig ikke ønsker, men føler at det er forventet av en av ulike grunner? Man gruer seg til det og vil bare få det overstått fortest mulig og klarer sjeldent å skjule de negative følelsene mens hjelpingen foregår.

Er man likevel en god hjelpsom person? Eller er man en egoistisk person som bare gjør dette for å unngå dårlig samvittighet? Likevel er en vel mer egoistisk om en ikke hjelper? 

Spiller motivene for hjelpingen noen rolle? Hva om en hjelper andre kun for å unngå "dårlig karma", er man en egoist?

Hva om man hjelper andre og håper på at de man hjelper skal gi en belønning, egoisme?

Eller om man hjelper for å få godfølelsen av at en har hjulpet andre, egoisme?

Bare litt filosofiske spørsmål.

Anonymkode: 5fbaf...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du lav empatievne?

Anonymkode: d599a...421

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har du lav empatievne?

Anonymkode: d599a...421

Nei absolutt ikke. Hjelper mine nære veldig ofte, men det betyr ikke at jeg liker å hjelpe til likevel. Hadde jeg lite empati ville jeg ikke orket å hjelpe.

Er veldig viktig for meg at de rundt meg har det bra, så jeg hjelper til for å gjøre ting lettere for de, men skulle likevel ønske at de ikke trengte hjelpen. Trenger selvfølgelig ofte hjelp selv også, hvor de igjen stepper opp, men skulle også ønsket at jeg heller ikke trengte hjelp, men det var ikke poenget av spørsmålene. 

Min empatievne spiller heller ikke noen rolle for spørsmålene i tråden, da jeg ville høre andres tanker om dette og ikke nødvendigvis granske videre på hvorfor jeg personlig er slik som jeg er.

TS

Anonymkode: 5fbaf...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke handlingen som betyr noe- det er følelsen bak. 
Dette gjelder vel de fleste områder av livet!? 

Anonymkode: 2135e...bb5

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei absolutt ikke. Hjelper mine nære veldig ofte, men det betyr ikke at jeg liker å hjelpe til likevel. Hadde jeg lite empati ville jeg ikke orket å hjelpe.

Er veldig viktig for meg at de rundt meg har det bra, så jeg hjelper til for å gjøre ting lettere for de, men skulle likevel ønske at de ikke trengte hjelpen. Trenger selvfølgelig ofte hjelp selv også, hvor de igjen stepper opp, men skulle også ønsket at jeg heller ikke trengte hjelp, men det var ikke poenget av spørsmålene. 

Min empatievne spiller heller ikke noen rolle for spørsmålene i tråden, da jeg ville høre andres tanker om dette og ikke nødvendigvis granske videre på hvorfor jeg personlig er slik som jeg er.

TS

Anonymkode: 5fbaf...d4f

Jo dette har med empati å gjøre fordi:

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er ikke handlingen som betyr noe- det er følelsen bak. 
Dette gjelder vel de fleste områder av livet!? 

Anonymkode: 2135e...bb5

 

Anonymkode: d599a...421

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jo dette har med empati å gjøre fordi:

 

Anonymkode: d599a...421

Empati er i større grad arvelig enn det er lært, så vi bestemmer ikke hvor mye empati vi har, men vi bestemmer hvordan vi behandler andre mennesker og dyr, dermed kan en person med iboende lite empati likevel være et godt menneske som er snill og sånt

Anonymkode: 5fbaf...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alternativt å ikke være lagspiller / ikke gjengjelde tjenester osv med nære, er egosentrisk. En med mindre empati kan forstå kodene» at dette bør man gjøre,» men kanskje ikke hvorfor.
Å ikke forstå og sette seg inn i andres situasjon,ikke forstå deres bilde av saken osv er uempatisk. 
Når man ikke føler med noen er man usympatisk. 

Anonymkode: 49863...8f0

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Empati er i større grad arvelig enn det er lært, så vi bestemmer ikke hvor mye empati vi har, men vi bestemmer hvordan vi behandler andre mennesker og dyr, dermed kan en person med iboende lite empati likevel være et godt menneske som er snill og sånt

Anonymkode: 5fbaf...d4f

 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Alternativt å ikke være lagspiller / ikke gjengjelde tjenester osv med nære, er egosentrisk. En med mindre empati kan forstå kodene» at dette bør man gjøre,» men kanskje ikke hvorfor.
Å ikke forstå og sette seg inn i andres situasjon,ikke forstå deres bilde av saken osv er uempatisk. 
Når man ikke føler med noen er man usympatisk. 

Anonymkode: 49863...8f0

Jeg føler dette her. TS du har lav empati men har lært deg at det å hjelpe andre skal være en god ting å gjøre, men du kjenner ingen glede og synes egentlig det er irriterende. Likevel gjør du det, fordi du har lært deg koder på hvordan et samfunn skal være. Siden du svarte slik du gjorde traff jeg nok en liten nerve der.

Anonymkode: d599a...421

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er ikke handlingen som betyr noe- det er følelsen bak. 
Dette gjelder vel de fleste områder av livet!? 

Anonymkode: 2135e...bb5

Men er ikke hen som hjelper andre uten å nødvendigvis få godfølelsen av det, likevel en "bedre person" enn hen som ikke hjelper i det heletatt?

Er hen som liker å hjelpe og hen som ikke liker å hjelpe ikke like gode om begge hjelper like mye? Selv om de har ulike grunner til hvorfor de vil hjelpe? 

Det kan jo argumenteres at hen som liker å hjelpe også er egoistisk fordi hen gjør det for å få en god følelse selv. 

Anonymkode: 5fbaf...d4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men er ikke hen som hjelper andre uten å nødvendigvis få godfølelsen av det, likevel en "bedre person" enn hen som ikke hjelper i det heletatt?

Er hen som liker å hjelpe og hen som ikke liker å hjelpe ikke like gode om begge hjelper like mye? Selv om de har ulike grunner til hvorfor de vil hjelpe? 

Det kan jo argumenteres at hen som liker å hjelpe også er egoistisk fordi hen gjør det for å få en god følelse selv. 

Anonymkode: 5fbaf...d4f

Ts, du sliter nok med empatien og derfor er dette vanskelig for deg. Det er jo bra at du har lært deg diverse koder, for det å hjelpe andre er jo positivt! :)

Anonymkode: d599a...421

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jo de største filosofene diskutert til alle tider. At bak enhver god handling, så ligger det en egoistisk baktanke. Men hva så, tenker jeg. Motivet spiller ingen rolle, så lenge alle blir fornøyde 😉

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (56 minutter siden):

Dette har jo de største filosofene diskutert til alle tider. At bak enhver god handling, så ligger det en egoistisk baktanke. Men hva så, tenker jeg. Motivet spiller ingen rolle, så lenge alle blir fornøyde 😉

Enig med deg. Hva enn vi gjør så gjør vi det for å tilfredsstille noen slags behov eller normer vi har 😊 

Anonymkode: 5fbaf...d4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det er mange motiver bak en hjelpende hånd. 
 

Synes det å hjelpe noen ukjente på ren impuls i hverdagen er en pur altruistisk handling. 
 

Av og til gir jeg ting jeg ikke trenger til Fretex el. liknende. Dette er mest egoistisk for å rydde. Ligger selvsagt et ønske om at noen skal få noe de trenger billig, men det er ikke hovedmålet. 
 

Det finnes mange som bidrar med hjelp for å bli sett også. Om det virkelig er til hjelp er motivet irrelevant. 

 

Finnes nok et hav av variabler her, men interessant spørsmål å stille.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at det alltid ligger en liten egoistisk grunn bak hvorfor man vil hjelpe andre, enten om det er for å unngå dårlig karma eller hva enn man måtte tro på, eller om det er fordi man selv får en god følelse av å hjelpe noen. Det er jo "egoisme" bak å søke gode følelser for seg selv, uansett om det er ved å hjelpe andre, eller via andre metoder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i dere som skriver at det ligger baktanke og egoisme bak en god handling. Ikke for alle.

Ikke nødvendigvis stor glede heller. Kommer helt an på hva dette gjelder. 

Å gi av seg selv uten en eneste baktanke er en stor menneskelig handling!! 
Noe man ikke roser seg selv for, men bare gjør fordi det er rett og sant. 

Anonymkode: 49863...8f0

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke enig i dere som skriver at det ligger baktanke og egoisme bak en god handling. Ikke for alle.

Ikke nødvendigvis stor glede heller. Kommer helt an på hva dette gjelder. 

Å gi av seg selv uten en eneste baktanke er en stor menneskelig handling!! 
Noe man ikke roser seg selv for, men bare gjør fordi det er rett og sant. 

Anonymkode: 49863...8f0

Ja, men selv om jeg gjør gode gjerninger uten baktanke, så vet jeg jo alltid at jeg får gode følelser etterpå. Det er jo erfaringsbasert, jeg har aldri hjulpet noen, uten at jeg har fått en liten følelse av lykke etterpå, og det får meg jo til å gjenta gode handlinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er ikke enig i dere som skriver at det ligger baktanke og egoisme bak en god handling. Ikke for alle.

Ikke nødvendigvis stor glede heller. Kommer helt an på hva dette gjelder. 

Å gi av seg selv uten en eneste baktanke er en stor menneskelig handling!! 
Noe man ikke roser seg selv for, men bare gjør fordi det er rett og sant. 

Anonymkode: 49863...8f0

Selv om du ikke skryter eller forteller noen om at du har donert penger til organisasjonene som hjelper til i Gaza, så føler du deg litt bedre ved å ha gjort det, du håper at ditt bidrag har noe å si og at du hjelper, dermed kan du stryke vekk tankene om at du skulle gjort noe for å hjelpe, for nå har du gjort det, og kanskje sender du enda mer penger. 

Poenget er ikke at du ikke har bidratt, men du har gjort det for å føle deg bedre ved å bidra istedet for å bare "sitte å se på" forferdeligheten skje. 

Du har likevel gjort noe godt, men gjerningen din har fått deg til å føle deg litt bedre, dermed er det et egoistisk motiv bak. 

Anonymkode: 5fbaf...d4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dessverre det ikke er mange sånne mennsker igjen som gjør godt uten å rose seg. Noen finnes. 
Det er den veien menneskeheten går. 
Står skrevet om disse tingene fra tusener av år tilbake. 
Om harde og kalde hjerter. 

Anonymkode: 49863...8f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det kan være egoistisk å hjelpe andre fremfor å hjelpe seg selv dersom du selv faktisk trenger din egen hjelp.

Hvis du gruer deg til å hjelpe andre, kan det være fordi din egen kropp eller ditt sinn trenger din oppmerksomhet akkurat nå. Kanskje du trenger mer rom og ro for deg selv?

Noen ganger trenger vi å ta vare på oss selv og våre egne celler fremfor å hjelpe andre med sitt. Det kan være mange grunner til det. Jeg tenker at en av våre viktigste oppgaver her i livet faktisk er å ta vare på det livet vi har, vår egen fysiske, mentale og emosjonelle helse. Dersom vi gjør dette er det jo også sannsynlig å tenke seg at man på sikt vil få mer energi og overskudd til å bidra også for andre. Ta på din egen oksygenmaske først, også hjelpe andre med sin. Det tenker jeg er det sunneste.

Men dersom man har helt små barn, synes jeg barna i det store bør komme først. 

Anonymkode: 1c9ee...be6

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skriver du rett ut at du har lav empati. Hva ville skjedd med et samfunn som var ene og alene basert på å være individualistisk hvor ingen hjalp hverandre? Ingen klarer alt alene for alle er født med ulike evner for at vi kan fylle igjen hverandres tomrom.

Livet er som et lagspill uansett om du liker det eller ikke.

Svelg det egoet ditt og innse du ikke har høy emosjonell intelligens...

Anonymkode: 97d0d...47c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...